چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۷
۰ نفر

گروه دانش و سلامت: 2 پزشک جراح ایرانی در 2 عمل جداگانه در تهران توانستند برای نخستین‌بار انواع جدیدی از اعمال جراحی را انجام دهند

و این عمل‌ها دریچه جدیدی را برای درمان مصدومان سوانح رانندگی در ایران می‌گشاید.

در نخستین عمل،  یک عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با ابداع نوعی روش جراحی ترمیمی دست، موفق به درمان فلج حرکتی بازو در مصدومان سانحه موتورسیکلت شد.

به گزارش مهر، دکتر مسعود یاوری گفت: با ابداع این روش جراحی، درمان فلج حرکتی بازو در اثر آسیب به شبکه عصبی در 6 نفر مصدوم سانحه دیده موتورسیکلت با موفقیت انجام شد. عضو هیأت علمی مرکز جراحی سعادت آباد افزود: در این روش جراحی با بهره‌گیری از عضله گراسیلیس ران پا، بی‌حرکتی یکطرفه بازو در چند مصدوم سانحه موتورسیکلت درمان شد.

یاوری با بیان اینکه این مصدومان 25 تا 37 سال سن دارند و در اثر شدت تصادف و پارگی اعصاب شبکه بازویی در ناحیه کتف از هرگونه حرکت‌دادن دست به سمت خارج بدن ناتوان شده بودند، عنوان کرد: در پی انتقال بخشی از عضله کشاله ران پا به ناحیه بازو و پیوند آن با شیوه‌ای منحصر به فرد، اکنون این افراد قادر هستند فعالیت‌های عادی خود را به‌راحتی انجام دهند.

این جراح ترمیمی و میکروسکپی دست، از عمل جراحی 8 ساعته روی هر یک از مصدومان خبر داد و افزود: عضله مورد نظر همراه با اعصاب و شریان‌های خونی از ناحیه پا با دقت جداسازی و با شیوه خاص به ناحیه دلتوئید شانه با موفقیت پیوند شده است.

یاوری ادامه داد: سالانه بالغ بر 40 مورد از این نوع مصدومیت در ناحیه بازو گزارش می‌شود که تا پیش‌از‌این تکنیک، امکانی برای بهبود وضعیت زندگی و حرکت دست این افراد وجود نداشت.

معاون درمان بیمارستان 15 خرداد تصریح کرد: با استفاده از این روش جراحی و ترمیمی، حتی مصدومانی که مدت‌ها از ضایعه آنها می‌گذرد قادر به بهبودی هستند. وی به دوران نقاهت 9 تا 12 ماهه بعد از جراحی اشاره کرد و گفت: فیزیوتراپی بعد از عمل به بازگشت حرکت بازو کمک قطعی می‌کند.

این روش درمانی چندی پیش در کنگره جراحان دست ایران و فرانسه مطرح شد که ضمن تاکید بر منحصر به فرد بودن آن، از سوی تعدادی از جراحان به‌نام «دست دنیا» مورد تحسین قرار گرفت.

شیوه جدید جراحی تعویض مفصل زانو

در عملی دیگر یک پزشک و جراح ایرانی برای نخستین بار در کشور،  روش جراحی جدیدی در عمل تعویض مفصل زانو را با موفقیت انجام داد. دکتر پیمان میر شاه‌ولد فوق تخصص جراحی زانو در این خصوص گفت: روش جراحی معمول برای درمان آرتروز و ساییدگی مفصل زانو،  جراحی عضله از کنار کشکک و برگرداندن کشکک است که در این روش بیمار بعد از جراحی ضمن داشتن خونریزی، تا مدتی از توان حرکتی برخوردار نیست.

وی افزود: اما در این روش که ساب واستوس(Sub vastus)  نام دارد، عضله بریده نمی‌شود و جراح از زیر عضله به آرامی عضله را کنار می‌زند و عمل صورت می‌گیرد. این روش جراحی تا‌کنون در بیمارستان‌های بقیه‌الله اعظم و شهید چمران صورت گرفته است.

میرشاه‌ولد درخصوص مزایای این روش گفت: در این روش بیمار بعد از عمل جراحی از هیچ‌گونه محدودیت حرکتی برخوردار نیست و می‌تواند به‌کمک عصا پای خود را بر زمین بگذارد و راه برود و هیچ محدودیتی هم در خم و راست کردن زانو ندارد.

وی یادآور شد: این روش جدید که در کتب روش‌های جراحی ارتوپدی نیز به آن اشاره شده، تا‌کنون در داخل مورد استفاده قرار نگرفته است و روش انجام آن توسط یکی از جراحان مسلمان در کنگره جراحان ارتوپد کشورهای مسلمان که چندی قبل در دوبی برگزار شد، ارائه گردید.

این جراح ایرانی که برای نخستین‌بار موفق به انجام این روش جراحی در کشور شده، یادآور شد: به‌طور کلی بیمار بعد از این روش جراحی ضمن اینکه درد و خونریزی کمتری دارد از دامنه حرکتی بیشتری نیز برخوردار است و بعد از مدت زمان کمتری می‌تواند کارهای خود را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه تمامی پروتزهای کار گذاشته‌شده داخل بدن از عمر محدودی برخوردارند، گفت: عمر متوسط این پروتزها 15 سال است و برخی از شرکت‌ها عمر 30 سال را هم برای پروتزهای خود بیان می‌کنند.  به گفته وی با توجه به محدودیت عمر این پروتزها افراد سالمند و سالخورده که به مرور دچار ساییدگی مفصل زانو شده اند،  نسبت به افراد جوان‌تر برای انجام این نوع عمل جراحی مناسب ترند.

این فوق‌تخصص جراحی زانو ادامه داد: در مورد افراد جوان نیز می‌توان عمل تعویض مفصل را انجام داد اما با توجه به اینکه سلول‌های بدن به‌طور طبیعی بازآفرینی می‌شوند و در مورد پروتزهای مصنوعی این امکان وجود ندارد، بعد از مدتی با از بین رفتن کارایی آنها می‌توان عمل مجدد برای بیمار انجام داد.

میرشاه‌ولد اضافه کرد: انجام عمل مجدد به‌علت پایین آمدن کیفیت استخوان، طول عمر اولیه پروتز‌ها را نیز کمتر می‌کند.به گفته این متخصص، هزینه انجام جراحی تعویض مفصل شامل 5/2 میلیون تومان برای پروتز و حدود 5/4 میلیون تومان هزینه عمل و بیمارستان است.

این فوق تخصص جراحی زانو یادآور شد: در آرتروز اصل بر پیشگیری و تلاش برای مبتلا نشدن به این مشکل است اما درصورت بروز این بیماری می‌توان روش‌های دارویی،  ورزش و فیزیوتراپی را به‌کار برد و در صورت پیشرفته بودن آن،  تنها راه، استفاده از روش جراحی و تعویض مفصل است.

کد خبر 105140

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز