چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: ویلیام برنز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا 28 بهمن عازم دمشق شد

این تازه‌ترین گام آمریکا در مسیری شتاب‌زده برای بهبود روابط با سوریه است. سفر این مقام ارشد آمریکا یک روز پس از آن صورت گرفت که باراک اوباما به‌طور رسمی رابرت فورد را به‌عنوان نخستین سفیر این کشور در سوریه در 5سال گذشته معرفی کرد.

خبرگزاری رسمی سوریه(سانا) 28 بهمن گزارش داد که ویلیام برنز 28 بهمن با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه و دیگر مقام‌های ارشد این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد و راه‌های بهبود روابط دوجانبه مورد بررسی دوطرف قرار گرفت. واشنگتن در سال 2005 با متهم کردن سوریه به دست داشتن در ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان سفیر خود در دمشق را فراخوانده بود و سطح روابط 2 کشور از آن زمان کاهش یافت.

کاخ سفید هم 28بهمن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: این سفر در جهت بهبود روابط 2کشور در تمامی زمینه‌ها صورت گرفته است. در این بیانیه همچنین آمده است که تصمیم اعزام سفیری جدید به سوریه نشانگر تعهد رئیس‌جمهوری آمریکا به بهبود ارتباطات و تعامل بیشتر با دولت و مردم سوریه است.

آمریکایی‌ها طی چند سال گذشته سوریه را متهم به دست داشتن در ترور نخست‌وزیر پیشین لبنان می‌کردند اما از 7 ماه پیش تلاش‌های واشنگتن برای بهبود روابط با سوریه شدت گرفت و دمشق ناگهان به محل رفت‌وآمد دیپلمات‌های آمریکایی تبدیل شد.

به عقیده بسیاری، اعزام این مقام ارشد آمریکا به دمشق تنها یک روز پس از معرفی رسمی سفیر جدید این کشور نشان می‌دهد که مقام‌های آمریکا عجله بسیاری برای بهبود روابط با دمشق پس از یک دوره 5 ساله تنش در روابط میان 2کشور دارد.

رابرت فورد، سفیر پیشنهادی واشنگتن، پیش از این معاون کریستوفر هیل، سفیر آمریکا در عراق بوده است. وی همچنین بین سال‌های 2006 تا 2008 سفیر آمریکا در الجزایر بوده و به همین خاطر به زبان عربی تسلط کامل دارد.

سفیران آمریکا در کشورهای دیگر توسط رئیس‌جمهوری این کشور انتخاب می‌شوند اما قبل از انتصاب رسمی باید به تایید مجلس سنا برسند. این در حالی است که گزارش‌ها نشان می‌دهد نمایندگان جمهوریخواه، مخالف معرفی سفیر جدید به دمشق هستند و این مسئله را نوعی امتیاز دادن به این کشور می‌دانند.

در سال 2004، کنگره آمریکا قانون ممنوعیت فروش کالاهای آمریکایی به سوریه و وضع تحریم‌های مالی علیه این کشور را تصویب کرد و باراک اوباما در ماه می‌امسال با وجود ادعای تلاش برای برقراری روابط بهتر با سوریه این تحریم‌ها را برای یکسال دیگر تحریم کرد.
مقام‌های آمریکا با توجه به بی‌نتیجه بودن تحریم‌های اعمال شده علیه سوریه اکنون این‌رؤیا را در سر دارند که سال‌ها اختلاف‌های بنیادی خود را با سوریه در عرض چند ماه پشت سر بگذارند.

واشنگتن اکنون برای حل بسیاری از مشکلات خود در عراق، لبنان و همچنین ازسرگیری مذاکرات صلح خاورمیانه به‌شدت به کمک سوری‌ها نیاز دارد و دولت اوباما گمان می‌کند که بهبود روابط با سوریه می‌تواند سیاست‌های این کشور را در قبال مسائل خاورمیانه و کشورهای منطقه تغییر دهد.

به عقیده بسیاری، سوریه اکنون با اطلاع از نیاز آمریکا در این رابطه دست پیش گرفته  و با تجربه‌هایی که دمشق در 5 سال گذشته به دست آورده است، بدون شک سیاست‌های این کشور به سادگی در مقابل تمایلات واشنگتن تغییر نخواهد کرد.

کد خبر 101782

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز