همشهری آنلاین: رئیس سازمان حج و زیارت گفت: با توجه به ظرفیتی که اکنون پشت نوبت اعزام قرار دارند برای امسال ثبت نام حج نداریم.

به گزارش مهر، علی لیالی در نشست خبری که یکشنبه (15فروردین) برگزار شد، بااعلام اینکه زمان تشرف یک میلیون و 300 هزار نفر از افرادی که برای اعزام به حج عمره ثبت نام کرده بودند مشخص شده است، گفت: با توجه به ظرفیتی که اکنون پشت نوبت اعزام قرار دارند برای امسال ثبت نام نداریم.

وی افزود: مذاکراتی که با مسئولان وزارت حج عربستان انجام شد با رویکردی مثبت و با هماهنگی کامل آنها بود و طی آن قراردادی برای اعزام زائران به حج تمتع و همچنین عمره منفرده منعقد شد.

وی گفت: درخواست افزایش ظرفیت اعزام زائران به حج تمتع را نیز داده‌ایم که امیدواریم به نتیجه قطعی برسد و بتوانیم با ظرفیت بیشتری زائران را به تمتع اعزام کنیم.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: ظرفیت اعزام زائران به عمره بر خلاف تمتع سقف مشخصی ندارد و اعزام زائران براساس امکانات ایران و عربستان انجام می شود.

لیالی در مورد محدودیت‌های سال گذشته حج تمتع نیز گفت: زائرانی که سال گذشته بر اساس محدودیت‌های اعلام شده موفق به اعزام نشده بودند امسال در اولویت اعزام قرار دارند.

به گفته وی، اعزام زائران براساس مذاکرات صورت گرفته با عربستان و قولی که آنها دادند به دور از هرگونه تبعیض و در کمال آرامش و به دور از خشونت صورت انجام می‌شود، ضمن اینکه که وزارت حج عربستان در امر کنترل رفتار ماموران خود کاملاً جدی است و هرگونه مشکلی که ایجاد شود را در کوتاهترین زمان رسیدگی و رفع می‌کند.

رئیس سازمان حج  و زیارت در مورد عمره دانشجویی تاکید کرد: سازمان حج آمادگی کامل برای اعزام دانشجویان به عمره را دارد و طی جلساتی که با مسئولان عمره دانشجویی برگزار خواهد شد نسبت به ظرفیت اعزام در سال جاری برنامه ریزی می‌شود.

لیالی در خصوص قرعه کشی اعزام زائران به عمره نیز گفت: در حال حاضر براساس قرعه کشی صورت گرفته زمان تشرف یک میلیون و 300 هزار نفر از افرادی که برای اعزام به عمره ثبت نام کرده بودند مشخص شده اما هنوز برای دو میلیون نفر از ثبت نام کنندگان زمان اعزام مشخص نشده است که برای این تعداد نیز قرعه کشی خواهد شد و به احتمال زیاد از سال 91 به بعد نوبت تشرف آنها اعلام می‌شود.

وی در مورد ثبت نام های جدید حج تمتع و عمره نیز گفت: با توجه به ظرفیتی که هم اکنون در پشت نوبت اعزام قرار دارند برای امسال ثبت نام نداریم و قطعاً در سال جاری اقدامات کارشناسی لازم برای چگونگی زمان و پذیرش مجدد مشتاقان و شیوه قرعه کشی از آنها انجام می شود.

رئیس سازمان حج و زیارت در مورد کاهش طول مدت سفر زائران به عمره نیز اظهار داشت: در این خصوص در حال انجام کار کارشناسی هستیم چنانچه بتوانیم زمان سفر را دو روز کاهش داده و به 10 روز برسانیم در این صورت می‌توانیم تعداد بیشتری از زائران را به عمره اعزام کنیم و به محض تصمیم قطعی اطلاع رسانی عمومی انجام می‌‌شود.

لیالی به برخورد با زائران ایرانی اشاره کرد و گفت: حرکت و رفتار ناشایست و خودسرانه از سوی یکی از ماموران عربستان  دلیلی بر خواست وزارت حج عربستان نیست به طوری که در مذاکرات صورت گرفته آنها متعهد شدند رفتاری در شان زائران ایرانی و همانند زائران دیگر کشورها داشته باشند.

کد خبر 104257

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز