يكشنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۴ - - ۳۸۱۴
تغيير الگوي توزيع و مصرف
تنها راه حل مشكل سيمان
002496.jpg
علي اصغر كيهاني
سيمان از مصالح ساختماني با اهميتي است كه نقش بسزايي در پيشبرد اهداف عمراني و ساخت وسازها و برنامه ريزي هاي بخش مسكن دارد. با گذشت بيش از 70 سال از ورود سيمان به كشور ما، متاسفانه دستگاه هاي مسئول نتوانسته اند الگوي مناسبي براي مراحل مختلف توليد، توزيع و مصرف سيمان به وجود آورند تا ضمن حداكثر بهره وري از اين مصالح ساختماني، از نوسان هاي مختلف بازار سيمان در فصل هاي مختلف كاري بكاهند. طرح جامع سيمان كه در سال 1382 از سوي وزارت بازرگاني و وزارت صنايع تدوين شد، به خاطر بي توجهي به موضوع مصرف صحيح سيمان و پي ريزي فرآيند توزيع سيمان بر مبناهاي غلط گذشته، نتوانست مشكلي از مشكلات سيمان را برطرف كند.
تعريف مجدد يك فرآورده
برنامه ريزي براي ساماندهي توزيع سيمان، نيازمند تعريف مجدد اين فرآورده ساختماني در مناسبات ساخت وساز است كه در اين تعريف بايستي نكات زير مد نظر قرار گيرد:
در فرآيند توليد هر تن سيمان ، 125 ليتر سوخت فسيلي، مصرف و يك تن گاز كربن دار وارد محيط زيست مي شود و در بين صنايع مختلف، از جمله صنايع آلوده كننده است، لذا بايستي حداكثر بهره وري مناسب از سيمان توليدي كشور در راس برنامه ريزي ها براي توليد و توزيع ومصرف سيمان قرار گيرد، زيرا توليد سيمان، خسارات
زيست محيطي فراواني به جامعه تحميل مي كند .
ساختار توزيع سيمان ، بايستي متناسب با ساختار مصرف صحيح باشد. در حال حاضر، سيمان توليدي كشور، در سه بخش مصارف سازه اي، مصارف بنايي و قطعه سازي مصرف مي شود كه از نظر بهره وري مناسب از سيمان، اين 3 بخش به ترتيب زير طبقه بندي مي شوند :
قطعه سازي: بهترين روش فرآوري صحيح سيمان در بخش توليد قطعات بتني اتفاق مي افتد، زيرا قطعات بتني در كارخانه هاي مجاز و مجهز فرآوري و ساخت بتن و تحت كنترل هاي لازم براي رعايت استانداردهاي توليد بتن ساخته مي شوند. قطعات بتني با اينكه مي توانند بخش قابل توجهي از موارد مصرف سيمان را تامين كنند، متاسفانه جايگاه مناسبي در بخش ساخت و ساز به دست نياورده اند. از طرفي با وجود كارخانه   هاي متعدد قطعه سازي، به خاطر كم توجهي دستگاه هاي دولتي، اين كارخانه ها با حداقل ظرفيت هاي توليدي خود فعاليت مي كنند، در حالي كه مي توان با حمايت هاي تعريف شده از اين بخش، شرايطي را به وجود آورد كه سرمايه گذاري هاي جديد در صنعت توليد قطعات بتني انجام پذيرد.
مصارف سيمان در بخش سازه اي
بخش قابل توجهي از سيمان توليدي كشور، درقالب بتن آماده در بخش سازه اي از قبيل فونداسيون ها (پي ها)، ستون ها، سقف ها يا سازه هاي صنعتي از قبيل سدها، پل ها و ... مورد استفاده قرار مي گيرد كه بر اساس ارزيابي هاي آماري صورت گرفته در پروژه هاي عمراني و ساخت وسازهاي كشور، بيش از 70درصد مصارف سيمان توليدي در كشور، در اين بخش مصرف مي شود؛ البته حساس ترين مصرف سيمان نيز در اين بخش است؛ فونداسيون ها، ستون ها و سقف ها مهمترين بخش هاي يك ساختمان را تشكيل مي دهند و با توجه به خطرات ناشي از زلزله كه تقريبا
همه جاي كشور را تهديد مي كند، ضرورت رعايت استانداردهاي توليد و مصرف بتن سازه ي در همه پروژه  هاي عمراني و ساخت سازهاي كشور اهميت فوق العاده ي دارد.
از طرفي مصرف صحيح بتن در اين بخش ها، تاثير بسزايي در مقاومت و طول عمر
ساخت وسازهاي كشور دارد. بر اساس آمار ارائه شده از سوي وزارت مسكن  و شهرسازي، عمر مفيد ساختمان  هاي كشور ما 30 سال است، حال آنكه در صورت رعايت استاندارد هاي ساخت وساز و مصالح ساختماني، اين مدت براحتي به 100 سال افزايش مي يابد كه رعايت استاندارد بتن آماده و استاندارد تيرچه به عنوان بخش هاي اساسي سازه اي ساختمان، مهمترين آنهاست.
قوانين و استانداردها
به خاطر اهميتي كه بتن آماده در ساخت وساز دارد، استاندارد ملي بتن آماده به شماره 6044 ، از تاريخ 1/8/82 مشمول مقررات استاندارد اجباري شده است، هر چند آئين نامه بتن ايران (ابا) نيز پيش از آن براي مرحله طراحي بتن مسلح در پروژه هاي عمراني مشمول رعايت الزامي بوده، اما به خاطر عدم تعريف ساختار مناسب براي رعايت دقيق اين آئين نامه، توفيق چنداني حاصل نشده است، ليكن توليد و مصرف بتن آماده پس از ابلاغ اجباري بودن رعايت استاندارد ملي 6044 در حال تكوين مناسبات خود در پروژه هاي عمراني است. نظر به اينكه رعايت استاندارد ملي 6044 براي توليد بتن آماده، فقط در صلاحيت كارخانه هايي است كه ماشين آلات مورد نياز، نيروي انساني متخصص، در كنار آزمايشگاه و سازمان كنترل كيفيت را دارند، لذا ضروري است كه به اين مسئله به صورت علمي و مهندسي نگاه شود. در حال حاضر به خاطر توجه ويژه اي كه در استان تهران به اين مسئله شده، تمامي واحدهاي داراي مجوز فعاليت از وزارت صنايع، با ظرفيتي بيش از ظرفيت مورد نياز پروژه هاي در دست اجراي استان، موفق به اخذ گواهينامه استاندارد براي بتن آماده  شده اند وليكن هنوز به رغم توانمندي ها و امكانات موجود در استان تهران، بخش قابل توجهي از بتن هاي مصرفي در بخش هاي سازه اي، يا به صورت دستي در محل كار و بدون رعايت الزامات لازم براي توليد بتن استاندارد و بوسيله كارگران غير ماهر و با ابتدايي ترين امكانات ساخته مي شود، يا تعداد قابل توجهي از كارگاه هاي غيرمجاز بدون داشتن صلاحيت لازم براي توليد بتن استاندارد به عرضه اين محصول مشغولند؛ حال آنكه برابر تبصره 4 ماده 6 قانون تاسيس موسسه استاندارد و ماده 13 قانون تعزيرات حكومتي، بايستي درباره فرآورده هايي كه مشمول مقررات استاندارد اجباري است، سريعا از هرگونه توليد و مصرف بتن غيراستاندارد جلوگيري شود. واحدهاي توليد كننده بتن و تيرچه استاندارد از هيچ گونه حمايتي كه مجموعه قوانين براي آنها به رسميت شناخته، بهره مند نيستند. در كنار برخوردهاي قوانين لازم با توليد و مصرف بتن غيراستاندارد، مسئله نحوه تامين سيمان در اين كارگاه هاي غيراستاندارد است كه به نظر مي رسد ساختار غلط توزيع سيمان خود مروج اين پديده- يعني توليد و مصرف بتن غيراستاندارد - شده است، زيرا در حال حاضر، 60درصد سيمان توليدي كشور در قالب سهميه مردمي به وسيله توزيع كنندگان مصالح ساختماني و بين دارندگان جواز ساختماني توزيع مي شود كه بخش قابل توجهي از اين سيمان براي مصارف سازه اي محاسبه شده است. سيمان تحويلي به دارندگان جواز ساختماني، دو سرنوشت متفاوت پيدا مي كند:به وسيله سازندگان ساختمان ها، توسط كارگران غيرماهر و با ابتدايي ترين روش ها، در پاي كار به بتن غيراستاندارد براي بخش هاي مختلف فونداسيون ها، ستون ها و سقف ها تبديل مي شوند.
در حالت خوش بينانه، سازندگان ساختمان ها، بتن مورد نياز خود را از طريق كارخانه هاي توليد بتن آماده تامين مي كنند و سيمان تحويلي را در بازار آزاد مي فروشند.
همان طور كه بيان شد، سيمان تحويلي در قالب سهميه مردمي، هرگز به بتن استاندارد تبديل نمي شود، بلكه يا به بتن دست ساز غيراستاندارد تبديل مي شود يا وارد چرخه دلالي شده و سر از كارگاه هاي غير مجاز توليد بتن در مي آورد. در طول سالهاي اخير، متاسفانه در بحث شناسايي دلالان سيمان، به اين نكته توجه نشده كه كارگاه هاي غيرمجاز توليد بتن كه از سيمان فله اي كارخانه هاي سيمان استفاده مي كنند. از چه طريقي سيمان مورد نياز خود را تامين مي كنند؟ پيگيري چگونگي تامين سيمان اين كارگاه هاي غيرمجاز، مي تواند ريشه هاي اصلي مافياي قاچاق سيمان را بشناساند، زيرا كارگاه هاي غيرمجاز توليد بتن، سيمان خود را نه از طريق وزارت بازرگاني و نه از طريق انجمن صنفي توليد كنندگان بتن، بلكه از بازار آزاد تهيه مي كنند. براي حل ريشه هاي فرآوري صحيح سيمان در بخش سازه اي، چون هرگونه توليد و مصرف بتن آماده، مشمول مقررات استاندارد اجباري است، لذا سيمان مورد نياز پروژه هاي مختلف در ساخت وسازها بايد از طريق واحدهاي داراي گواهينامه استاندارد براي توليد بتن، توزيع شود. توليد كنندگان بتن آماده استاندارد بهترين توزيع كنندگان سيمان هستند، زيرا سيمان توليدي كشور را با استفاده از ماشين آلات و دانش فني خود به محصول تمام شده استاندارد (بتن آماده ) تبديل كرده و در اختيار مصرف كنندگان قرارمي دهند، لذا طراحي نظام توزيع سيمان با اولويت دادن به مصرف صحيح استاندارد سيمان، مي تواند به بسياري از نابساماني هاي بازار سيمان در كشور خاتمه دهد و از طرفي شاهد ارتقاي كيفيت و مقاومت ساخت وسازهاي كشور نيز باشيم.
مصارف سيمان در بخش بنايي
بخش ديگري از مصرف سيمان نيز در حوزه كارهاي بنايي اتفاق مي افتد كه يكي از بدترين موارد مصرف سيمان در كشور ماست. به خاطر عدم آشنايي كارگران ساختماني با فرآوري و مصرف صحيح سيمان در حوزه كارهاي بنايي از قبيل آجركاري، سيمان كاري، كاشي كاري، نصب موزاييك و ... سيمان مصرفي در اين بخش، بدون رعايت حداقل استاندارد هاي لازم در اين بخش مصرف مي شود . در حالي كه در كشورهاي توسعه يافته، انجمن هاي علمي، با سابقه اي بيش از 50 سال، در بخش مصارف بنايي سيمان فعاليت مي كنند، اين بخش در كشور ما، بكلي فراموش شده است. ارائه آموزش هاي لازم به كارگراني كه سيمان را در كارهاي بنايي مصرف مي كنند، در كنار راه اندازي واحدهايي كه به فرآوري ملات بنايي به صورت خشك مشغولند، پيشنهاد عملي براي اين حوزه مصرف است (در اغلب كشورهاي توسعه يافته چنين كارخانه هاي موجودند و ملات مورد نياز كارهاي مختلف بنايي را با طرح اختلاط مناسب و محاسبه شده به صورت خشك در بسته بندي هاي مختلف، توليد و با دستور مصرف تعريف شده، عرضه مي كنند). اين فرايند توزيع سيمان نيز بايستي در دستور كار دولت قرار گيرد تا اين بخش از مصارف سيمان، قالب علمي به خود بگيرد. بر همين اساس، ساختار فعلي توزيع سيمان در كشور ما كه به صورت 60درصد سهميه هاي مردمي۲۵،درصد سهميه هاي عمراني و ملي و 15درصد كارخانه هاي توليد بتن و قطعات بتني است، يك تقسيم بندي غيرعلمي و بي توجه به محل مصرف سيمان است و بايستي تغييريافته و در سه حوزه معطوف به محل هاي مصرف سيمان، به شرح زير دسته بندي شود:
سيمان مصرفي در بخش قطعه سازي- كه در اختيار كارخانه هاي مجاز توليد قطعات بتني كه داراي صلاحيت هاي لازم براي ساخت استاندارد قطعات بتني است، قرار گيرد.
سيمان مصرفي در بخش سازه- كه در اختيار كارخانه هاي مجاز و داراي گواهينامه استاندارد براي توليد بتن آماده قرار گيرد.
مصرف سيمان بنايي- كه با برنامه ريزي براي آموزش كارگران ساختماني، به سمت ساخت انواع ملات بنايي خشك در كارخانه هاي مجاز توليد اين فرآورده هدايت مي شود.
تنها با اين تغيير اساسي در نظام توزيع سيمان است كه ضمن احراز حداكثر قابليت هاي فني براي سيمان توليدي كشور در مرحله مصرف، بازار سياه سيمان نيز بكلي از بين مي رود.

ديوارهاي شيشه اي دو جداره؛ استفاده بهينه از انرژي
002502.jpg
امروزه توجه بسياري از كارشناسان به سوي مسائل مربوط به رفاه و آسايش شهروندان و همچنين كاهش هزينه هاي پرداختي انرژي معطوف شده است. در اين راه، اخيرا در اروپا ديوارهايي ساخته مي شود كه از جنس شيشه است. اين ديوارها دوجداره هستند و به گونه اي ساخته شده اند كه هوا در فضاي مابين دو شيشه، جريان پويا دارد. ساخت اين ديوارها مهر تاييدي بر ساخت ديوارهاي نوين در معماري امروز است.
ديوارهاي حائل دوجداره، نسل جديدي از سيستم هاي گرماساز، تهويه هوا و سرماساز است كه سيستم تعديل كننده دما را كه تا پيش از اين در بخش مركزي دروني خانه نصب مي شد، امروزه به پيرامون خانه انتقال داده است.
فرضيه ساخت اين ديوارها بسيار آسان بوده و با توجه به سيستم هاي تهويه هوا كه قبلا رايج بوده و ناكارآمد نشان داده است، معماران و مهندسان را به فكر واداشته كه روي مسائل مربوط به كنترل حرارتي متمركز شوند. اين طرح به پنجره هاي مونتيسلو كه توسط توماس جفرسون طراحي شده، شبيه است ؛ بدين ترتيب كه هواي تميز و تازه به سطح پاييني آورده مي شود و پس از جذب آلودگي ها و گرما به بالا مي رود.
مهمترين تحول تكنيكي كه اين توليدات پديد مي آورند اين است كه اين سيستم ها همگام با الگوهاي معماري نوين به صورت كنترل و نظارت اتوماسيون پيش مي رود. اين كنترل ها احتمالا جوابگوي نياز بشر امروز خواهد بود. كارشناسان اينطور برآورد كرده اند كه اين قبيل ديوارها نقش توليد دوباره انرژي را بر عهده دارند و به واژه فرانمايي زيست محيطي معنا مي بخشند. سيستم اين ديوارها به نحوي است كه تمام ابعاد مثبت زيست محيطي را در خود دارد.
سازندگان اين ديوارها متخصصاني از كشور آلمان بوده اند كه هدف اصلي آنها حفاظت از محيط زيست بوده است. در اين ديوارها براي كنترل نور خورشيد، يك ورقه آلومينيومي سوراخدار با عرض 30 سانتي متر در فضاي بين دو لايه شيشه اي ديوار قرار داده مي شود. سوراخ هاي اين ورقه آلومينيومي براي اين است كه بدون نياز به نور زياد و همچنين با حداقل نور خورشيد بتوان از داخل، نماي بيرون را ديد. سايه سوراخ هاي موجود در اين ورقه آلومينيومي روي بخش انتهايي ساختمان كه از اين ديوارها در آن استفاده نمي شود، مي افتد. بنابراين در هر دو قسمت انعكاس نور خورشيد باعث پديد آمدن گرماي مضاعف در ساختمان نمي شود.
در بين دو جدار شيشه اي هوا جريان دارد و همين امر باعث كنترل انتقال حرارتي مي شود. ورقه آلومينيومي، دو لايه متفاوت هوا را از هم جدا مي كند. لايه بيروني توسط نور خوشيد گرم مي شود و به بالا مي رود و از سمت پشت بام از بين دوجدار خارج مي شود و هواي پاك و تميز وارد مي شود.

تنها آپارتمان چرخان در جهان
002466.jpg
آيناز لطف عطا- از داخل ساختمان سوئيت ولارد چشم انداز بيرون مدام در حال تغيير است. تنها با فشار يك دكمه، ساكنين هر آپارتمان مي توانند ديدي 360 درجه نسبت به چشم انداز اطراف داشته باشند. مورو (Moro) شركت سازه مستقر در كورتبياست كه ساختمان سوئيت را ساخته است؛ اين ساختمان تنها ساختمان چرخان در جهان است!
طراحي پيچيده و مرحله آزمايش، بيش از يكسال طول كشيد. بعد از هماهنگي كامل بين سيستم هاي مكانيكي كه آپارتمان را مي چرخاند و طراحي معماري ساختمان، تيم، قالب هاي وينيلي پنجره را به عنوان بهترين راه حل تكنيكي، انتخاب كرد. بخش انتهايي ساختمان به صورت تلسكوپي به راهنماي انحنا داري كه توسط دال بتني محكم شده، چفت و بست شده است. چفت و بست هاي جانبي مي توانند با هم با قاب ها به چرخش در آيند.
سيستم چرخاننده  و زنجيرهاي چرخان، چرخش را تحت تاثير قرار داده، هر آپارتمان، سيستم موتوري مستقلي دارد كه با استفاده از كنترل از راه دور كار مي كند. يك چرخش كامل 360 درجه در جهت عقربه هاي ساعت يا در خلاف عقربه هاي ساعت، يك ساعت طول مي كشد و سيستم، مجهز به دستگاه تنظيم زماني است.
بار مجاز براي عملكرد مناسب موتورها 150 كيلوگرم بر فوت مربع (هر فوت حدود 32 سانتي متر است) بوده، سرجمع 13 تن است. در نما مصالح بنايي به كار نرفته است؛ نماي كرتين (Curtin) ساخته شده با قاب هاي وينيل، متصل به سازه فلزي چرخان سقف و كف است. نتيجه باورنكردني است، وينيل (نوعي پلاستيك كه معمولا در كفپوش ها استفاده مي شود) باقابليت انعطاف پذيري بالا بهترين راه حل براي نماي مناسب بود. آپارتمانها 2885 فوت مربع مساحت دارند كه توسط بالكن هاي شيشه اي با مساحت 323 فوت مربعي كه از طريق درها به همه اتاق ها دسترسي دارند، احاطه شده اند. قالب ها مطابق با سيستم شناور نصب شده اند و بنابراين اتصال بين اجزا وينيل و سازه فلزي آپارتمان وجود نخواهد داشت؛ در نتيجه سر و صداي ناشي از اصطكاك قطع مي شود. شيشه هاي دو لايه با 3 ميلي متر لعاب و 3 ميلي متر شيشه ضخيم و 10 ميلي متر خلا ءعايقكاري شده اند؛كمان سنتوري شكل از سايه هاي مختلف شيشه كه در هر ربع به صورت متناظر با يك درجه مشخص پديدار مي شود.
سر و صدا به حد بين 35 و 50 دسي بل كاهش پيدا كرد. پروژه و اجراي ساختمان چرخان به توسعه جديدترين تكنولوژي ها براي عملكرد بهتر آن نياز دارد كه معمولا اين تكنولوژي ها در ساختمان هاي معمولي به كار نمي رود. فرانس دوبو نتيجه مي گيرد كه ما فرصتي داشتيم براي به كار بردن چنين نوآوري ها در ساختمان ولارد. ناحيه مركزي آپارتمان كه محل قرارگيري آشپزخانه، حمام، اتاق خواب و لباسشوئي و محلي براي كباب پزي است، حركت نمي كند.

نگاه منتقد
كن، رودخانه زيباي ديروز مجراي فاضلاب امروز
سيدسعيد حسيني- مي دانيم كه اولين تمدن هاي باستان بشري و در واقع مبداء تشكيل نخستين جوامع انساني، در كنار رودخانه ها و درياچه ها بوده است. از طرفي قداست، احترام و تميز نگه داشتن آب از سوي ايرانيان باستان كه هيچ نوع آلودگي و كثيفي آب را از طرف هيچ كس نمي پذيرفتند و حتي گناه مي دانستند، بر كسي پوشيده نيست. علاوه بر اين، هر كدام از ما در تمام خاطراتي كه از دوران كودكي و داستان هاي آن زمان مادربزرگ ها تا به امروز به ياد داريم، همواره با شنيدن نام يا ديدن كلمه رود، رودخانه يا جويبار و به طور كلي آب، خواه ناخواه به ياد آباداني، سرسبزي، پاكي، زيبايي، آرامش، صافي و زلالي و... يا احتمالا ماهي و ماهيگيري، شايد هم قلاب ماهيگيري مي افتيم.
اما رودخانه اي كه امروز موضوع مقاله ماست، در واقع داستان سرگذشت نه چندان خوش فرجام اوست كه خواسته يا نا خواسته گذرش به شهر پر از آلودگي و دود و دم تهران افتاده است و ديگر حتي يادگاري هم از صفات و القاب بسيار زيباي فوق را هم با خود ندارد. آنچنان الطاف دستان نامبارك بشر شامل حال او شده كه با رد شدن از كنار رودخانه، جز بوي تعفن فاضلاب و مشاهده يك منظره بسيار تنفر انگيز و
منزجر كننده و درعين حال تاسف بار، چيز ديگري عايدمان نمي شود.
احتمالا شما هم حدس زده ايد كه منظورما كدام رودخانه است. بله، رودخانه نگون بخت كن و ديگر همراهان او يعني رودخانه يا به عبارت صحيح تر مسيل هاي منوچهري، جاجرود، فرحزاد و... . مطمئنا اينها را ديگر نمي توان رودخانه يا مسيل ناميد، چرا كه هيچ رودخانه اي وجود ندارد كه از روز اول در آن فاضلاب و پسماندهاي صنعتي مراكز صنعتي و توليدي، تجاري يا مسكوني جريان داشته باشد يا مسيل ها هم همانگونه كه از عنوان آنها پيداست، در واقع مسيرهايي هستند كه براي جمع آوري، كنترل و هدايت آبهاي سطحي ناشي از بارندگي ها ( سيل ها ) در نظر گرفته شده اند، نه به عنوان شبكه يا كانال جمع آوري فاضلاب، آن هم از نوع كانال روباز! متاسفانه انگار روند ريختن بيش از پيش و هر روزه فاضلاب ها و پساب هاي صنعتي و خانگي به داخل رودخانه ها تمامي ندارد و ظاهرا سازمان حفاظت محيط زيست و نهادهاي ذي ربط و مراكز توليد كننده آلودگي قصد ندارند به منظور پاكسازي و احياي حيات از دست رفته اين رودخانه و ساير رودخانه هاي مشابه آن، اقدامات و فعاليت هاي موثر و در عين حال علمي و فني خود را با برنامه ريزي مدون صورت دهند. شك نكنيد كه اگر قرار باشد بي توجهي ها اينگونه ادامه يابد، بايد منتظر خطرات و اثرات نامطلوب جسمي و روحي كه از ناحيه اين به ظاهر رودخانه ها براي ساكنان و رهگذران مناطق حاشيه آنها و نيز براي مسافران تازه وارد (به دليل نزديكي رودخانه به فرودگاه بين المللي مهرآباد و نيز ورزشگاه آزادي ) باشيم. علاوه بر اين، از نظر زيست محيطي و بهداشتي، آلودگي در بستر و اطراف رودخانه مشكلاتي را در پي خواهد داشت. اما مشكل مهمتر و حادتر اين است كه متاسفانه به دليل اينكه بسترسازي مناسب سيماني يا بتني براي اين رودخانه صورت نگرفته و فاضلاب براحتي مي تواند در زمين نفوذ كرده و در محدوده هايي كه سطح آب زير زميني بالاست، وارد اين آبها شود، كه در صورت استفاده مستقيم از اين آبها، باعث ايجاد و گسترش بيماري هايي نظير انواع بيماري هاي گوارشي، كبدي و نيز بيماري هاي واگيردار مثل زردي ووبا در بين استفاده كنندگان مي شود.
مطمئنا اگر براي رفع مشكل رودخانه هايي مثل كن، اقدامات فوري و در عين حال علمي و اقتصادي صورت نگيرد، انتظار مشكلاتي از اين قبيل براي ساكنان نوار غربي تهران و ساير مناطق حاشيه اين رودخانه، دور از ذهن نيست. بنابراين لازم است كه با نظارت نهادهاي ذي ربط از جمله سازمان حفاظت محيط زيست و شهرداري و وزارت نيرو، فاضلاب هاي توليدي اين مراكز خصوصا مراكز صنعتي، در محل اين مراكز با احداث تصفيه خانه هاي جداگانه، كار تصفيه صورت گيرد يا اينكه با ساخت مسير عبور و هدايت مناسب براي فاضلاب ها و باكس گذاري در طول مسير رودخانه، تمام فاضلاب ها به يك محدوده خاص در انتهاي مسير هدايت شوند و كار تصفيه و گندزدايي آن به صورت يكجا انجام شود كه در اين حالت به ظرف مكاني و زماني بيشتر و در نتيجه هزينه بيشتر و برنامه ريزي دقيق تري نيازمنديم.

پيرامون
002463.jpg
همايش سالانه جامعه معماران
هوشيار يوسفي- همايش سالانه جامعه مهندسان معمار ايران در روزهاي 11 تا 14 مهر در خانه هنرمندان ايران برگزار مي شود. همزماني اين همايش با روز جهاني  معمار و نيز روز جهاني اسكان بشر در كنار برگزاري آن بعد از اولين كنگره اتحاديه بين المللي معماران كه در آن، ايران داراي كرسي رسمي به عنوان عضو بوده، رنگ وبويي خاص به اين نشست 4 روزه خواهد داد.
در روز اول اين همايش (11 مهر)، پيام دبير اول جامعه مهندسان معمار ايران، كامران شاهين فر به مناسبت روز جهاني معماري و همايش سالانه، همچنين پيام رياست اتحاديه بين المللي معماران به مناسبت روز جهاني معماري قرائت خواهد شد. روزهاي ديگر اين همايش نيز به ارائه گزارش هاي سالانه و نيز گزارش حضور ايران در كنگره استانبول در سال جاري پرداخته خواهد شد.
امسال قرار است ايرج كلانتري كه خود از موسسان كليدي انجمن مهندسان معمار ايران است به عنوان معمار سال انتخاب شود؛ انتخاب معمار سال با اين رسميت تا به حال در برنامه نشست هاي سالانه جامعه معماران به اين درجه جدي گرفته نشده بود. شايد چالش برانگيز ترين برنامه امسال،تصويب روز جهاني معماران در نشست امسال باشد. به گزارش ايسنا، پيش تر، انجمن مفاخر ايران، سوم ارديبهشت ماه ـ روز تولد شيخ بهايي ـ را به عنوان روز ملي معمار در ايران به شوراي عالي انقلاب فرهنگي پيشنهاد داده و قرار بود كه پس از طي مراحل قانوني و با موافقت وزارت كشور و وزارت مسكن و شهرسازي، تاييديه اين امر به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارسال شده و با تصويب اين شورا، روز بزرگداشت شيخ بهايي ـ برنامه ريز و مشاور سياسي و كشورداري دوره صفوي كه ساخت حمام شيخ بهايي و منارجنبان اصفهان نيز منسوب به اوست به  نام روز ملي معمار نامگذاري شود. امسال، معماران ايراني كه خود را براي اولين بار در جهان صاحب روزي ملي براي معماري (سوم ارديبهشت) مي يافتند، اين روز را با برگزاري صد ها مراسم از جانب تشكل هاي حرفه اي، دانشجويي و مردمي با سياقي شايسته گرامي داشتند. به نظر مي رسد معماران ايراني روزي ملي را براي معماري، به روز جهاني ترجيح دهند. طبق اساسنامه حاضر كه سال گذشته، توسط مديران كنوني جامعه مهندسان معمار به تصويب رسيده و هنوز به تاييد مجمع عمومي نرسيده، اين كادر مديريتي مي تواند تا 2 سال ديگر نيز بدون نياز به راي مجمع عمومي (متشكل از اعضاي جامعه معماران) به هدايت اين تشكل بپردازد. كارشناسان معتقدند كه عدم توجه به جوانب دموكراتيك در يك سازمان غيردولتي يا تشكل صنفي، مي تواند به مشروعيت آن صدمه وارد كند. در هر حال جامعه مهندسان معمار ايران در حال حاضر در مختصات ماهوي خود رقيبي نداشته، به طور انحصاري به فعاليت خود ادامه مي دهد؛ چه بسا تعدد تشكل هايي با مولفه هاي مشابه فرهنگي و صنفي با جامعه معماران، بتواند كيفيت دموكراتيك اين عرصه را بيشتر كرده، كيفيت خدمت رساني به فرهنگ جامعه را در اين حوزه ارتقا دهد.
002469.jpg
جداول بتني جدي گرفته مي شوند!
انجمن بتن ايران، با همكاري وزارت كشور و دانشگاه آزاد اسلامي، 13مهر ماه جاري، كارگاه تخصصي جداول بتني خيابان ها را برگزار مي  كند. هدايت زاده، رئيس قاسمي ، كتابي، كسياني و معماريان از جمله سخنرانان اين كارگاه هستند.
پس از طرح مسائل اين حوزه توسط هدايت زاده، ديگر سخنرانان به ترتيب به موضوعاتي چون استانداردهاي بتن، ويژگي هاي جداول بتني، ويژگي هاي جداول سنگي و تجربيات شهرداري تهران درباره جداول خواهند پرداخت و شركت كنندگان مي  توانند سئوالاتشان را از سخنرانان بپرسند. براي ثبت نام يا كسب اطلاعات بيشتر به نشاني دفتر انجمن بتن ايران واقع در تهران، خيابان وليعصر، جنب خيابان فاطمي ، خيابان بوعلي سينا، پلاك 3 مراجعه ، يا با شماره هاي 55957024 و 88970581 تماس بگيريد.
اين كارگاه از ساعت 9:30 روز 13مهر ماه شروع مي  شود و تا ساعت 12 همان روز ادامه خواهد داشت.
002460.jpg
سيمان هاي پرتلند پوزولاني
در سومين همايش روز ملي بتن، شركت سيمان آبيك، كارگاه آموزشي سيمان  هاي آميخته (سيمان هاي پرتلند پوزولاني) را برگزار مي  كند. در اين همايش، مهندس روح شهباز و مهندس محمودي درباره مينرالوژي و كاني شناسي پوزولان سخنراني كرده، خواص كيفي و كاربردي سيمان هاي پوزولاني توسط دكتر تاجيك معرفي خواهد شد. همچنين خواص بتن  هاي ساخته شده با سيمان هاي پوزولاني توسط دكتر تدين براي شركت كنندگان در اين كارگاه معرفي خواهد شد. كارگاه آموزشي سيمان هاي آميخته از ساعت۹:30 صبح روز 13مهرماه برگزار مي  شود و تا ساعت۱۲:30 ادامه خواهد داشت؛ ساعت پاياني اين كارگاه به پرسش و پاسخ اختصاص خواهد داشت.
علاقه مندان به شركت در اين كارگاه مي  توانند براي ثبت نام و كسب اطلاعات بيشتر به نشاني
www.ICI.ir يا www.conceretday مراجعه كنند.

زيبـاشـهر
ايرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |