گروه اقتصادی: 14 شرکت غله و خدمات تحت‌پوشش شرکت بازرگانی دولتی ایران در سراسر کشور از ابتدای سال 86 از طریق مزایده واگذار می‌شود.

معاون بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی در گفت‌‌وگو با خبرنگار ما گفت: شرکت بازرگانی دولتی ایران شرکت‌های غله و خدمات در استان‌های سراسر کشور را در چارچوب 14 شرکت تقسیم‌بندی و با گرفتن مجوزهای مختلف در سال‌جاری کلیه اموال خود را به شرکت‌های غله و خدمات منتقل نموده است و با این کار بخش بزرگ کار واگذاری شرکت‌های تابعه انجام و منتظر مجوز هیأت وزیران برای واگذاری این شرکت‌ها هستیم.

محمد صادق مفتح افزود: از ابتدای سال 86 واگذاری این شرکت‌ها و اموال و دارایی‌ها به بخش خصوصی را در چارچوب سیاست‌های ابلاغی با جدیت پیگیری خواهیم کرد و در این چارچوب تأسیسات، امکانات، فعالیت‌های تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی این شرکت‌ها را به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم.

وی افزود: از آنجا که این شرکت‌ها خدماتی بوده از طریق مزایده واگذار خواهد شد و تنها شرکت‌های تولیدی قابل عرضه از طریق بورس هستند. همچنین شرکت بازرگانی دولتی ایران که شرکت مادرتخصصی است با این واگذاری‌ها تنها در دو تا سه ساختمان و 500 نفر پرسنل برای ایفای نقش نظارتی و حاکمیتی خود باقی خواهد ماند.

معاون بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی، افزود: املاک و مستغلات این شرکت‌ها شامل، انبار، سیلوها و سردخانه‌ها به صورت جزء به جزء از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذار می‌شود؛ چرا که امکان واگذاری یک جای این شرکت‌ها وجود نداشته و مشتری چندانی نخواهد داشت.  براین اساس، واگذاری جزیی این فعالیت‌های مستقل را دنبال می‌کنیم.

مفتح در زمینه اعمال سیاست‌های خصوصی‌سازی در خرید گندم گفت: در این راستا تلاش می‌کنیم تا هرساله نقش بخش خصوصی در خرید گندم را افزایش دهیم و براین اساس سال گذشته خرید گندم از انحصار دولت خارج شده و در سال جاری از طریق دادن وام‌های ارزان‌قیمت به فعالان بخش خصوصی متقاضی خرید گندم این نقش را پررنگ‌تر خواهیم کرد و با این روند نقش شرکت بازرگانی دولتی ایران در فرآیند خرید گندم تنها به خرید تضمینی و تعیین قیمت کف خرید این محصول منحصر می‌شود.

وی در زمینه آزادسازی خرید آرد گفت: در راستای سیاست‌های خصوصی‌سازی از ابتدای آبان‌ماه سال جاری با تغییر در سیستم خرید آرد به نحوی عمل شده که اکنون نانوایی‌ها قادر به انتخاب کارخانه برای تهیه آرد هستند و به دلیل ایجاد رقابت در کارخانجات تولید آرد افزایش کیفی آرد تولیدی را شاهد بوده‌‌ایم.

مفتح گفت:  طی ماه‌های اخیر به دلیل ورود عنصر رقابت به فرآیند تولید آرد، کیفیت آرد تولیدی کارخانجات بهبود چشمگیری یافته است و در آینده نزدیک نیز تأمین آرد خبازی‌ها را کاملاً خصوصی نموده و وزارت بازرگانی صرفاً نقش تأمین‌کننده مابه‌التفاوت قیمت تمام‌شده آرد و تأمین یارانه پرداختی به خبازی‌ها را برعهده خواهد داشت.

معاون بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی، افزود:  با این روند،  وزارت بازرگانی در فرآیند تولید و عرضه نان نقش نظارتی، تأمین و پرداخت یارانه‌ها را برعهده خواهد داشت و این وزارتخانه از طریق سازمان تعزیرات حکومتی نقش نظارتی خود را  در این فرآیند   حفظ نموده و کارهای اجرایی را به بخش خصوصی واگذار خواهد کرد.

مفتح در زمینه نحوه واگذاری سایر شرکت‌های دولتی زیرمجموعه وزارت بازرگانی، گفت:  به دستور وزیر بازرگانی در این وزارتخانه ستادی برای اجرای سیاست‌های ابلاغی اصل 44 تشکیل شده و در راستای اجرای ابلاغیه رهبری، سایر شرکت‌های تابعه وزارت بازرگانی نیز واگذار خواهد شد.

کد خبر 10047

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز