شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر: سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی فردا با رونمایی پوستر این جشنواره آماده برگزاری می‌شود.

ایجاد 4 بخش جدید در جشنواره به همراه اجرای27 نمایش در بخش بین‌الملل و 67‌نمایش در بخش‌های مختلف از جمله برنامه‌های جشنواره سیزدهم خواهد بود.

امیرحسین حریری، دبیر سیزدهمین دوره جشنواره تئاتر دانشجویی در این باره گفت: جشنواره تئاتر دانشجویی به‌عنوان مهم‌ترین فعالیت فرهنگی در حوزه دانشگاه‌های کشور است که 12 دوره آن به خوبی برگزار شده و در این سال‌ها رشد کمی و کیفی آن را شاهد بوده‌ایم.

حریری تصریح کرد: به اعتقاد من امسال وقت آن بود که جشنواره سیزدهم را با بازخوانی 12‌دوره گذشته و با توجه به ظرفیت تئاتر دانشگاهی به شکلی هدفمندتر و گسترده‌تر برگزار کنیم.

وی همچنین با تأکید بر استفاده از نظرات اهالی فرهنگ و رسانه و فعالان دوره‌های پیشین و مشاوره با استادان تئاتر در تدوین فراخوان این دوره از جشنواره گفت: از این رو فراخوان سیزدهمین دوره جشنواره تئاتر دانشجویی بسیار شفاف تدوین شده و به خوبی اهداف جشنواره را بیان می‌کند.

علیرضا سعیدی، مسئول روابط عمومی این جشنواره نیز در مورد بخش‌های مختلف جشنواره گفت: 27 نمایش در بخش مسابقه بین‌المللی سیزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی حضور دارند و تاکنون حضور تئاترهایی از کشورهای روسیه، هلند، انگلستان، عراق، ارمنستان، یونان، آذربایجان و ترکیه قطعی شده‌است.

وی افزود: مرور پایان‌نامه‌ها از جمله بخش‌های جدید در جشنواره سیزدهم است. وی از اجرای 10 تئاتر برگزیده که از سال‌های قبل انتخاب شده، در جشنواره سیزدهم خبر داد.
به گفته سعیدی، بخش ویژه‌ دیگری با نام بخش مدرسان دانشگاه‌ها در این دوره راه‌اندازی شده‌است که 9 اثر در این بخش از مدرسان دانشگاهی به نمایش در خواهد آمد.

همچنین بخش کارگاه اجرای آثار شکسپیر از دیگر بخش‌های این جشنواره است که استقبال خوبی از آن صورت گرفته و میزبان 10 نمایش خواهد بود.وی از برگزاری 12 نمایش خیابانی در حاشیه این جشنواره خبر داد و گفت: در این دوره بخش ویژه دیگری راه‌اندازی شده ‌است که مختص دانشجویان غیرتئاتری است. این بخش به لحاظ کمی و کیفی بسیار خوب بوده و میزبان 16 نمایش است.

سعیدی شرکت 127 نمایشنامه در بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی را در جشنواره سیزدهم قابل توجه دانست و افزود: در بخش موضوعی نیز تئاتر عاشورایی و انقلاب و دفاع مقدس آثاری را در دست انتخاب داریم که در روزهای برگزاری جشنواره به نمایش درخواهد آمد.

جسورتر و پرمایه‌تر

کوروش نریمانی نیز گفت: تئاتر دانشگاهی علاوه بر ارزشمندبودن، در بسیاری از موارد جسورتر، پرمایه‌تر و قوی‌تری از سایر اشکال تئاتری عمل می‌کند.

این نویسنده و کارگردان با اعلام این مطلب به جشنواره تئاتر دانشگاهی گفت: تئاتر دانشگاهی منفک از تئاتر حرفه‌ای است اما دلیل نمی‌شود که از ارزش‌های آن کاسته شود و از قدرت عمل آن غافل شویم.

وی افزود: از نظر من تئاتر دانشگاهی از تئاتر حرفه‌ای جداست؛ چراکه فضای آنها با یکدیگر متفاوت است و این محدود به کشور ما نیز نمی‌شود.در تئاتر حرفه‌ای ما همواره با کمبود زمان تمرین، بازیگر و مکان اجرا مواجه هستیم؛ درحالی‌که در تئاتر دانشگاهی، هریک از این مسائل با تلاش اندکی برطرف می‌شود. چه‌بسا که ما نیز در زمان دانشجویی‌مان تا هر زمان که می‌خواستیم به تمرین می‌پرداختیم درحالی‌که در تئاتر حرفه‌ای این امکان و شرایط مهیا نیست.

نریمانی خاطرنشان کرد: هرساله در جامعه دانشجویی، نیروهای نخبه‌ای دیده می‌شود که درصورت استمرار فعالیت‌شان، خیلی زود به جرگه تئاتر حرفه‌ای می‌پیوندند چراکه با عملکرد مثبت‌شان نظرات تماشاگران و منتقدان را به‌خود جلب می‌کنند؛ اما نباید فراموش کنیم که این اتفاق خیلی کم پیش می‌آید؛ چراکه اگر قرار بود تمام فعالان جوان تئاتر نخبه باشند، واژه نخبه معنی پیدا نمی‌کرد.

این نویسنده و کارگردان تئاتر گفت: من آرزو می‌کنم تئاتر دانشگاهی به کندی و آرام حرفه‌ای شود؛ چراکه در این صورت به سرعت چشمه خلاقیت‌ها خشک می‌شود و مجال کمتری خواهند داشت تا کارهای درجه یک و عالی ارائه دهند.

اما این حرف به آن معنا نیست که امکانات حرفه‌ای به تئاتر دانشگاهی داده نشود و من امیدوارم هنرمندان تئاتر دانشگاهی با برخورداری از امکانات و شرایط تئاتر حرفه‌ای، جسارت و پیگیری دانشجویی را داشته باشند و حفظ کنند.

وی در پایان یادآور شد: متأسفانه دانشجویان تصویر ناقصی از تئاتر حرفه‌ای دارند؛ یعنی تصور می‌کنند که تئاتر حرفه‌ای از شرایط مالی خوب و تماشاگران بسیار برخوردار است، درحالی‌که تئاتر حرفه‌ای نیز دردسرهای خاص خود را دارد و خیلی‌کم پیش می‌آید که نتیجه دلخواه را از اثر دریافت کنیم. سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی از 10 تا 18 اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود.

برگزیدگان بخش ماکت

دبیر بخش ماکت صحنه، پوستر و عکس سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران اسامی برگزیدگان بخش ماکت صحنه این دوره از جشنواره را اعلام کرد.  حمید مرادویسی گفت: سیدحمیدرضا تولیت، گلناز بشیری، مونا حداد، نوید بهتویی، ‌علیرضا وزیری، نسیم ملکی، مهسا عبداللهیان، مریم نورالله‌زاده و لیلا رفیع‌زاده هنرمندانی هستند که آثار آنها در بخش ماکت صحنه به‌عنوان اثر برگزیده انتخاب شده‌اند.

وی افزود: برگزیدگان این بخش باید آثار خود را تا تاریخ 25 فروردین به دبیرخانه جشنواره تحویل دهند.  دبیر بخش ماکت صحنه، پوستر و عکس سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران ادامه داد: آثار را‌ه‌یافته به این بخش در نمایشگاهی که از هشتم تا هجدهم اردیبهشت‌ماه در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برپا می‌شود، شرکت داده خواهند شد.

کد خبر 104771

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز