دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۷ - Sep 18, 2006
پيام رئيس جمهوري به مناسبت بزرگداشت شهريار
شاعران ايران مرزهاي  زمان و مكان را شكستند
017238.jpg
گروه ادب و هنر در آستانه روز شعر و ادب فارسي و بزرگداشت استاد محمدحسين شهريار، به صورت همزمان با برگزاري اين بزرگداشت در تهران، از سوي رايزني فرهنگي سفارت جمهوري اسلامي ايران در چين با همكاري بخش فارسي دانشگاه پكن، مراسم شعرخواني با حضور دانشجويان برگزار شد.
در نخستين روز كنگره بزرگداشت يكصدمين سال تولد استاد شهريار كه عصر روز شنبه در تالار وحدت برگزار و پيام رئيس جمهوري قرائت شد.
در بخشي از اين پيام آمده است: تاريخ ايران اسلامي نه تنها تاريخ شهادت كه تاريخ علم و فضيلت است و نام شاعران بزرگي را در خود دارد كه مرزهاي زمان و مكان را در هم شكسته و جاودانه شده اند.
در سال متبرك به نام پيامبراعظم(ص)، ايران و ايراني قدرشناسانه يكصدمين سال تولد شهريار را بزرگ مي دارد، آن شاعري كه با مدد گرفتن از احاديث نه تنها در تاريخ ادبيات فارسي و تركي جاودانه است بلكه روز به روز در دل هاي مردم جهان بيشتر جاي مي گيرد. در ادامه اين مراسم گروه عاشقي دالقا به اجراي موسيقي و خواندن اشعار حيدر باباي شهريار پرداخت.براساس اعلام دبير كنگره، برنامه هاي بزرگداشت شهريار به مدت يك سال در سراسر ايران ادامه خواهد داشت.
از سوي ديگر مراسم گراميداشت شهريار در چين با سخنراني آقاجري رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران آغاز شد. وي هدف از برگزاري اين مراسم را آشنايي دانشجويان و استادان بخش فارسي با استاد شهريار ذكر كرد. اعضاي كنگره شهريار روز گذشته با مقام معظم رهبري ديدار كردند.

چهره
نامه نيما به شهريار
017232.jpg
به مناسبت يكصدمين سال تولد محمدحسين شهريار، نامه اي را كه نيمايوشيج به او نوشته ، مرور مي كنيم.
در نامه علي اسفندياري شاعر متخلص به نيمايوشيج خطاب به شهريار آمده است: منظومه اي را كه به اسم شما ساخته بودم، فرستادم، زبان اين منظومه زبان من است و با طرز كار من، كه رموز آن در پيش خود من محفوظ است. اگر عمري باشد و فرصتي به دست بيايد كه بنويسيم مخصوصاً از حيث فرم، آنچه به آن ضميمه مي شود و از خود اشعار پيداست و مخلص شما گناه آن را براي هفت پشت خود به گردن گرفته، شكل به كار بردن كلمات است براي معني دقيق تر، كه در ضمن آن چندان اطاعتي، مانند اطاعت غلام زر خريد، نسبت به قواعد زبان در كار نيست.
در واقع با اين كار كه در شعرهاي من انجام گرفته، قواعد زبان كامل شده و پا به پاي اين كمال، كمالي براي زبان به وجود آمده است، از حيث مايه و نرمي و قدرت بيان.
ديگر چيزي كه در اين اشعار هست، طرز كار است كه در ادبيات ما سابقه نداشته، هنوز كسي به معني آن وارد نشده، و شعر را مجهز مي كند براي موسيقي دقيق تري كه در بيان طبيعت شايستگي بيشتري دارد و اعجاز مي كند، اعم از اينكه شعر آزاد سروده شده باشد يا نه.
دوست شما نسبت به اين طرز كار، علاقه و ايمان عجيبي دارد. مؤمني كه نمازخوان، در مقابل آن زانو به زمين مي زند مثل اينكه بهاري جسته و گل شكفته، به گرد آن مي گردد، بيشتر اشعار جدي او، كه براي فهم مردم خود را نزول نداده است بر طبق آن سروده شده از همه اينها گذشته من يك كار ديگر كرده ام. به قول اين شهادتي است. گوينده اين قسم اشعار، هدف دورتر داشته و چقدر شهرت خود را فدا ساخته است.
به علاوه شهادت است و خود من به زبان مي آوردمش، براي اينكه سرائيدن اين قسم شعر، بسيار زحمت و وقت درخواست مي كند بارها براي رفقاي خود گفته ام:
آدم، در حين سرودن و مواظبت در حال مصرع ها، كه چطور نظم طبيعي پيدا كنند، خسته و كوفته مي شود، ولي هيچكدام از اينها براي آستان شريف تو چيزي نيست و نبايد چندان چيزي به شمار رود. حتما اگر روزي باشد، آفتابي هم خواهد بود. آفتابي كه اكنون هست و بي آن هيچ چيز رنگي ندارد، دل است، تو دلي مي خواهي.
اگر در خلال اين سطور، بيابي، اگر من توانسته باشم از روي صدق و صفا علامتي نشان بدهم، كاري كرده ام. من يكبار ديگر، صدق و صفاي خود را با اين چند سطر علاوه مي كنم كه به همپاي منظومه، يادگار بماند.
منظومه را زنم ماشين كرده، اين سطور را به دست خودم مي نويسم باشد براي روزي كه ما آنرا نمي شناسيم. آيا در آن بر حسرت ها ما افزوده است يا نه؟ و آيا چه چيزها كه ما را از راه ديگر بر مي انگيزد؟ چشمداشت عمده اين است كه اين هديه ناقابل را به منزله برگ سبزي كه درويشي به آستان ملوك تحفه مي برد، از دوست خود، بپذيرد! اين نمونه كار من نيست، اين نمونه صفاي من است.
رازي ست كه آن نگار مي داند چيست
رنجي كه روزگار مي داند چيست
آني كه چو غنچه در گلو خونم از اوست
من دانم و شهريار مي داند چيست
منبع: فارس

اشك سرما 3 جايزه جشنواره منبر طلايي
قازان را دريافت كرد
017229.jpg
ايرنا- فيلم ايراني اشك سرما جايزه بهترين فيلم سينمايي جشنواره اسلامي منبر طلايي قازان را دريافت كرد.
از جمهوري اسلامي ايران 10فيلم سينمايي، مستند، كوتاه و انيميشن در اين جشنواره شركت داشت كه پنج اثر سينمايي- مستند و انيميشن به بخش مسابقه راه يافت و در پايان فيلم سينمايي اشك سرما به كارگرداني عزيزالله حميدنژاد به عنوان بهترين اثر سينمايي انتخاب و جايزه ويژه جشنواره منبر طلايي قازان را دريافت كرد.
همچنين جايزه بهترين كارگردان و بهترين بازيگر زن به ترتيب به عزيزالله حميدنژاد و گلشيفته فراهاني كارگردان و بازيگر فيلم سينمايي اشك سرما اعطا شد.
در بخش فيلم هاي مستند جايزه بهترين فيلم مستند به فيلم اراضي باير به كارگرداني عبدالملك غلام از افغانستان تعلق گرفت. در بخش فيلم هاي كوتاه فيلم الدورا از قطر اول شد و در بخش بهترين فيلم انيميشن نيز فيلم الفتحه از روسيه عنوان نخست را از آن خود كرد.9 فيلم از 10 فيلم ايراني شركت كننده در جشنواره منبر طلايي قازان از صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران ارسال شده بود.در جشنواره سال گذشته نيز فيلم هاي ايراني بيشترين جوايز را در بخش هاي مختلف از آن خود كردند.

۱۰۰ فيلم در جشنواره بين المللي رشد رقابت مي كنند
۱۰۰ فيلم  ايراني  و خارجي  در بخش هاي  رقابتي  جشنواره  بين المللي  فيلم  رشد به  نمايش  درمي آيد.به  گزارش  روابط  عمومي  جشنواره  بين المللي  فيلم  رشد، 58 فيلم ايراني  به  همراه  42 اثر خارجي  توسط  كميته  انتخاب  اين  رويداد هنري  براي شركت  در بخش هاي  مسابقه  انتخاب  شده  است .
حسن  عشايري  ، حميد جمعدر ، جعفر توكلي  ، سيدامير هاشمي  ، علي اصغرزاده  و اميرحسن  ندايي  هيأت  انتخاب  جشنواره  بين المللي  فيلم  رشد هستند.
همچنين  هيأت  انتخاب  9 فيلم  براي  بخش  ويژه  كودكان  استثنايي ، 35 اثرايراني و 25 فيلم  خارجي  را براي  بخش  جنبي  برگزيدند.495 اثرايراني  به  همراه  396 فيلم  خارجي  از 58 كشور جهان  متقاضي  شركت  در جشنواره  امسال  رشد هستند.سي  وششمين  جشنواره  بين المللي  فيلم  رشد از 12 تا 19 آبان  ماه  در تهران برگزار مي شود.

ويژه برنامه هاي شبكه اول در رمضان
ويژه برنامه هاي تا سپيده ، خاتم ، آفتاب شرقي ، رمضان در روستا و اخلاق و اقتصاد در ماه مبارك از شبكه اول سيما پخش مي شود.
ويژه برنامه تا سپيده به صورت زنده به مدت 120 دقيقه به هنگام سحر از شبكه اول پخش مي شود. دعاي سحر، بحث كارشناسي، دعاي روز ماه رمضان، گفت وگوهاي مذهبي و پخش اذان صبح آيتم هاي اين ويژه برنامه است كه هنگام سحر از شبكه اول سيما پخش مي شود.
خاتم عنوان ويژه  برنامه اي 30 دقيقه اي است كه هر روز در زمان افطار از شبكه اول سيما پخش مي شود. برنامه صبح بخير ايران هم در ماه رمضان آيتم هايي چون آموزش آداب و مناسك اين ماه، آموزش تغذيه و گفت وگو با مسئولان دارد. برنامه آفتاب شرقي در ماه رمضان مراسم ختم قرآن را برگزار مي كند.
۴ فيلم براي سيما دوبله مي شود

فيلم سينمايي شب بخير و موفق باشيد به كارگرداني جورج كلوني به مديريت حميدرضا آشتياني پور براي پخش از شبكه اول سيما دوبله مي شود.
شب بخير و موفق باشيد از موفق ترين فيلم هاي سال گذشته بود كه در جشنواره ونيز و مراسم اسكار درخشيد.فيلم سينمايي كي مادا ساخته جيلو پونته كوروو هم به مديريت محمود قنبري براي پخش از شبكه اول دوبله مي شود. در كي مادا مارلون براندو بازي مي كند، مدت آن 123 دقيقه و محصول سال 1969 ايتاليا و فرانسه است.فيلم سينمايي موسيو وردو به كارگرداني چارلز چاپلين نيز به مديريت ناصر طهماسب به مدت 120 دقيقه براي پخش از سينما چهار دوبله مي شود.
فيلم سينمايي ديوانه مثل روباه به مديريت جلال مقامي براي پخش از شبكه اول سيما دوبله مي شود. اين فيلم در ژانر درام، كمدي و خانوادگي به كارگرداني ريچارد اسكوايرز در سال 2005 ساخته شده است.

از سال آينده همزمان با سالگرد شهادت مرتضي آويني
جايزه شهيد آويني به مستندسازان اهدا مي شود
فارس: جايزه بزرگ شهيد مرتضي آويني همزمان با سالگرد شهادت سيد شهيدان اهل قلم در فروردين ماه به برترين هاي فيلم هاي مستند سال اهداء مي شود.
پژمان لشگري پور معاون فرهنگي مركز گسترش سينماي مستند و تجربي با اعلام اين خبر گفت: نخستين دوره جايزه بزرگ شهيد آويني، فروردين ماه سال 86 در تهران برگزار مي شود. وي ادامه داد: برنامه انتخاب برترين هاي مستند سال ويژه جايزه بزرگ آويني همچون گزينش كتاب سال جمهوري اسلامي، توسط مركز گسترش سينماي مستند و تجربي برگزار مي شود و دربرگيرنده همه آثار مستند با مضامين مختلف است. معاون فرهنگي مركز گسترش سينماي مستند و تجربي خاطرنشان كرد: بر اين اساس، مستندهايي با رويكرد ملي، ديني، انقلاب اسلامي و دفاع مقدس در اولويت انتخاب قرار خواهد داشت. لشگري پور ادامه داد: جايزه بزرگ شهيد آويني با تصويب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و توسط مركز گسترش سينماي مستند و تجربي برقرار مي شود. همچنين فراخوان شركت در اين رويداد هنري پاييز امسال منتشر خواهد شد. وي در پايان اعلام كرد: جايزه اين جشنواره براي ترغيب و حمايت از فيلمسازان براي توليد مستند به صورت نقدي و مبلغ قابل توجهي خواهد بود.

گشايش كارگاه مجسمه سازي چوب و احساس
در پارك جمشيديه
017235.jpg
نخستين كارگاه نمايش و كارگاه مجسمه سازي با چوب، با موضوع چوب و احساس عصر روز شنبه در پارك جمشيديه  تهران برگزار شد.
به گزارش ايسنا، در اين كارگاه نمايش قرار است كه هفت هنرمند، هفت روز رو هفت قطعه چوب يك ونيم متر كار كرده و خلاقيت خود را در قالب هفت مجسمه  چوبين به نمايش بگذارند. اين گروه هفت نفره را، جمشيد مراديان، ناصر هوشمند وزيري، منصور طبيب زاده، حميدرضا حكيمي، محمدحسين عماد،  كامران شريف و كامبيز شريف تشكيل داده اند و نمونه هاي از آثار آن ها در نگارخانه  جمشيديه، به نمايش گذاشته شده است.
اين گروه هفت نفره را دانشجويان ترم آخر رشته  مجسمه ساز همراه مي كنند.
مراسم گشايش با معرف هنرمندان شركت كننده، همراه بود و كامران و كامبيز شريف به صورت نمادين كار خود را آغاز كردند.
جمشيد مراديان هم از چهره  به تاراج رفته و بي رمق شهر گفت و دستاني كه دل چوب خام را مي شكافد، جاودانگ و تقدس درخت و جلوه هاي از صور عشق را نمايان مي كند. از سوي اين هنرمندان، لوح سپاس و قدردان به حسن ارژنگ - يك از پيش كسوتان مجسمه ساز ايران - اهدا شد. به گفته  او شهر ما براي فايق آمدن بر مشكلات، بيش از هرچيز به هنر و شاد نيازمند است. نخستين سمپوزيوم چوب ايران را شهردار تهران تدارك ديده است.

هنر ايراني
جشنواره تئاتر دفاع مقدس
سومين جشنواره منطقه اي بسيج خوزستان در اهواز آغاز به كار كرد.در اين دوره 10 گروه نمايشي از شهرستان هاي مختلف خوزستان در مدت سه روز به اجراي نمايش مي پردازند.70 درصد موضوع هاي اين نمايش ها به دفاع مقدس مي پردازد و بقيه با موضوع آزاد است.دبير جشنواره هدف از برپايي اين جشنواره را شناسايي هنرمندان بسيجي استان و تقويت نيروي بسيجي در بحث تئاتر و نمايش برشمرد و گفت: اين نمايش ها به ترتيب در تالارهاي آفتاب معلم و شهر اجرا مي شود.
پخش 70 فيلم از شبكه هاي استاني
۷۰ فيلم سينمايي قبل از پخش از شبكه هاي سراسري و تهران در شبكه هاي استاني كشور پخش خواهد شد.به گزارش واحد مركزي خبر از زنجان، ابوالحسن صادقي مديركل صدا و سيماي مركز زنجان با اشاره به نامگذاري امسال به نام پيامبراعظم(ص) گفت: براي گروه سني نوجوان با الهام از نامگذاري امسال نمايشنامه عروسكي با نام قلعه زمان در 36 قسمت در شبكه اشراق در دست تهيه است.
برگزيده جشنواره استاني كرمانشاه
سومين جشنواره تئاتر استاني با عنوان تئاتر ماه، با معرفي برگزيدگان در كرمانشاه به كار خود پايان داد.در اين جشنواره 3 روزه، هفت نمايش صحنه اي و سه نمايش خياباني اجرا شد كه براساس رأي هيأت داوران در بخش بازيگري زن: توران ياقوتي، در بخش بازيگري مرد: عباس منصوري، در بخش كارگرداني، كارگردان نمايش شامگاه غريبان خسرو اميري به عنوان نفر اول معرفي شدند.
جشنواره تئاتر سنتي در سراوان
سومين جشنواره نمايش آييني سنتي هامين شهرستان سراوان سيستان بلوچستان در مجتمع فرهنگي- هنري اين شهرستان آغاز شد.سومين جشنواره نمايش آييني سنتي هامين به مدت سه روز ادامه دارد و از 18 نمايش رسيده به دبيرخانه جشنواره 6 نمايش روي صحنه مي رود.هامين در فرهنگ بومي منطقه به معني فصل خرما پزان است.
۸ كار گروهي از 30 طرح ارسالي
در كارگاه نمايش
حذف سليقه و جايگزين كردن معيارهاي اصلي و تأكيد بر علم و دانش، ضامن موفقيت فعاليت هاي تئاتر تجربي در عرصه نمايش كشورمان خواهد بود.محمودرضا رحيمي سرپرست كارگاه نمايش در گفت وگو با واحد اطلاع رساني مجموعه تئاتر شهر، با بيان اين مطلب افزود: اميد داريم در همين آغاز فعاليت كارگاه نمايش و با توجه به انتظار اهالي تئاتر از ما و كاستن زمينه هاي آزمون و خطا و فعاليت هاي تجربي در تئاتر ايران را بيش از پيش جدي بگيريم.رحيمي درباره فعاليت هاي جديد كارگاه نمايش و گروه هاي متقاضي فعاليت گفت: تاكنون از ميان 30 طرح رسيده كه همه از گروههاي پرتجربه تئاتري هستند و نظر به همسو بودن با اهداف اعلام شده كارگاه نمايش، 8 كار گروهي انتخاب شده است كه البته از بقيه گروه هاي متقاضي با زمان هاي مختلف دعوت به همكاري خواهد شد.
سرپرست جديد كارگاه نمايش افزود: هم اكنون سه كارگاه به طور تمام وقت از ساعت 8 صبح تا 10 شب در تالار خورشيد كار خود را آغاز كرده اند كه اميدواريم در هفته آينده به غير از فعاليت گروه ها، هنرمندان ديگر نيز بتوانند از برنامه هاي ما استفاده كنند.
وي خاطر نشان كرد: مكتوب كردن حركت هاي علمي و انتشار كتب پژوهشي در زمينه تئاتر از اهداف ما در دوره جديد فعاليت مديريت كارگاه نمايش است؛ بنابراين سعي كرديم با انتخاب طرح ها، كارها بيشتر به سمت هدف هاي اعلام شده كارگاه نمايش با تأكيد به شيوه هاي نوين و طرح  متدهاي علمي تئاتري است پي گيري شود.

برپايي جشنواره تئاتر ارمنستان
ايسنا: چهارمين جشنواره تئاتر ارمنستان با حضور گروههاي نمايشي از ايران، اسلووني، ژاپن، روسيه، لهستان، گرجستان و آلمان امروز به كار خود پايان مي دهد. در اين جشنواره گروه هاي نمايشي آثارشان را بر اساس نمايشنامه هاي شكسپير به روي صحنه بردند.
يك گروه نمايشي از ايران نيز در اين جشنواره با نمايش مكبث و روئين تن به كارگرادني عزت الله مهرآوران حضور داشت.
موضوع اين نمايشنامه به بازيگري برمي گردد كه در دوران جنگ تحميلي عراق عليه ايران شيميايي مي شود و براي ادامه معالجات به اتفاق همسرش راهي آلمان مي شود، همسر وي تلاش مي كند تا اين بازيگر با دراماتراپي به حيات خود ادامه دهد اما سرانجام سايه مرگ بر وي مستولي شده و پايان غم انگيزي را براي اين نمايشنامه رقم مي زند.
در اين جشنواره كه امروز به پايان مي رسد، نمايشنامه هايي بر پايه نمايشنامه  هملت به اجرا درآمدند.

تصوير ماه در آب به صحنه مي آيد
تالار سايه مجموعه تئاترشهر از اين هفته ميزبان نمايش تصوير ماه در آب به كارگرداني محمد يعقوبي است.
به گزارش واحد اطلاع رساني مجموعه تئاترشهر، اين نمايش از 28 شهريورماه در تالار ياد شده ساعت 45/19 دقيقه روي صحنه خواهد رفت.در اين نمايش ناهيد مسلمي، آيدا كيخايي، علي سرابي، فهيمه امن زاده، سعيد چنگيزيان، اميرحسين حسيني و رژين صدرزاده به عنوان بازيگر حضور دارند ضمن اينكه منوچهر شجاع به عنوان طراح صحنه و آيدين كيخايي به عنوان آهنگساز با اين گروه نمايشي همكاري دارند.
اين نمايش داستان زندگي زني را روايت مي كند كه قبل از آنكه اتفاقي برايش رخ دهد، آن را در خواب مي بيند.
محمد يعقوبي پيش از كارگرداني اين نمايش، نمايش هايي چون زمستان 66، رقص كاغذپاره ها، قرمز و ديگران، گل هاي شمعداني و تنها راه ممكن را روي صحنه برده است.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |