دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۳
۰ نفر

همزمان با برگزاری سومین جشنواره پژوهش و نوآوری در حوزه مدیریت شهری، شبکه شهروندی تهران راه‌اندازی می‌شود

 و در 5 پارک، شهروندان می‌توانند تحت پوشش شبکه WiFi از اینترنت استفاده کنند.

شبکه‌ شهروندی یکی از جدیدترین خدمات شهرداری تهران است که به‌تازگی در راستای تحقق شهر هوشمند راه‌اندازی شده است. هدف از راه‌اندازی این سرویس (که از طریق نشانی citizen.tehran.ir ارائه می‌شود) ایجاد یک‌ دسترسی مناسب و پرسرعت برای شهروندان است تا از اطلاعات شهری و محلی شهر تهران مطلع شوند. البته فعلا این نشانی در شبکه اینترنت ارائه نشده و فقط از طریق شبکه‌ اینترانت شهری تهران قابل‌دسترسی است.

محتوای شبکه‌ شهروندی شامل بخش‌های متعدد و متنوعی است. تاکنون بخش‌های «اخبار شهری»، «کتابخانه‌های اینترنتی و دیجیتال»، «شبکه‌های صدا و سیما»،

«گردشگری مجازی»، «روزنامه‌ها» و بخشی با عنوان «آوا و نما» در این شبکه فعال شده است که در این بخش موسیقی، فیلم و سریال‌هایی که مجوز پخش از این شبکه را دارند در اختیار شهروندان قرار می‌گیرند.

طرح راه‌اندازی این شبکه، ایده و دستور شهردار تهران  است که در شهریورماه سال‌جاری به سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران ابلاغ شد. پس از آن پارک‌های گفت‌وگو، ملت، لاله، فرهنگسرای بهمن و پارک قائم در منطقه‌ 18 انتخاب شدند تا فاز پایلوت این پروژه در آنها به اجرا درآید.

برای نمونه، پارک گفت‌‌وگو به‌عنوان مرکز و مرجع کتاب‌های دیجیتال علوم انسانی در نظر گرفته شده و یا پارک لاله به علوم پزشکی اختصاص پیدا خواهد کرد. دلیل این انتخاب، نزدیکی این پارک‌ها به دانشگاه‌های مرتبط بود. درواقع، شرایط محیطی و اجتماعی منطقه شهری و میزان تردد شهروندان از مؤلفه‌های تاثیرگذار در این انتخاب بود.

در حال حاضر، عموم شهروندان می‌توانند با حضور در این پارک‌ها و استفاده از هر وسیله‌ای که مجهز به WiFi باشد به شبکه شهروندی متصل شوند و از امکانات و اطلاعاتی که در این شبکه ارائه شده است بهره‌مند شوند.

در همه پارک‌ها و محیط‌های یادشده نام این شبکه‌ با Tehran.net مشخص شده است. شهروند به شبکه اینترانتی شهر تهران متصل می‌شود و علاوه‌بر شبکه‌ شهروندی به سرویس‌های ارائه شده در پرتال شهرداری تهران نیز دسترسی خواهد داشت.

پس از اجرای فاز پایلوت این پروژه، شهرداری تهران در نظر دارد شبکه شهروندی را در بیشتر نقاط  پُرتردد شهری مانند ایستگاه‌های مترو راه‌اندازی کند. اما درباره توسعه محتوا، افزایش سرویس‌ها و یا برنامه‌های تازه، این مسئولیت متوجه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران است. سیاست این است که سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در توسعه و تجهیز زیرساخت فنی مشارکت داشته باشد.

تدبیر لازم برای حضور و شرکت دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در شبکه شهروندی نیز اتخاذ شده است. برای این منظور پروتکل مخصوصی وجود دارد که امکان ارائه‌ سرویس و خدمات برای سایر مؤسسه‌ها را نیز فراهم می‌کند.

برای نمونه، مؤسسه‌ تبیان از این امکان استفاده کرده است و شهروندان می‌توانند از طریق شبکه‌ اینترانتی به محتوای سایت تبیان نیز دسترسی داشته باشند. بانک‌ها هم می‌توانند درصورت تمایل از درگاه ورودی در شبکه‌ شهروندی استفاده کنند.

در آینده، کل شهر تهران تحت‌پوشش پروتکل WiFi قرار خواهد گرفت و شهروندان در هر نقطه‌ای از شهر به شبکه شهروندی و درواقع، محتوای محلی شهری دسترسی خواهند داشت.

علی اصغر قائمی
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران

کد خبر 102129

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز