دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۹ - Oct 2, 2006
شهردار تهران خبر داد:
احداث 15 هزار واحد مسكوني
به جاي بافت هاي فرسوده تا پايان سال
001356.jpg
گروه شهري- شهردار تهران از احداث 15 هزار واحد مسكوني در قالب اجراي 20 پروژه نوسازان در راستاي نوسازي بافتهاي فرسوده شهر تهران تا پايان سال خبر داد و گفت: تلاش مي كنيم هر يك از اين پروژه ها را ظرف 24 ماه پس از عمليات كلنگ زني آنها به اتمام برسانيم.
به گزارش سما، محمدباقر قاليباف- شهردار تهران- در مراسم يادواره 150 شهيد محله شهادت واقع در شهر ري، با اشاره به مشكلاتي كه شهروندان در هنگام اخذ مجوز ساخت و ساز، عوارض و پايان كار در شهرداري ها متحمل مي شوند گفت: من با همه وجود اين نارسائيها را درك كرده و اين قول را به شهروندان تهراني مي دهم كه تا پايان امسال با اجراي برنامه مدوني كه شهرداري تهران در دستور كار خود دارد زمينه اي فراهم شود تا وقتي شهروندان براي انجام اين درخواستها به شهرداري ها مراجعه مي كنند ديگر مانند گذشته متحمل سختي نشوند.
شهردار تهران با تاكيد بر اينكه در بخش خدمات عمومي رضايت مندي شهروندان بيش از ساير بخش هاست اما هنوز در اين زمينه آنچنان كه بايد به مردم خدمت رساني نشده است تصريح كرد: تاكنون تلاش كرده ايم تا هر طرح و برنامه اي را از جنوبي ترين نقطه شهر تهران آغاز كرده و بعد به سمت مناطق شمالي پيش برويم چرا كه معتقديم با اين كار حداقل فاصله جنوب و شمال را بيشتر نكرده ايم.
شهردار تهران با تاكيد بر اينكه تغييرات در شهر و در مجموعه شهرداري بايد به گونه اي باشد كه مردم در هر فصل از سال احساس كنند وضع نسبت به گذشته بهتر شده است گفت: اوضاع شهرداري و شهر تهران بايد در هر فصل از سال بهتر از فصل پيش باشد و اين هدفي است كه بايد به سرعت براي تحقق آن گام برداشت.
شهردار تهران با اشاره به مشكل بافتهاي فرسوده در مناطق جنوبي شهر تهران و به خصوص منطقه ۲۰ گفت: مشكل بافتهاي فرسوده از آن دسته معضلاتي است كه متاسفانه تاكنون به آن توجه ويژه نشده و يا عملا كاري در اين زمينه صورت نگرفته است.وي تاكيد كرد: بافتهاي ريزدانه كوچك، تمركز چندين خانوار در ساختمانهاي فرسوده با متراژ كم و عدم توان اقتصادي آنها در نوسازي و يا تعويض محل سكونت خود از جمله عواملي است كه نوسازي بافتهاي فرسوده در تهران را با مشكل مواجه كرده است.
شهردار تهران همچنين از اجراي ۲۰ پروژه نوسازان شامل ۱۵ هزار واحد مسكوني در مناطق جنوبي و داراي بافتهاي فرسوده شهر تهران خبر داد و گفت: تلاش مي كنيم كلنگ اجراي هر يك از اين پروژه ها كه به زمين مي خورد ظرف ۲۴ ماه به سرانجام برسد.
شهردار تهران همچنين با تاكيد بر همكاري شهرداري تهران در زمينه رسيدگي به امور مساجد گفت: شهر تهران در حال حاضر ۲۰۰۰ مسجد دارد كه شهرداري تهران اگر از همين امروز نيز براي نوسازي و تعمير اين مساجد اقدام كند، باز هم از زمان عقب هستيم.
قاليباف همچنين از اعلام آمادگي شهرداري براي احداث مساجد و مدارس جديد و مناسب براي شهروندان تهراني و همچنين تعمير و ترميم مساجد و مدارس مورد نياز در شهر تهران خبر داد.
بيان واقعيت هاي دوران دفاع مقدس
براي نسل جوان
محمدباقر قاليباف شهردار تهران همچنين در اين مراسم با تاكيد بر اينكه همه مردم در زندگي مادي و معنوي خود مديون شهدا و خانواده آنها هستند گفت: هركس كه فقط كمي انصاف، جوانمردي و مردانگي داشته باشد و حتماً هم لازم نيست كه حزب الهي و يا انقلابي باشد اگر خوب بينديشد نمي تواند نقش شهدا و ايثارگران را در زندگي امروز ناديده بگيرد.شهردار تهران تصريح كرد: رسيدن به امنيت و آرامش در زندگي امروز از بركت پدران، مادران، همسران و فرزندان دلشكسته اي است كه براي يك لحظه آرزوي ديدار پدر، برادر، همسر و يا فرزند شهيد خود را داشته اند. وي با بيان اينكه قشر مستضعف اين جامعه چه در پيروزي انقلاب اسلامي و چه پس از جنگ بيشترين خدمت را به اين سرزمين كرده اند اما حداقل بهره را از نظام برده اند افزود: اين افراد هيچ توقعي از جامعه امروز ندارند كه البته اين امر كاملاً طبيعي است؛ چرا كه آنها با خدا معامله كرده اند.
شهردار تهران، با اشاره به لزوم ارائه تحليل و بيان واقعيات جنگ و دوران دفاع مقدس به نسل جوان امروز كه آن دوران را درك نكرده اند، تصريح كرد: متأسفانه امروز بيش از اندازه به جنگ و دوره دفاع مقدس حالت تقدس داده مي شود؛ به طوري كه برخي جوانان امروز ما احساس مي كنند كه جواناني كه در آن روزها به جبهه رفته اند افراد ويژه و استثنايي بودند، در حالي كه به هيچ وجه اينطور نبوده و آن جوانان نيز مانند جوانان امروز ما يك فرد عادي بودند.قاليباف اظهار كرد:امروز هركس دغدغه خون شهدا را داشته باشد بايد در اين كشور كار كند چراكه در حال حاضر وجود مشكلاتي همچون اشتغال، بيكاري و معضلات اقتصادي عواملي هستند كه همه را رنج مي دهند و بايد دست به دست يكديگر براي رفع اين مشكلات تلاش كرد.

رئيس كميسيون فرهنگي- اجتماعي شوراي شهر تهران:
شوراياري ها اولويت برنامه و بودجه
سال ۸۶ شهرداري را تعيين مي كنند
ايسنا:  رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي  شهر تهران از تشكيل مجمع مشورتي دبيران شوراياري مناطق خبر داد و گفت: اين مجمع اولويتهاي محلات و مناطق ۲۲گانه پايتخت در برنامه و بودجه سال ۸۶ مديريت شهري را تا پايان آذرماه به شوراي اسلامي  شهر تهران ارائه مي كند.
رسول خادم با بيان اين كه ارائه اولويتها در برنامه و بودجه مديريت شهري توسط مردم براي اولين بار در تاريخ مديريتي كشور انجام مي شود، تصريح كرد: مجمع مشورتي دبيران شوراياري مناطق كه اخيراً تشكيل شده، ارائه اولويت هاي محلات و مناطق مختلف تهران در برنامه و بودجه شهرداري و ساير دستگاههاي دولتي را به عنوان اولين دستور مورد بررسي قرار داده است.وي افزود: شوراياران ۳۷۱ محله، بر اساس وظايف تعريف شده ۱۰ اولويت هر محله را در ستاد مشاركتهاي اجتماعي مطرح كرده اند كه هم اكنون ۳۷۱۰ مشكل در محلات و مناطق مختلف تهران شناسايي و توسط شوراياران در اختيار مديريت شهري قرار گرفته است.
خادم تصريح كرد: مجمع مشورتي نيز با بررسي ۳۷۱۰ مشكل شناسايي شده به همراه اعلام ۴ پروژه برگزيده فرهنگي، اجتماعي، عمراني رفاهي و ترافيكي مورد نياز شهروندان و دو پروژه برگزيده از مشكلات منطقه را جمع بندي كرده و بر اين اساس اولويتهاي مردم در مناطق ۲۲ گانه پايتخت در برنامه و بودجه شهرداريها و ساير دستگاههاي دولتي شامل اداره برق، گاز، آب و فاضلاب، نيروي انتظامي، راهنمايي و رانندگي، اوقاف، فرمانداريها در سال ۸۶ را تهيه و به شوراي شهر جهت اعلام به شهرداري و دستگاههاي دولتي ارائه مي كند.
رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي  شهر تهران در ادامه، برقراري ارتباط مؤثر ستاد شوراياري با شوراياران در سطح مناطق، انسجام بخشي فعاليتهاي شوراياران در مقياس منطقه، پيگيري بهتر و مؤثرتر مشكلات مشترك فرامحله اي و منطقه اي و استفاده بهتر از منابع ظرفيتها و قابليتهاي منطقه اي را از مهمترين اهداف تشكيل مجمع مشورتي دبيران شوراياري محلات دانست و افزود: بر اساس آيين نامه مجمع دبيران، اين مجمع موظف به پيگيري مسايل و مشكلات شوراياران در سطح منطقه، برگزاري نشستهاي مشترك منطقه اي، شناسايي دسته بندي و اولويت گذاري مسايل و مشكلات فرهنگي، شناسايي ظرفيتها، امكانات و قابليتهاي موجود، تشكيل كميته هاي تخصصي منطقه، همفكري و تبادل نظر در خصوص راهكارهاي ارتقا و بهبود وضعيت فعاليت شوراياريهاي محلات است.خادم با اشاره به چگونگي فعاليت مجمع دبيران به خبرگزاري دانشجويان ايران گفت: اين مجمع، حداقل هر ماه يك بار و با حضور دبيران شوراياري مناطق مختلف و نمايندگان ستاد هماهنگي تشكيل مي شود.
رئيس ستاد هماهنگي انجمن شوراياري محلات افزود: حوزه فعاليت مجمع دبيران صرفاً در ارتباط با مسايل و موضوعات مربوط به شوراياريها بوده و به ساير مسايل همچون موضوعات سياسي و اجتماعي ارتباط نخواهد داشت.
به گفته خادم، تمامي  تصميمات مجمع با رأي و تأييد اكثريت اعضاي مجمع قابليت پيگيري خواهد داشت.

شهر نگار
روزهاي آلوده
مسعود زلفي
بي ترديد تهران يكي از آلوده ترين شهرها در ميان پايتخت هاي جهان است. هواي اين كلانشهر، در اكثر روزها آلوده است و در دو فصل پاييز و زمستان به اوج خود مي رسد. اصلي ترين منبع آلودگي هوايي اين شهر نيز ناشي از تردد خودروها است. به دليل پايداري اين شرايط، پيش بيني مي شود هواي تهران با فرارسيدن فصل پاييز، آلوده تر شده و از اين رو خسارات پنهان و آشكاري بر شهر و شهروندان تحميل مي شود.
سالانه حدود ۴ هزار نفر در تهران به دليل آلودگي ناشي از ذرات معلق در هوا، جان خود را از دست مي دهند و هزاران نفر به دليل بالا بودن ميزان هيدروكربن هاي حلقوي در هوا، در معرض ابتلا به بيماري مرگبار سرطان قرار مي گيرند.
بر اساس جديدترين گزارش برنامه محيط زيست سازمان ملل متحد، خسارت مرگ ومير ناشي از آلودگي هواي شهر تهران، سالانه ۶۴۰ ميليون دلار معادل ۵ هزار و ۱۰۰ ميليارد ريال يعني ۵۷/۰ درصد از توليد ناخالص داخلي است. همچنين نشانه هاي بيماري ناشي از آلودگي هواي شهري ۵۲۰ ميليون دلار معادل ۴ هزار و ۱۰۰ ميليارد ريال و ۴۶/۰ درصد از توليد ناخالص داخلي در سال است. همچنين بيماري هاي ناشي از آلودگي هواي شهر نيز سالانه ۲۶۰ ميليون دلار معادل ۲ هزار و ۱۰۰ ميليارد ريال و ۰۲۳/۰ درصد از توليد ناخالص ملي به اقتصاد ايران خسارت وارد مي كند.
از سوي ديگر، هزينه آموزش در اين زمينه ۲۵ ميليون دلار معادل ۲۰۰ ميليارد ريال و ۰۲/۰ درصد از توليد ناخالص داخلي و خسارت ناشي از آلودگي هواي شهري به مراكز تفريحي ۵۰ ميليون دلار معادل ۳۹۰ ميليارد ريال و ۰۴/۰ درصد توليد ناخالص است. اين آمارها همچنين نشان مي دهد بيماري هاي ناشي از تاثيرات داخلي آلودگي هوا سالانه ۵۵ ميليون دلار معادل ۴۳۰ ميليارد ريال و ۰۵/۰ درصد از توليد ناخالص داخلي به اقتصاد ايران خسارت وارد مي كند.
هرچند در اين آمارها، ميزان خسارت ناشي از آلودگي هوا به ساختمان ها نيامده است، اما در مجموع خسارت ساليانه آلودگي هوا در ايران يك هزار و ۸۱۰ ميليون دلار معادل ۱۴ هزار و ۴۲۰ ميليارد ريال است كه ۶/۱ درصد از توليد ناخالص داخلي را به خود اختصاص مي دهد.طبيعي ترين رخداد تردد اين همه خودروها و موتورسيكلت ها، آلوده شدن هواست و پيش بيني مي شود هواي تهران در بيشترين روزهاي فصل جاري به حدي برسد كه از خود يك ركورد برجاي گذارد.
به اين آمار توجه كنيد:غلظت CO هوا در شهريور ۸۴ در مقايسه با مدت مشابه در سال ۸۵ نشان مي دهد در اين مدت هواي پاك نداشتيم. تعداد روزهاي سالم از ۵۲ درصد به ۳۹ درصد كاهش يافته و درصد تعداد روزهاي ناسالم هم از ۴۸ به ۶۱ درصد افزايش يافته است. ضمناً به لحاظ ذرات معلق (PM10) درصد روزهايي كه هواي پاك داشته ايم از ۱۰ تا ۴۲ تغيير كرده و در مورد داشتن روزهاي با هواي سالم هم بايد گفت كه در شهريور ۸۴ در ۹۰ درصد روزها هواي سالم حاكم بوده كه اين رقم در سال ۸۵ به ۵۵ درصد رسيده و درصد روزهاي ناسالم هم از صفر به سه درصد افزايش يافته است.
با توجه به اين كه طي اين مدت خودروهاي فرسوده قابل توجهي از رده خارج نشده و در عين حال حدود ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو جديد به خودروهاي فعال اضافه شده اند، تنفس شهروندان در روزهايي با هواي آلوده تر، قطعي است.

نگاه
001353.jpg
داود كاظمي

هيچ خطري برج آزادي را تهديد نمي كند
گروه شهري - شهردار منطقه ۹ با تكذيب برخي شايعات مبني بر تخريب برج آزادي اعلام كرد: قامت برج آزادي همچنان استوار است و هيچ خطري آن را تهديد نمي كند.
به گزارش سما، عليرضا سرگل زهي- شهردار منطقه۹ - با اعلام اين خبر گفت: پس از بازديدهاي متعددي كه مجري پروژه آزادي از اين برج انجام داد، اعلام كرد كه برج آزادي يكي از قوي ترين، مستحكم ترين و فني ترين سازه هاي كشور است و هيچ خطري اين بناي تاريخي را تهديد نمي كند.وي با اشاره به دقت زياد در اجراي دقيق و اصول فني در ساخت برج آزادي اظهار كرد: محاسبات اوليه در احداث اين برج به قدري دقيق و متناسب با اصول فني و مهندسي بوده كه پايه هاي برج آزادي همچنان به همان شكل نخستين باقي مانده است.
سرگل زهي در ادامه افزود: بسياري از كارشناسان وضعيت فعلي برج را مورد مطالعه قرار داده اند و همگي معتقد هستند كه استحكام كافي و قابل قبولي در سازه برج وجود دارد.شهردار منطقه ۹ با اشاره به موقعيت برج  آزادي گفت: اگرچه سندبلاست نامناسب، وجود آلاينده هاي زيست محيطي و نگهداري نامطلوب از آن، اندكي از زيبايي برج آزادي كاسته است، اما اين اطمينان وجود دارد كه برج آزادي به عنوان يك نماد ملي، از اين پس نيز همچون گذشته، استوار و مستحكم خواهد ماند و هيچ خطري آن را تهديد نمي كند.
در برخي از اخبار آمده بود، برج آزادي تهران به دليل پوسيدگي و نشت لوله هاي آب محوطه ميدان و آبياري فضاي سبز، در معرض تخريب و فروريزي قرار گرفته است.

پارك بعثت، اولين پارك با فرهنگ اسلامي
گروه شهري- پارك بعثت بزرگترين پارك شهرداري منطقه ،۱۶ به يك پارك اسلامي و ملي تبديل مي شود.
به گزارش سما، بنابر اعلام روابط عمومي شهرداري منطقه ۱۶ در راستاي توسعه فعاليتهاي فرهنگي، اجتماعي و ايجاد امنيت در پاركها جهت استفاده شهروندان، پارك بعثت بزرگترين پارك شهري منطقه ۱۶ با مساحتي بالغ بر ۵۲ هكتار به عنوان اولين پارك با فضاي متناسب با فرهنگ ديني و اسلامي در حال تجهيز است.
بنابراين گزارش، سالن چندمنظوره و سالن استخر سونا و جكوزي، وسايل بدنسازي از جمله امكاناتي است كه براي اين پارك در نظر گرفته شده است.
اين گزارش حاكي است به منظور ايجاد امنيت در پاركها، اين پارك به پليس پارك، ۱۶ پرتابل با تبليغات و اطلاع رساني فرهنگ اسلامي و آيات نوراني قرآن و رهنمودهاي اهل بيت(ع) و به يك مركز آموزش مهارتهاي رفتاري كودكان(مراكز فراموز بعثت) تجهيز شده است.
اين طرح عيد سعيد فطر به بهره برداري خواهد رسيد.

توضيح سازمان تاكسيراني
در رابطه با چاپ مطلبي تحت  عنوان گشايش نخستين مركز تاكسي سرويس بانوان در منطقه ۱۰ آن روزنامه به اطلاع مي رساند تاكنون هيچ گونه پروانه بهره برداري فعاليت تاكسي سرويس بانوان براي هيچ شركتي از سوي اين سازمان كه مسئوليت نظارت بر اين گونه موسسات را دارد صادر نشده و فعاليت اين قبيل مؤسسات بدون مجوز، غيرقانوني و غيرمجاز بوده و از طريق مراجع ذي صلاح از فعاليت آنان ممانعت خواهد شد.
شايان ذكر است كه اولين شركت خصوصي در زمينه حمل مسافر درون شهري مخصوص بانوان در حال طي مراحل تكميل پرونده بوده و به زودي با اخذ پروانه بهره برداري از اين سازمان فعاليت خود را شروع خواهد نمود لذا كليه فعاليت بانوان در اين خصوص زيرنظر شركت مذكور انجام خواهد شد.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |