دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۷ - Sep 18, 2006
رهبر معظم انقلاب:
شهريار از ماندگاران شعر فارسي است
شهريار هيچ گاه حاضر نشد كالاي شعر خود را به اربابان قدرت بفروشد
017394.jpg
گروه سياسي - حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار اعضاي هيأتهاي علمي و اجرايي و ميهمانان شركت كننده در كنگره يكصدمين سالگرد تولد شهريار، تجليل از اين شاعر ارزشمند را تجليل از شعر و ادب فارسي دانستند و تأكيد كردند: شهريار شاعري برجسته و حكيم و از ماندگاران شعر فارسي است.
ايشان با اشاره به قدرت اشعار شهريار به عنوان يكي از ويژگيهاي برجسته سروده هاي وي افزودند: درحالي كه زبان مادري شهريار آذري بود، اشعاري به زبان فارسي سرود كه در رتبه عالي ادبيات فارسي قرار دارد و براي عامه مردم نيز قابل فهم و روان است.
رهبر انقلاب اسلامي وجود مضامين عرفاني و حكمت را در اشعار شهريار از ديگر ويژگيهاي سروده هاي اين شاعر ارزشمند برشمردند و خاطرنشان كردند: در منظومه حيدرباباي شهريار نكات حكمت آميز فراواني وجود دارد كه اين منظومه بايد با اين ديد مورد توجه قرار گيرد.
ايشان همچنين با اشاره به خصوصيات فردي و اخلاقي شهريار افزودند: شهريار شخصيتي نظيف، متواضع، حق پرست، پارسا، صميمي و صادق بود كه به دليل استقلال فكري هيچ گاه حاضر نشد كالاي شعر خود را به اربابان قدرت بفروشد.
حضرت آيت الله خامنه اي به تدين و عشق و ارادت شهريار به پيامبر اسلام(ص) و اهل بيت عليهم السلام اشاره و تأكيد كردند:سروده هاي شهريار در دوران جواني در وصف اميرالمومنين علي(ع) و امام حسين(ع) حاكي از اين عشق و ارادت است ضمن آنكه وي پس از پيروزي انقلاب اسلامي بدون هيچ گونه توقعي اشعاري براي انقلاب و بسيجيان سروده است.
در اين ديدار رحيم مشائي رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در خصوص جايگاه اشعار شهريار در شعر فارسي و تحكيم بخشي آن به هويت ملي و نيز اهداف برگزاري كنگره يكصدمين سالگرد تولد شهريار سخناني بيان كرد.
شعردوست دبيركنگره نيز گزارشي از برنامه هاي كنگره يكصدمين سالگرد تولد شهريار ارائه كرد و گفت: در اين كنگره، علاوه بر جمعي از اديبان و شعراي كشور، شعرايي از دوازده كشور حضور دارند و ادامه برنامه هاي كنگره در روزهاي دوشنبه و سه شنبه در تبريز پيگيري خواهد شد.
در اين ديدار شماري از شعراي معاصر كشور و همچنين چند تن از شعراي تاجيكستان و جمهوري آذربايجان سروده هاي خود را درباره شخصيت شهريار قرائت كردند.

احمدي نژاد در كاراكاس
017403.jpg
گروه سياسي - محمود احمدي نژاد در پايان سفري 4 روزه به كوبا، براي سفري دو روزه عازم كاراكاس پايتخت ونزوئلا شد.
رئيس جمهور در سفر دو روزه خود به ونزوئلا كه به دعوت هوگو چاوز رئيس جمهور ونزوئلا و در پاسخ به سفر چند ماه پيش وي به تهران صورت مي گيرد، علاوه بر گفت و گو و ديدار با مقامات اين كشور در خصوص توسعه همكاري هاي دو جانبه در بخش هاي سياسي و اقتصادي به ويژه انرژي مذاكراتي خواهد داشت. احمدي نژاد پس از ونزوئلا براي شركت در نشست سازمان ملل، عازم نيويورك خواهد شد.
عيادت از
فيدل كاسترو
محمود احمدي نژاد با حضور در محل اقامت فيدل كاسترو كه در بستر بيماري به سر مي برد ضمن عيادت از وي با رهبر كوبا ديدار و گفتگو كرد.
رهبر كوبا در ديدار وي تصريح كرد: شجاعت شما در اتخاذ مواضع حق طلبانه و مستقل در موضوعات جهاني نشان دهنده ادامه راه پرقدرت حركت انقلاب اسلامي است.
ديدار با رؤساي جمهور كشورهاي غيرمتعهد
احمدي نژاد و چاوز در حاشيه چهارمين اجلاس سران جنبش غير متعهدها در هاوانا با يكديگر ديدار و در زمينه تحكيم و توسعه هرچه بيشتر روابط دوجانبه و افزايش همكاري هاي دو كشور گفتگو و تبادل نظر كردند.
رئيس جمهوري ايران در اين ديدار نزديكي هرچه بيشتر كشورهاي مستقل را موجب افزايش تاثيرگذاري آنها در مسائل جهاني و بين المللي دانست و گفت: تهران و كاراكاس به عنوان دو عضو مهم جنبش غير متعهدها مي توانند در فعاليت قوي تر و موثرتر اين جنبش در مسائل جهاني نقش خوبي ايفا كنند.
هوگو چاوز نيز در اين ديدار با اشاره به مواضع مشترك و مستقل ايران و ونزوئلا افزود: ونزوئلا خواستار تعميق روابط و مناسبات با ايران در بخش هاي مختلف به ويژه صنايع از جمله خودروسازي، تراكتورسازي، انبوه سازي مسكن، حمل و نقل و انرژي است.
احمدي نژاد همچنين در حاشيه اجلاس جنبش غيرمتعهدها در ديدار با مورالس رئيس جمهور بوليوي با اشاره به روحيات آزادي خواهانه و عزت مندانه دولت و ملت ايران و بوليوي بر گسترش مناسبات دوجانبه در همه زمينه ها از جمله انرژي و نفت تاكيد كرد.
مورالس رئيس جمهور بوليوي نيز با تاكيد بر اهميت مناسبات گسترده با جمهوري اسلامي ايران براي كشورش، استفاده از تجربيات ايران را در موضوعات مختلف براي پيشرفت كشورش ضروري دانست. رئيس جمهور كشورمان در ديدار رئيس جمهور سودان نيز گفت: چنانچه كشورهاي اسلامي در كنار هم و بر اساس مشتركات خود تلاش كنند، هيچ تهديدي توان مقابله با آنها را ندارد.
رئيس جمهوري اسلامي ايران در ديدار عمرالبشير رئيس جمهور سودان با اشاره به اهانت هايي كه از جانب غربي ها به مسلمانان مي شود، اين اهانت ها را نشانه ضعف و ناتواني دشمنان اسلام دانست و گفت: چنانچه كشورهاي اسلامي در كنار هم و بر اساس مشتركات خود تلاش كنند، هيچ تهديدي توان مقابله با آنها را ندارد.
همچنين رائول كاسترو كفيل رياست جمهوري كوبا و رئيس جمهوري اسلامي ايران با يكديگر ديدار و گفتگو كردند.

شوراي اطلاع رساني از آصفي تقدير كرد
017409.jpg
گروه سياسي- در جلسه روز گذشته اطلاع رساني دولت از خدمات حميد رضا آصفي سخنگوي سابق وزارت خارجه تقدير شد.
غلامحسين الهام سخنگوي دولت، صفار هرندي وزير ارشاد، موسوي معاون حقوقي و پارلماني رئيس جمهور و ديگر اعضاي شوراي اطلاع رساني خدمات هشت ساله آصفي به عنوان سخنگوي وزارت خارجه را مورد تقدير قرار دادند.
حميد رضا آصفي در حال حاضر به عنوان معاون كنسولي و پارلماني وزارت خارجه به خدمت خود ادامه مي دهد.

غيرمتعهدها خواستار عضويت اسرائيل در ان پي تي شدند
حمايت 118 كشور جهان از برنامه هسته اي ايران
لاريجاني به نيويورك نرفته است
فارس: يك منبع آگاه در دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي خبر ديدار يك شنبه لاريجاني و سولانا در نيويورك را رد كرد و گفت: آقاي لاريجاني در تهران و در دفتر كار خود حضور دارد.
گروه سياسي با پايان اجلاس چهاردهم سران جنبش غيرمتعهدها در پايتخت كوبا جلسه با صدور بيانيه به پايان رسيد و 118 كشور در موضعي قاطع از فعاليت هسته اي ايران حمايت كرده و لزوم مذاكرات بدون پيش شرط با ايران را مطرح كردند. همچنين در يك حركت قاطع، جنبش عدم تعهد خواهان الحاق فوري و بي قيد و شرط اسرائيل به معاهده ان پي تي شد و همچنين خواست اسرائيل تمام تأسيسات هسته اي را در چارچوب پادمان هاي هسته اي آژانس تحت نظارت بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي قرار دهد.
چين نيز در موضع ديگري روز گذشته در بيانيه اي رسمي حق هسته اي ايران را مورد تأكيد قرارداد. به گزارش رويترز، معاون وزير خارجه چين در گفت وگو با خبرگزاري رسمي چين(شينهوا ) تصريح كرد چين از حق هسته اي ايران حمايت مي كند و خواهان گفت وگو با ايران است اما از ايران هم خواسته است تا كمي در برابر خواست هاي مطرح شده در گفت وگوها، انعطاف نشان دهد.
محمد سعيدي در گفت وگويي با ايسنا حمايت آژانس از ايران در ارسال نامه به كنگره آمريكا را بي سابقه خواند.
كنگره آمريكا هفته گذشته گزارشي آماده كرد كه در آن تحريف هايي درباره فعاليت هاي هسته اي ايران صورت گرفته بود و آژانس به سرعت و با ارسال نامه، گزارش مزبور را تصحيح كرد.معاون بين الملل سازمان انرژي اتمي همچنين افزود: گزارش كنگره در محافل غربي نيز واكنش هاي زيادي داشت چراكه سندسازي كاذب آنها با واكنش آژانس مواجه نشد و آنها نيز از اقدام آژانس استقبال كردند.
چند گزارش توسط آسوشيتدپرس نيز منتشر شد كه سعي دارد نگراني عربستان از فعاليتهاي هسته اي ايران را مورد تأكيد قرار دهد. خبرگزاري كويت نيز روز گذشته گزارش داد؛ رئيس جمهور مصر طي سفري رسمي به عربستان اين موضوع را در گفت وگو با پادشاه اين كشور بررسي مي كند.

گسترش دامنه اعتراضات به سخنان پاپ در ايران
017406.jpg
گروه سياسي – در حالي كه دامنه اعتراضات به سخنان پاپ در ايران، روز گذشته نسبت به روزهاي قبل گسترش يافت، پاپ بنديكت شانزدهم روز گذشته در مراسم عشاي رباني روزهاي يكشنبه بدون اين كه نسبت به اظهارات خود عذرخواهي  كند مجدداً از واكنش مسلمانان نسبت به اظهاراتش ابراز تأسف كرد.
روز گذشته روند اعتراضات از حالت صدور بيانيه خارج شد و تجمعاتي در نقاط مختلف كشور از جمله قم و مشهد صورت گرفت. طلاب حوزه علميه كه در مدرسه فيضيه قم تجمع كرده بودند، اخراج مبلغان مسيحي و سفيران واتيكان را از كشورهاي اسلامي خواستار شدند. هزاران نفر از دانشجويان و طلبه هاي مشهد هم در اين شهر دست به تحصن زدند. از سوي ديگر وزارت خارجه ايران، اسقف متولا سفير واتيكان در ايران را هم احضار و مراتب نگراني و اعتراض شديد تهران نسبت به سخنان پاپ را به وي ابلاغ كرد.
مديركل اروپاي غربي وزارت امور خارجه در جريان اين احضار تأكيد كرد، فقط پاپ شخصاً و با عذرخواهي مي تواند سوءتفاهم پيش آمده را جبران كند. سفير واتيكان هم در اين ديدار مطرح كرده است كه پاپ قصد توهين نداشته بلكه مي خواسته از اين طريق به تعامل ميان فرهنگ ها و مذاهب و تمدن ها به  دور از خشونت تأكيد كند.
واكنش ارامنه
از سوي ديگر خليفه ارامنه تهران ضمن ابراز تأسف از جريحه دار شدن احساسات بيرون اديان و مسلمانان، بر اتحاد و يكدلي اديان تأكيد كرد. در اين بيانيه آمده است پاپ رهبر مسيحيان كاتوليك جهان و نه كل مسيحيت محسوب مي شود.
گئورك وارطان و روبرت بگلريان نمايندگان ارامنه كشور نيز در مجلس شوراي اسلامي طي بيانيه اي مشترك اظهار داشتند، در شرايطي كه دنياي كنوني نيازمند آرامش و درك متقابل پيروان اديان، روحانيان و رهبران ديني، سياستمداران، دانشمندان و روشنفكران است، بياناتي از اين دست و بدون روشنگري هاي لازم جز دامن زدن به سوءتفاهمات و تهييج احساسات و جريحه دار ساختن باورهاي مؤمنان اديان الهي پيامدي نخواهد داشت.
اظهارات علما
به دنبال واكنش گسترده مراجع تقليد، آيت الله صانعي با صدور بيانيه اي بيان كرده: از آقاي پاپ انتظار آن بود كه با نگاهي به احكام نوراني اسلام كه برپايه انديشه و عقل، صلح و صفا و انسان دوستي و محبت است از نقل چنين سخنان اختلاف برانگيز و دروغ هاي آشكار خودداري نمايد. اكنون از آقاي پاپ انتظار مي رود كه با تصحيح گفتار خويش به ارزش و احترامي كه بزرگان مسيحيت و رهبران قبل از وي براي اسلام و مسيحيت قائل بوده اند لطمه وارد ننمايد و به خشونت برخاسته از ترور و تروريسم دامن نزند و بر او بوده كه با نقل چنين سخناني بدون تأمل به لوازم آن، استناد نجويد و راه را براي اهانت به مقدسات پيروان اديان الهي هموار نسازد.
سيداحمد خاتمي نيز از تجمع اعتراض آميز روز گذشته طلاب در قم طي سخناني گفت: پاپ بايد بار ديگر سراغ اسلام برود و در محضر عالمان ديني زانو زده و اسلام را به خوبي بشناسد تا اين گونه جسارت نكند.عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم، اظهارات پاپ در مورد پيامبر اعظم(ص) را كودكانه خواند و گفت: اظهارات پاپ مشخص كرد كه او حتي الفباي اسلام را به درستي نفهميده و شناخت درستي از اسلام ندارد.
اعتراض ساير نهادها
مجلس خبرگان رهبري نيز در بيانيه اي سخنان نسنجيده پاپ را محكوم كرده و نسبت به گسترش اختلافات مذهبي و سوءاستفاده سياستمداران جنگجوي عالم از فضاي ملتهب كنوني در جهت سوق دادن جهان به سمت جنگ و خونريزي هشدار داده، هم چنين رهبر مذهبي واتيكان را به بازنگري جدي در مواضع خود و عذرخواهي از جريحه دار شدن احساسات پاك مسلمانان جهان فراخوانده است.
نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها هم با صدور پيامي از فرهيختگان، متفكران، دانشمندان و عقلاي عالم تبيين توصيه ها و گزاره هاي مكتب اسلام را خواستار شد تا كسي جاهلانه در مورد گزاره هاي اسلام سخن به ميان نياورد.
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي نيز در بيانيه خود تصريح كرد: در زمانه اي قرار گرفته ايم كه اديان الهي بايد بيش از پيش هوشياري خود را نسبت به توطئه هاي تازه استعمار كه بيان برخي از واژه هاي تفرقه افكنانه و عوام فريبانه از جمله آنهاست برحذر دارند، قدرتمندان جهان اختلاف بين اديان را دامن مي زنند تا از تقابل اديان الهي منافع ننگين خويش را جستجو كنند.
شوراي عالي انقلاب فرهنگي هم هشدر داد؛ اين گونه اظهارات غيرمسئولانه و غيرمنطقي آن هم از سوي عالي ترين مقام روحاني مسيحي شديداً بر روند همزيستي مسالمت آميز اديان تأثيرات منفي فراواني خواهد داشت.

باشگاه احزاب
همچنان به دنبال تشكيل دولت سايه
عضو مؤسس حزب نوانديشان ايران اسلامي، اظهار داشت كه تا اواخر ماه آينده اعضاي شوراي مركزي اين تشكل به صورت رسمي معرفي مي شوند.
امير محبيان در گفت وگو با ايسنا، با بيان اين كه تشكل متبوعش هم چنان به دنبال تشكيل دولت سايه است، گفت: مطمئنا اين امر بعد از انتخاب اعضاي شوراي مركزي، سرعت بيشتري پيدا مي كند و با برنامه ريزي محقق مي شود.
مواضع جبهه مشاركت درباره اظهارات اخير پاپ منتشر مي شود
جلسه دفتر سياسي جبهه مشاركت ايران اسلامي، شنبه شب برگزار شد.
در اين جلسه پس از تبادل اخبار سياسي داخلي و بين المللي، گزارشي از اظهارات اخير پاپ و بازتاب ها و واكنش هاي به وجود آمده ارايه و پس از بحث و بررسي مقرر شد مواضع حزب درباره اين اظهارات منتشر شود.

گزارش وضعيت آزادي مذهبي، فاقد مستندات حقوقي است
ايسنا: سخنگوي وزارت خارجه گزارش وزارت خارجه  آمريكا در خصوص وضعيت آزادي مذهبي را كاملا سياسي و فاقد مستندات حقوقي ارزيابي كرد.
سيدمحمدعلي حسيني با مردود شمردن ديدگاه ابزاري به مقوله  حقوق بشر اضافه كرد: آمريكا براي داوري حقوق بشر صلاحيت ندارد و عيان است كه گزارش مذكور نه تنها گوياي نگراني دولت آمريكا نسبت به وضعيت آزادي مذهبي و موارد نقض حقوق بشر نيست، بلكه پيشبرد اهداف سياست خارجي آمريكا را دنبال مي كند و ارزشي ندارد. وي اضافه كرد: زندان هاي مخوف و قرون وسطايي گوانتانامو و ابوغريب و بازداشتگاه هاي مخفي آمريكا در خاك اروپا و تصاوير شكنجه هاي جسمي و روحي زندانيان توسط زندانبانان آمريكايي ديگر اعتباري براي آمريكا در سطح جهان باقي نگذاشته و بهتر است دولت آمريكا بازي تكراري و بيهوده انتشار گزارشات دوره اي و فهرست هاي ناقضان حقوق بشر را خاتمه بخشد.

آمادگي ايران براي ميزباني اجلاس
شانزدهم غيرمتعهدها
گروه سياسي وزير خارجه ايران كه با هيأت همراه رياست جمهوري در اجلاس غيرمتعهدها در كوبا حاضر بوده، اعلام كرد ايران آماده است تا ميزباني اجلاس بعدي( شانزدهم) سران غيرمتعهدها را به عهده گيرد.
به گزارش ايرنا از هاوانا، منوچهر متكي گفت: از آنجايي كه ايران هيچ گاه ميزبان اجلاس سران جنبش عدم تعهد نبوده است، مايلم آمادگي كشورم را براي ميزباني اين اجلاس در سال 2012 اعلام كنم.منوچهر متكي همچنين با فاروق قدومي وزير خارجه فلسطين ديدار كرد و به گروههاي فلسطيني پيام داد كه از تفرقه پرهيز كنند.

احمد جنتي:
واگذاري نظارت بر انتخابات شوراها
به شوراي نگهبان به مصلحت نيست
گروه سياسي پس از پيشنهاد دولت در لايحه تغيير قانون انتخابات شوراها مبني بر تغيير مرجع نظارت بر قانون شوراها، آيت الله احمد جنتي روز گذشته رسماً اعلام كرد: شوراي نگهبان هم از لحاظ قانوني و هم از لحاظ برخي مصالح، نمي تـواند مسئوليت نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا را بپذيرد.
دبير شوراي نگهبان كه در جمع هيأت هاي نظارت استان تهران سخن مي گفت با تأكيد بر اين كه برگزاري انتخابات در جمهوري اسلامي ايران كاملاً آزاد است، گفت: ممكن است برخي ها از هم اكنون پيش داوري كنند و بخواهند منظور خود را به هر قيمتي از صندوقهاي رأي بيرون بياورند كه هيأت هاي نظارت وظيفه دارند نگذارند چنين اتفاقي بيفتد و فقط رأي مردم نتيجه انتخابات را رقم بزند.رئيس دفتر نظارت بر انتخابات استان تهران نيز در اين همايش گفت: بيش از 60 هزار ناظر در استان تهران بر روند برگزاري انتخابات مجلس خبرگان و ميان دوره اي مجلس شوراي اسلامي نظارت مي كنند.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |