دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۹ - Oct 2, 2006
پنج جزيره از 9 جزيره درياچه اروميه به خشكي پيوستند
جزايري كه ديگر جزيره نيستند!
فرهاد جم
درياچه اروميه را با جاده اي كه از ميانش كشيده اند دو نيم كرده اند تا زمان آمد و شد ميان تبريز و اروميه را كوتاه تر كنند!
مي گويند با تكميل اين بزرگراه، علاوه بر كاهش 130 كيلومتري مسافت تبريز ـ اروميه، روزانه پنج هزار دستگاه وسيله نقليه سبك و سنگين از آن عبور خواهند كرد كه با توجه به قيمت جهاني سوخت، سالانه 6 ميليون و 600 هزار دلار صرفه جويي ارزي به همراه خواهدداشت و اين كه با بررسي عوامل مختلف از قبيل كاهش استهلاك وسايل نقليه ، كاهش مصرف سوخت ، تسريع در حمل و نقل كالا و بار و نيز جاذبه هاي گردشگري موجود در پارك ملي درياچه اروميه، سرمايه گذاري براي اجراي پروژه توجيه پذير است  و...
جاي تعجب دارد كه چطور دست اندركاران اجرايي چنين طرح هايي مواردي همچون صرفه جويي در هزينه سوخت و... را در نظر مي گيرند اما ذره اي به نظم ارگانيك ميان بزرگترين درياچه ايران و موجوداتي كه حياتشان وابسته به اين درياچه است نمي انديشند. ميليون ها سال است جلبك ها، پستانداران، پرندگان، خزندگان، دوزيستان، ماهيان و ده ها موجود زنده ديگر همراه با درياچه اروميه تكامل و تكوين يافته اند و با اندكي تأمل مي توان دريافت علم ناچيز بشر حقيرتر از آن است كه ادعاي دستكاري در چنين نظم ديرينه اي را داشته باشد، بدون آن كه فاجعه اي به بار نياورد!
وقتي سخن از نظم ارگانيك به ميان مي آيد منظور آن است كه كوچكترين دستكاري در چرخه اكولوژيك اثراتي برجاي مي گذارد كه هرگز قابل تصور نيست. براي نمونه بستن سد بر روي رودخانه هايي كه آب اين درياچه را تأمين مي كنند و رعايت نكردن حق آبه دومين درياچه آب سخت جهان (پس از بحرالميت) موجب شده تا خطر خشك شدن به گونه اي جدي درياچه اروميه را تهديد كند. البته مقام هاي مسئول! دلايل بسيار محكمه پسند و محكمي براي اين كار خود داشته اند!
در نتيجه:چندي پيش مديركل حفاظت محيط زيست آذربايجان خبر از پيوستن پنج جزيره از جزاير نه گانه درياچه اروميه به خشكي را داد!در نتيجه اين رويداد ناگوار زيست و زادآوري برخي از پرندگان نادر از جمله پليكان و فلامينگو به مخاطره افتاده است و در پي آن شمار پرندگاني كه امسال براي زمستان گذراني به پارك ملي درياچه اروميه مهاجرت مي كردند، به نحو چشمگيري كاهش يافته است.
چرخه زيستي آرتميا، تنها موجود زنده محيط آبي اين درياچه، هم به دليل شوري بيش از حد آب درياچه اروميه دچار اختلال شده است به گونه اي كه تعداد تخم اين موجودات از ??تا ??عدد در هر ليتر آب درياچه به يك تا سه تخم كاهش يافته است.
همچنين از ???هزار هكتار مساحت درياچه اروميه حدود ???هزار هكتار آن به ويژه در مناطق جنوب و شرق و حواشي پست به شوره زار تبديل شده و وضعيت اين درياچه را با يك بحران بزرگ مواجه ساخته است.
كلانتري در گفت و گو با ايرنا مي افزايد: هم اكنون از تراز حداكثر آب اين درياچه در سال ??به ميزان پنج متر و ??سانتي متر كاسته شده و اين روند همچنان ادامه دارد و پس روي و كاهش سطح آب اين درياچه هر سال بيشتر از سال ديگر مي شود.
وي يادآور شد: كاهش آب اين درياچه باعث بالا رفتن ميزان شوري آب به بيش از ???گرم در هر ليتر شده كه اين امر نيز موجب شده تا بلورهاي حجيمي از نمك در كف درياچه تشكيل شود. ميزان غلظت نمك در آب اين درياچه در شرايط عادي ???گرم در ليتر است.
از سوي ديگر منصور صفرزاده، مدير روابط عموم اداره محيط زيست آذربايجان شرقي هم گفت: يك سوم مساحت درياچه اروميه به شور ه زار و بيابان تبديل شده است و اگر مديريت آب در آذربايجان شرق به همين وضع باشد تا 20 سال آينده اين درياچه خشك مي شود.
صفرزاده در رابطه با دلايل اين كم شدن آب درياچه افزود: اين امر به دليل عدم رعايت حق آبه درياچه توسط سدها رودخانه ها حوزه آبريز است كه موجب تبديل شدن نزديك به يك سوم مساحت درياچه به شوره زار و بيابان شده است.
و بر لزوم هماهنگ دستگاهها دولت و اجراي در اجرا پروژه ها بزرگ همچون سدسازي، جاده كش و بهره بردار از معادن اشاره و تصريح كرد:انجام مطالعات زيست محيط قبل از شروع طرحها بزرگ مي تواند مانع ايجاد بحران ها زيست محيط در منطقه و كشور شود.
درياچه اروميه يكي از ??ذخيره گاه طبيعي محيط زيست جهان است كه به دليل طبيعت مناسب براي زيست دايمي و موقت انواع پرندگان كمياب و نادر جهان و زيبايي هاي طبيعي سواحل و جزاير آن از سوي يونسكو به عنوان يك ذخيره گاه بيوسفوري (زيست سپهر) در جهان شناخته شده است.

چشم انداز
001278.jpg
كشورهاي مختلف رويكردهاي متفاوتي نسبت به مفاهيم پيشرفت دارند.
سياست برخي كشورها رشد اقتصادي به هر قيمتي است و برخي ديگر با نگاهي آينده نگرتر پيامدهاي نگاه صرفاً جزئي نگر به رشد اقتصادي را تا اندازه اي درك كرده اند و حاضر نيستند اقتصادشان به هر قيمتي رشد كند.
رعايت نكردن حق آبه درياچه اروميه و كشيدن جاده از ميان اين درياچه به تنهايي پرسشي جدي در معادله توسعه است.

پيچك ايراني در معرض خطر انقراض
001272.jpg
گروه شهري - تخريب گسترده سواحل درياي خزر، پيچك ايراني را با خطر انقراض روبه رو كرده است. به گزارش خبرگزاري ميراث فرهنگي، طيبه اميني، پژوهشگر مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي استان مازندران گفت: پيچك ايراني يكي از گياهان بومي  ايران است كه در ساحل دريا مي رويد به دليل تخريب گسترده سواحل درياي خزر، در حال انقراض است. وي افزود: اين گياه بوته اي و هميشه سبز كه 15 تا 50 سانتي متر ارتفاع دارد، فقط در سواحل ماسه اي ديده مي شود و ساخت و سازهاي ساحلي و پيش روي آب درياي خزر در بسياري از مناطق، آن را نابود كرده است. اين مسئول اظهار داشت: در استان مازندران، هر چه از شرق به غرب استان حركت كنيم، اين گياه به علت زياد بودن تخريب سواحل، كمتر ديده مي شود.

كد جهاني اخلاق جهانگردي
در دستور كار سازمان ميراث فرهنگي
001275.jpg
گروه شهري- آموزش كد جهاني اخلاق جهانگردي به عنوان يك منشور بين المللي در صنعت گردشگري شامل مفاهيم، اصول، ارزش ها و شرايط مرتبط با آن براي اولين بار در دستور كار سازمان ميراث فرهنگي، قرار گرفت.به گزارش روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري عليرضا سجادپور معاونت فرهنگي و ارتباطات اين سازمان گفت: اين طرح در راستاي ارتقاي سطح فرهنگ عمومي جامعه و آشنايي شهروندان با اصول و مفاهيم ده ماده اي كد جهاني اخلاق جهانگردي و فني در سه بخش مسئوليت هاي جهانگرد (ميهمان) مسئوليت هاي شهروندان (ميزبان) و مسئوليت هاي دولت اجرا مي شود.سجادپور گفت: طرح مورد نظر در قالب كارگاه ها و نشست هاي محلي و با پخش فيلم، اسلايد، سخنراني و ميزگرد آموزشي همراه است كه در تعدادي از مناطق و محلات شهر تهران به صورت آزمايشي اجرا مي شود و در صورت تأمين اعتبار لازم براي دانش آموزان مقطع دبيرستان در آينده نزديك اجرا خواهد شد.

نگاه دوم
شناسايي بافت هاي فرسوده شهري تا پايان امسال
اسدالله افلاكي:تا پايان امسال كار شناسايي كليه بافت هاي فرسوده شهري در سطح كشور به پايان مي رسد. اين در حالي است كه تاكنون شناسايي بافت هاي فرسوده 67 شهر از مجموعه 1015 شهر كشور به پايان رسيده است. به گفته مسئولان سازمان عمران و بهسازي شهري وزارت مسكن و شهرسازي، پيش بيني ها نشان مي دهد بافت هاي فرسوده شهري مساحتي بالغ بر 100هزار هكتار از مساحت كل شهرهاي كشور را شامل مي شود. از همين رو، همايش هر ساله سياست هاي توسعه مسكن در ايران آبان ماه امسال با محوريت اسكان و بافت هاي فرسوده شهري برگزار مي شود.
مهندس محمد ترشيزيان، دبير اين همايش در جمع خبرنگاران افزود: اين همايش در پنج محور اصلي تحليل كلي از احيا و نوسازي بافت هاي فرسوده ، شناسايي ظرفيت ها، برنامه و سياست هاي اسكان در بافت هاي شهري ، طرح هاي شهري و الگوهاي اسكان در بافت هاي فرسوده ، اسكان و روش هاي توليد مسكن و روش هاي تامين منابع مالي و ابزارهاي اجرايي در احيا و بهسازي بافت هاي شهري برگزار مي شود.
وي با اشاره به اهميت احياي بافت هاي فرسوده گفت: مهمترين عامل براي احياي اين بافت ها، فرهنگ سازي، اطلاع رساني و مشاركت مردم است و در اين ميان دولت و ديگر دست اندركاران و نهادهاي مسئول بايد با تمهيدات لازم بستر مناسب را براي حضور و مشاركت مردم در احياي بافت هاي فرسوده فراهم آورند.
مهندس محمد آييني، معاون طرح و توسعه سازمان عمران و بهسازي شهري وزارت مسكن و شهرسازي نيز از ايجاد شهرك هاي متصل به شهرها ، ايجاد شهرهاي جديد و توسعه از طريق احياي بافت هاي فرسوده به عنوان 3 راهكار و سياست اصلي براي توسعه شهري نام برد و گفت: توسعه از طريق احياي بافت هاي فرسوده كه از آن تحت عنوان سياست توسعه شهري دروني ياد مي شود به دليل كاهش در هزينه هاي آماده سازي،  نگهداري، امنيتي و انتظامي و دسترسي سهل به خدمات شهري نسبت به ساير سياست ها از مزيت نسبي برخوردار است و به عبارت ديگر به لحاظ اقتصادي بيشتر مقرون به صرفه است.وي درخصوص عملكرد سازمان متبوع خود گفت: سازمان عمران و بهسازي شهري، از سال 77 تا كنون بيش از 12 هزار هكتار طرح بهسازي و توانمندسازي براي بافت هاي قديمي، فرسوده وناكارآمد شهري تهيه و بنا به الزام قانون بودجه تا كنون محدوده بافت هاي فرسوده 67 شهر كشور تعيين شده كه مساحت بافت هاي فرسوده در اين شهرها 33 هزار هكتار است. همچنين شناسايي بافت هاي فرسوده تهران به پايان رسيده كه از مجموع 70 هزار هكتار مساحت تهران 3200 هكتار آن را بافت هاي فرسوده تشكيل مي دهد كه اين رقم معادل 5درصد كل مساحت تهران است.

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |