همشهری آنلاین: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به پیشینه تاریخی، فرهنگی، ظرفیت‌ها و توانایی‌های بالقوه جمهوری اسلامی ایران در حوزه فرهنگ و هنر، تصریح کرد

تهران می‌تواند محور و مدار فعالیت‌های فرهنگی و هنری سازمان همکاری شانگهای باشد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، سید محمد حسینی در کنفرانس خبری  فعالان رسانه ای و فرهنگی در پکن گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد همکاری های فرهنگی خود با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای را گسترش دهد.

وی با اشاره به این سخن مقام معظم رهبری که فرمودند: اقتدار حقیقی، اقتدار فرهنگی و انزوای حقیقی ، انزوای فرهنگی است خاطر نشان کرد اگر خواستار کشورهای قدرتمند و قوی هستیم، چاره ای جز تقویت همکاریها در عرصه های مختلف نداریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این کنفرانس خبری یک ساعته، با انتقاد از سیاست های دنیای غرب و در صدر آن آمریکا در تهاجم فرهنگی به کشورهای منطقه شرق بویژه ایران گفت : دنیای غرب و آمریکا برای دست یابی به اهداف شوم خود در تلاشند تا فرهنگ خود را بر تمامی جهان حاکم کنند.

حسینی با ضروری خواندن همکاری فرهنگی میان کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای گفت: اکنون  ارتباط خوب فرهنگی میان ایران و کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای وجود دارد که می توان با استفاده از فرصت ها ، شتاب بیشتری به این روابط بخشید.

وی از خواهرخواندگی میان شهرهای ایران و چین ، انعقاد یادداشت تفاهم همکاری بین فرهنگستان های هنر ایران و چین ، قرارداد همکاری میان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) و خبرگزاری چین ( شین هوا ) به عنوان بخشی از همکاری های فرهنگی و رسانه ای میان دوکشور نام برد و خواستار عملیاتی شدن توافقنامه های همکاری میان دوطرف شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در درباره آمادگی ایران برای برگزاری هفته های فرهنگی گفت: آمادگی داریم هفته های فرهنگی از جمله هفته فیلم ، تئاتر ، موسیقی ، شعر ، هنرهای تجسمی و همچنین نمایشگاه های متنوع فرهنگی و هنری را در چین دایر کنیم.

وی همچنین به برگزاری قریب الوقوع نمایشگاه اکسپوی 2010 شانگهای که یازدهم اردیبهشت ماه اینده در شانگهای گشایش می یابد اشاره کرد و گفت : جمهوری اسلامی ایران حضور قوی و جدی در این مجموعه خواهد داشت .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : ایران در اکسپوی2010 شانگهای بخشی از فرهنگ و تاریخ و تمدن غنی و شکوهمند خود را به نمایش خواهد گذاشت.

وی در باره انتظارات ایران از چین برای گسترش همکاری های فرهنگی گفت : انتظار داریم چینی ها بیشتر از گذشته در فعالیت های فرهنگی با ایران حضور یابند .

حسینی به جاده ابریشم با قدمتی بیش از دوهزار سال اشاره کرد و گفت : وجود این جاده نشان از پیوند دیرینه دوملت ایران و چین دارد و این دوکشور با پشتوانه غنی فرهنگی می توانند گام های بلندی در توسعه مناسبات در سایر زمینه ها بردارند.

اعطای فرصت های مطالعاتی به محققان و اساتید دانشگاههای چین از دیگر محورهای کنفرانس خبری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

وی با اشاره به سیاه نمایی هایی که از سوی کشورهای غربی و آمریکا علیه ایران صورت می گیرد ؛ گفت : افکار عمومی و ملت ها در سراسر جهان باید با واقعیت های ایران آشنا شوند . واقعیت هایی که از سوی آمریکا و رسانه های وابسته به آن انکار می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان همچنین در پاسخ به پرسشی درباره حضور زنان در عرصه های سیاسی - اجتماعی و فرهنگی ایران گفت : به برکت پیروزی انقلاب اسلامی در سه دهه گذشته زنان نقش فعالی در عرصه های مختلف پیدا کرده اند.

وی گفت: در زمان حاضر زنان در سطوح مختلف مدیریتی از معاون رییس جمهوری تا سطح وزیر و نمایندگی مجلس حضور دارند و اکنون شمار دانشجویان دختر در ایران به مراتب بیشتر از پسران است.

حسینی درپایان این کنفرانس خبری با اشاره به حضور زنان در فعالیت های آموزشی ، پژوهشی و تربیتی گفت: " بدون شک اعتقادات دینی مانع حضور زنان در عرصه های مختلف نشده است."

شور و اشتیاق فعالان رسانه ای چین برای سفر به ایران 

یکی از نکات قابل توجه در کنفرانس خبری  وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی با فعالان رسانه ای و فرهنگی که با حضور حدود 40 نفر از خبرنگاران، عکاسان، تصویربرداران و سردبیران نشریات فرهنگی و هنری چین برگزار شد، شور و اشتیاق خبرنگاران چینی برای سفر به ایران بود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چندتن از شرکت کنندگان قبل از طرح سئوال خود از وزیر فرهنگ و ارشاد  اسلامی ایران، ابراز تمایل و علاقه مندی بسیار زیاد خود را برای سفر به ایران اعلام کردند.

فعالان رسانه ای چینی؛ با ستودن فرهنگ، تمدن کهن و درخشان ایران ابراز امیدواری کردند بتوانند از نزدیک  ایران را مشاهده کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در پاسخ به پرسشهای خبرنگاران با استقبال از این پیشنهاد، ابراز امیدواری کرد فرصتی فراهم شود که فعالان رسانه ای چین بتوانند به ایران سفر و از نزدیک مناظر و جاذبه های گردشگری و تاریخی ایران را مشاهده کنند."

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان به شیطنت برخی رسانه های وابسته به آمریکا و غرب در وارونه جلوه دادن حقایق ایران، گفت : رسانه های غربی در انعکاس اخبار منفی از ایران تلاش وافری دارند و لذا سفر خبرنگاران خارجی به ایران می تواند حقایق و واقعیت های ایران را نشان دهد.

حسینی با اشاره به برگزاری هرساله نمایشگاه مطبوعات در ایران، ابراز امیدواری کرد با حضور پررنگ تر رسانه ها و مطبوعات چین ، زمینه آشنایی رسانه های دوکشور از یکدیگر فراهم شود.

کنفرانس خبری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حالی خاتمه یافت که شماری از فعالان فرهنگی و رسانه ای چین با اهدای آثار فرهنگی ، با وزیر فرهنگ عکس یادگاری انداختند.

حسینی نیز متقابلا با ارایه کتاب هایی از ایران و صنایع دستی کشورمان از نقش رسانه های چینی در انعکاس حقایق ایران قدردانی کرد.

تاکید وزیر ارشاد بر استفاده از ابزار فرهنگ در پیشبرد اهداف سیاسی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در جمع کارشناسان سفارت ایران در پکن و مسئولان دفاتر و نهادهای ایرانی فعال در چین گفت: برای پیشبرد اهداف سیاسی می توان از ابزار فرهنگ و هنر نیز بهره گرفت.   

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سید محمد حسینی با اشاره به رویکرد فرهنگی دولت دهم و تلاش برای توسعه و اعتلای فرهنگ کشور در سال جاری گفت: پیام انقلاب اسلامی و ملت ایران، یک پیام الهی است و  اگر کارهای ما رنگ و بوی الهی داشته باشد، بدون شک تاثیرگذار و ماندگار خواهد بود.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی با اشاره به تلاشهای انجام شده درحوزه فرهنگ وهنر در سالهای اخیر گفت: برغم تلاش های خوبی که در این عرصه انجام شده است، هنوز ظرفیت های بسیاری برای توسعه این بخش وجود دارد.

وی با اشاره به تاکیدات محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران مبنی بر حضور فعال در همه عرصه ها در خارج از کشور گفت : ابزار هنر یک ابزار موثر است و باید همه مساعی خود را برای بهره گیری از این ابزار بکار ببندیم.

حسینی ضرورت توجه به ایرانیان مقیم خارج را از مسایل مورد اهتمام دولت آقای احمدی نژاد دانست و گفت:  شورای ایرانیان برای رسیدگی به وضعیت ایرانیان مقیم خارج از کشور تشکیل شده است.

وی از حضور قدرتمند و قوی ایران در نمایشگاه اکسپوی 2010 شانگهای که اول ماه مه آینده در شانگهای گشایش می یابد ، خبر داد و گفت : باید با استفاده از این فرصت بتوانیم دستاوردها ، حقایق و واقعیت های ایران را به گوش جهانیان برسانیم

تاکید وزیر ارشاد بر ضرورت شناساندن حقایق ایران به ملت های جهان

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هنگام ترک پکن،با تاکید بر ضرورت شناساندن حقایق ایران به ملت های جهان گفت: پیوند مشترک میان کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای ، گام موثری در مقابله با تهاجم فرهنگی غرب است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سید محمد حسینی، دستاوردهای سفر به اجلاس وزیران فرهنگ کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در چین را  مثبت و سازنده خواند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حضور در اجلاس وزیران فرهنگ سازمان همکاری شانگهای را به دلیل وجود  پیوندهای دیرینه میان ایران و سایر اعضای سازمان، فرصت مغتنمی برای طرح دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: ایران می تواند باتوجه به ظرفیت های بالایی که دارد در توسعه وگسترش همکاریها میان اعضا شانگهای نقش مهمی ایفا کند.

وی گفت: در اجلاس وزیران فرهنگ سازمان همکاری شانگهای آمادگی کشورمان را برای میزبانی فعالیت های و رویدادهای فرهنگی و هنری اعلام کردیم.

حسینی با بیان اینکه 10 کشور عضو اصلی و ناظر سازمان همکاری شانگهای یک سوم جمعیت دنیا را شامل می شوند، گفت : سازمان همکاری شانگهای قدرتی در برابر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) و ناتوی فرهنگی غرب است.

وی، انقلاب اسلامی را انقلابی الهام بخش و تاثیرگذار بر ملت های مختلف دانست و گفت : فعالیت های انجام شده در حوزه فرهنگ پس از پیروزی انقلاب اسلامی بدون شک کافی نیست .

حسینی بر ضرورت استفاده از تجارب کشورهای عضو و همچنین انتقال تجارب کشورمان در حوزه فرهنگ و هنر به اعضای سازمان همکاری شانگهای تاکید کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را در سفر به چین ، بیژن نوباوه نماینده مجلس شورای اسلامی و شماری از مدیران وزارت خانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی و امور خارجه همراهی می کردند.

کد خبر 103987

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز