چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: دستاوردهای 7 شهر در دومین نمایشگاه مجازی که همزمان با سومین جشنواره پژوهش و نوآوری در حوزه مدیریت شهری راه اندازی شده است، به نمایش گذاشته می‌شود

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ستاد خبری  سومین جشواره پژوهش ونوآوری در حوزه مدیریت شهری،«سیدمحمد مجابی»، دبیر این همایش در پنجمین جلسه هم­اندیشی و تبادل نظر با نمایندگان شهرداری و کلانشهرهای ایران با بیان این مطلب گفت: 7 شهر اصفهان، رشت، همدان، قم ، زاهدان ، قزوین و شیراز در نمایشگاه مجازی جشنواره غرفه خواهند داشت و با معرفی سایت کلان­شهر خود و محصولاتشان در قالب فیلم، پوستر، پاورپوینت و ... به فعالیت می‌پردازند.

وی افزود: در سازمان شهرداری تهران نیز معاونت امور اجتماعی و فرهنگی، معاونت برنامه ریزی، معاونت حقوقی، شورا و امور مجلس، معاونت حمل و نقل و ترافیک، معاونت خدمات شهری، معاونت فنی و عمرانی، معاونت مالی و اداری نیز فعالیتها و پژوهش‌های خود را روی سایت نمایشگاه مجازی جشنواره قرار داده‌اند و معاونت امور مناطق و توسعه شهری و معاونت شهرسازی و معماری نیز خود را برای حضور در نمایشگاه آماده می­کنند.

مجابی با اشاره به این که مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران هم اکنون دارد بر روی طرح رصدخانه کار می‌کند، افزود: پروژه و پژوهش رصدخانه به نحوی بر روی سایت قرار می گیرد تا همه آیتم ها و گزینه ها جلوی چشم تمام مدیران در حوزه مدیریت شهری قرار گیرد تا همه مدیران از وضعیت شهرداری مطلع باشند و با همکاری تمام بخش ها مشکلات به سرعت پیگیری، بررسی و حل شود.

وی با اشاره به برگزاری چهارمین جشنواره انتخاب برترین‌های پژوهش و نوآوری در حوزه مدیریت شهری در آذرماه سال 89 گفت: رویکرد سال آینده جشنواره رویکردی فراملی است، چرا که در جلسه ای که قرار است اردیبهشت 89 با حضور تمام مراکز استان های کشور برگزار شود، برای حضور هر چه پررنگ تر مراکز تصمیم گیری می شود و در اجلاس کلان شهرهای آسیایی نیز این طرح مطرح می شود تا جشنواره چهارم به هدف خود یعنی رویکرد فراملی شدن دست پیدا کند.

مجابی همچنین با اشاره به همایش اصلاح الگوی مصرف تصریح کرد: در راستای اجرای طرح اصلاح الگوی مصرف این همایش در میان نشست های تخصصی جشنواره برگزار می شود و در کنار آن با برگزاری نمایشگاه مجازی در کاهش بار ترافیکی و رفت و آمد بیهوده به نمایشگاه و آلوده شدن محیط زیست و اتلاف انرژی به صورت عملی در اصلاح الگوی مصرف گام برداشته­ایم.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد که راه اندازی این نمایشگاه به الکترونیکی شدن مدیریت در شهرداری کمک کند و مدیران با استفاده از تکنولوژی های روز ارتباطی و جهانی شدن کلان شهرها گام بردارند.

مجابی همچنین به ارائه سه مقاله برتر در حوزه نظری، مقاله های ارائه شده در حوزه اصلاح الگوی مصرف اشاره کرد و افزود: در قسمت علمی این همایش نیز عناوین ارائه شده برتر از سوی سازمان های شهرداری و کلان شهرها به صورت نشست ارائه می شود.

سردشتی مسئول نمایشگاه الکترونیک جشنواره نیز در این نشست گفت: در این جشنواره برای اطلاع رسانی 20 کیوسک قرار داده ایم و حدود 10 تا 20 کیوسک با تلویزیون های بزرگ مطالب ارائه شده در معاونت ها و کلان شهرها را پخش می کند.

وی افزود: یک کلیپ 7 دقیقه ای نیز از فعالیت های جشنواره در حال ساخته شدن است که روند رونمایی نمایشگاه الکترونیک به نمایش گذاشته می شود. هم اکنون یک کلیپ 17 ثانیه ای از جشنواره نیز بر روی سایت نمایشگاه قرار گرفته که از صدا و سیمای جمهوری اسلامی و تلویزیون های سطح شهر به صورت همزمان پخش می شود.

سردشتی تصریح کرد: برای اولین بار نیز مراسم افتتاحیه و اختتامیه جشنواره انتخاب برترین های پژوهش و نوآوری در حوزه مدیریت شهری به صورت زنده روی سایت قرار می گیرد تا برای تمام شهروندان داخل و خارج کشور قابل دسترسی باشد.
وی افزود: همچنین برخی از نشست ها در نمایشگاه الکترونیک به صورت زنده پخش خواهد شد .

اجرای طرح «تله زباله­گیر» در 22 منطقه تهران

 بر اساس همین گزارش طرح «تله زباله­گیر» پژوهش برگزیده دومین جشنواره پژوهش و نوآوری در حوزه مدیریت شهری از سال گذشته در مناطق 22گانه شهرداری در حال اجرا است که بسیاری از چالش های شهری را مرتفع کرده و باعث کاهش بار ترافیکی، آلودگی‌ها و سفرهای بیهوده درون شهری شده است.

مسئول آموزش ستاد محیط زیست شهرداری تهران با بیان نکته فوق گفت: با توجه به ارتباط گسترده کلان شهرها با یکدیگر و تبادل اطلاعات، استفاده از پژوهش و تکنولوژی های روز دنیا در کنار هم می تواند به کاهش مشکلات زیست شهری و افزایش خدمات بیانجامد.
«آزاده میر»، مسئول آموزش ستاد محیط زیست شهرداری تهران در گفت و گو با ستاد خبری سومین جشنواره انتخاب برترین های پژوهش و نوآوری در حوزه مدیریت شهری افزود: هر روز به سمت دهکده جهانی پیش می رویم و این به این معناست که استفاده بهینه از امکانات تنها با پژوهش و ارزیابی امکان پذیر است و با پژوهش می توان بسیاری از مشکلات، نارسایی­ها و چالشها و خدمات رسانی به شهروندان حل کرد.

وی همچنین گفت: استفاده از تکنولوژی در زمینه علوم شهری می توان به آسایش و رفاه شهروندان کمک شایانی کند که این امر نیز بدون پژوهش میسر نیست.

وی افزود: با اجرای طرح نمایشگاه مجازی در جشنواره سوم پژوهش و نوآوری می توان به داشتن شهروند سالم و شهر سالم دست پیدا کرد، چرا که این جشنواره گام اول توسعه به سوی شهرسازی است.

میر تصریح کرد: ستاد محیط زیست الان استاندارد مدیریت زیست محیطی (ISO 14001) را ملاک قرار داده که در مناطق 22گانه در حال اجراست و به صورت مستمر چک و ارزیابی می‌شود.
همچنین ارزیابی پروژه های عمرانی نیز از سوی شورای شهر به این ستاد محول شده تا جایی که تمام پژوهشها باید مطالعات زیست محیطی داشته باشند که این نیازمند آموزش یکپارچه است.

وی درباره اصلاح الگوی مصرف نیز گفت: استفاده از ذرات نانو و تمیز می تواند به کاهش مصرف به ویژه مصرف انرژی در راستای اصلاح الگوی مصرف کمک کند و بحران منابع طبیعی ایران را کاهش دهد.

سومین جشنواره پژوهش و نوآوری در حوزه مدیریت شهری روزهای سوم و چهارم اسفند در برج میلاد برگزار می شود.

کد خبر 101765

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز