چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر: نمایشگاه آثار راه یافته به دومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر، سه‌شنبه شب به‌طور همزمان در مؤسسه فرهنگی هنری صبا و فرهنگسرای نیاوران گشایش یافت.

در این مراسم که با پیام وزیر ارشاد آغاز شد، سید عباس میر‌هاشمی دبیرکل دومین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به ارائه گزارشی از آمار آثار ارسالی و راه یافته به نمایشگاه پرداخت.

به گفته میر‌هاشمی افزایش 52درصدی آثار این جشنواره به لحاظ کمی نوید رخداد خوبی در عرصه هنرهای تجسمی کشور است. نزدیک به 10 هزار اثر از سراسر کشور به این جشنواره ارسال شده که با انتخاب هیات داوران 1006 اثر به بخش نمایشگاه راه پیدا کرد.

نمایشگاه عکس «امام آفتاب»، نمایش آثار هنرمندان پیشکسوت و استادان هنرهای تجسمی در بخش‌های مختلف تجسمی و نمایشگاه عکس بهمن جلالی، بخش‌های خارج از مسابقه این جشنواره‌اند.

گفتنی است این آثار در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درآمده است.آثار بخش مسابقه این جشنواره نیز در مؤسسه فرهنگی هنری صبا و فرهنگسرای نیاوران به نمایش گذاشته شده است که آثار مؤسسه صبا شامل 6‌بخش نقاشی، مجسمه‌سازی، سفال و سرامیک، نگارگری، عکس و خوشنویسی است و بخش کاریکاتور که تنها بخش بین‌المللی در این جشنواره است نیز در فرهنگسرای نیاوران گشایش یافته است.

همزمان با تهران در 4 مرکز استان شامل خوزستان، سمنان، یزد و گلستان دومین جشنواره هنرهای تجسمی فجر برگزار می‌شود. آثاری که در دومین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در تهران و4 مرکز استان به نمایش درآمده نزدیک به 2500 اثر است.

آغاز جشنواره تجسمی در خوزستان

دومین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور مسئولان فرهنگ و هنر استان در موزه هنرهای معاصر اهواز آغاز به کار کرد.160 عکس و 80 پوستر در این نمایشگاه ارائه شده است.

در حاشیه این نمایشگاه 20 عکس از میشل ستبون عکاس صاحب‌‌نام فرانسوی نیز در موزه هنرهای معاصر اهواز به نمایش درآمد. میشل‌ ستبون در زمان انقلاب و اوایل جنگ، در آژانس عکس سیپا مشغول به کار بوده است و مجموعه آثار نفیس وی از این دوران شامل 20 قطعه عکس سیاه و سفید از حضور مردم در تهران مربوط به سال 1357 است.

بازدید رایگان یک ماهه 

بازدید از دومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر که بخش خارج از مسابقه آن در موزه هنرهای معاصر تهران برپاست، تا 12 اسفند ماه رایگان است.

به گزارش روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران، این جشنواره  از روز 12 بهمن‌ماه تا 12 اسفند، در موزه هنرهای معاصر تهران، ‌مؤسسه فرهنگی – هنری صبا، ‌فرهنگسرای نیاوران و همچنین در مراکز 4استان برپاست و بازدید از نمایشگاه موزه هنرهای معاصر تهران تا زمان پایان این نمایشگاه رایگان است.

علاقه‌مندان برای بازدید از بخش ویژه دومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر می‌توانند همه روزه به جز ایام تعطیل از ساعت 10 صبح تا 6 بعدازظهر به موزه هنرهای معاصر تهران واقع در خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله مراجعه کنند.

افتتاح بخش کاریکاتور

کاریکاتورهای دومین جشنواره‌ بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر سه‌شنبه شب در دومین روز از این جشنواره در فرهنگسرای نیاوران رونمایی شدند.

سید مسعود شجاعی طباطبایی دبیر بخش کاریکاتور جشنواره‌ با اشاره به اینکه دوسالانه‌ کاریکاتور با نمایش 785 اثر از هنرمندان ایرانی و خارجی در مؤسسه‌ فرهنگی هنری صبا برگزار شد و به‌دنبال آن با انتشار فراخوان دومین دوره از جشنواره‌ بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر مجددا با استقبال هنرمندان کاریکاتوریست مواجه شد،

گفت: بعد از انتشار فراخوان از طریق سایت «ایران کارتون»، بیش از 2هزار و 100 اثر به دبیرخانه رسید که باتوجه به محدودیت فضا، امکان انتخاب 200 اثر از این میان وجود داشت اما با اصرار، این تعداد به 250 اثر رسید.بعد از داوری، نهایتا 320 اثر از سوی هیات داوران انتخاب شد که باز هم به‌دلیل محدودیت فضا ناچار شدیم کارهایی از هنرمندانی را که 2تا 3اثرشان انتخاب شده بود حذف کنیم و آثار نمایشگاه را به 286 اثر کاهش دهیم.

بهرام ارجمند‌نیا، بهمن عبدی و سید مسعود شجاعی طباطبایی از ایران در کنار 2هنرمند بین‌المللی با نام‌های هرناندز گوئه‌ره رو، مشهور به آرس که تاکنون به‌عنوان بهترین کاریکاتوریست جهان توسط ویتی ورلد و بهترین کاریکاتوریست قرن بیستم در کتاب «مموری پراجکت» شناخته شده است و جوایز بسیاری را از کوبا و سایر کشورها دریافت کرده و همچنین هیکابی دمیرچی از کشور ترکیه این آثار را داوری کرده‌اند.

کد خبر 100959

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز