دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۷ - Sep 18, 2006
اولين فصانورد ايراني، چند ساعت پيش از پرواز:
من توريست نيستم
علاقه به فضا در قلب من جاي داشت و همواره از نگاه به آسمان لذت مي بردم
و دوست داشتم كه هر چه بيشتر در مورد آن بدانم. شايد با اين علاقه به دنيا آمدم
017265.jpg
موفق ترين زن دنياي IT در فضا
همشهري آنلاين: زمان به تندي مي گذرد اكنون ساعت از 5 صبح در بايكونور قزاقستان گذشته است و ترن عظيمي آهسته به سوي سكوي شماره 1 كه ويژه پرتابه هاي موسوم به R-V (سفينه هايي كه قابليت بازگشت به زمين را دارند) است حركت مي كند. موتورهاي عظيم لانچري (پرتابه) كه كپسول فضايي سايوز 9-TMA بر روي آن قرار مي گيرد به همراه اين ترن به آهستگي در دل شب پيش مي رود تا خود را به سكوي پرتابي برساند كه تا 2 روز بعد قرار است يكي از پرتاب هاي مهم خود را به انجام برساند. 400 كيلومتر بالاتر از قزاقستان فضانوردان شاتل فضايي آتلانتيس ماموريت خود را به پايان رسانده اند. آنها آماده اند تا 18 سپتامبر با خدمه ايستگاه بين المللي فضايي خداحافظي كنند و به زمين بازگردند و خدمه ايستگاه خود را براي ميهمانان جديد خود آماده مي كنند. صدها كيلومتر جنوب تر از بايكونور مردم ايران در پاي گيرنده هاي خود به تماشاي گفت وگوي يكي از مهم ترين ميهمانان بايكونور نشسته اند. آنها صداي انوشه انصاري را مي شنوند كه اگرچه تا چندي پيش عده قليلي او را به نام مي شناختند اما اينك يك باره و با نزديك شدن 18 سپتامبر 2006 او يك چهره ملي است. اما انوشه انصاري كيست؟ دختر جواني كه در 16 سالگي با خانواده خود به آمريكا سفر كرد تا در حالي كه حتي زبان انگليسي را به درستي نمي دانست از فرصت هايي كه در مقابلش قرار مي گرفت بهترين استفاده را بكند، اينك بر صدر تيتر رسانه هاي دنيا نشسته است...
متن كامل را در سايت همشهري آنلاين بخوانيد.
017268.jpg

017271.jpg

گروه علمي فرهنگي- عميد نمازي خواه: انوشه انصاري امروز سفر تاريخي خود به ايستگاه فضايي بين المللي را آغاز خواهد كرد. او نخستين بانوي فضاگرد جهان و نخستين ايراني است كه قدم به فراسوي مدار زمين مي نهد. او به اتفاق دو فضانورد روسي و آمريكايي با كپسول فضايي سايوز تي ام اي-9 روسي از پايگاه بايكونور در قزاقستان به فضا سفرمي كند. وي از چند ماه پيش در شهرك فضايي زويوزدني روسيه واقع در حومه مسكو تمرينات ويژه انجام داده است و براي سفر فضايي خود ??ميليون دلار به آژانس فضايي فدرال روسيه پرداخت مي كند. روسيه با داشتن امكانات گسترده فضايي هر از چندگاهي علاقمندان به سفرهاي فضايي را به ايستگاه فضايي بين المللي واقع در مدار زمين اعزام مي كند. انصاري قرار است به همراه ميخاييل تيورين فضانورد روسي و ميگوئل لوپز- الگريا فضانورد اسپانيايي الاصل آمريكايي راهي اين ايستگاه فضايي شده و به دنبال آن دو فضانورد حاضر در ايستگاه به زمين بازگردند. گفتني است كه انوشه انصاري 10 روز در فضا حضور داشته و سپس به همراه دو خدمه ديگر به زمين بازخواهد گشت.
انوشه انصاري در پي لغو سفر دايسوكي انوموتو بازرگان ژاپني به فضا به دليل رد شدن در آزمون هاي پزشكي اين امكان را يافت كه به عنوان چهارمين گردشگر فضايي راهي ايستگاه فضايي بين المللي  شود. انصاري پس از آنكه علاقه جدي خود به مأموريت هاي فضايي خصوصي را با مشاركت در جايزه ايكس - پرايز ثابت كرد، از جايزه ديگري براي طراحي و ساخت فضاپيماهاي سفر به ماه حمايت و بعد از آن با انتشار خبري هيجان انگيز طرح ساخت نخستين بندرگاه هاي فضايي در رأس الخيمه امارات را اعلام كرد. انوشه انصاري كه 39 سال سن دارد از حدود 20 سال پيش در آمريكا اقامت داشته و مديريت يك شركت بزرگ فعال در زمينه فناوري اطلاعات و ارتباطات را برعهده دارد.
***
* در حالي كه فقط چند ساعت تا آغاز سفر شما وقت هست، چه كارهاي ديگري براي انجام دادن باقي مانده است؟
- من فكر مي كنم كه ما تما مي تمرينات را به صورت كامل انجام داده ايم و تنها چندين تمرين نهايي آن هم براي مرور تمرينات قبل مانده ،به علاوه كنفرانس هاي خبري و يا جلسات پرسش و پاسخ.
* همسر و خانواده شما چه احساسي درباره سفر شما دارند؟
- همان طور كه شما مي توانيد تصور كنيد آنها همگي، هيجان زده هستند. آنها مي دانند كه من مدت زمان زيادي است كه در انتظار اين روز مانده ام و هم اكنون كه روز وقوع اين حادثه نزديك است خيلي خوشحال هستند.
* آيا در اين مدت امكان ملاقات با خانواده تان را داشتيد؟
- بله چندين ديدار كوتاه مدت، در دوران تمرينات، آنها چندين بار به استارسيتي آمدند و چند بار هم (آخر هفته ها) در اروپا يكديگر را ملاقات كرديم ولي در هر صورت بسيار كم بود به خاطر اين كه بيش از 15 سال است كه از ازدواج ما مي گذرد و من هر روز تمام 24 ساعت را با همسرم بودم چون ما با هم همكار هستيم و دوري 6 ماهه از او برايم خيلي سخت بود.
* چه پروژه هاي كاري را به خاطر انجام آن سفر از دست داديد؟
- من در حال انجام مذاكرات و كارهاي گوناگوني بودم. يكي از آنها كه بسيار مرا مشغول كرده بود، نحوه سوار كردن تلسكوپ بر روي ايستگاه فضايي بود و من سعي مي كردم تا برنامه اي براي شركت در يك پروژه شخصي، البته نه براي استفاده شخصي بلكه براي استفاده منجمان آماتور و يا افرادي كه مشتاق به نجوم هستند اين تلسكوپ را با هزينه خودم بر روي ISS نصب كنم. ولي متأسفانه اين پروژه اي بود كه حدود يك يا دو سال وقت و با امكانات خاص و هزينه بالا انجام مي شد و من اين فرصت را از دست دادم. اميدوارم كه وقتي برگشتم اين كار را ادامه دهم.
* از اين كه آقاي انوموو(مسافر ژاپني) آمادگي براي سفر پيدا نكرد و شما به عنوان فرد جايگزين او انتخاب شديد چه احساسي داريد؟
- بعد از انجام يكي از تمريناتم به اتاقم برگشتم و از اسپيس ادونچر به من تلفن زدند و گفتند كه من جزو اصلي خدمه اولين پرواز فضايي هستم. در ابتدا باور نمي كردم و فكر مي كردم كه آنها با من شوخي مي كنند ولي وقتي فهميدم كه واقعيت دارد شوكه شدم و هيجان وجودم را فرا گرفته بود و با يك جيغ بلند اطرافيانم را هم مطلع ساختم.
* آيا شما خود را الگويي براي يك زن ايراني و يا در كل زنان جهان مي دانيد؟
- در واقع خيلي به اين مسأله اميدوارم نه تنها در سفر فضايي بلكه در امور كاري هم چنين بينشي و انتظاري را دارم و تمام كوششم را براي يك الگو بودن انجام مي دهم. اميدوارم كه اين كار براي جوانان، زنان، دختران جوان و به ويژه كشورهاي خاورميانه الگويي براي آزادي عمل بيشتر زنان باشد تا اين فرصت را به زنان بدهند و آنها هم باور كنند كه روياهايشان به واقعيت خواهد پيوست.
* اولين بار چه زماني به فضا علاقه مند شديد و از چه زماني متوجه شديد كه مسير زندگي شما به فضا ختم مي شود؟
- زمان دقيق و خاصي نداشت. از زماني كه ياد دارم علاقه به فضا در قلب من جاي داشت و همواره از نگاه به آسمان لذت مي بردم و دوست داشتم كه هر چه بيشتر در مورد آن بدانم. شايد با اين علاقه به دنيا آمدم و يا در ژن هاي من هم هست نمي دانم. همسر من (حميد انصاري) گاهي اوقات با من شوخي مي كند و مي گويد من فكر نكنم كه تو براي اين سياره باشي و از سياره ديگري آمدي و هم اكنون در حال تلاش براي برگشت به زادگاهت هستي.
* اصلي ترين چيزي كه در اين سفر به دنبالش هستيد چيست؟
- من به دنبال تجربه هستم ولي يكي از جذاب ترين مسائل براي من شناور بودن در فضاي تاريك و نگاه كردن به سياره زيباي زمين از فراز آسمانهاست و اين منظره اي است كه براي من بسيار جذاب است.
* فكر كنم فضانوردان ديگر هم (در باره ديدن زمين از فضا) چنين حسي داشته اند و از آنجا زمين را متزلزل و شكننده ديده اند.
- بله اين هم قسمتي از تجربه است. من اميدوارم كه افراد بيشتر و بيشتر به اين تجربه دست پيدا كنند تا بينش تازه اي از زندگي به دست بياورند و بفهمند كه چگونه بايد زندگي كرد و با محيط زندگي شان چگونه برخورد كنند.من كتاب هاي بسياري در باره فضا خواندم و با فضانوردان صحبت كرده ام و اين چيزي بود كه در گفتار و نوشتار همه آنها ديده مي شد. به نظر من اگر همه مردم به فضا سفر كنند و محيط زندگيشان را از نقطه اي ديگر در فضا ببينند، زندگي همه بهتر خواهد شد.
* چه فعاليت هاي عملي و آزمايش هايي را در طول سفر انجام خواهيد داد؟
- كارهاي گوناگون و مأموريت هاي مختلفي هست كه برخي از آنها براي آژانس فضايي اروپاست. يكي از آزمايشات نحوه فعاليت ميكروبها در فضا و چگونگي انتشار آنهاست به علاوه اين مسايل من بايد چند برنامه و آزمايش فيزيكي را در آنجا انجام دهم و از آنها فيلم تهيه كنم. اكثر آزمايشات، آزمايش هايي هستند كه بايد در مكاني به دور از جاذبه زمين انجام شود.
* فكر مي كنيد كه مسافرت هاي فضايي چه پيشرفتي را براي علم به ارمغان بياورند؟
- در فضا منابع انرژي بي نهايتي وجود دارند كه ما مي توانيم از آنها بهترين استفاده ها را براي تكنولوژي هاي گوناگون استفاده كنيم. گسترش تكنولوژي براي مسافرت به مرزهاي فضا بايد ارتقاء يابد و به نظر من ما بايد هم اكنون شروع به تحقيقات گسترده و تسهيل مسافرت هاي فضايي بكنيم ولي همگي مي دانيم كه مسأله اي نيست كه يك شبه حل شود و شايد نسل ها بايد روي اين پروژه كار كند. من اميدوارم كه به اين مسأله نگاه و كوشش خاصي شود.
* در وب سايت خود اشاره كرده ايد كه هدف شما از اين سفر گسترش صلح و درك متقابل ميان ملل مختلف است. چگونه چنين سفري قادر به تحقق اين اهداف بزرگ خواهد بود؟
- اگر از فضا به زمين نگاه كنيد شما هيچ مرزي بين كشورها نمي بينيد و هيچ تفاوتي هم در نژادهاي بشري ديده نمي شود و تنها چيزي كه مي بينيد فقط يك سياره است. تنها يك سياره كه همه ما بايد از آن حفاظت كنيم. تكنولوژي و علم ما هم اكنون در اندازه اي نيست كه بگوييم ما مي توانيم زمين را ترك كنيم و در سياره اي ديگر سكني گزينيم و هنگامي كه از فضا به زمين نگاه كنيد به خوبي درك خواهيد كرد كه ما انسان ها بايد از محيط زيستمان و يا همان سياره زمين مراقبت كنيم.
* شما واژه جهانگرد فضا را دوست نداريد، پس از چه واژه اي براي توصيف خود دوست داريد استفاده شود؟
- من از واژه توريست خوشم نمي آيد زيرا هنگامي كه اين واژه به زبان مي آيد تصوير شخصي با يك دوربين كه به گردنش آويزان و يك بليت هم در دستش است و در حال رفتن به فرودگاه است را به ذهن مي آورد و همگان منتظرند تا اين توريست برگردد و عكس هايي را كه گرفته به ديگران نشان دهند ولي من فكر مي كنم كه يك مسافرت فضايي خيلي بيشتر از چنين اوصافي است. من شش ماه براي اين مسافرت تمرين كرده ام و اگر اين سفر بخواهد با يك سفر زميني مقايسه شود كه نمي تواند شايد نزديك ترين مقايسه با فاتحان قله اورست باشد. منظورم اين است كه اين مسافرت مطالعه، امكانات و آمادگي هاي بسياري مي خواهد و به همين دليل است كه واژه توريست فضايي را دوست ندارم.
* شما با اين سفر سرانجام به فضا رفتيد، هدف بعدي شما چيست؟
- به كارم باز خواهم گشت. ما در حال تأسيس يك شركت جديد هستيم و همزمان با اين مسأله، پروژه اي است كه سالهاست آن را پيگيري مي كنيم و هم اكنون زمان شروع تجاري آن محسوب مي شود و اين امر يكي از جذاب ترين چيزها در زمان بازگشت من خواهد بود.
منبع: Space.Com

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |