مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۷ آذر ۱۳۸۵ - ۱۹:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان فضایی آمریکا پس از لغو پرناب فضاپیمای دیسکاوری در پنج‌شنبه شب 7 دسامبر (16 آذر) به علت وجود ابرهای متراکم و در ارتفاع پایین در آسمان پایگاه فضایی کندی، پرواز آن را به شنبه موکول کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از کیپ کاناورال در  فلوریدا مدیران ناسا پس از آنکه پنج‌شنبه شب 7 دسامبر اولین تلاش برای پرتاب دیسکاوری را به علت وضع بد آب وهوایی لغو کردند، تصمیم گرفتند از پرتاب سفینه در جمعه هم منصرف شوند،  زیرا هواشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که به احتمال 90 درصد بادهای شدید ناشی از یک جبهه هوای سرد که به سوی مرکز  فلوریدا در حرکت هستند، امکان پرواز به سفینه را نمی‌دهند.

بادهای شدید در جمعه پرواز دیسکاوری را به تاخیر انداخت

پنج‌شنبه شب خدمه دیسکاوری درون سفینه مستقر شده بودند و آماده پرتاب بودند اما ابرهای انبوه پیش از پایان یافتن زمان پنجره پرناب پراکنده نشدند، در نتیجه  پرواز لغو شد.

زمان پرتاب دیسکاوری در شنبه در ساعت 8:48 به وقت محلی ( یکشنبه در ساعت 0148 به وقت گرینویچ) تعیین شده است.

هواشناسان با احتمال 40 درصد پیش‌بینی می‌کنند هوا برای پرتاب دیسکاوری مساعد باشد.

ناسا امیدوار است با این سومین پرتاب شاتل‌ (فضاپیما‌ی رفت و برگشت) در  شش ماه اخیر بتواند قبل از سال 2010 که زمان کنارگذاشتن ناوگان شاتل‌هاست،برنامه مونتاژ ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) را به پایان برساند.

پرتاب دیسکاوری در شنبه اولین موررد پرتاب در شب شاتل پس از حادثه انفجار شاتل کلمبیا در سال 2003 است. مدیران ناسا اخیرا با اطمینان یافتن از اینکه دوربین‌های مراقبتی نوردهی مناسب برای کشف هر نوع ریزش قطعات از محفظه سوخت شاتل را دارند، ممنوعیت پرتاب در شب شاتل‌ها را لغو کردند.

همین قطعات کوچک جدا شده بودند که با آسیب‌زدن به بال شاتل کلمبیا در هنگام پرتاب، باعث انفجار آن در هنگام برگشت به زمین و مرگ سرنشینان‌ آن شد.

در ماموریت قبلی شاتل – که به عهده سفینه آتلانتیس بود- فضانوردان دو  صفحه خورشیدی جدید برای ایجاد نیروی برق بیشتر به ISS  افزودند. اکنون خدمه دیسیکاوری باید وظیفه اتصال میان این صفحه‌های خورشیدی و شبکه برق ISS  را انجام دهند. ماموریت دیسکاوری 12 روز به طول خواهد انجامید.

سرنشینان دیسکاوری در این ماموریت شامل پنج مرد و دو زن است: مارک پولانسکی فرمانده سفینه، کریستر فوگل‌سانگ اولین فضانورد سوئدی، ویلیام اوفلاین خلبان، رابرت کوربیم مهندس پرواز، و نیکولاس پاتریک، جوان هیگینبوتام و سونیتا ویلیامز متخصصان ماموریت.

کد خبر 10442

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز