همشهری آنلاین: پزشکان انگلیسی و ایتالیایی در یک جراحی ابتکاری مجرای هوایی یک پسر 10 ساله را با استفاده از سلول‌های بنیادی که درون بدن خود او رشد داده شده بود، بازسازی کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در این عمل جراحی که 9 ساعت طول کشید، پزشکان در بیمارستان کودکان گریت اورموند استریت در لندن یک نای - مجرای هوایی اصلی بدن - اهدایی را درون بدن این پسر کارگذاشتند. سلول‌های این عضو اهدایی برداشته شده بود، و به جای آنها سلول‌‌های بنیادی این پسر را که از مغز استخوان او به دست آمده بود، به آن تزریق شده بود.

پزشکان انتظار دارند در طول ماه آینده سلول‌های بنیادی تزریق‌شده شروع به تبدیل شدن به سلول‌های نای بدل شوند، و در صورت موفقیت این فرآیند به تحولی در پزشکی باززایی         (regenerative medicine) خواهد انجامید.

 از آنجایی که سلول‌های این عضو جدید از بافت خود فرد مشتق شده‌اند، بر خلاف پیوند‌های معمول اعضا، دستگاه ایمنی نباید این عضو جدید را پس بزند.

پروفسور مارتین بیرچال، رئیس بخش پزشکی باززایی انتقالی در یونیورسیتی کالج لندن در این باره گفت: "این عمل از چند جنبه با اعمال قبلی متفاوت و به اعتقاد ما یک
نقطه عطف واقعی است."

"این برای اولین بار است که یک کودک پیوند عضو حاوی سلول‌‌های بنیادی را دریافت می‌کند، و این درازترین مجرای هوایی است که تا به حال جایگزین شده است."

به گفته بیرچال کارآزمایی‌های بالینی بیشتری مورد نیاز است تا کارآیی این روش ثابت شود، اما اگر این تاثیربخشی آن مورد تایید قرار گیرد، آنگاه ممکن است در مورد اعضای دیگر بدن مانند حنجره یا مری که در بیمارستان‌ها در سراسر دنیا پیوند می‌شوند، نیز از این روش استفاده کرد.

این پسر که نام او برده نشده است، با یک عارضه مرگبار به نام "تنگی طولانی نای"  متولد شده بود، به این معنا یک مجرای هوایی باریک داشت که رشد نمی‌کرد، و به گفته جراحان وضع او مانند تنفس کردن از راه یک نی بود.

حال این بیمار گرچه درمان‌های گوناگونی را دریافت کرده بود، از ماه نوامبر شروع به بدتر شدن کرده بود،‌و پزشکانش از پروفسور پائولو ماچیارینی، از پیشگامان پیوند سلول‌های بنیادی در بیمارستان دانشگاهای کارجی در فلورانس ایتالیا دعوت کردند به آنها کمک کند.

ماچیارینی سرپرست تیم جراحی بود که دو سال پیش در اسپانیا به کلودیا کاستیلو، یک زن 30 ساله، نای پوشیده‌شده با سلول‌های بنیادی را برای اولین بار در جهان پیوند زدند.

در مورد این زن، بافت جدید در بیرون از بدن او رشد داده شد، اما انجام این کار درون بدن پیچیدگی خیلی کمتری دارد. این پسر دومین بیمار و اولین کودکی است که این نوع عمل پیوند بر روی او انجام شده است.

به گفته پزشکان این پسر پس از عمل در حال بهبودی است، به خوبی تنفس می‌کند و حرف می‌زند.

کد خبر 103800

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز