گروه بین‌الملل: طرح رژیم صهیونیستی برای اخراج دسته‌جمعی فلسطینی‌ها از کرانه باختری با واکنش شدید جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) و سازمان‌های حقوق بشر مواجه شد

جنبش حماس23 فروردین با صدور بیانیه‌ای تصمیم مقام‌های رژیم اشغالگر صهیونیستی را برای اخراج هزاران فلسطینی از کرانه باختری محکوم کرد و آن را مقدمه فاجعه‌ای جدید دانست.

این جنبش در بیانیه خود تاکید کرد: این تصمیمی خطرناک، اقدامی جدید با هدف تخلیه کرانه باختری از ساکنان اصلی خود از طریق احیای سیاست مهاجرت اجباری به‌منظور اسکان هزاران شهرک‌نشین جدید به جای آنان، گسترش شهرک‌ها و زمینه‌سازی برای انضمام آن به رژیم اشغالگر صهیونیستی است.

رژیم‌صهیونیستی با صدور فرمانی به نظامیان خود اجازه داده است  تا فلسطینی‌ها و دیگر ساکنانی را که به گفته آنان اقامت غیرقانونی دارند، از سرزمین‌های اشغالی کرانه‌باختری اخراج کنند.

براساس این دستور جدید که روی پایگاه اینترنتی ارتش رژیم صهیونیستی قرار گرفته است و از امروز اجرایی می‌شود،  نظامیان این رژیم می‌توانند حتی کسانی که در کرانه باختری و نوار غزه متولد شده‌اند اما رژیم صهیونیستی به آنها مجوز اقامت نداده است را به‌عنوان «متجاوز» دستگیر کنند!

سازمان‌های حقوق بشر اعلام کرده‌اند که این رژیم قصد دارد تحت پوشش این دستور اقدام به اخراج دسته جمعی فلسطینی‌ها کرده و عده‌ زیادی را با اتهام‌های واهی برای مدت طولانی تحت بازداشت قرار دهد. براساس این دستور جدید امکان دستگیری فعالان حقوق بشر و خارجی‌هایی که برای تظاهرات به فلسطینی‌ها می‌پیوندند هم به نظامیان رژیم صهیونیستی داده می‌شود.

حماس به‌دنبال افشای این طرح از اتحادیه عرب، سازمان کنفرانس اسلامی‌ و تمامی‌ سازمان‌های‌ حقوق بشر خواست تا برای‌ مقابله با اجرای‌ این تصمیم ظالمانه دست به تحرکات فوری‌ در تمامی‌ محافل بین‌المللی بزنند. این جنبش تاکید کرد که فرزندان ملت فلسطین صاحبان اصلی این سرزمین هستند و آنان حق دارند که آزادانه در داخل سرزمین‌شان رفت‌وآمد کنند.

فوزی‌ برهوم، سخنگوی جنبش حماس هم اعلام کرد که این اقدام رژیم صهیونیستی‌ یک تصمیم نژادپرستانه خطرناک و یک نوع آپارتاید جدید است و خطرناک‌ترین اقدام علیه حقوق ملت فلسطین به شمار می‌رود که در ادامه طرح شوم دشمن صهیونیستی‌ در تعرض به حقوق و اصول آرمان ملی‌ فلسطینی‌ها صورت می‌گیرد.

حماس همچنین با هشدار به دولت سلام فیاض درباره همکاری با این تصمیم، خواستار اقدام مردمی گسترده به‌منظور مخالفت با این تصمیم و جلوگیری از امکان اتخاذ تصمیمات مشابه برای اخراج بیشتر مردم فلسطین شد.

این اقدام حتی روز گذشته از سوی گروه‌های حقوق بشر اسرائیلی هم محکوم شد. این گروه‌ها اعلام کردند که فلسطینی‌ها به‌عنوان اکثریت ساکنان کرانه باختری هرگز نیاز به داشتن مجوز از سوی اسرائیل برای اقامت نداشته و نخواهند داشت.

یک مرکز حقوقی فلسطینی هم در بیانیه‌ای این اقدام را به‌مثابه اعلام جنگ دانست و تاکید کرد که این اقدام با تمامی‌ قوانین و موازین بین‌المللی‌ که بر حق آزادی رفت‌وآمد افراد و انتخاب محل اقامت خود در داخل وطن‌شان تاکید دارد در تناقض است.

تشکیلات خودگردان فلسطین که برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد با وجود اقدامات رژیم صهیونیستی در حال مذاکره محرمانه با این رژیم تحت نظارت آمریکاست هم روز گذشته درباره این اقدام ابراز نگرانی کرد. غسان الخطیب، سخنگوی این تشکیلات این اقدام را تصمیمی بسیار خطرناک توصیف و اعلام کرد:  تشکیلات خودگردان فلسطین برای مقابله با آن از تمامی امکانات موجود استفاده خواهد کرد.

وی گفت: این تصمیم حقوق شهروندی مردم فلسطین را برای زندگی در هر منطقه‌ای از سرزمین‌های فلسطینی که رژیم صهیونیستی در سال 1967 میلادی اشغال کرده است، نقض می‌کند که بیت‌المقدس شرقی نیز جزء آن محسوب می‌شود. صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد این تشکیلات هم اعلام کرد چنین دستوری تصمیم یک رژیم  نژادپرست است.

همچنین احمد بحر، نایب اول رئیس مجلس قانونگذاری فلسطین با محکوم کردن این اقدام اعلام کرد: این تصمیم نظامی، طرحی برای کوچ اجباری جدیدی به حساب می‌آید که نیازمند برخورد قانونی است.
وی تاکید کرد: چنین تصمیمی تلاش برای خالی کردن تدریجی کرانه باختری و زمینه‌سازی‌ جهت اجرای طرح‌های توسعه طلبانه صهیونیستی و یهودی‌سازی‌ در آن است.

وی با تاکید بر اتخاذ موضعی عربی و اسلامی برای جلوگیری از تداوم اقدامات و طرح‌های خطرناک رژیم صهیونیستی خواستار مقابله قانونی و حقوقی با اقدامات نژادپرستانه اشغالگران از طریق افزایش تلاش‌ها و استفاده از مؤسسات حقوقی شد.

تلاش برای ایجاد یک اقلیت

اتحادیه عرب طی گزارشی درباره خطر طرح‌های استعماری رژیم صهیونیستی‌ و در راس آنها طرح قدس 2020 برای تبدیل فلسطینی‌ها به یک اقلیت در شهر قدس هشدار داد.

اداره فلسطین و سرزمین‌های عربی‌ اشغالی این اتحادیه در گزارش خود اعلام کرد که  این رژیم تلاش می‌کند تا شهرک‌های صهیونیست نشین اطراف را به قدس ملحق کرده و تا سال 2020 تعداد فلسطینی‌هایی را که در این شهر حضور دارند به حدی برساند که قابل ذکر نباشد. در این گزارش آمده است که این رژیم بیش از 15 میلیارد دلار را برای اجرای این طرح و مصادره اراضی و انتقال هزاران صهیونیست به قدس درنظر گرفته است.

در حال حاضر جمعیت شهر قدس به760 هزار نفر می‌رسد که 65 درصد جمعیت این شهر را یهودیان و 35 درصد آن را اعراب تشکیل می‌دهند و هدف تل آویو از اجرای‌ طرح قدس 2020 کاهش تعداد فلسطینیان ساکن این شهر به کمتر از 12 درصد و افزایش تعداد صهیونیست‌ها به بیش از 88 درصد است که این اقدام به منزله تخلیه کامل قدس شرقی از ساکنان اصلی‌ آن است.

کد خبر 104936

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز