سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۵ - ۱۸:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: علم سلول‌های بنیادی ممکن است به یافتن راه علاجی برای 250 میلیون فرد مبتلا به دیابت در سراسر جهان منجر شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه دکتر وندی مک‌فارلین متخصص دیابت و پژوهشگر سلول‌های بنیادی از دانشگاه برایتون انگلیس سه‌شنبه 5 دسامبر (14 آذر) به تمایندگان حاضر در کنگره گفت: "ما پیشرفت‌های بزرگی در این مسیر انجام داده‌ایم. پیشرفت‌هایی که در دو تا سه سال گذشته در این زمینه رخ داده مبهوت‌کننده هستند. اکنون چشم‌اندازی مهیج را پیش رو داریم."

پژوهش‌هایی در دست انجام است تا سلول‌های بنیادی جنینی و بالغ را به سلول‌های بتای لوزالمعده که تولیدکننده انسولین هستند، بدل شوند.

سلول‌های بنیادی سلول‌های پیش‌سازی هستند که می‌توانند به هر نوع سلولی دگردیسی پیدا کنند.

مک‌فارلن گفت هنوز سلولی که بتواند کاملا چایگزین سلول بتا شود به دست نیامده‌است، اما افزود که پژوهشگران در آمریکا امیدوارند در این راه موفق شوند و تا ابتدای دهه بعدی میلادی آزمون‌هی بالینی را بر رو ی حیوانات آغاز کنند.

هدف این است که سلول حساس به قند خون (گلوکز) و تولیدکننده انسولینی خلق شود که به تغییرات فیزیولوژیایی میزان قند خون مانند یک بدن طبیعی پاسخ دهد.

دوشنبه در روز آغاز این کنگره اعلام شد که در صورتی که کاری انجام نشود، ممکن است دیابت در 20 سال آینده 380 میلیون نفر را گرفتار کند.در حال حاضر دیابت هر سال مسئول مرگ 3.8 میلیون نفر است.

کد خبر 10208

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز