همشهری آنلاین: هیئت وزیران در جلسه مورخ 29/5/1385 بنا به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آیین‌نامه ساماندهی فعالیت پایگاه‌های اطلاع‌رسانی (سایت‌های) اینترنتی ایرانی را به تصویب رساند.

 به گزارش سایت روزنامه رسمی ایران هیئت وزیران در جلسه مورخ 29/5/1385  بنا به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با توجه به مصوبات جلسات (482) تا (486) و (488) شورای عالی انقلاب فرهنگی و به منظور انتظام امور و فعالیتهای اطلاع‌رسانی و توسعه خدمات دسترسی به اینترنت در کشور و با هدف ساماندهی (ثبت، حمایت و نظارت) فعالیت پایگاههای اطلاع‌رسانی اینترنتی ایرانی در کشور و با مدنظر قراردادن:‌

الف ـ حق دسترسی آزاد و سالم مردم به اطلاعات و دانش.
ب ـ حمایت از پایگاههای اطلاع‌رسانی قانونی.
پ ـ رعایت حقوق اجتماعی و صیانت از ارزشهای اسلامی، ملی، فرهنگی و اجتماعی کشور.
ت ـ مسئولیت مدنی و حقوقی و کیفری افراد در قبال فعالیتهای خود حسب مورد.

آیین‌نامه ساماندهی فعالیت پایگاههای اطلاع‌رسانی (سایتهای) اینترنتی ایرانی را به شرح زیر تصویب نمود:

آیین‌نامه ساماندهی فعالیت پایگاههای اطلاع‌رسانی (سایتهای) اینترنتی ایرانی

        فصل اول ـ تعاریف

        ماده1ـ اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند: 

        الف ـ پایگاه اطلاع‌رسانی اینترنتی (سایت و وبلاگ): کلیه مراکز موجود در شبکه اینترنت که ارائه‌دهنده خدماتی مانند WWW  و FTP هستند.
        ب ـ پایگاه اطلاع‌رسانی ثبت‌شده: پایگاه اطلاع‌رسانی اینترنتی که مسئول آن اطلاعات و مدارک شناسایی خود و پایگاه را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه و مطابق قوانین و مقررات از جمله مقررات مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی به ثبت رسیده و رسید آن را دریافت کرده باشد و امکان برقراری ارتباط با شخص مورد نظر وجود داشته باشد.
        پ ـ پایگاه اطلاع‌رسانی با هویت نامعلوم: پایگاه اطلاع‌رسانی اینترنتی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت نشده باشد.
        ت ـ موارد غیرمجاز: موارد ممنوع برای انتشار در پایگاههای اطلاع‌رسانی اینترنتی از جمله موارد موضوع ماده (6) آیین‌نامه واحدهای ارائه‌کننده خدمات اطلاع‌رسانی و اینترنت، رسا (ISP) مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و ماده (7) این آیین‌نامه.
        ث ـ فعالیت غیرمجاز: انتشار هر نوع داده در پایگاههای اطلاع‌رسانی اینترنتی که مشمول حداقل یکی از موارد غیر مجاز یادشده باشد. 

        فصل دوم ـ ساماندهی و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

        ماده2ـ مقررات و ضوابط شبکه اطلاع‏رسانی رایانه ای مصوب شورای‏عالی انقلاب فرهنگی و دیگر قوانین و مقررات حاکم لازم‏الرعایه می باشد.
        ماده3ـ وزارت فرهنـگ و ارشاد اسلامی ضمـن مدیریت ساماندهی و نظارت بر پایگاههای اطلاع‌رسانی اینترنتی از فعالیت پایگاههای اطلاع‌رسانی اینترنتی ایرانی ثبت شده و با فعالیت های مجاز و سالم در کشور حمایت می‌کند. 

        ماده4ـ وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرح زیر است:
        الف ـ پیش‌بینی و راه‌اندازی ساختار مناسب تشکیلاتی با استفاده از ظرفیتهای موجود برای ساماندهی، هدایت و حمایت از فعالیتهای اینترنتی مجاز و برخورد با فعالیتهای غیرمجاز.
        ب ـ پیش‌بینی بودجه مناسب سالیانه به منظور سالم سازی و سامان بخشی به فعالیتهای اینترنتی در کشور.
        پ ـ تعیین شرایط لازم برای پایگاه، مدیران مسئول سایتها و نیز تعیین ساز و کار مناسب به منظور ثبت رسمی پایگاههای اطلاع‌رسانی و لغو آن و اعلام عمومی هر مورد.
        ت ـ اتخاذ راهکارهای اجرایی مناسب برای حمایت مادی و معنوی از عوامل تقویت‌کننده فعالیتهای سالم و مفید اینترنتی با اولویت خبررسانی.
        تبصره ـ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در راستای تحقق بندهای فوق موظف به همکاری لازم با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌باشد. 

        ماده5 ـ پایگاهها و سایتهای اطلاع‌رسانی اینترنتی ملزم به ثبت مشخصات مربوط و ثبت‌ هویت مدیر مسئول خود با رعایت قوانین و مقررات از جمله مقررات مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌باشند.
        تبصره ـ پایگاههای اطلاع‌رسانی که فعالیت خود را قبل از ابلاغ این تصویب‌نامه آغاز کرده‌اند، حداکثر به مدت دو ماه برای ثبت فرصت دارند و پس از این مهلت و عدم ثبت مشمول بند « پ» ماده (1) می‌باشند. 

        ماده6 ـ پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی موضوع بند (پ) ماده (1) توسط کارگروه موضوع ماده (8) مسدود می‌شود. 

        فصل سوم ـ تخلفات و نحوه رسیدگی به آنها

        ماده7ـ انتشار و نگهداری هر نوع داده اعم از متن، صدا، عکس، تصویر، کارتون، پویانمایی، فیگور، کاریکاتور، فیلم و غیره که از جمله حاوی مضامین زیر و موارد موضوع بندهای  « ت و ث» ماده (1) این آیین‌نامه باشد، در پایگاه اطلاع‌رسانی ممنوع است:
        الف ـ مطالب الحادی و نفی یا تضعیف اصول و یا ارزشهای اسلامی و یا توهین به اسلام و مقدسات آن و اهانت به امام (ره) و یا رهبری.
        ب ـ توهین به ادیان آسمانی و کتب مقدس و انبیاء و معصومین و مقدسات.
        پ ـ تحریک و تشویق به ارتکاب اعمال علیه امنیت، حیثیت و منافع جمهوری اسلامی ایران.
        ت ـ تحریف مطالب امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری مدظله‌العالی، تحریف انقلاب اسلامی ملت ایران و توهین به ارزشهای آن.
        ث ـ هرگونه اقدام علیه قانون اساسی و یا تفرقه افکنی و خدشه در وحدت و وفاق ملی و استقلال و تمامیت ارضی و یا القاء بدبینی و ناامیدی در مردم نسبت به مشروعیت و کارآمدی نظام. 
        ج ـ توهین به اقوام و اقلیتهای مذهبی.
        چ ـ افشای اسرار و اسناد طبقه‌بندی شده از قبیل نظامی، امنیتی و سیاسی دولتی و خصوصی.
        ح ـ اشاعه منکرات و ترویج فحشا و مطالب مغایر با عفت و اخلاق عمومی.
        خ ـ توهین به اشخاص حقیقی و حقوقی.
        د ـ اطلاعات خصوصی و شخصی افراد بدون اخذ اجازه کتبی از آنان.
        ذ ـ انجام فعالیتهای اقتصادی غیرقانونی از قبیل پولشویی، تجارت هرمی و غیره.
        ر ـ تبلیغ یا آموزش پایگاههای اطلاع‌رسانی غیرمجاز.
        ز ـ آموزش و ارائه هر نوع روش مقابله با مسدودسازی پایگاههای اطلاع‌رسانی غیرمجاز (فیلترینگ).
        ژـ نشر اکاذیب و افترا.
        س ـ برقراری هر نوع پیوند که مبلغ و مروج پایگاههای اطلاع‌رسانی حاوی مضامین جزء‌های فوق‌الذکر باشد.
        ش ـ هر نوع اقدام خلاف شرع یا قانونی دیگر یا مخالف ضوابط و مقررات.

        ماده8 ـ انتشار هر نوع داده ممنوع (موضوع بند های « ت و ث» ماده (1) و ماده (7) این آیین‌نامه و بندهای آن) در پایگاههای اطلاع‌رسانی منجر به ارسال گزارش از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کارگروه تعیین مصادیق پایگاههای غیرمجاز اینترنتی (مرکب از وزیران فرهنـگ و ارشاد اسلامی، اطلاعات، ارتباطات و فناوری اطلاعات و دادگستری) به منظور مسدودسازی پایگاه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

        ماده9ـ رسیدگی به اداره فعالیت غیرمجاز پایگاههای اطلاع‌رسانی ثبت شده با توجه به نوع و آثار آن به یکی از اشکال زیر حسب مورد و یا حسب شدت و ضعف آن خواهد بود:
        الف ـ تذکر رسمی به مسئول پایگاههای اطلاع رسانی نسبت به حذف داده یا داده‌های ممنوع و جبران آن مانند اصلاح یا عذرخواهی.
ساز و کار لازم برای ابلاغ تذکر رسمی به این دسته پایگاهها توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعیین می‌شود.
        ب ـ ارسال گزارش به کارگروه تعیین مصادیق پایگاههای غیرمجاز اینترنتی با تقاضای مسدودسازی پایگاه اطلاع‌رسانی برای مدت محدود یا تعطیل دائمی.
        پ ـ مسئولان پایگاههای اطلاع‌رسانی ثبت شده که به دلیل تخلف مسدود شده‌اند، می‌توانند درخواست تجدیدنظر خود را برای بررسی در کارگروه یادشده به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه کنند.

        فصل چهارم ـ سایر مقررات
        ماده10ـ اتخاذ تصمیم نسبت به پایگاههای موضوع این آیین‌نامه مانع طرح شکایت علیه آنها در مراجع ذی‌صلاح و جبران خسارت و مجازات قانونی نمی‌باشد.
        ماده11ـ هرگونه تغییر، اصلاح و یا الحاق و جایگزینی در این آیین‌نامه پس از طرح و تصویب در هیئت وزیران مجاز خواهد بود. 

معاون اول رئیس جمهور ـ پرویز داودی

کد خبر 10200

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز