دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۵ - ۰۴:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد افرادی که غذاهایشان را با مقداری فراوانی پیاز و سیر معطر می‌کنند،ممکن است کمتر به انواع مختلف سرطان مبتلا شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز پژوهشگران در تحلیلی از هشت تحقیق در ایتالیا و سوئیس دریافتند که بزرگسالان مسنی که بیشترین مصرف سیر و پیاز را دارند در معرض کمترین خطر ابتلا به شماری از سرطان‌ها از جمله سرطان تخمدان و روده بزرگ و گلو  هستند.

این یافته‌ها که در شماره اخیر American Journal of Clinical Nutrition منتشر شده‌اند، با برخی از پژوهش‌های گذشته از جمله در چین در این مورد همخوانی دارند.


دکتر شارلوت گالئون سرپرست این تحقیق می‌گوید عادات غذایی در چین به خصوص از لحاظ مصرف سیر - که خوردن مقادیر زیاد آن در این کشور مرسوم است- با کشورهای غربی متفاوت است.

به گفته گالئون پژوهشگر موسسه پژوهشی داروشناسی ماریو نگری در ایتالیا یافته‌های بدست آمده حاکی از آن است که منافع ضدسرطان سیر و پیاز در مورد جمعیت‌های کشورهای غربی هم مصداق دارد.

البته به گفته گالئون هنوز روشن نیست سیر و پیاز اثر مستقیمی بر خطر سرطان داشته باشند. برای مثال ممکن است دوستداران سیر و پیاز در عین حال  رژیم غذایی کلی داشته باشند که محافظت‌کننده در برابر سرطان باشد.

آنها همچنین یادآور می‌شوند که بررسی‌ها بر روی حیوانات و تجربیات آزمایشگاهی با سلول‌های سرطانی ترکیبات معینی را در سیر و پیاز یافته‌است که باعث محافظت در برابر سرطان می‌شوند.

یافته‌های اخیر بر مبنای نتایج هشت بررسی انجام‌شده در سوئیس و ایتالیا است. هر تحقیق  گروهی از افراد مسن سالم را با بیمارانی که به یک شکل خاص سرطان مبتلا بودند، مورد مقایسه قرار می‌داد و از شرکت‌کنندگان می‌خواست اطلاعات مشروحی درباره رژیم غذایی، فعالبت جسمی و سایر عادات سبک زندگی ارائه دهد.

 هنگامی که نوبت به سرطان روده بزرگ رسید، گالئون و گروهش دریافتند که مردان و زنانی که در هفته هفت وعده یا بیشتر پیاز می‌خورند در مقابل افرادی که پیاز نمی‌خوردند، 50 درصد کمتر در معرض این نوع سرطان قرار می‌گیرند. به نحو مشابهی دوستداران سیر نسبت به افرادی که رژیم غذایی بدون سیر دارند، 25 درصد کمتر به سرطان روده بزرگ مبتلا می‌شوند.

سیر و پیاز همچنین با خطر کمتر سرطان دهان،گلو، کلیه و تخمدان همراهی دارد.
توصیه دکتر گالئون این است که با توجه به فعالیت زیستی برخی از ترکیبات پیاز و سیر اضافه‌کردن این گیاهان به رژیم‌غذایی به عنوان چاشنی و نیز مخلوط کردن آنها با مقدار زیاد سایر سبزیجات مفید است.

گالئون و همکارانش یادآور می‌شوند که برخی از پژوهش‌های دیگر  نشان‌دهنده اثرات ضدسرطان "هم‌افزاینده" سیر و گوجه‌فرنگی است.

آنها به طور کلی برای حفظ سلامتی کلی مصرف روزانه سبزی‌ها و میوه‌های تازه را توصیه می‌کنند.

کد خبر 10012

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز