دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۹ - Oct 2, 2006
با حضور گروه هاي موسيقي و تئاتر ايراني
شب مولانا در تالار اصلي يونسكو برگزار شد
مراسم شب مولانا با حضور شخصيت هاي فرهنگي و با اجراي برنامه هاي موسيقي و تئاتر در تالار اصلي يونسكو برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي معاونت امور هنري وزارت ارشاد در اين مراسم كه با استقبال فراوان برگزار شد سفير جمهوري اسلامي ايران در فرانسه، نماينده دائمي ايران در يونسكو، رايزن فرهنگي كشورمان در فرانسه و نمايندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي حضور داشتند و گروه هاي ايراني به اجراي برنامه هاي موسيقي و تئاتر پرداختند.
علي آهني، سفير كشورمان در فرانسه، دكتر ايوبي، رايزن فرهنگي ايران، جلالي نماينده ايران در يونسكو سخنرانان آغازين اين مراسم بودند و پس از آن ژان كلود پي ير، نويسنده و محقق فرانسوي كه شرح و تفسير اشعار مولانا را به فرانسه ترجمه كرده است پيرامون اشعار و انديشه هاي مولانا سخن گفت.
اجراي برنامه موسيقي ايراني براساس اشعار مولانا بخشي از اين مراسم بود كه مورد استقبال و تشويق حاضران قرار گرفت. در اين اجرا، گروه موسيقي به سرپرستي سعيد ذهني و با آواز علي مينوسپهر و نوازندگان سازهاي ايراني قطعاتي از اشعار مولانا را اجرا كردند.
نمايش جوشش عشق نوشته محمد رحمانيان و به كارگرداني حسين مسافر آستانه برنامه اي ديگر بود كه براساس حركات موزون اجرا شد و روايتگر قطعاتي از زندگي مولانا و شمس تبريزي بود.
در بزرگداشت مولانا براي اولين بار بود كه گروه هاي هنري ايران در تالار اصلي يونسكو به اجراي برنامه پرداختند.

كودكان ايراني در روز جهاني كودك
پيمان نامه حقوق كودك را امضا مي كنند
عكس:عليرضا بني علي
001269.jpg
گروه اجتماعي- محمد حسين جوادي، مديركل دفتر امور كودكان و نوجوانان سازمان بهزيستي مهرورزي با كودكان را عنوان هفته كودك اعلام كرد و گفت: در 16 مهر و روز جهاني كودك كودكان به منظور تنوير افكار عمومي به صورت نمادين كودكان به پيمان نامه حقوق كودك رأي مي دهند و آن را امضا مي كنند.
روزهاي هفته كودك كه از 10 تا 16 مهرماه است عبارتند از:دوشنبه 10 مهر روز كودك و خانواده : در اين روز از خانواده هاي جايگزين موفق، كودكان موفق و زنان سرپرست خانوار قدرداني مي شود.سه   شنبه 11 مهر روز كودك و سلامت : برنامه هاي اين روز عبارتند از حركت نمادين كودكان در مهدهاي كودك شامل مسواك زدن براي فرهنگ سازي و توجه به بهداشت و دهان. چهارشنبه 12 مهر روز كودك و برابري فرصت ها : در اين روز رئيس سازمان بهزيستي كشور و مديران كل استان هاي سراسر كشور از مهدهاي كودك مناطق آسيب خيز، مراكز كودكان كار و خيابان و ساير مراكز بهزيستي بازديد مي كنند. پنج شنبه 13 مهر درهاي باز مهد كودك: كودكان مي توانند با حضور در مهدهاي كودك نقاشي كنند. برنامه هايي نظير تئاتر و سرود، برنامه هاي تفريحي كودك و خانواده نيز برگزار مي شود. روز جمعه 14 مهر روز كودك، رسانه ها و ارتباطات : رئيس سازمان بهزيستي در مراسم نماز جمعه درباره روز جهاني كودك و ارزش و جايگاه كودك در اسلام سخنراني خواهد كرد. شنبه 15 مهر روز كودك، ارزش هاي ديني و مهارت هاي زندگي : مربيان مهدهاي كودك آموزش مهارت هاي زندگي مي بينند. بازديد كودكان از پارك هاي ترافيك نيز در اين روز انجام خواهد شد.يكشنبه 16 مهر 85 روز جهاني كودك نام : كودكان به منظور تنوير افكار عمومي به صورت نمادين به پيمان نامه حقوق كودك رأي مي دهند. به گفته مديركل دفتر امور كودكان سازمان بهزيستي، در اين روز در سراسر كشور جشني برپا شده و غرفه هاي مختلفي از فعاليت هاي كودكان نيز برپا مي شود. جوادي با اشاره به اقدامات مناسب دولت براي حمايت از كودكان گفت: تعيين بودجه 2 ميليارد توماني براي شهريه كودكان فقير براي ورود به مهدهاي كودك، جداسازي كودكان بزهكار از بزرگسالان خلافكار در زندان ها، پيگيري قانون دادگاه اطفال در قوه قضاييه و اجراي برنامه هاي بهداشتي توسط وزارت بهداشت از جمله اقدامات دولت براي حمايت از كودكان است. گفتني است در حال حاضر، 10 هزار و 600 مهدكودك در كشور وجود دارد كه تا پايان برنامه چهارم توسعه به 40 هزار مهدكودك افزايش مي يابد. هم اكنون 7 درصد كودكان از مهدهاي كودك استفاده مي كنند كه اين ميزان تا پايان برنامه چهارم توسعه به 20 درصد خواهد رسيد. امسال سازمان يونيسف 105 مهدكودك در روستاها ايجاد مي كند كه تاكنون 75 مهد كودك را ساخته است.

سردار طلايي رئيس پليس تهران خبر داد:
جمع آوري 12هزار ديش ماهواره از بام هاي تهران
گروه اجتماعي - رئيس پليس پايتخت ضمن اعلام اينكه 12هزار ديش ماهواره از پشت بام هاي تهران جمع آوري شده، گفت: از زمان اجراي اين طرح، 50درصد برج ها و مجتمع هاي مسكوني شهر تهران از وجود ديش هاي گيرنده ماهواره پاكسازي شده است. سردار طلايي اظهار داشت: جمع آوري ديش هاي ماهواره با همكاري هيأت مديره برج ها و مجتمع هاي مسكوني صورت گرفت كه اين خود ناشي از درخواست ما از مردم مبني بر رعايت قانون بود. وي افزود: در بحث جمع آوري ماهواره، سعي كرديم از ظرفيت  مشاركتي مردم استفاده كنيم و از مردم خواستيم خودشان به احترام قانون، اقدام به جمع آوري گيرنده هاي ماهواره شان كنند. در واقع ما يك وظيفه قانوني و دستور قضايي را انجام داديم و بحمدالله به جز يكي،دو مورد از 12هزار مورد جمع آوري ديش كه همكاران ما دقت در انجام وظيفه نكرده بودند و مورد مواخذه و تنبيه هم واقع شدند، مطلقا هيچ برخوردي ميان همكاران و مردم وجود نداشت. سردار طلايي در بيان ارزيابي اش از جمع آوري ديش هاي ماهواره عنوان كرد: اين ماموريت را مثبت ارزيابي مي كنم از اين نظر كه همكاران من به نحوي آن را انجام دادند كه برخوردي بين مردم و پليس نباشد اما نگاه مردم با آنچه كه ما مي گوييم، متفاوت است؛ تقريبا دو نگاه عمده در جامعه وجود دارد كه اينها هم ناشي از عدم آشنايي مردم به قوانين و عدم آگاه سازي جامعه نسبت به محاسن و معايب موضوعات مختلفي است كه ما به عنوان مديران اجرايي درباره اش تصميم گيري مي كنيم.
وي در بخش ديگري از اظهاراتش ارزيابي موفقيت پليس تهران در يك سال گذشته را منوط به نظر شهروندان كرد و اظهار داشت: من بحث جهت گيري را در نظر مي گيرم. جهت گيري ما در تهران بر اين اساس بوده كه بتوانيم با اطلاع رساني به موقع، با افزايش آگاهي هاي عمومي و افزايش سطح مشاركت جامعه در چرخه نگهداشت امنيت كه وظيفه نيروي انتظامي است، قدم برداريم. سردار طلايي با بيان اينكه در سال 85 در هدف گذاري هايمان امنيت محله محور را با محوريت مسجد در هر محله مدنظر قرار داديم، عنوان كرد:  براي 371 محله تهران، استقرار 371 ايستگاه پليس را طراحي كرده ايم و تاكنون كه مدت 6ماه از سال گذشته، 120ايستگاه پليس را راه اندازي كرده ايم. در واقع، اين ايستگاه هاي پليس با همكاري پليس هاي افتخاري كه خود مردم هستند، مي تواند در هر محله ضريب امنيت را بالا ببرد.

مصرف يك بار قليان برابر با 100 نخ سيگار است
001266.jpg
گروه اجتماعي براساس گزارش سازمان بهداشت جهاني (WHO)، فردي كه قليان مي كشد، از نظر دودي كه استنشاق مي كند، به اندازه شخصي كه 100 سيگار كشيده است، متضرر مي شود.
بنابر يافته هاي پژوهشي جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات ايران، باور اشتباهي در مورد قليان در جامعه وجود دارد و آن اين است كه دود حاصل از قليان از درون آب مي گذرد و مواد مضر موجود در دود قبل از استنشاق، توسط آب شسته مي شوند و يا اينكه استفاده از عصاره هاي شيميايي و رنگدانه هاي گياهي به عنوان افزودني باعث مي شود تندي و تلخي توتون در حين استعمال آن پنهان  شود.واقعيت امر اين است كه استعمال دخانيات توسط قليان حاوي تمام 4000 ماده سمي و 70 ماده سرطان زاي موجود در ساير محصولات دخاني است و احتمال اعتياد به آن مانند احتمال اعتياد به سيگار در 90 درصد جمعيت عمومي وجود دارد.قليان سالهاست كه به عنوان وسيله اي براي استعمال دخانيات در خاورميانه، آفريقا و برخي مناطق ديگر آسيا استفاده مي شود.استعمال دخانيات توسط قليان يك فعاليت اجتماعي محسوب مي شود و گاهي دو يا چند نفر به صورت مشترك از اين وسيله به طور همزمان استفاده مي كنند و در برخي فرهنگ ها فرزندان به همراه والدينشان از اين وسيله استفاده مي كنند.بنا بر اطلاعات به دست آمده، استعمال دخانيات توسط قليان تا دهه 1980رو به كاهش بوده است، اما بعد از آن موجي از مصرف در نواحي شرق مديترانه آغاز گرديده و قليان خانه ها در اين نواحي، شمال آمريكا و اروپا شروع به كار كرده اند.

بيشترين اشتباهات دارويي در بيمارستان ها رخ مي دهد
گروه اجتماعي - مريم غفاري: بيشتر اشتباهات تجويز و مصرف دارو در بيمارستان ها اتفاق مي افتد و بسياري از مردم از اينكه مسئول فني داروخانه موظف است نحوه صحيح مصرف دارو را به بيمار توضيح دهد، بي اطلاعند.
مريم سلطاني، دبير كميته تجويز و مصرف منطقي دارو دانشگاه علوم پزشكي ايران با اعلام اينكه داروسازان شاغل در مراكز درماني دانشگاه علوم پزشكي ايران در يك كارگاه با آموزه هاي حقوقي و قانوني تجويز دارو آشنا مي شوند، گفت : آشنايي با سازمان پزشكي قانوني و سير شكايات، علل شكايات بيماران از كادر درماني و رضايت برائت در امر درمان و آشنايي با قصور پزشكي از موضوعاتي است كه در اين نشست بررسي مي شود. همچنين گزارش هاي سازمان پزشكي قانوني كشور توسط اعضاي كميسيون پزشكي قانوني كه در خصوص موارد تجويز دارو كه منجر به مرگ افراد شده است از ديگر مباحث اين نشست است.وي افزود: تجويز بدون نسخه دارو،تجويز داروهاي مشابه از موارد تخلف و شكايات بيماران از كادر درماني است كه با آموزه هاي حقوقي و قانوني تجويز دارو مي توان اين نوع تخلفات حرفه پزشكي را كاهش داد.بررسي ها نشان داده اند كه در بيماران بستري در بيمارستان،به طور متوسط روزانه يك اشتباه دارويي براي هر بيمار اتفاق مي افتد كه بيشترين علت آن به زمان تجويز دارو مربوط مي شود و موارد ديگر به دليل مسايلي نظير اشتباه در نام دارو، دادن دوز نادرست و ناتواني در تحويل داروها ايجاد مي شود. همچنين شلوغي بيمارستانها و كمبود پرسنل بيمارستان نيز از دلايل اين مسأله هستند.بيشترين موارد اشتباهات دارويي بيمارستانها در مورد داروهايي نظير انسولين،مورفين،داروهاي ضد انعقادي صورت مي گيرند كه داروهاي مهمي هستند كه مصرف غلط آنها موجب آسيب رساني جدي به بيمار مي شود.مهمترين اشتباهات شايع دارويي عبارتند از: تشابهات اسمي، ناخوانا بودن نسخه هاي پزشكان،بد خط نويسي مسئولان داروخانه بر روي بسته هاي دارويي،عدم آگاهي از مصرف درست دارو، تشابهات در بسته بندي و شكل داروها همچنين مكمل هاي غذايي، داروهاي گياهي، تداخلات دارويي در صورت مصرف همزمان چند دارو و تهيه كردن از منابع غير معتبر باعث بروز عوارض جانبي شديدي خواهند شد.

جمعيت زاغه نشين جهان
تا 30 سال آينده به دو برابر مي رسد
گروه اجتماعي- دبير كل سازمان ملل متحد در پيامي به مناسبت روز جهاني اسكان بشر -2 اكتبر 2006 برابر با 10 مهر 1385- ضمن اعلام اين كه زاغه نشينان جهان تا۳۰   سال آينده دو برابر مي شود، گفت: اين واقعيت كه هم اكنون يك ميليارد نفر يا به عبارتي يك نفر از هر 3 نفر مردم شهرنشين جهان در حلبي آباد ها ساكن هستند، هشدار داد در صورت عدم اعمال مديريت پايدار شهرداري ها و دولت ها اين تعداد در اين دوره 2 برابر مي شود.
كوفي عنان گفت: در هيچ برهه اي از تاريخ، جهان شاهد گسترش سريع شهرها و مهاجرت به آنها طي سالهاي اخير نبوده است.وي گفت: دو پديده مهاجرت و رشد شهرها به شدت به هم مرتبط هستند زيرا اكثريت افراد مهاجر جذب ظواهر شهرها مي شوند.دبيركل سازمان ملل افزود: با روند فعلي گسترش شهرها تعداد افراد ساكن در آنها تا سال 2050 به رقم 6 ميليارد نفر خواهد رسيد.وي ضمن اشاره به موضوع روز جهاني اسكان بشر امسال كه شهرها، جاذبه اميد است، گفت: ما بايد به خاطر داشته باشيم كه شهرها مي توانند مكان هايي براي نوميدي نسبتاً  زيادي نيز باشند.

تمديد مهلت صدور پروانه مطب پزشكان تا اول آبان ماه
گروه اجتماعي- مهلت صدور پروانه مطب پزشكان، دندانپزشكان و ماماها تا اول آبان ماه سال جاري تمديد شد.
دكتر سيد شهاب الدين صدر رئيس سازمان نظام پزشكي با اعلام اين خبر گفت: كار تمديد پروانه مطب ها كه از تيرماه گذشته آغاز گرديده تا اول آبان ماه ادامه خواهد داشت و طي آن پروانه مطب بيش از 100 هزار نفر عضو اين سازمان در سراسر كشور صادر و يا تمديد مي شود.
وي گفت: با هدف جلوگيري از بروز مشكلات ناشي از تردد پزشكان به سازمان نظام پزشكي، تمهيدات لازم فراهم شده است تا اعضاي اين سازمان در سراسر كشور با مراجعه به سايت اينترنتي اين سازمان به نشاني www.irimc.org نسبت به تكميل فرم ها و ارسال مدارك مربوطه اقدام نمايند.يا از طريق شركت هاي پست طرف قرارداد يا با در دست داشتن كارت ملي، يك قطعه عكس، كارت نظام پزشكي، گواهي تسويه حساب از نظام پزشكي، گواهي آموزش مداوم، اصل پروانه مطب، تصوير صفحات شناسنامه، اصل دانشنامه تخصصي و پرداخت هزينه هاي مربوطه ضمن مراجعه به نظام پزشكي هاي سراسر كشور نسبت به تجديد عضويت و يا تمديد پروانه هاي خود اقدام نمايند.

با مردم
تبديل به فضاي سبز كنيد
در منطقه پونك- تقاطع ايران زمين- قطعه زميني وجود دارد كه تبديل به زباله داني شده و تعدادي از خودروها نيز در آن توقف مي كنند. اگر اين زمين تبديل به فضاي سبز شود، به مراتب بهتر خواهد بود.
آقاي فاطمي- تهران
پياده رو پاركينگ نيست
در خيابان شهرآرا- بالاتر از اداره گذرنامه- خودروها را در پياده رو پارك مي كنند، در نتيجه آمدوشد عابران پياده با مشكل روبه رو شده است. به علت عدم برخورد با اين قبيل توقف هاي خلاف مقررات، تعداد تخلفات مشابه در سطح شهر تهران رو به افزايش مي باشد.
هادي شيفته- تهران
اختلال در ترافيك
در بزرگراه آزادگان در مسير شرق به غرب، نرسيده به پل ساوه و پمپ بنزين، حركت كند خودروهاي وانت كه به فروشندگي فرش كهنه، آبگرمكن و... مشغول مي باشند، باعث ايجاد اختلال در ترافيك شده است.
آقاي محمدي- تهران
وضعيت غيربهداشتي
انتهاي خيابان خرسند در حدفاصل خيابان وليعصر(عج) در خيابان آفريقا كه بن بست مي باشد، وضعيت غيربهداشتي اسفباري دارد. خوب است ماموران شهرداري عنايتي هم به اين خيابان داشته باشند.
آقاي كرباسي- تهران
تشكر از شهرداري
در مجاورت خاورشهر، كشتارگاه غيرمجاز مرغ وجود داشت كه در پي اعتراض اهالي تعطيل شد. از اين بابت از شهرداري تشكر مي كنيم.
آقاي حسيني فر- تهران
اتوبوس هاي بدون ايستگاه
اتوبوس هاي ريالي ورامين ايستگاه مشخصي ندارند و رفت و آمد آنها تابع هيچ قاعده اي نيست. انتظار داريم ضمن ساماندهي وضع رفت وآمد اين اتوبوس ها ايستگاه نيز براي آنها ايجاد شود.
آقاي زماني- ورامين
پيشنهاد در مورد پارك سردار جنگل
پارك سردار جنگل در نازي آباد تهران، فضاي مناسبي براي تفريح و گذران اوقات فراغت مردم است. ضمن تشكر از ماموران پارك، پيشنهاد مي كنيم خودروهايي كه به داخل برده مي شوند، در جايي پارك شوند كه مانع رفت و آمد مردم به ويژه، كهنسالان نگردند.
توكلي- تهران
تاكسي ها و صندلي هاي راحت!
@ تاكسي يك وسيله نقليه عمومي است و بايد در چنين وسيله اي، رفاه و راحتي مسافران در اولويت باشد، اما متأسفانه در اغلب تاكسي هاي خطي و بعضي از تاكسي هاي گردشي رانندگان تا توانسته اند با عقب كشيدن صندلي هاي رديف جلو به طرف عقب، فضا را براي خود باز نموده اند و برعكس، فضاي رديف عقب را چنان تنگ كرده اند كه سه نفر به زحمت مي توانند كنار هم بنشينند و افراد قد بلند و يا چاق هم بايد مشكلات مضاعفي را تحمل كنند. پيشنهاد مي كنم در صورت امكان ضوابطي در مورد نحوه قرار گرفتن صندلي و يا نوع صندلي در مورد تاكسي ها اعمال شود.
عنايت طاهرپوريان- تهران
مطابق ضوابط است
@ بعضي از فروشندگان خودروها، در معاملات ليزينگ، معمولاً  بابت هر خودرو 200 هزار تومان به عنوان حق كميسيون دريافت مي كنند. آيا دريافت اين مبلغ در چارچوب ضوابط است؟
فراهاني- تهران

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |