دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۹ - Oct 2, 2006
فاير فاكس جديد را دانلود كنيد
001257.jpg
گروه علمي فرهنگي-برنامه نويسان شركت موزيلا يك نسخه به روز شده از مرورگر فايرفاكس را عرضه كرده اند كه مشكلات امنيتي چندي را برطرف مي كند، چهار مورد از اين مشكلات بسيار حساس بوده اند.
اين نسخه اخيرا عرضه شد و كاربران فايرفاكس بايد پچ هاي 1.5.0.7 را از طريق سيستم Update خودكار اين مرورگر به دست بياورند كه در طي چند روز آينده ممكن است.
شركت تحقيقاتي سكيو نيا اين نقايص را در زمره "بشدت خطرناك" دسته بندي كرده است كه مي گويد امكان دارد سبب حملات Spoofig، Cross-site Scriptig وmiddle Gduct ma-i the شود و اساسا سبب تسليم سيستم كاربر شود. اين اطلاعات در اخطاريه منتشر شده توسط سكيو نيا به آدرس زير آمده است:
http://secuia.com/advisories/21900
مراجعه كنندگان به شبكه كه مي خواهند اين فايرفاكس update را مستقيما داون لود كنند مي توانند آن را در سايت زير بيابيد:
http://www.mozila.com/ firefox/release/1.5.0.7.html
به علاوه اين پچ ها كه براي چهار نقص بسيار حساس عرضه شده است. اين نرم افزار سه موضوع كم اهميت تر را نيز برطرف مي كند و طبق گفته موزيلا چند ارتقا Stability را نيز عرضه مي كند. جزئيات بيشتر پيرامون اين نقص ها در سايت زير آمده است:
www.mozilla.org/projects/security/koe-vullerabilities.html# firefox1.5.0.6
هكرهاي اين مرورگر قبلا روي اينترنت اكسپلورر ساخت مايكروسافت تمركز داشته اند، اما با رشد بازار فايرفاكس اين مرورگر تبديل به هدف بهتري شد.
اكنون فايرفاكس حدودا توسط 13 درصد از كاربران وب استفاده مي شود، اين آمار از سوي شركت تحقيقاتي وان ست عرضه شده است.
براي مديران IT هفته جاري هفته اي پركار بوده است زيرا سعي مي كردند در بالاترين ميزان امنيت قرار بگيرند. پچ هاي امنيتي بسيار مهم نيز توسط شركت هاي مايكروسافت و اپل عرضه شد كه كار اين مجريان را بيش از پيش سخت مي كرد.مايكروسافت پچ هاي امنيتي ماهانه خود را عرضه نمود و يك نقص بسيار مهم را در محصول Publisher خود برطرف كرد. اين شركت دو تا از پچ هاي ماه آگوست خود را برطرف نمودند نقايص در اين Update مجددا عرضه كرد. اطلاعات بيشتر در مورد پچ هاي مايكروسافت در سايت زير قابل يافتن است:
http://www.microsoft.com/athome/security/update/bulletis/200609.mspx
عرضه پچ ها توسط اپل ادامه يافت و اين شركت براي رفع نقص موجود در نرم افزار Quick Time multimedia خود نرم افزار اصلاحي عرضه كرد. اين Update كه توسط سكيو نيا در رده بسيار حساس طبقه بندي شده، جمعا شش نقص را در محصول فوق برطرف مي كند. اطلاعات بيشتر پيرامون update محصول Quick time در سايت شبكه اپل به آدرس زير موجود است:
http://docs.ifo.apple.com/article.html?artum=304357

حسگرهاي صوتي ليزري
001260.jpg
گروه علمي فرهنگي-يك محقق آمريكايي به تازگي اختراع جديدي را به ثبت رسانده كه در آن از جريان ميكروسكوپي مولكول هاي آب و يك حسگر ليزري براي ثبت امواج صوتي استفاده مي شود. به گزارش سايت اينترنتي نيوساينتيست، روش كار ميكروفون هاي استاندارد فعلي به گونه اي است كه امواج صدا سبب لرزش يك پرده ظريف يا ديافراگم كوچك موجود درون ميكروفون شده و اين لرزش به انرژي الكتريكي تبديل مي شود. ساختمان فيزيكي ميكروفون هاي فعلي به گونه اي است كه هر اندازه ظرافت و دقت در طراحي و ساخت آنها مورد استفاده قرار گرفته باشد، باز هم جرم و خاصيت ارتجاعي ديافراگم در آنها تا حدي حساسيت در برابر امواج صوتي را كاهش مي دهد و موجب بروز انحراف يا به اصطلاح ديستورشن در ثبت صدا مي شود. هم اكنون ديويد شوارتز محقق آمريكايي ساكن كاليفرنيا فناوري جديدي را به ثبت رسانده كه در آن از روشي كاملا جديد براي ضبط امواج صوتي استفاده شده است. در روش شوارتز ، به جاي ديافراگم هاي موجود در ميكروفون هاي فعلي، جريان ثابتي از مولكول هاي آب و يك حسگر ليزري كه واكنش اين مولكول ها در برابر امواج صوت را ثبت مي كند، مورد استفاده قرار مي گيرد. اين ميكروفون شامل لوله اي است كه در آن جريان ثابتي از هواي مرطوب با قطرات بسيار ريز آب در حركت است و در يك طرف اين لوله پرتويي از ليزر شليك شده و در طرف ديگر لوله يك حسگر اين پرتوي ليزر را دريافت و ثبت مي كند. هنگامي كه امواج صوتي وارد لوله اين ميكروفون مي شوند، قطرات بسيار ريز آب به لرزش درآمده و سبب تغيير شكل پرتوي ليزر مي شوند كه حسگر موجود در انتهاي لوله اين تغييرات نوراني را ثبت و به جريان الكتريكي تبديل مي كند.

گارتنر: ويستا چندان اثري در رشد
فروش كامپيوتر نخواهد داشت
001263.jpg
گروه علمي فرهنگي-شركت تحليلگري گارتنر پيش بيني مي كند كه عرضه ويندوز ويستا بر فروش بيشتر كامپيوتر تاثير چنداني نداشته باشد. در يك گزارش كه در مورد حاصل از فروش كامپيوتر ارسال شده است ، تحليلگران اين موسسه تحقيقاتي گفته اند كه آنها گمان نمي برند ويستا پيش از 2007 عرضه شود و ظاهرا اين مسأله چندان تاثيري بر رشد فروش كامپيوتر نخواهد داشت، در اين مورد خاص اين محققان پيش بيني رشد تا 10.5 درصد از 2005 تا 2006 را داشته اند.جورج شيفلر از مديران اين بخش تحقيقاتي گفته كه اگر چه ما فكر مي كنيم كه عمليات بازاريابي ويستا توجه زيادي را به خود جلب كند، چندان جذابيتي براي جنبش خارق العاده مردم نخواهد بود و يا يك افزايش چشمگير خاص در رشد فروش بعيد به نظر مي آيد. وي مي گويد گمان نمي كنم اين سيستم عامل چندان اثر گذار باشد كه عموم مردم بلافاصله كامپيوترهاي مشخص خود را با ويستا جايگزين كنند.به علاوه شيفلر معتقد است كه به طور كلي انواع كامپيوتر در راس خريدهاي مشتريان نيست، به ويژه با نزديك شدن كريسمس و فصل خريدهاي پايان سال شايد ساير وسايل الكترونيكي مصرفي جذابيت بيشتري هم داشته باشد، به ويژه از آن جهت كه ويستا اساسا نمي تواند پيش از تعطيلات ظاهر شود.شيفلر مي گويد، مردم براي خيلي چيزها پول مي پردازند، انواع كامپيوتر چه چيزي را براي آنها مي آورد؟ ويستا چندان چيز اضافه تري نخواهد داشت.اساسا ويستا قرار بود تا ماه نوامبر ويندوز ويستا را در انواع كامپيوتر ارائه دهد، اما در ماه مارس عرضه اين محصول را براي مشتريان تا ژانويه 2007 به تعويق انداخت.

علمي فرهنگي
هزينه درمان دانش آموزان استثنايي پرداخت مي شود

فارس: رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور تاكنون 600 ميليون تومان براي درمان دانش آموزان استثنايي هزينه كرده است.
مجيد قدمي افزود: از سال 1383، آموزش و پرورش استثنايي اعلام كرد كه هزينه درمان دانش آموزان استثنايي را پرداخت مي كند.
وي اضافه كرد: در آن سال خيلي از خانواده ها هنوز باور نداشتند كه هزينه درمان فرزند استثنايي آنها پرداخت مي شود و مراجعات زيادي نداشتيم. اما در سال گذشته مراجعات افزايش يافت.
قدمي اظهار داشت: تاكنون هزينه درمان 3 هزار و 500 دانش آموز استثنايي توسط سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور پرداخت شده است.
وي افزود: هزينه درمان براي تمام دانش آموزان استثنايي رايگان است و خانواده ها بدون هيچ نگراني به آموزش و پرورش استثنايي مراجعه كنند.
رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور با بيان اينكه با بيمه دانا قرارداد امضا كرديم، گفت: از نظر حمايت هاي درماني به هيچوجه براي دانش آموزان استثنايي كم نگذاشتيم.

شبيه سازي درمان بيماران قطع نخاعي
پروژه جديد پژوهشكده رويان

فارس: رئيس پژوهشكده رويان اصفهان گفت: پروژه تحقيقات بعدي، تحقيقات جهت دستيابي به شبيه سازي درماني براي درمان بيماران قطع نخاعي است.
محمدحسين نصر اصفهاني، با اشاره به اينكه دومين گوسفند شبيه سازي شده در ايران با موفقيت متولد شد، گفت: اين آخرين پروژه تحقيقاتي بود كه در زمينه حيوانات شبيه سازي شده در دست انجام داشتيم كه با موفقيت به اتمام رسيد و آزمايشات ژنتيكي نشان مي دهد كه اين گوسفند با اصل خود برابر است.
وي در ادامه يادآور شد:  در روند شبيه سازي در تخمكي كه هسته آن خارج شده است، هسته يك سلول بالغ غيرجنسي (پيكري) جايگزين شده و پس از فرايندي خاص، جنين هاي حاصله از طريق جراحي به رحم گوسفند ماده منتقل مي شود. پس از حاملگي و زايمان، موجود حاصله كاملاً همانند موجودي است كه سلول پيكري از آن گرفته شده است. رئيس پژوهشكده رويان اصفهان، هدف از تحقيقات بر روي پروژه شبيه سازي حيوانات را دستيابي به شبيه سازي درماني بيان كرد و افزود: پروژه بعدي كه دنبال خواهيم كرد پروژه تحقيق براي دستيابي به شبيه سازي درماني در مورد بيماران قطع نخاعي خواهد بود و در صورتي كه بودجه هاي لازم اين تحقيقات در اختيارمان قرار گيرد كار مطالعه را آغاز مي كنيم.
وي در ادامه تصريح كرد: در شبيه سازي درماني بيماران قطع نخاعي ، سلولي از بدن فرد جدا مي كنيم و از سلول فرد جنين شبيه سازي توليد مي كنيم و از جنين شبيه سازي شده، بايد سلول بنيادي بسازيم كه با آن خواهيم توانست بيماري قطع نخاع را درمان كنيم و از ابتداي تحقيقات بر روي پروژه هاي شبيه سازي ما چنين هدفي را دنبال مي كرديم.

14 انجمن علمي جديد علوم پزشكي مجوز دريافت كردند

مهر: 14 انجمن علمي جديد علوم پزشكي مجوز دريافت كردند و پروانه فعاليت 66 انجمن علمي نيز تمديد شد.
معاون آموزشي وزارت بهداشت ضمن برگزاري نشست انجمن هاي علمي گروه پزشكي، 7 جلسه كميسيون را برگزار كرد كه در آن پروانه فعاليت انجمن هاي علمي تمديد شد. ضمن اينكه طرح تدوين شاخص هاي ارزشيابي انجمن هاي علمي گروه پزشكي براي رتبه بندي آنها نيز تهيه شده است. همچنين پس از برگزاري اجلاس قطب هاي علمي پزشكي كشور و اتخاذ تصميمات موثر، كميته بازنگري شاخص هاي ارزيابي قطب هاي علوم پزشكي كشور تشكيل شد.
بر اساس اين گزارش، براي افزايش فعاليت هاي علمي در معاونت آموزشي، نشريات الكترونيكي معتبر به صورت متمركز خريداري شد.

آموزش عالي
اعطاي بورس تحصيلي به برگزيدگان خارجي مسابقات بين المللي
و دانشجويي حفظ و قرائت قرآن كريم

ايسنا: بورس تحصيلي به برگزيدگان خارجي مسابقات بين المللي و دانشجويي حفظ و قرائت قرآن كريم اعطا مي شود.
حسن مسلمي نائيني، مدير كل امور دانشجويان داخل وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با اعلام اين مطلب اظهار كرد: براساس مصوبه شوراي بورس دانشجويان غيرايراني وزارتين علوم و بهداشت، به نفرات اول تا سوم شركت كنندگان غيرايراني مسابقات بين المللي حفظ و قرائت قرآن كريم و همچنين مسابقه بين المللي دانشجويي حفظ و قرائت قرآن كريم در دانشگاه هاي كشور بور س تحصيلي اعطا مي شود.
وي افزود: بر اين اساس متقاضيان غيرايراني شركت كننده اين مسابقات كه حائز رتبه هاي اول تا سوم مي شوند، مي توانند متناسب با مدرك خود براي مقاطع بالاتر از بورس تحصيلي دولت ايران استفاده كنند، البته اين بورس پس از بررسيهاي لازم علمي متقاضي اعطا مي شود.
مسلمي با اشاره به شرايط سني لازم براي استفاده از اين بورس گفت: براساس اين طرح شرط سني تا 22 سال براي مقطع كارشناسي، تا 28 سال براي مقطع كارشناسي ارشد و تا 33 سال براي مقطع تحصيلي دكترا تعيين شده است.
وي با اشاره به تسهيلات اين طرح براي متقاضيان نيز اظهار كرد: پرداخت ماهيانه 800 هزار ريال به مجردين و 1500 هزار ريال به متاهلين، برخورداري از بيمه خدمات درماني، خوابگاه مجردين و اعطاي وديعه مسكن 20 ميليون ريالي به متاهلين در صورت عدم تخصيص خوابگاه برخي از اين تسهيلات است.

ميزان و چگونگي بيمه دانشجويان در سال تحصيلي جديد

فارس: رئيس صندوق رفاه دانشجويان ميزان و چگونگي بيمه دانشجويان را در سال تحصيلي جديد اعلام كرد.
مهرداد فولادي نژاد با اشاره به اينكه تفاهم نامه بيمه حوادث دانشجويان منعقد شده و دانشگاه ها بايد تمام دانشجويان را در يكي از شركت هاي بيمه ايران،  دانا و كارآفرين بيمه نمايند، گفت: حق بيمه سالانه دانشجويان 5 هزار ريال است كه اين ميزان 25درصد نسبت به سال گذشته افزايش يافته است.
وي با بيان اينكه تعهدات شركت هاي بيمه از 35 تا 50درصد نسبت به سال گذشته افزايش يافته است، افزود: در سال تحصيلي جديد ميزان پرداخت غرامت به 15 ميليون ريال افزايش يافته است، بر اين اساس ميزان پرداخت غرامت نقص عضو دائم 10 ميليون ريال، غرامت نقص عضو دائم جزيي 10 ميليون ريال و ميزان هزينه هاي پزشكي ناشي از حوادث 5 ميليون ريال تعيين شده است.
رئيس صندوق رفاه دانشجويان با اشاره به اينكه تفاهم نامه بيمه خدمات درماني دانشجويان منعقد شده و تمام دانشجوياني كه تحت پوشش بيمه درماني پدر و مادر خود نيستند مي توانند از اين خدمات بهره مند شوند، گفت: نرخ حق بيمه خدمات درماني دانشجويان در سال تحصيلي جديد 38 هزار و 905 ريال است كه 50درصد آن توسط دانشگاه و 50درصد مابقي به صورت وام توسط صندوق رفاه دانشجويان پرداخت مي شود.

دانشگاه پيام نور به دانشگاه هاي جامع استاني تبديل مي شود

ايسنا: معاون برنامه ريزي و ارزيابي دانشگاه پيام نور از برنامه تبديل مناطق ده گانه دانشگاه پيام نور به دانشگاه هاي جامع استاني خبر داد.
كاتب تاكيد كرد: هنوز كليات طرح تبديل مناطق دانشگاهي پيام نور به دانشگاه هاي جامع استاني تصويب نشده است و هيات امنا اين طرح را به صورت آزمايشي در منطقه يك و چهار اجرا مي كنند و در صورت دستيابي به نتايج مثبت اين طرح در ساير مناطق نيز اجرايي مي شود.
وي منطقه چهار را شامل استانهاي يزد، كرمان، سيستان و بلوچستان و منطقه يك را شامل استانهاي قزوين، زنجان،  گيلان و اردبيل بيان كرد.
معاون برنامه ريزي و ارزيابي دانشگاه پيام نور در خاتمه تصريح كرد: تمامي اقدامات بستگي به همكاري نمايندگان مجلس و مسئولين استانها دارد.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |