مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: انجام سونوگرافی از زن باردار برای تعیین جنسیت جنین زاده‌نشده مجاز نیست. اما پرونده بیمارستانی این زن یا به رنگ آبی است یا به رنگ صورتی- و معنای این رنگ‌ها معلوم است.

این روش دور زدن قانون یکی از دلایل بسیاری است که باعث می‌شود 85 میلیون زن در جمعیت‌های هند و چین ‌"مفقودشده" شمرده شوند،‌ زیرا سقط کردن جنین‌های مونث، کشتن نوزادان دختر و مرگ دختران در نتیجه بی‌توجهی به آنها بسیار رایج است.

برای مادرانی که نومیدانه خواستار نوزاد پسر هستند، ‌پوشه صورتی به معنای آن است که باید به یک درمانگاه سقط جنین بروند و  در آنجا سقط جنین تحت عنوان کلی "ناهنجاری‌های جنینی" انجام می‌شود.

پینکی ویرانی، یک فعال پیشرو حقوق زنان در هند دراین باره گفت: "‌شگردهایی مانند پرونده‌های رنگی بسیار رایج هستند."

او افزود:" ابن به اصطلاح "دخترکشی" واقعیتی روزانه در میان فقیران و ثروتمندان، اهالی شهر یا ساکنان روستا است. فرقی نمی‌کند که خانواده در یک روستا زندگی کند یا در حومه مرفه‌نشین یا حتی به کانادا مهاجرت کرده باشد."

عبارت "زنان مفقود‌شده" برای اولین بار بوسیله اقتصاددان هندی برنده جایزه نوبل، ‌آمارتیا سن،‌ در 1990 به کار رفت.

شمار این زنان، ‌با مقایسه نسبت جنسیتی واقعی در جمعیتی که به طور نظری در آن در حین بارداری، ‌زایمان و پس از آن با کودکان از هر دو جنس رفتار یکسانی انجام می‌شود، تخمین زده می‌شود.

یک گزارش برنامه توسعه سازمان ملل که هفته گذشته منتشر شد می‌گوید 100 میلیون زن در آسیا "مفقود" می‌شوند- که 85 میلیون آنها مربوط به چین و هند و بقیه آنها به کشورهایی مانند بنگلادش،پاکستان و ایران مربوط می‌شوند.

ویرانی گفت: ‌"اگر درمانگاه جنسیت جنین به دنیا آمده را به شما نگوید،‌در حال حاضر این امکان وجود دارد که نمونه‌ خون او را به کشور دیگری مثلا آمریکا بفرستید و نتیجه جنسیت جنین با ای‌میل برای شما ارسال خواهد شد."

ویرانی افزود:‌ "من خودم نتایج مخرب کمبود دختر را در هر جامعه‌ای مشاهده کرده‌ام: پلی‌‌آندری (زنانی با چند همسر)، سوءاستفاده جنسی از کودکان، و فحشای بیشتر."

عدم تعادل جنسیتی در اکثر کشورهای آسیایی بدتر شده است چرا که در آنها ترجیج سنتی برای پسردار شدن با تکنولوژی مدرن مانند اسکن اولتراسوند به آسانی جنسیت کودک زاده نشده را مشخص می‌کند،‌ همراه شده است،

سقط جنین برای انتخاب جنس نوزاد، از سال 1995 در چین ممنوع شده است، اما بر اساس بررسی که امسال بوسیله آکادمی علوم اجتماعی چین انجام شد، تا سال 2020‌ بیش از 24 میلیون مرد در سن ازدواج در این کشور بدون همسر می‌مانند.

 کارشناسان پزشکی می‌گویند نسبت جنسیتی طبیعی باید 103 تا 107 مذکر به 100 مونث باشد- نسبتی که ظاهرا میزان مرگ و میر بالاتر نوزادان مذکر را جبران می‌کند.
اما در  سال 2005، ـ آخرین سالی که داده‌های آن در دسترس است،‌ در چین به ازای هر  119 پسر تنها 100 دختر وجود داشته است و در برخی از نواحی این کشور این نسبت به 130 پسر به 100 دختر رسیده است.

بر اساس قانون تک‌فرزندی 1979 چین ‌که به هدف کنترل بزرگترین جمعیت جهان اعمال شد،‌ والدینی که در شهرها زندگی می‌کردند،‌ عموما تنها اجازه داشتند یک فرزند داشته باشند،‌ اما در برخی نواحی روستایی اجازه داشتن دو بچه هم داده می‌شد.

یانگ هونگیوآن، کارشناس جمعیت‌شناسی در آکادمی علوم اجتماعی شانکسی دراین باره گفت: ‌"عدم تعادل در مناطق روستایی بارزتر است،‌که به علت سطح  پایین‌تر تحصیلی در آنجا نسبت به شهرهاست."

خانم شینان شو،‌ نویسنده چینی، در کتاب جدیدش به طور مشروح به عواقب بد این فشار برای داشتن یک کودک پسر اشاره کرده است.

او  از مشاهداتش از نوزاد دختری که به درون کوزه‌ای سفالی انداخته شده بود، ‌و مادرانی که در نتیجه عذاب ناشی از احساس گناه کشتن دختران‌شان دست به خودکشی می‌زدند،‌سخن می‌گوید.

 اما برای برخی از زنان در چین، ‌سیاست تک‌‌فرزندی یک موهیت بوده است، ‌و به کاهش فشار جمعیتی کمک کرده و به آنها قدرت بیشتری داده است.

ژانگ هوآ، یک زن متاهل دارای تخصص حرفه‌ای در این باره گفت:‌" من از این سیاست حمایت می‌کنم و خیلی از مردم در چین هم همین نظر را دارند."

به گفته او عدم تعادل جنسیتی برای دختران خوب است و به آنها قدرت انتخاب بیشتری می‌دهد، ‌و باعث می‌شود که مردها بهتر رفتار کنند."

در هند - که در کودکان زیر 6 سال به ازای هر 108 پسر تنها 100 دختر وجود دارد - ترجیح برای پسردار شدن تا حدی به خاطر نقش کلیدی پسرها در مراسم تشییع جنازه سنتی هندو است.

سایر عوامل شامل دریافت مقدار زیادی جهیزیه است که پدر باید به خانواده شوهر دخترش در هنگام عروسی بدهد، ‌و این حقیقت که اغلب به پسران به عنوان نان‌آوران خانواده و به دختران به عنوان سربار از لحاظ مالی نگریسته می‌شود.

کاویتا سریواستاوا،‌یک فعال از اتحادیه ملی حقوق مدنی در هند در این باره گفت: "به قتل رساندن نوزادان دختر واقعا در حال کاهش است."

"در عوض سقط جنین‌های برای انتخاب جنسیت نوزاد به مشکل اصلی بدل شده است،‌ زیرا ماشین‌های سونوگرافی قابل‌حمل به روستاها و شهرهای کوچک برده می‌شوند. یک سونوگرافی ممکن است تنها حدود 10 دلار خرج بردارد،‌ و سقط جنین در بیمارستان تنها 45 دلار هزینه دارد."

او می‌گوید اثر قانون تک‌فرزندی در چین، ‌مشابه انقلاب اجتماعی است که در هند رخ داده است و  خانواده‌های مدرن بر خلاف گذشته به جای چندین فرزند تنها دو فرزند دارند."

او گفت: "اکنون اگر بچه اول دختر بشد،‌ والدین عاجزانه می‌خواهند فرزند بعدی‌شان پسر باشد،‌ نه اینکه فرزندان بیشتر و بیشتری به دنیا بیاورند، ‌به این امید که  پسردار شوند"

کد خبر 103719

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز