دوشنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۴
ورزش
Front Page

ليگ برتر متحول شده بسكتبال
بدون حاشيه امنيت
002205.jpg
علي شاكري
ليگ برتر بسكتبال ايران اين هفته وارد هفته چهارم خواهد شد. ليگي كه چند دوره اي است با تغيير شيوه همان راهي را مي رود كه كشورهاي صاحب بسكتبال در دنيا از آن تبعيت مي كنند. انجام بازي ها به شيوه پلي آف (حذفي) با وجود داشتن موافقان بيشتر، مخالفاني هم دارد و اين دسته از مخالفان همچنان اعتقاد دارند كه بازي هاي دوره اي بهترين روش براي ليگ برتر محسوب مي شود. البته در ليگ برتر بسكتبال ايران همانند رشته هاي ديگر مثل واليبال و هندبال همه جور تيمي يافت مي شود و به نوعي جنگ «دارا و ندار» در اين دسته هم جريان دارد.
البته شيوه برگزاري مسابقات با رأي نمايندگان تيم ها در دستور كار قرار گرفته است و مسئولان بسكتبال تنها پيشنهاددهنده بوده و مجري هستند، اما در انتخاب تيم ها حرف و حديث بسيار است و برخي از كارشناسان معتقدند سقف مطلوب براي ليگ برتر بسكتبال در حال حاضر ۱۰ الي ۱۲ تيم است. ولي نگاه به توسعه و گسترش اين ورزش باعث شده تا مسئولان بسكتبال با وجود آگاهي از اين مسئله زير بار افزايش تيم ها رفته و تبعات آن را نيز بپذيرند.
واقعيت آن كه به موازات موفقيت هايي كه بسكتبال ايران در سال هاي اخير داشته است، ليگ برتر فعلي آن هرگز قابل قياس با دهه هشتاد نيست و سرمايه گذاري باشگاه ها گسترده تر از قبل شده و بازيكنان و مربيان از نظر اقتصادي موقعيت ممتازتري يافته اند.
حضور بازيكنان خارجي كه به نسبت ساير رشته ها حساب شده تر به كار گرفته مي شوند توأم با افزايش تيم هاي مدعي رنگ و بويي متفاوت با گذشته به ليگ برتر بخشيده است. اگرچه در مورد نحوه استفاده از بازيكنان خارجي هنوز تيم هاي باشگاهي به يك قاعده اصولي دست پيدا نكرده اند و فدراسيون هم كه در فصل جاري براي صدمه نخوردن بسكتبال راهكار جديدي پيش پاي تيم ها گذاشته بود، حداقل در سه هفته اول از آن چشم پوشي كرد.
صرف نتيجه گرايي كه هم اكنون هدف اول و آخر تيم هاي شركت كننده را تشكيل مي دهد، مسئولان باشگاه ها نبايد منافع ملي را براي رسيدن به نتيجه مطلوب فراموش كنند. با اين مقدمه به سراغ ليگ برتر اين فصل بسكتبال مي رويم و شما را با موقعيت تيم هاي شركت كننده آشنا مي سازيم.

افزايش مدعيان
در ليگ برتر بسكتبال ديگر همه نگاه ها به تعدادي تيم خاص محدود نمي شود. در گذشته فقط رويارويي چند تيم مثل ذوب آهن، پيكان، صنام و تا حدودي شهرداري گرگان مي توانست باعث انبساط خاطر تماشاگران شود، اما اكنون دو فصلي است كه اين چنين نيست و برشمار بازي هاي حساس افزوده شده است. ظهور مدعيان تازه به خصوص در اين فصل نويد روزهاي بهتري را براي اين ورزش مي دهد. حالا ديگر هيچ تيمي حاشيه امنيت ندارد. پراكندگي بازيكنان و آشنايي تيم هاي شهرستاني با نحوه جذب بازيكنان خارجي تأثيرگذار و حاكم شدن تدريجي روحيات حرفه اي بر تيم ها فصلي داغ را پيش روي ليگ برتر ترسيم كرده است. در فصل جاري جدا از رقابت نزديك تيم هاي صنام، صباباتري، پيكان و ذوب آهن تيم هايي چون پگاه فارس و همدان، مهرام تهران، آذرپيام اروميه و پتروشيمي ماهشهر با ايجاد تعادل نقشي تعيين كننده در تعيين قهرماني ايفا خواهند كرد. اما در بررسي تيم ها ابتدا از مدعيان قهرماني آغاز مي كنيم و پس از گذشت پايان بازي هاي نيم فصل به سراغ ساير تيم ها خواهيم رفت.
گروه بندي مسابقات
گروه اول: صنام تهران، ذوب آهن اصفهان، پگاه فارس، پتروشيمي بندر امام، شهرداري گرگان، فرش مشهد، دانشگاه آزاد تهران و گل گهر سيرجان.
گروه دوم: صباباتري تهران، پيكان تهران، مهرام تهران، پگاه همدان، هيأت بسكتبال شهركرد، تربيت بدني اصفهان، آذرپيام اروميه، هيأت بسكتبال خوزستان.
قهرمان دستخوش تغيير و تحولات
صنام: تيم مدافع عنوان قهرماني در فصل نقل و انتقالات دستخوش تغيير و تحولات بسيار شد. اين تيم پس از آن كه با مصطفي هاشمي مربي چندين و چندساله اش نتوانست كنار بيايد همراه با او جلال حسامي، صمد نيكخواه بهرامي و سعيد تابش نيا را يكجا از دست داد. اين چهار نفر به تيم پتروشيمي ماهشهر پيوستند. از سوي ديگر «لورنزو حال» و «ويتالي مارش» دو بازيكن خارجي تأثيرگذار اين تيم هم سر از تيم هاي شهرداري كرمان و پگاه همدان درآوردند. صنامي ها بعد از اين فعل و انفعالات با تلاش «حسين قلي نژاد» يكي از بازماندگان كادر فني سال هاي اخير و افتخاري مدير اجرايي باشگاه از اضمحلال تيم جلوگيري كرده و توانستند با حذف فرزاد كوهيان يكي از مربيان تيم ملي بخشي از نفرات سال پيش را حفظ كنند و با جذب چند بازيكن جديد همانند رضا عامل خبازان و ايمان زندي اوضاع را سر و سامان بخشند.
صنام با تكيه بر جوانان خود و آيدين كبير در سه هفته اول ليگ احساس كمبود نكرد. البته دانشگاه آزاد، گل گهر سيرجان و فرش مشهد در شرايطي نبودند كه بتوانند سنگ محك مناسبي تلقي شوند. صنام را با رسيدن بازيكنان خارجي اش بايد در برابر تيم هاي مدعي ارزيابي كرد.
در بازي هاي اخير رضا عامل خبازان، آيدين كبير، ايمان زندي، فريد رزقي و هومن رضايي بازيكنان پست يك تا پنج اين تيم را تشكيل مي دادند و بابك پاك نژاد و موسي نبي پور گزينه هاي مطرح اين تيم در پست هاي ۴ و ۵ بودند.
002208.jpg
حفظ بافت اصلي
صباباتري: اين تيم هم همانند صنام چند بازيكن كليدي خود مثل مهدي كامراني و حامد سهراب نژاد و... را از دست داد وليكن حفظ آندره پتيس يكي از كارسازترين بازيكنان خارجي فصل پيش ليگ برتر به همراه باتجربگاني چون افرادي، آفاق، جمشيدوند و ورود جواناني مثل سيستاني كاپيتان تيم نوجوانان، بهنام افرادي و به كارگيري يك خارجي ديگر به نام گارس جوزف موجب شد تا مهران شاهين طبع چندان مشكلي را حس نكند. صبا با حفظ بافت قبلي همچنان به عنوان يكي از مدعيان قهرماني مطرح است، تيمي كه به احتمال فراوان همراه با صنام در ليگ غرب آسيا مي بايست از بسكتبال رو به پيشرفت ايران دفاع كند.
صباباتري با بهزاد افرادي كاپيتان سابق تيم ملي، حامد آفاق، آيدين نيكخواه بهرامي، كامران جمشيدوند، جلال حسامي، آندره پتيس و جواناني چون بهنام افرادي، داويد مومجيان همه بازي هايش را با پيروزي پشت سر گذاشته است. صباباتري هم همانند صنام هنوز با مدعيان مطرح روبه رو نشده است.
پيكان مساوي با تيم ملي
پيكان: اين تيم را به نوعي تيم ملي مي خوانند. پيكان با جذب اكثر سرمايه هاي تيم ملي شايد تنها تيم مدعي قهرماني است كه بازيكن خارجي ندارد. بازگشت سعيد فتحي كه نقشي انكارناپذير در تكامل فني بازيكنان ملي پوش فعلي پيكان دارد همه را به آينده اين تيم اميدوار ساخته است.
شكست هفته اول پيكان به آذرپيام اروميه از پديده هاي اين فصل ليگ برتر را بايد يك حادثه قلمداد كرد. چراكه ملي پوشان پيكان بيشترين صدمه را به دليل نداشتن وقت كافي و هماهنگي و تبعات روحي ناشي از ناكامي تيم ملي بسكتبال خوردند. پيكان به تدريج از هفته دوم در قالب اصلي خود فرورفت و مطمئنا يكي از بخت هاي مسلم قهرماني خواهد بود.
حامد حدادي، امير اميني، سامان ويسي، پويا تاجيك، محمد شاهسوند، مهدي كامراني و حامد سهراب نژاد، ۷بازيكن ملي پوش پيكان را تشكيل مي دهند. محمدرضا اسلامي، توماج كريميان، محمد اينانلو، حميد محمدي و سعيد رسولي هم ديگر نفراتي هستند كه در روي نيمكت پيكان به چشم مي خورند. پيكان در دو فصل قبل با همه سرمايه گذاري كه انجام داد، سهمي جز مقام سومي نداشت.
دفاعي بتوني
آذرپيام: آذربايجان غربي پس از سال ها با آذرپيام به دنبال يافتن جايگاه مناسبي در ليگ برتر است. تيمي كه با بهره جستن از داشته هاي يك مربي صرب به نام راديكواورلوويچ و دو بازيكن از همين كشور به نام هاي الكساندر و برانكو كه اين دومي يك اميد به تمام معناست شروعي بسيار موفق در بازي هاي اين فصل داشته است. آذرپيام از بازيكنان بومي خود نيز غافل نشده كه از بهترين آنها مي توان از حسين طايفه،  اسماعيل نوري، احمد محمودي نژاد ياد كرد. بازيكناني كه در كنار مجيد باراني از اصفهان، ناصر عمري، اكبر زرين، احمد نوري و جواد قديرنهاد كه درگير مصدوميت است، توان اين تيم تازه وارد به ليگ برتر را ارتقاء بخشيده اند. آذرپيام تيمي است كه به دفاع بتوني شهرت پيدا كرده است و بازيكنان اين تيم با شيوه منحصربه فرد توانسته اند در گام نخست با شكست پيكان همه نگاه ها را متوجه خود سازند.
تيمي قديمي با انديشه هاي تازه در سر
ذوب آهن: از قديمي ترين تيم هاي حاضر در ليگ برتر كه سال ها يكه تاز اين رشته در ايران بود، ذوب آهن چند سالي است كه آن موقعيت عالي گذشته را ندارد و با ظهور مدعيان تازه جايگاه متزلزلي دارد.
تغييرات پياپي در كادر فني اين تيم در دوره هاي اخير بيشترين صدمه را به آن زد و امسال يكبار ديگر محسن صادق زاده سكاندار هدايت آن شد. بازيكني كه عمر قهرماني و جواني خود را با اين تيم گذراند. ذوب آهن برخلاف پيكان كه دربرگيرنده ملي پوشان بزرگسال است، اساس كار خود را روي ستون فقرات تيم سابق جوانان ايران و قهرمان آسيا بنا كرده است.اوشين ساهاكيان، جابر روزبهاني، علي باهران، ارشك فروغي، جواد داوري، محمدرضا اكبري و فرزاد حيدري جواناني هستند كه صادق زاده با آنها مي خواهد بسكتبال ذوب آهن و اصفهان را دوباره احيا سازد.
ذوب آهن در شروع ليگ برتر قدرت خود را در مصاف با تيم شگفتي ساز پگاه فارس به رخ كشيد و نشان داد كه در اين فصل انديشه هاي جديدي را در سر دارد.
002214.jpg
تدارك وسيع براي مطرح شدن
پتروشيمي: نماينده اول خوزستان اين بار تدارك وسيعي براي كسب مقام و عنوان ديده است. جذب مصطفي هاشمي از مربيان مطرح ليگ برتر و رامين طهماسبي به عنوان مدير فني گرفته تا بازيكنان شاخص داخلي مثل سعيد تابش نيا، صمد نيكخواه بهرامي، عليرضا هنردوست و مهرداد آتشي و دو بازيكن خارجي به نام هاي ادي اليسما و جيسون كرو كه مي توانند دوباره نام بسكتبال خوزستان را مطرح سازند. پتروشيمي در كنار بازيكنان غيربومي از ميدان  دادن به جوانان بسكتبال خوزستان عظيم شاهوردي، شهرام نياكي زاده و... غافل نيست.
پگاه فارس: فارس پس از سال ها حضور با سرمايه گذاري پگاه مي رود كه صاحب شرايطي بهتر از گذشته شود. مهران حاتمي با اطلاع كافي از پتانسيل بسكتبال اين منطقه و گره زدن آن با نيروهاي غيربومي توانسته به موفقيتي نسبي دست پيدا كند، هرچند كه قضاوت دقيق تر را بايد به پايان اين دوره از بازي ها موكول كرد. پگاه فارس در بازي با تيم قديمي ذوب آهن درست شرايط پتروشيمي را در شيراز در خانه حريف تجربه كرد.حاتمي با بودن بازيكناني چون رضا هنگام پور، بابك نظافت، علي خسروي، حميد عسگري و دو بازيكن خارجي مي تواند براي هر تيم مدعي حداقل در بازي هاي خانگي لقمه اي غيرقابل هضم باشد.
مبارزه با بحران
شهرداري گرگان: يكي از تيم هاي هميشه مطرح دهه ۸۰ و درگير با بحران چند سال اخير هنوز در رسيدن به ساحل آرامش با مشكلات عديده اي دست به گريبان است.
گرگاني ها امسال با يك مربي اهل گرجستان و لورنزو حال بازيكن آمريكايي فصل پيش صنام و چند بازيكن بومي حميدرضا كلاه سنگياني، محمدرضا محسني، پيام خواجه نوري، هادي ايزدپناه و گارصد راسي به نام مايك ولز مي خواهند دوباره در زمره تيم هاي مطرح قرار گيرند، آينده نشان مي دهد كه آنان تا چه حد در رسيدن به اين هدف خود موفق بوده اند.
ساير تيم ها...
پگاه همدان نيز در اين فصل با تقويت خود به تيمي قابل بحث مبدل شده است. پيوستن ويتالي مارش كه نقشي مؤثر در موفقيت هاي چندساله صنام داشت در كنار ياراني چون حميد كاشاني، مهدي دواني زاده و روح الله محمدي باعث شده است تا پگاه از موقعيت بهتري نسبت به فصل پيش برخوردار شود.
دانشگاه آزاد اسلامي كه به عنوان قهرمان ليگ دسته اول نخستين حضور خود را تجربه مي كند، پس از ناكامي در جلب و جذب مربياني چون مصطفي هاشمي و علي توفيق با آشور گل محمدي پا به صحنه بازي ها گذاشت، اين تيم اگر بهتر بسته مي شد مي توانست در زمره مدعيان باشد وليكن اكنون با تيمي متوسط فقط به بقا و ماندن در ليگ برتر مي انديشد. محمدرضا خليلي، هومن موحدپور، اراز گل محمدي، زوريك عيسي جاني، ياشار محمدپور، بابك مرادي و فرهاد ذوالفقاري درحقيقت گلچين شده هاي توفيق براي اين بازي ها بودند.
تربيت بدني اصفهان، مهرام تهران، هيأت بسكتبال خوزستان و شهركرد ازجمله ديگر تيم هاي حاضر در ليگ برتر هستند كه حتما به زودي راجع به آنها هم خواهيم نوشت و از آنها اطلاعات بيشتري در اختيار خوانندگان خوب همشهري خواهيم گذاشت.

ليگ برتر بسكتبال از نگاه مربيان
002211.jpg

* آشور گل محمدي، دانشگاه آزاد: ليگ برتر تفاوتي با سالهاي پيش پيدا نكرده است. باز هم سه الي چهار تيم براي قهرماني رقابت مي كنند و بقيه هم جدال براي بقاء در پيش دارند.
صنام _ صباباتري، پيكان، آذرپيام و پتروشيمي فكر مي كنم براي قهرماني بسته شده اند و مابقي هم نظاره گر خواهند بود. ليگ دوره اي را به شيوه فعلي ترجيح مي دهم چرا كه همه زيبائيهاي ليگ به دوره اي بودن آن و برخورد تيم ها با يكديگر برمي گردد. در شيوه فعلي كه چهار تيم برتر هر گروه با هم براي رسيدن به مقام قهرماني پيكار مي كنند، فرصت لازم از تيم هاي متوسط جدول براي رويارويي با همه مدعيان گرفته مي شود.
* فرزاد كوهيان، صنام: ليگ برتر سال جاري تفاوت بنيادين با دوره هاي قبل دارد. مهم ترين دليل آن آگاهي تيم  ها در گزينش بازيكنان خارجي و علاقمندي بيشتر اسپانسرها و سرمايه گذاري  آنان در بسكتبال بازمي گردد.
بازيكان خارجي انگشت شمار فوق العاده هستند و از نظر تكنيكي فاصله بسياري با بازيكنان داخلي دارند و به نوعي حساسيت و نزديكي تيم ها در اين دوره اجتناب  ناپذير است. مطمئن هستم در پايان اين ليگ بسكتبال ايران در همه زمينه ها از كميته اجرايي گرفته تا مربيان و داوران و بازيكنان ارتقاء پيدا خواهد كرد. شيوه برگزاري بازيها به شكل پلي آف هم در تمامي دنيا مرسوم است و چالشي كه از اين رويه حاصل مي شود گرماي ليگ را به بالاترين حد خود خواهد رساند.
* مصطفي هاشمي، پتروشيمي: ليگ برتر از سال ۱۳۸۰ به اين سو روند صعودي داشته و هر سال قوي تر، پوياتر و با مشكلات و نواقص كمتر به سمت تكامل گام برمي دارد.
به نسبت پارسال كيفيت بهتري ليگ برتر دارد و همانند قطاري مي ماند كه هر لحظه سرعتش زيادتر مي شود. در اين ميان همراه با جاري شدن تفكر حرفه اي كادر اجرايي و دست اندركاران آن نيز بايد حرفه اي تر عمل كنند.
ليگ حرفه اي بسكتبال كمك خواهدكرد تا تيم ملي قوي تري داشته باشيم. به ديد من ليگ برتر بايد حداقل ۹ ماه سال تيم ها را درگير مسابقات باشگاهي كند. قبول كنيم كه سرمايه گذاري در ليگ در همه زمينه ها به سود بسكتبال ملي كشور خواهد شد. شيوه برگزاري بازيها، همان شيوه اي است كه خود مديران و مربيان تيم هاي شركت كننده به آن راي داده اند. به نظر من نقش مهم مسايل روحي و رواني در پلي آف بسكتبال ايران را از بي تجربگي خارج مي سازد، بازيكنان با شرايط سخت تر خو مي گيرند و افزايش بازيها توأم با توجه رسانه ها و به خصوص تلويزيون به جذب علاقمند كمك مي كند.

|  اقتصاد  |    اجتماعي  |   انديشه  |   سياست  |   فرهنگ   |   ورزش  |
|  هنر  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |