مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۴
۰ نفر

گروه دانش - حمید ضیایی‌پرور: سومین جشنواره برترین‌های پژوهش و نوآوری در حوزه مدیریت شهری سوم و چهارم اسفند سال‌جاری از سوی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود

دبیر سومین جشنواره برترین‌های پژوهش و نوآوری در حوزه مدیریت شهری گفت: پارک علمی ویژه که متفاوت ازسایر پارک‌های علمی است، براساس ایده‌های مطرح شده در این جشنواره ایجاد می‌شود.

سید‌محمد مجابی، با اشاره به اینکه این همایش در سطح ملی برگزار می‌شود، افزود: 30نشست علمی- تخصصی درباره موضوعات مختلف در حوزه‌های هشت‌گانه این جشنواره تشکیل و در راستای دستیابی به شهرداری الکترونیک برگزار و نمایشگاه این جشنواره، به‌طور مجازی و دائمی راه‌اندازی شده است. او در تشریح بخش‌های این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه مجازی شامل کتابخانه دیجیتال، پخش زنده، برنامه‌های نشست و تمامی آثار رسیده است.

برگزاری همایش اصلاح الگوی مصرف در جشنواره

سید محمد مجابی در ادامه از برگزاری همایشی در بخش ویژه این جشنواره خبر داد و گفت: همایش اصلاح الگوی مصرف به‌طور ویژه در سومین جشنواره برترین‌های پژوهش و نوآوری برگزار خواهد شد.

در نشست‌هایی میزان هدررفت انرژی، آب و محیط‌زیست بررسی می‌شود. دبیر این جشنواره به بزرگ‌ترین مشکل در مدیریت شهری اشاره کرد و افزود: بزرگ‌ترین مشکل مدیریت شهری، عدم‌وجود مدیریت یکپارچه است و نبود نگاه سیستمی در حوزه شهری این مشکل را مضاعف می‌کند.

او تنها راهکار برای حل این مشکلات را تعامل مسئولان با صاحبان ایده و تفکر دانست و گفت: اگر پژوهش‌های کاربردی به کاربست تبدیل و نتایج آن محقق شود، در حوزه مدیریت شهری با مشکلات کمتری روبه‌رو خواهیم بود.

آلودگی هوا از اثرات عدم‌مدیریت یکپارچه شهری است

سید محمد مجابی گفت: روزانه 15 میلیون سفر درون‌شهری در تهران انجام می‌شود و با توجه به اینکه میزان پوشش حمل‌ونقل شهری کمتر از 30درصد است، در پایتخت با روان نبودن ترافیک به‌طور جدی مواجهیم.

وی در ادامه افزود: اثرات این امر در آلودگی هوا کاملا مشهود است، چنانکه در برنامه پنج ساله سوم توسعه اقتصادی- اجتماعی تنها 5شهر دارای مشکلات آب و هوا بودند اما در برنامه پنج ساله چهارم، 7شهر و هم‌اکنون تعداد بسیاری از شهرها دارای مشکلات آلودگی در زمینه هوا هستند.

مجابی همچنین گفت: حضور  شهرداری‌های کلانشهرها و سایر شهرهای کشور در این جشنواره چشمگیر است. سید محمد مجابی با اشاره به اینکه بیش از 17 هزار نفر از نمایشگاه سال گذشته بازدید کرده‌اند، گفت: امسال با استفاده از فضای مجازی انتظار داریم که میزان بازدیدکنندگان افزایش پیدا کند.

حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی

دبیر این جشنواره که قائم مقامی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران را نیز برعهده دارد، گفت: مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران از پایان‌نامه‌های دوره کارشناسی ارشد در حوزه مدیریت شهری تا سقف 3میلیون تومان و از رساله‌های دوره دکتری در این حوزه تا سقف 7میلیون تومان حمایت مالی می‌کند.

مهندس مجابی افزود: در یکسال گذشته این مرکز از بیش از یکصد پایان‌نامه و رساله دانشجویی حمایت مالی کرده است. او بررسی ابعاد فیزیکی و کالبدی، اجتماعی و فرهنگی، اداری و مدیریت، نظام اقتصادی  و مالیه شهری را از محورهای برگزاری این جشنواره دانست و گفت: سلامت، ایمنی و محیط‌زیست شهری و بررسی ابعاد حقوقی مدیریت شهری از دیگر محورهاست.

بیش از یکهزار و200 اثر

مسئول کمیته علمی این جشنواره نیز در ادامه این نشست گفت: 69 کارپژوهشی که در جشنواره‌های گذشته مطرح شده بود، به کاربست رسیده و در شهرداری تهران عملی شده است.

سید موسی پورموسوی گفت: امسال بیش از یکهزار و 200 اثر رسیده به جشنواره طی  2مرحله در کمیته ارزیابی، بررسی می‌شود. این تعداد از میان 2هزار اثر در مرحله نخست انتخاب شده است. وی در پاسخ به پرسشی درباره علت کاهش این تعداد نسبت به سال گذشته گفت: امسال بخش هنری حذف شده است و در پذیرفتن آثار، شرطی گذاشته شد و سال نشر در آن از سال 86 به بعد مدنظر قرار گرفت.

مشاور شهردار در امور توسعه و مطالعات شهری گفت: داوری طی 2مرحله انجام می‌شود و اگر اختلاف امتیازهای اثری از نظر عددی چشمگیر باشد، برای بار سوم مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در پایان این جشنواره به 320 اثر در بخش‌های کتاب، مقاله، پایان‌نامه و طرح پژوهشی، به‌عنوان اثر برتر، جوایزی اهدا می‌شود.

منشورعلمی شهرداری تهران

منشور علمی شهرداری تهران در 2 سال قبل‌ابلاغ شد. این منشور علمی، مبتنی ساختن تمامی فعالیت‌ها به دستاوردهای علمی و پژوهشی و کاربست فناوری‌های نوین با رویکرد جهادی و نظارت دائمی در این رابطه بوده است.

رویکرد بعدی نیز اولویت دادن به مطالعات و پژوهش‌های کاربردی مسئله محور بر بهبود کیفیت زندگی شهروندان شهر تهران‌ را در پی داشته است. نکته‌ای که باعث شکل‌گیری این جشنواره شد،

برقراری تعامل و ارتباط گسترده با اندیشمندان مجامع علمی، مؤسسات معتبر مطالعاتی داخلی و خارجی و حداکثر استفاده از قابلیت‌ها و دستاوردهای آنان با نشست‌ها و همایش‌های جشنواره و تجلیل و قدردانی از زحمات فعالانه این عرصه بوده است.

با توجه به ابلاغ دکتر قالیباف، شهردار تهران، در 2 سال قبل، نخستین جشنواره در آذر سال 86 با شعار «توسعه شهری، دستاورد مدیریت دانش محور» در مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

این جشنواره علاوه بر انتخاب برترین‌ها براساس محورها و اهدافی چون توسعه علمی کشور، حمایت از کاربست یافته‌های مطالعاتی پژوهشی به‌منظور ارتقای سطح برنامه‌ها و فعالیت‌ها در شهرداری تهران و بهبود ساختار مدیریت مطالعاتی و پژوهشی شهرداری تهران  برگزار شد.

لازم به ذکر است که در این جشنواره 610 اثر شرکت کردند که 37 اثر در بین آنها به‌عنوان برترین‌ها انتخاب شدند که در جریان آنها 47 نشست تخصصی هم برگزار شد. دومین جشنواره نیز در آذرماه 87 در محل دائمی شهرداری تهران(پارک گفت‌وگو) طی 7روز برگزار شد. این جشنواره مشتمل بر 3 همایش، 86 نشست علمی- تخصصی، نمایشگاه عکس و کاریکاتور و کتاب، نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و بخش‌های جنبی مختلف بود.

درنهایت با حضور و سخنرانی رئیس‌مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس شورای شهر و شهردار تهران به کار خود پایان داد. جشنواره سوم نیز از ‌3 تا 4 اسفند سال 88 در برج میلاد به‌عنوان نماد جدید شهر تهران برگزار می‌شود.

با توجه به روند رو به رشد شهرداری در کاربست پژوهش و نهادینه‌کردن این موضوع در سطح ملی، جشنواره سوم با حضور کلانشهرهای کشور برگزار خواهد شد. در این طرح سعی شده علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های پژوهشی شهرداری، تعامل دوجانبه مفید و مستمری با دانشگاه‌ها و به‌خصوص دانشجویان تحصیلات تکمیلی در رشته‌های مرتبط ایجاد شود. 

اهدافی که در این جشنواره دنبال می‌شود عبارتند از: شناسایی تمامی دستاوردهای علمی و تجربی در مدیریت شهری و تبدیل آنها به اطلاعات قابل استفاده، تقویت فرایند بومی‌سازی‌ و کاربست یافته‌های پژوهشی و دستاوردهای علمی، تقویت روابط بین سیاستگذاران، زمینه‌سازی‌ برای شناسایی،  عرضه، ترویج و توسعه روش‌های علمی مدیریت شهری و توانمند‌سازی‌ مدیران، شناسایی و ترویج روش‌های اصلاح الگوی مصرف و در پایان تقدیر و قدردانی از پژوهشگران حوزه مدیریت شهری و ایجاد انگیزه لازم جهت مشارکت بیشتر آنان در مسائل شهری.

محورهای پژوهش نیز عبارتند از: ابعاد فیزیکی کالبدی شهر، ابعاد اجتماعی و فرهنگی شهر، اداری و مدیریت شهر، اقتصادی و مالیه شهری، نظام مطالعاتی و فناوری‌های شهری، سلامت، ایمنی و محیط‌زیست شهری، ابعاد حقوقی شهر و اصلاح الگوی مصرف که موضوع ویژه جشنواره است.

کد خبر 102014

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز