یکشنبه ۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۹:۲۷
۰ نفر

حوادث دردناکی حین پرواز هواپیماها رخ می‌دهند که نمونه‌های آن در کشور ما به‌وفور دیده می‌شود.

با توجه به این رخدادها که در زمان وقوع، این حوادث به تیتر تمامی نشریات خبری تبدیل می‌شوند برای بسیاری از مسافران این سؤال به‌وجود می‌آید که آیا سفرهای هوایی از ایمنی کافی برخوردارند؟

پاسخ این سؤال به 2دلیل بدون شک مثبت است؛ اول اینکه حوادث هوایی بسیار نادر بوده و رخ‌دادن آنها در شرایط معمولی بعید به‌نظر می‌رسد. براساس گزارش انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی در میان هر 2/1‌میلیون پرواز تنها یک حادثه رخ می‌دهد.

دلیل دوم این است که حوادث هوایی معمولا در هنگام بلند شدن یا فرود آمدن هواپیما رخ می‌دهند؛ یعنی زمانی که هواپیما به سطح زمین نزدیک بوده و سرعت پایینی دارد و به همین دلیل خلبان در چنین شرایطی قدرت مانور بیشتری برای نجات هواپیما و سرنشینان آن دارد. در مقابل، حوادث مرگبار هوایی، در میانه پرواز و در اثر اختلالات جدی مکانیکی یا برخورد هوایی رخ می‌دهند.

کلید حیاتی برای زنده ماندن در چنین حادثه‌ای، هشیار باقی‌ماندن در زمان طلایی است؛ 90‌ثانیه حیاتی که بلافاصله پس از حادثه آغاز می‌شود. در حوادث هوایی که امکان زنده ماندن در آن وجود دارد، اکثر قربانیان نه‌تنها در اثر برخورد شدید بلکه بیشتر به‌دلیل تنفس دود و آتش و عدم‌توانایی حرکت در دوره طلایی جان خود را از دست می‌دهند.

مسافران برای نجات جان خود در چنین شرایطی می‌توانند چند مرحله حیاتی را اجرا کنند: 1- بسته‌نگه‌داشتن کمربند ایمنی در هر شرایطی؛ زیرا بستن کمربند پس از حادثه نیازمند صرف ثانیه‌های حیاتی است که معمولا زود از دست می‌روند. 2- آشنا شدن با ویژگی‌های ایمنی هواپیمایی که فرد قصد سفر با آن را دارد.

به این شکل فرد با آگاهی می‌تواند به خروجی‌ها، ابزار و وسایل اولیه برای نجات جان خود و دیگران دسترسی پیدا کند. 3- رعایت حالت ویژه‌ای که کارکنان هواپیما آن را در بدو ورود به هواپیما برای مسافران توضیح می‌دهند. این حالت بدن فرد را از پرتاب شدن به جلو و برخورد با صندلی‌های دیگر حفظ می‌کند.  در اثر برخورد با صندلی‌های مقابل آسیب‌های شدید گردن و سر به‌وجود آمده و فرد توانایی حرکت را طی 90 ثانیه طلایی از دست خواهد داد.

سازمان هوانوردی آمریکا در این میان به‌دنبال روش‌های جدیدتری برای حفظ ایمنی مسافران هواپیماهای مسافربری است و به همین منظور قوانین جدیدی را برای بهبود اسکلت‌بندی هواپیما و صندلی‌های هواپیماهای در حال تولید ارائه کرده است تا بتوانند میزان شدت برخورد را تا میزان 16‌برابر نیروی گرانش به‌خود جذب کنند.

همچنین فاصله میان صندلی‌ها نیز برای افزایش ایمنی مسافران تغییر خواهد کرد. تعبیه کیسه‌های هوایی که با سرعتی کمتر از 90 میلی ثانیه باز شده و از گردن و کمر مسافران محافظت می‌کند، طرح دیگری است که می‌تواند در حوادث هوایی منجر به نجات جان انسان‌ها شود.

براساس گزارش سی‌ان‌ان، درحالی‌که بسیاری از مسافران همچنان درباره ایمنی پروازهای تجاری تردید دارند، آمارهای ایمنی نشان می‌دهد پرواز با هواپیما بسیار امن‌تر از این است که فرد بخواهد با خودروی خود به نزدیک‌ترین فروشگاه محلی برود.

کد خبر 101990

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز