شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۰
۰ نفر

گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: با آنکه به‌طور شفاف مشخص نشده که آیا دوره پیش‌دبستانی جزء دوره ابتدایی محسوب خواهد‌شد یا نه اما شورای‌عالی آموزش و پرورش بر 2 ساله شدن پیش‌دبستانی تاکید دارد.

دبیر شورای‌عالی آموزش و پرورش اعلام کرد: دوره پیش دبستانی طی 2 سال متوالی برگزار می‌شود و براساس مصوبه شورا، شروع دوره پیش‌دبستانی از 4 سالگی است. مهدی نوید‌ادهم به مهر اظهار کرد: دوره پیش دبستانی از 4 سالگی شروع شده و در پایان 5سالگی به اتمام می‌رسد.

مصوبه‌ای که اجرا نمی‌شد

اعلام خبر 2 ساله شدن دوره پیش دبستانی در کشمکش تغییر نظام‌ آموزشی و با وجود اینکه این موضوع در جلسه 699 شورای‌عالی آموزش و پرورش و با امضای مرتضی حاجی، وزیر اسبق در سال 82 ابلاغ شده بود، جالب است.

دبیر شورای‌عالی آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه این موضوع مربوط به مصوبه شورا در سال 82 است و آیا شورا در جلسه اخیر خود در این‌باره تصمیم جدیدی گرفته؟ به همشهری اعلام کرد: «شورا در جلسه اخیر خود تنها بر اجرای کامل مصوبه پیشین شورا در باره 2 ساله شدن دوره پیش دبستانی تاکید کرد.»  به گفته نوید‌ادهم، 2 ساله شدن دوره پیش دبستانی به شرط مهیا بودن امکانات است و اجرای کامل این مصوبه در همه مناطق کشور الزامی نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با تغییر نظام آموزشی، دوره پیش دبستانی جزء دوره ابتدایی می‌شود؟ اظهار کرد: تغییر نظام آموزشی از سال تحصیلی 91-90 در مدارس سراسر کشور اجرا خواهدشد و از سوی دیگر دوره پیش دبستانی جزء نظام آموزش رسمی کشور نخواهد‌بود.

نوید‌ادهم تاکید کرد: زمان ورود کودکان به نظام رسمی آموزش و پرورش، 6 سال تمام است و پیش دبستانی تنها زمینه‌ای برای حضور در مدرسه است. این اظهارات در حالی است که وزیر آموزش و پرورش در دی‌ماه سال گذشته درباره نظام جدید آموزشی کشور به واحد مرکزی خبر اعلام کرد: «یک سال هم به‌عنوان پیش دبستانی به سال اول یعنی همان سال ورود بچه‌ها به مدرسه اضافه می‌شود.»

حاجی‌بابایی در پاسخ به این پرسش واحد مرکزی خبر که یعنی پیش‌دبستانی به آموزش رسمی بازمی‌گردد؟ گفت: «بله جزء آموزش رسمی قرار می‌گیرد؛ یعنی می‌شود  6 سال ابتدایی،  6 سال پایان متوسطه که این متوسطه به 2 تا 3 سال تبدیل می‌شود.»

در این میان نظر معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش هم در نوع خود جالب است. فاطمه قربان اعلام کرد: «برخلاف تصور عموم که گمان می‌کنند منظور از 6 پایه اول ابتدایی، پیش دبستانی و 5 پایه ابتدایی است،باید گفت که  اینگونه نیست بلکه پیش دبستانی جزء 6 پایه اول ابتدایی به شمار نمی‌آید.»

مجلس: پیش دبستانی اضافه شود

به این سر‌درگمی مسئولان ارشد وزارت آموزش و پرورش که طرح تغییر نظام آموزشی را مطرح کرده‌اند، می‌توان نظرات مجلس را هم اضافه کرد. رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بر خلاف مسئولان آموزش و پرورش بر این نکته تاکید دارد که دوره پیش دبستانی ضرورت دارد و باید جزء دوره ابتدایی قرار گیرد.

براساس ماده یک اساسنامه، دوره پیش‌دبستانی به دوره2 ساله‌ای اطلاق می‌شود که کودکان گروه سنی ۴ تا ۶ سال را تحت پوشش برنامه‌های تربیتی قرار می‌دهد.

دوران طلایی یاد‌گیری

به باور صاحب‌نظران، طلایی‌ترین دوره یادگیری، سنین پیش از دبستان است. برخی کارشناسان امر تعلیم و تربیت تأکید دارند که آموزش‌های پیش دبستانی به‌عنوان پل و زیربنای آموزش‌های غیررسمی و رسمی در توسعه نیروی انسانی متخصص و کارآمد مؤثر است. به همین دلیل در بسیاری از کشورها آموزش‌های پیش‌دبستانی جزء دوره‌های رسمی تحصیلی محسوب می‌شود.

نگرانی خانواده‌ها

شاید به همین دلایل است که خانواده‌ها نگران وضعیت فرزندان خود هستند. پیش دبستانی جزء نظام آموزشی هست یا نه؟ آیا کودکان باید از 4 سالگی به پیش دبستانی بروند یا از 5 سالگی؟دوره ابتدایی چندساله است؟اینها سوالاتی است که در کشاکش طرح جدید نظام آموزشی بر نگرانی خانواده‌ها افزوده است.

کد خبر 105297

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز