همشهری آنلاین: دانشمندان علوم زیستی می‌گویند توانسته‌اند سلول‌های پوستی موش را در کمتر از یک هفته به سلول‌های مغزی بدل کنند

و به این ترتیب گام بزرگی در زمینه پژوهش در مورد رشد دادن بافت‌‌ها برای جایگزینی بافت‌های آسیب‌دیده یا بیمارشده بردارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ماریوس ورنینگ،‌استادیار آسیب‌شناسی در دانشکده پزشکی در دانشگاه استانفورد در کالیفرنیا در این باره گفت: "ما به طور فعال و مستقیم یک نوع سلول را القا کردیم تا به نوع کاملا متفاوتی از سلول بدل شود."

 او گفت:‌"سلول‌های ایجاد شده، سلول‌های عصبی کاملا دارای کارکرد هستند. آنها می‌توانند همه کارهای اصلی سلول‌ عصبی در مغز را انجام دهند."

ایروینگ وایسمن از موسسه زیست‌شناسی سلول‌های بنیادی و پزشکی باززایی در این دانشگاه نیز افزود: "این نتایج گام بزرگی به جلو است."

سرمایه‌‌گذاری عمده‌ای در جهت پژوهش‌ سلول بنیادی انجام شده است،‌ که انگیزه‌‌اش این امیدواری است که بتوان سلول‌های نابالغ و پیش‌‌ساز را به سلول‌های اختصاصی بالغ برای قلب، مغز و مانند آنها تبدیل کرد.

 بر اساس این دیدگاه یک روز شاید بتوان از این راه،‌ به مواد جایگزین برای بافت‌های آسیب‌دیده در نتیجه حادثه یا بیماری‌های مانند آلزایمر یا پارکینسون دست یافت.

تا همین اواخر، تصور بر این بود که سلول‌های بنیادی چندتوانی، به خصوص آنهایی که در رویان‌ها (جنین در مراحل اولیه) یافت می‌شوند،‌ می‌توانند به همه سلول‌های بدن تبدیل شوند.

 اما استفاد از سلول‌های بنیادی رویانی، با اعتراضاتی از جانب کلیسای کاتولیک رم روبه‌رو بوده است، با توجه به اینکه حتی رویان چند سلولی را یک حیات انسانی قلمداد می‌کند، با از بین بردن آن برای برداشتن سلول‌های بنیادی مخالف است.

 در سال 2007 دانشمندان با ایجاد سلول‌های بنیادی چندتوانی "القا‌شده" یا سلول‌های IPS سعی کردند تا حدی این اعتراضات اخلاقی را کاهش دهند.

 این سلول‌ها،‌سلول‌های بالغ پوست هستند که با استفاده از مجموعه‌ای از ژن‌ها و پروتئین‌ها دوباره برنامه‌ریزی می‌شوند تا به حالت بنیادی چندتوانی خود بازگردند، و بعد می‌توان از آنها برای ایجاد سلول‌های جدید مورد نظر استفاده کرد.

[تولید سلول‌های بنیادی بدون استفاده از رویان]

پژوهشگران در این بررسی جدید با میانبر زدن این مرحله بینابینی، سلول‌های بالغ به دست آمده از پوست دم موش‌ها را در یک مرحله در آزمایشگاه به سلول‌های عصبی تبدیل کردند. در این پژوهش سه ژن دخیل در برنامه‌ریزی مجدد سلولی و کارکرد عصبی، که بوسیله یک ویروس به نام "لنتی‌ویروس" به داخل سلول‌ها فرستاده شد، به کار گرفته شدند.

تغییر شکل سلولی درکمتر از یک هفته انجام شد، و بعد از آن این سلول‌های به موش‌های زنده تزریق شدند. مشاهده این سلول‌ها در طول 32 روز نشان داد،‌ که سلول‌های پوستی پیشین اکنون مانند سلول‌های مغزی به نظر می‌رسند و پروتئین‌های عصبی را تولید می‌کنند.
 یک مزیت این پژوهش،  میزان موفقیت در تغییر شکل دادن سلول‌های پوستی به سلول‌های عصبی بود.

پژوهشگران می‌گویند این شیوه با میزان تبدیل 20 درصد،‌ این شیوه تا 10 بار کارآمدتر از شیوه‌های معمول استفاده از IPS بود.

نتایج این بررسی در به صورت آنلاین در ژورنال Nature منتشر شده است.

گام بعدی این است که این شیوه را در سلو‌های انسانی تکرار کرد. یک مزیت این بررسی هم این است که دانشمندان به درکی از اینکه سلول‌ها چگونه کارکرد تخصصی‌خود را انتخاب و حفظ می‌کنند، می‌‌رسند.

کد خبر 100477

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز