چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۷:۲۴
۰ نفر

دبیر شورای ملی زعفران ایران از معرفی نشان زعفران ایران و ایجاد بانکی در این باره در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: تضمین کیفیت زعفران با معرفی برند زعفران روی بسته‌بندی‌های صادراتی امکان‌پذیر می‌شود.

فرشید منوچهری در مورد برنامه پیشنهادی شورای ملی زعفران به باشگاه خبرنگاران گفت: این برنامه پیشنهادی به‌منظور بهبود روند تولید، صادرات و در اختیار گرفتن بازارهای تجارت جهانی در قالب برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت 5 ساله به وزارت جهادکشاورزی به‌منظور گنجاندن پیشنهادات در برنامه پنجم ارائه شده است.

وی با تأکید بر تعریف یک استراتژی برای زعفران ایران بیان کرد: برنامه استراتژی زعفران ایران از سوی شورا در دست تهیه است که پس از تصویب در سازمان توسعه تجارت ایران جهت اجرا در اختیار وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنایع و معادن و بازرگانی به‌عنوان الگوی فعالیت روی این محصول قرار می‌گیرد.

دبیر شورای ملی زعفران ایران با اشاره به فروش حدود 30 تن زعفران تولیدی در بازارهای داخلی اظهار داشت: در حال حاضر بالغ بر 95 درصد تولید زعفران دنیا به‌ایران اختصاص دارد اما در سایت‌های جست‌وجو نام ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده دنیا دیده نمی‌شود.

وی تأکید کرد: زعفران ایران در بازارهای تجارت جهانی زمانی ارزش و جایگاه واقعی خود را پیدا می‌کند که مدیریت بر این بازارها اعمال شود و تحقق این امر در شورای ملی دنبال می‌شود، به‌نحوی‌که راه‌اندازی سایتی برای شورای ملی زعفران مورد نظر قرار گرفته است.
منوچهری،  ارزآوری زعفران را معادل یک میلیون تن گندم خواند و افزود: به‌منظور ایجاد اطمینان در مصرف‌کننده و تضمین کیفیت زعفران صادراتی، برند زعفران ایران در دست معرفی است؛ زیرا زمانی که ‌این برند روی بسته‌بندی صادراتی همانند آرم استاندارد حک شود خریداران و مصرف‌کنندگان در بازارهای جهانی از کیفیت محصول اطمینان حاصل خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر محصولی برای خریداران خارجی دارای تضمین کیفیت باشد و این اطمینان در آنان ایجاد شود که درصورت بروز ایراد، خسارت وارده جبران خواهد شد به‌طور حتم روند صادرات بهبود می‌یابد، لذا معرفی این برند امسال با انجام کار کارشناسی از سوی شورا پیگیری و دنبال می‌شود.

دبیر شورای ملی زعفران ایران خاطرنشان کرد: نوسانات شدید قیمت‌ها به‌خصوص در 3سال اخیر لطمات جبران‌ناپذیری به صادرات زعفران وارد کرده زیرا صادرکننده جرات نخواهد داشت قیمتی را به خریداران خارجی بدهد که فقط 10 روز اعتبار دارد، لذا به‌منظور حل این معضل ایجاد بانک زعفران از سوی شورای ملی پیشنهاد شد.

وی ایجاد بانک زعفران را نیازمند حمایت جدی دولت خواند و گفت: برای حفظ محصول زعفران معتقدیم که نباید برنامه سیب زمینی و پیاز برای این محصول نیز اعمال شود به‌نحوی که یک‌سال محصول روی دست کشاورزان بماند و در نهایت از بین برود و در سال دیگر همان محصول تا قیمت بالای هزار تومان در بازار به فروش برسد و به همین جهت ایجاد بانک زعفران در دستور کار است.

منوچهری با اعلام اینکه طرح ایجاد بانک در حال آماده‌سازی‌ است، ‌افزود: پیشنهاد داده‌ایم هر ساله دولت با مشورت شورا قیمت پایه‌ای را برای زعفران در بانک اطلاعاتی تعیین کند و اگر زیر قیمت تعیین شده محصول از کشاورز خریداری شود، دولت موظف به خرید شود زیرا این امر از سویی به سرمایه در گردش کمک شایانی خواهد کرد و از سویی به‌ایجاد ثبات در بازارهای جهانی منتهی می‌شود.

وی در پایان بر ضرورت ایجاد دفاتر حفاظت از منابع زعفران ایران در بازارهای تجارت جهانی به‌منظور ممانعت از فروش زعفران تقلبی به نام ایران در این بازارها تأکید کرد.

کد خبر 104517

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز