جمعه ۳۰ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۴
۰ نفر

اگر چه موضوع خوشه‌بندی خانوارها پس از مدتی کوتاه منتفی شد اما این اقدام مستعجل دولت، نکته‌ای ظریف در دل داشت که جای تأمل دارد:

ابتدای طرح، اظهارات مدیران مرکز آمار حاکی از آن بود که در 16 استان از استان‌های کشور، برای رفاه حال مردم، علاوه بر سایت این مرکز شماره تلفن گویایی هم درنظر گرفته شده تا شهروندان با استفاده از آن، اطلاعات مربوط به خوشه‌بندی خود را به دست آورند.

آنگونه که از مصاحبه رئیس مرکز آمار ایران بر‌می‌آمد، دلیل این تصمیم آن بود که در این استان‌ها دسترسی مردم به اینترنت کمتر است و ممکن است نتوانند از سایت مرکز آمار ایران استفاده کنند.فهرست این 16 استان‌ در روزهای نخست در سایت مرکز آمار ایران موجود بود که البته در حال حاضر آن را فقط در آرشیو خبرگزاری‌ها می‌توان یافت.

این فهرست گویای آن بود که مرکز آمار ایران علاوه بر خانوارها، استان‌ها را هم (خودآگاه یا ناخودآگاه) خوشه‌بندی کرده است! نخستین برداشت از این خوشه‌بندی، این است که در حال حاضر، ساکنان 16‌استان از 30 استان کشور هنوز برای استفاده از خدمات اینترنتی با مشکل مواجه هستند.

طرح و بررسی دلایل این موضوع، در اینجا نمی‌گنجد اما آنچه باید مورد توجه دولتمردان و برنامه‌ریزان قرار گیرد این است که درحالی‌که مدیران مرکز آمار ایران به چنین واقعیتی اذعان می‌کنند (که البته دور از حقیقت هم به‌نظر نمی‌رسد)، دیگر نمی‌توان صرفاً با اعلام آمار و ارقام مربوط به افزایش ضریب نفوذ اینترنت و مشابه آن، دم از توسعه خدمات اینترنتی یا دولت الکترونیک زد! آن هم آماری که اصولاً هنوز مبنای محاسبه مشخصی ندارد!

نکته جالب و قابل تأمل دیگر آنکه در حالی نام استان هرمزگان در میان این 16 استان به چشم می‌خورد که مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات خبر می‌دهد این استان توانسته رتبه نخست کشوری را درخصوص تحقق شاخص‌های بخش  فناوری اطلاعات در برنامه چهارم توسعه به‌خود اختصاص دهد.

(ایرنا، 12/11/88) حال این سؤال و تناقض نمایان می‌شود که چگونه استان برتر کشور در دستیابی به شاخص‌های توسعه فناوری اطلاعات، در میان استان‌های کمتر بهره‌مند از خدمات اینترنتی قرار می‌گیرد؟ آیا تعریف مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات از شاخص‌های توسعه فناوری اطلاعات، با تعاریف و شاخص‌های مرکز آمار ایران متفاوت است؟

تعبیر دیگر این است که احتمالاً زیرساخت‌های توسعه فناوری اطلاعات در این استان فراهم شده اما دسترسی مردم به این خدمات هنوز با مشکل مواجه است. بدین معنی که هنوز سرویس‌دهندگان خدمات اینترنتی در این استان نتوانسته‌‌اند خدمات خود را به‌خوبی گسترش دهند یا کیفیت خدماتشان مناسب و مطلوب نیست؛

در این صورت نیز باید سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها اصلاح شود تا در همه استان‌های کشور فضای ارائه خدمات برای فعالان این حوزه فراهم شود.خوشه‌بندی خانوارها منتفی شد اما امیدواریم خوشه‌بندی استان‌های کشور، تلنگری باشد به مدیران و برنامه‌ریزان توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور تا به یاد آورند که از منظر دسترسی به اینترنت،

هنوز نیمی از استان‌های کشور در خوشه یک قرار دارند؛ و این یعنی وجود مانعی بزرگ بر سر راه تحقق دولت الکترونیک در ایران؛ آن هم زمانی که مدیران دولت دهم، این دولت را نخستین دولت الکترونیک می‌خوانند.

سعید سلیمانی

کد خبر 101841

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز