دوشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۸۲ - Apr 25, 2005
لاريجاني:
در صورت اجماع پنج كانديداي ديگر اصولگرايان
بر يك كانديدا به نفع او كنار مي روم
گروه سياسي : اولين مصاحبه مطبوعاتي علي لاريجاني كانديداي نهايي شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب اسلامي روز گذشته در محل خبرگزاري مهر برگزار شد. در اين جلسه با اين كه لاريجاني محكم تر از گذشته سخن مي گفت اما از تمايل جدي خود براي وحدت در بين اصولگرايان هم خبر مي داد.
لاريجاني تأكيد كرد كه شرايط امروز نظير شرايط ديروز نيست و او براساس نظر شوراي هماهنگي نيروهاي اصولگرا از تعليق خارج شده است و به منظور احترام به خرد جمعي در صحنه انتخابات پايدار خواهد ماند.
عضو شوراي عالي امنيت ملي به حضور ديگراني از جريان اصولگرا در رقابت هاي انتخاباتي هم اشاره كرد و گفت: اين رقابت مي تواند مبارك و ميمون باشد. وي افزود: روش ما ناديده انگاشتن ديگران نيست و تمام تلاشم را براي وصول به وحدت انجام مي دهم.لاريجاني ادامه داد: متدلوژي انتخاباتي شوراي هماهنگي روشي بود كه انجام شد دوستان ديگر مي توانند راهكار جديدي براي وحدت ارائه بدهند، پيشنهاد من هم اين است كه هرچند شوراي هماهنگي به نتيجه رسيده است، اما اگر پنج كانديداي ديگر روي يك نفر توافق كنند من براي حفظ وحدت اصولگرايان از آن فرد حمايت و كناره گيري مي كنم و تلاش خواهم كرد شوراي هماهنگي را هم متقاعد كنم.
مباني اصولگرايي
دكتر لاريجاني با تأكيد بر وحدت اصولگرايان بر مباني اصولگرايي نيز به عنوان مبناي وحدت پاي فشرد. وي جريان اصولگرايي را داراي مباني مقتضي براي سعادت جامعه دانست كه مبناي حركت اصولگرايان است. وي همچنين خاطرنشان كرد اين جريان به جاي مطلق گرايي منفي به واقع گرايي مثبت توجه دارد تا هم نقاط مثبت را ببيند هم نقاط منفي را و بر اين اساس به مديران گذشته نظام احترام مي گذارد و از آقايان موسوي و رفسنجاني و خاتمي به پاس زحماتشان متشكر است و به اين ترتيب دولت آينده سنتزي از دولت هاي قبلي است.
لاريجاني مبناي سوم اصولگرايي را توجه به خرد جمعي و مقتضيات زمان برشمرد و گفت: اين جريان به نوانديشي در عمل اعتقاد دارد.مبناي نهايي اصولگرايي هم از منظر لاريجاني تمركز بر عملگرايي به جاي شعارزدگي است.
مذاكرات هسته اي
با آغاز سئوالات، خبرنگاران خارجي تكيه خود را مواضع سياست خارجي اين كانديداي انتخابات به ويژه ديدگاه او نسبت به مذاكرات هسته اي قرار دادند. عضو شوراي عالي امنيت ملي هم گفت: غني سازي اورانيوم دستاورد ملي ايرانيان است و نتيجه آن در زندگي مردم ما اثر جدي خواهد داشت. هيچ دولتي مجاز به محروم ساختن مردم از حق خود نيست.وي افزود: ما به عنوان دولت مسئوليت پذير خواستار حل مسائل از طريق گفت وگو با اروپا و دادن تضمين عيني درمورد صلح آميز بودن فعاليت ها بوده ايم و هستيم. نفس انجام مذاكره پيامي سياسي براي اروپا دارد اما مهمتر از مذاكره نتيجه آن است. ما به نتيجه مذاكرات توجه جدي داريم. ادامه اين مسير به نتيجه مذاكرات جاري مرتبط است.
رئيس سابق صدا و سيما درخصوص ارتباط موضوع انتخابات با مذاكرات هسته اي هم گفت: شايد برخي با آدرس هاي غلط داخلي، بيگانگان را به سمت ارتباط اين دو موضوع متمايل كنند اما چون در نزد افكار عمومي فناوري هسته اي شبيه موضوع ملي شدن صنعت نفت است هيچ دولتي مجاز به از دست دادن آن نيست و اروپا باتوجه به اين موضوع فقط وقت را از دست مي دهد.
وي در پاسخ به سئوال خبرنگاري درخصوص پروتكل الحاقي گفت: اگر در پروسه مذاكرات ايران احساس كند كه يك رفتار صميمانه و واقع بينانه اي در مذاكرات وجود دارد مي تواند در بخش هاي ديگر همكاري كند و اگر حالت صلبي در مذاكرات وجود نداشته باشد و اروپايي ها اين مذاكرات را به صحنه بازي «برد برد» تبديل كنند با آنها همكاري خواهيم كرد و صيانت خواهيم كرد.
لاريجاني گفت: به همين دليل ما از اروپايي ها تضمين مي خواهيم چون حكومت ها و دولت هاي اروپايي همواره از درون احزاب بيرون مي آيند و احزاب مي توانند در اين خصوص رويكردهاي متفاوت داشته باشند و ما چه تضميني داريم كه اروپاييان در دولت هايي كه تغيير مي كند همواره بر تضمين هايشان پايدار باشند.
رابطه با آمريكا
از لاريجاني درخصوص رابطه با آمريكا پرسيده شد كه پاسخ داد: در صورتي كه آمريكا دست از رفتار دردسرساز خود با ملت ايران و لطمه زدن به منافع ملي ما بردارد تغيير رفتار ايران با آمريكا ممكن است.
وي افزود: مطالعات من اين برداشت را كه مردم ايران نسبت به رابطه با آمريكا نگاه مثبتي دارند تأييد نمي كند. به خصوص بعد از ۱۱ سپتامبر ملت ايران در ديدگاه خود مصرتر شد.
وي دست  برداشتن از دردسرسازي در پرونده اتمي ايران، جزاير سه گانه، خط لوله باكو _ جيحان و رود هيرمند به عنوان ابزارهاي نمايش تغيير رويكرد آمريكا نسبت به جمهوري اسلامي ايران برشمرد.
او در ادامه تاكيد كرد: تهديدات اسرائيل عليه ايران را جدي نمي دانم نئوكانها حاكم بر كاخ سفيد هم عاقلتر از آن هستند كه تن به هدف سختي چون ايران بدهند. آنها تلاش مي كنند با روي كار آمدن يك دولت ضعيف با ترساندن او نسبت به مرگ موجبات خودكشي را فراهم كنند.
وحدت در بين اصولگرايان
هر چند عمده سئوالات رسانه هاي خارجي به موضوعات سياست خارجي مرتبط بود اما رسانه هاي داخلي به مباحث داخلي توجه ويژه داشتند.
لاريجاني در سخنان خود با تأكيد بر حمايتش از وحدت اصولگرايان از كانديداهاي موجود در صحنه خواست خودشان روشي جهت اجماع پيشنهاد كنند. مثل راههايي چون حكميت يا نظرسنجي. وي خاطرنشان كرد: پنج كانديداي اصولگرايان اگر به وحدت برسند و يك نفر را معرفي كنند من به نفع ديگري كنار مي روم.
اين كانديداي انتخابات نهم رياست جمهوري رقابت خود با ديگر كانديداهاي اصولگرا را رقابتي دوستانه خواند و گفت: رقابت اصلي در صحنه انتخابات را بين دو فكر مي دانم كه هر كدام داراي چارچوب مشخص و متفاوتي است.
وي همچنين پيش بيني كرد صحنه انتخابات آينده سه قطبي يا چهار قطبي باشد.وي افزود: تعدد كانديدا، معايب و محاسني دارد از جمله اينكه كثرت كانديدا به تنوع ديدگاهها در انتخابات كمك مي كند ولي ممكن است موجب شكست آرا شود. ما با وضعيت فعلي به انتخابات دو مرحله اي نزديك مي شويم پس وحدت يا كثرت كانديدا تفاوت جدي نمي كند هر چند وحدت با مزاج اصولگرايان بيشتر همساز است ولي من اضطراب جدي از عدم اتحاد ندارم.
لاريجاني در پاسخ به همشهري در خصوص ورود هاشمي رفسنجاني به رقابت انتخاباتي هم گفت: من براي ايشان ارزش زيادي قائل هستم و بداخلاقي انتخاباتي را هم نمي پسندم اينكه ايشان به خاطر نقشش در دوم خرداد فرد مورد توجهي بود و وقتي كانديداي مجلس ششم شد تخريب شد از نظر من مناسب نيست . اما اگر از طرف مجموعه نيروهاي اصولگرا انتخاب شوم به آراي آ نها احترام مي گذارم و با پايداري بر عهدم با ايشان رقابت مي كنم.
وي در خصوص سخنان حداد عادل هم خاطرنشان كرد هر دودي از دودكش اصولگرايان بيرون بيايد من استقبال
مي كنم.
گزارش از ابوالفضل عموئي

احمدي نژاد شهردار تهران:
هر انتخابي كه مردم بكنند به نفع كشور خواهد بود
ايسنا: شهردار تهران گفت: انتخابات جنگ آدم ها نيست بلكه عرصه رقابتي براي طرح و تبيين و برنامه هاي نامزدهاست.
محمود احمدي نژاد طي سخناني در جمع دانشجويان دانشگاه تربيت معلم تهران تصريح كرد: كانديداها بايد نقطه نظرات و برنامه هاي خود را براي مردم اعلام كنند، مردم هم آزادند تا انتخاب كنند، چراكه ملت خوب تشخيص مي دهند كه نبايد سرنوشت بعضي ها را به برخي ديگر گره زد، و هر انتخابي كه مردم كنند حتما به نفع كشور خواهد بود.
اين فعال سياسي درباره چگونگي تامين هزينه  تبليغات انتخاباتي خود اظهار داشت: اگر وارد عرصه شوم حتما به عنوان يك ابداع و كار جديد تمام كمك ها و هزينه هاي انتخاباتي خود را اعلام خواهم كرد.
وي تصريح كرد: چند سالي است كه وحي آمده كه انسان را نسبت به گذشته و توانمندي ها جدا مي كند و براساس اين موج، تبليغات سرسام آور مالي، پولي و چشم پركن براي به دست گرفتن مسووليت ها صورت مي گيرد كه مربوط به انقلاب نيست و در اسلام و فرهنگ ما ريشه ندارد.
احمدي نژاد در ادامه خاطرنشان كرد: با اين مبالغ هنگفت مي توان بخش عمده اي از مشكلات مردم را برطرف كرد و در فرهنگ ما نگاه به مسووليت به معني پذيرش سختي ها، مشكلات و دل نگرانيهاست و نبايد براي آن هزينه ي سرسام آور تبليغاتي پرداخت.
وي يكي از ريشه هاي گراني كاذب را سود بالاي بانكي ذكر كرد و گفت: سود بالاي بانكي فرصت هاي اقتصادي را در اختيار عده اي خاص قرار مي دهد و اين فرصت هاي اقتصادي يا در اختيار واردات است، يا به بخش خدمات تعلق مي گيرد و نمي تواند منافع همه مردم را تامين كند و منجر به توزيع عادلانه  ثروت شود، زيرا اگر كسي با بهره ي ۲۴ درصد از بانك دريافت كند، آن را در بخش دلالي و خدماتي به كار مي گيرد و قادر نيست اين سرمايه را در بخش توليد استفاده كند تا پس از چند سال به بار نشيند.

امروز نتيجه طرح تسهيل ازدواج جوانان مشخص مي شود
گروه سياسي: مجلس شوراي اسلامي ديروز به لايحه موافقتنامه معاضدت در روابط اقتصادي و در موضوعات مدني و جزايي بين دولت جمهوري اسلامي ايران و جمهوري قزاقستان راي مثبت داد.
لايحه مذكور اعاده شده از سوي شوراي نگهبان بود كه براي انجام اصلاحات در صحن علني مجلس شوراي اسلامي مطرح شد.
همچنين نمايندگان مجلس به ادامه بررسي تقاضاي دولت و عده اي از نمايندگان مجلس مبني بر رسيدگي به لايحه تشكيل بازار اوراق بهادار ايران راي مثبت ندادند. اما ديروز نمايندگان با راي دادن به طرح فعال كردن هيات منصفه مطبوعات، دادگاه مطبوعات را براي يك سال ديگر فعال كردند. در جلسه علني ديروز مجلس ۱۵۰ نماينده مجلس شوراي اسلامي به ماده واحده طرح فعال كردن هيات منصفه مطبوعاتي براي جلوگيري از تعطيلي اصل ۱۶۸ قانون اساسي راي مثبت دادند.
نايب رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در دفاع از اين طرح سخن گفت و پس از اظهارات وي هيچ نماينده اي با اين طرح مخالفت نكرد، اما ۱۱ نماينده قصد داشتند كه در موافقت با اين طرح صحبت كنند كه غلامعلي حداد عادل از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي خواست موافقت خود را با راي دادن به اين طرح اعلام كنند.
سپس كليات اين طرح به راي گذاشته شد كه ۱۶۳ نماينده با كليات آن موافقت كرده و در بررسي جزئيات اين طرح ۱۵۰ نماينده به آن راي مثبت دادند.
نمايندگان مجلس در جلسه علني ديروز رسيدگي كامل به طرح تسهيل ازدواج جوانان را به جلسه امروز مجلس موكول كردند. اين طرح داراي ۱۴ماده در خصوص اعطاي تسهيلات ازدواج جوانان است.براساس ماده يك اين طرح و در صورت تصويب آن از سوي مجلس شوراي اسلامي دولت مكلف مي شود تا در زمينه توانمند سازي جوانان براي تشكيل خانواده صندوق اندوخته جوانان را ايجاد و اساسنامه آن را به تصويب مجلس شوراي اسلامي برساند.

هاشمي رفسنجاني در افتتاحيه  هجدهمين كنگره  بين المللي تقريب مذاهب اسلامي:
به نام جهاني شدن قصد دارند با اسلام مبارزه كنند
000639.jpg
ايسنا: رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: جمهوري اسلامي ايران نقطه  مقاومت دنياي اسلام است و آمريكا با دريافتن اين موضوع فشارهاي وحشيانه اش را بر جمهوري اسلامي تشديد كرده و متاسفانه برخي افراد نادان در منطقه فكر مي كنند كه اگر آمريكا را همراهي كنند، سود خواهند كرد، ولي اگر اين سد محكم بشكند اولين كسي كه ضرر خواهد كرد حاميان آمريكا در منطقه خواهند بود.
هاشمي رفسنجاني صبح ديروز طي سخناني در افتتاحيه  هجدهمين كنگره  بين المللي تقريب مذاهب اسلامي، با اشاره به سكوت دنياي اسلام در قبال تهديد به تخريب بيت المقدس و ساخت ديوار حائل در كرانه  باختري، افزود: همه  اين ها علامت خطر است.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار داشت: پس از ۱۱ سپتامبر، استكبار جهاني عقده  واقعي خود عليه اسلام را نشان داد و گوشه اي از آنچه كه در دلش بود از زبان بوش با تعبير جنگ صليبي جاري شد. البته متفكران غرب خيلي زود متوجه اشتباه خود شدند اما نمي توان پذيرفت كه اين مساله فقط ناشي از اشتباه باشد. وي با بيان اينكه امروز به جاي جنگ صليبي از واژه  مبارزه با تروريسم استفاده مي شود، افزود: بدون شك همه  دولت ها و مكتب ها قبول دارند كه ترور مانعي وحشيانه در راه پيشرفت آنهاست.
وي با يادآوري اينكه امام خميني(ره) هيچ گاه از گروه هاي تروريست حمايت نمي كرد، گفت: اين در حالي بود كه ما در مقابل رژيمي سرتاپا مسلح مبارزه مي كرديم. وي افزود: راه اسلام اتكا به افكار عمومي مردم است، و با اتكا به اين وسيله مي توان بيشترين استفاده را برد.
وي با بيان اينكه در تفكرات آمريكايي ها تضاد وجود دارد و اين تضاد مانع موفقيت آنهاست، گفت: آنها با شعار دموكراسي جلو مي روند، ولي وقتي صحبت از مردم مي شود، اولين كار مردم برخورد با بيگانگان است. هيچ جمعيت مردمي وجود ندارد كه به تسلط بيگانه تمايل داشته باشد. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح كرد: آمريكايي ها و استكبار اين بار تحت عنوان جهاني شدن قصد مبارزه با اسلام را دارند. جهاني شدن بطور طبيعي وجود دارد و بشر از غارنشيني به مجتمع هاي انساني رسيده است. مرزها روز به روز ضعيف تر مي شوند و حاكميت ملي مقداري از اختياراتش را به حاكميت جهاني واگذار مي كند. جهاني شدن از اقتضائات عصر ماست و كسي نمي تواند جلوي پرواز امواج و اطلاعات را بگيرد. دنياي اسلام در چنين فضايي بايد برنامه ريزي كند.
وي تاكيد كرد: نقطه  منفي جهاني شدن اين است كه آمريكايي ها مي خواهند بر اين موج جهاني سوار شوند و علماي اسلام بايد دنياي اسلام را متوجه كنند. وي گفت: پيشنهاد تغييرساختار سازمان ملل از نقشه هاي استكباراست، آمريكا در صدد است كه جايگاه خود را در سازمان ملل محكم تر كند.هاشمي رفسنجاني اظهار داشت: قطعنامه هاي شوراي امنيت عليه رژيم صهيونيستي به هيچ وجه اجرا نمي شود ولي قطعنامه هايي كه عليه سوريه و لبنان صادر شده به سرعت و با حمايت قدرت هاي بزرگ به اجرا درمي آيد اين ظلم و تبعيض در تصميم گيري ها غيرقابل بخشش است.

انتخاب نهم
ناطق نوري: بگذاريد اول وضعيت هاشمي روشن شود...
ايسنا: حجت الاسلام ناطق نوري درباره اين كه آيا شوراي هماهنگي از هاشمي رفسنجاني حمايت مي كند، يا خير؟ گفت: آقاي هاشمي هنوز اعلام حضور نكرده است، بگذاريد اول وضعيت حضور يا عدم حضور ايشان مشخص شود تا ببينيم بعد چه مي شود. رييس شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب در حاشيه افتتاحيه هجدهمين كنگره بين المللي تقريب مذاهب اسلامي در پاسخ به اين سوال كه چرا در جلسه روز جمعه شوراي هماهنگي حضور نداشته است، با خنده گفت: من روز جمعه در جلسه استانداران زمان مسؤوليتم در وزارت كشور شركت كرده بودم.
ناطق نوري كه با لبخند اعلام مي كرد قصد مصاحبه ندارد، در خصوص اظهارات حدادعادل مبني بر اين كه «همچنان از دودكش اصولگرايان دود سياه بيرون مي آيد» ، گفت: در اين مورد از خود ايشان بپرسيد.
ولايتي: بايد محيط را براي قاچاقچيان ناامن كنيم
رابطه اي منسجم مردم، دولت و حكومت را به عنوان بزرگترين سرمايه نبايد از دست بدهيم. علي اكبر ولايتي كه در مسجد قمر بني هاشم شهرستان اسلام شهر سخن مي گفت، اظهار داشت: كشورها و ملت هاي مسلمان به نتيجه ۲۵ سال پيش ايران رسيده اند. ولايتي با تأكيد بر اينكه نسبت به عملكرد يكديگر انتقاد داريم، ولي در مقابل بيگانگان يد واحد هستيم، افزود: در حال حاضر بي عدالتي، بيكاري، اعتياد و ... مردم را رنج مي دهد كه با اتخاذ چند سياست كلان توسط دولت در جامعه شغل ايجاد مي شود. وي با بيان اينكه جوانان با داشتن شغل و مسكن و در صورت ازدواج ديگر معتاد نمي شوند، با انتقاد از فراواني مواد مخدر و راحتي دستيابي به آن گفت: بايد براي مردم امينت ايجاد و محيط را براي قاچاقچيان ناامن كنيم.
جاسبي: ورود هاشمي رفسنجاني قطعي است
فارس: رئيس دانشگاه آزاد اسلامي گفت: ورود هاشمي رفسنجاني به صحنه انتخابات قطعي است، اما بايد تا يكي دو هفته آينده صبر كرد.
عبدالله جاسبي در سخناني تخريب كانديدها را نادرست و زشت خواند و بيان داشت: تخريب چهره هاشمي رفسنجاني از سوي مجلس ششم نمونه تخريب تاريخي و رفتاري كاملاً ناپسند بود. وي از دانشجويان خواست، كانون هاي تخريب كانديداها را شناسايي و منهدم كنند.
ميرتاج الديني:
اجماع اصولگرايان محقق مي شود
فارس: نماينده مردم تبريز اجماع ميان اصولگرايان را دست يافتني خواند.
سيد محمدرضا ميرتاج الديني تصريح كرد: در دو انتخابات گذشته شوراي هماهنگي محور تصميم گيري بوده است و الان هم موقعيت و پيروزي در گروي حفظ اين خيمه تصميم گيري جريان اصولگرا است.
نماينده مردم تبريز خاطرنشان ساخت: راه اجماع بسته نيست و علما و دلسوزان همه را به وحدت دعوت مي كنند و اين مسأله بزودي تحقق پيدا خواهد كرد.
نمايندگان حق تبليغ از تريبون مجلس را ندارند
فارس: نماينده نيشابور در مجلس شوراي اسلامي گفت: در هيأت رئيسه تصويب كرده ايم كه نمايندگان در نطق خود به نفع كانديداي خاصي از تريبون استفاده نكنند. حسين سبحاني نيا نماينده نيشابور در جمع خبرنگاران گفت: ما قانون را براي يك فرد نمي خواهيم بلكه براي هميشه مي خواهيم.
اوضاع به نفع اصولگرايان است
فارس: رئيس كميسيون عمران مجلس با اشاره به انتخاب لاريجاني به عنوان كانديداي شوراي هماهنگي گفت: در حال حاضر اوضاع و جو داخلي و بين المللي به نفع اصولگرايان است و نبايد با توجه به اين فرصت مناسب، بازي را ببازند. علي اكبر آقايي رئيس  كميسيون عمران مجلس با توجه به فضاي فعلي انتخاباتي اصولگرايان گفت: ريش  سفيدان و بزرگان بايد براي اهداف، اقتدار نظام و سامان دادن به اين قضيه تلاش كنند تا حساسيت زماني كه در عرصه داخلي و خارجي وجود دارد به خوبي سپري شود.
جامعه روحانيت عضو شوراي هماهنگي نيست، بلكه رابط دارد
ايسنا: مصباحي مقدم گفت: بعد از انتخابات مجلس قرار براين بود كه فعلاً از اين عنوان (آبادگران) استفاده نشود. اگر نياز شد در انتخابات رياست جمهوري از آن بهره برداري شود. اين آبادگران چيزي جز همان مجموعه نيروهايي كه تحت عنوان شوراي هماهنگي گردهم آمده اند، نيست. عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز با بيان اينكه احتمال كم شدن كانديداها وجود دارد، گفت: جامعه روحانيت مبارز در شوراي هماهنگي رأي ندارد و ما رابط داريم. اين طور نيست كه ما يكي از اجزاي شوراي هماهنگي باشيم.
افخمي: كروبي جدي ترين كانديدا است
ايسنا: مسؤول كميته تبليغات ستاد انتخاباتي مهدي كروبي گفت: انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري اولين دوره اي است كه نقش رسانه هاي جمعي و ابزار ارتباطي چون اينترنت، تلويزيون و ماهواره در نتيجه انتخابات بسيار تعيين كننده است. بهروز افخمي در مورد استقبال مردم نسبت به شركت در اين انتخابات عنوان كرد: به نظر من در حال حاضر، مردم سرحال نيستند و حوصله چنداني براي شركت در انتخابات ندارند، بنابراين نمي توان شرايط هيچ يك از كانديداها را بررسي كرد، اما جدي ترين و راسخ ترين فرد كروبي است كه به نظر مي رسد مي تواند براي انجام و تكميل اصلاحات جدي و عميق، خود را به خطر بيندازد.
پاسخ مجمع تشخيص مصلحت نظام به برخي شايعات
ايسنا: مدير روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: تاريخ هايي كه در مورد زمان اعلام موضع آقاي هاشمي براي حضور در انتخابات اعلام مي شود، فقط براساس حدس و گمان گروهها و افراد است.
رضا سليماني گفت: هنوز تاريخ قطعي براي اعلام موضع آقاي هاشمي مشخص نشده است. وي تأكيد كرد: آقاي هاشمي در صورت رسيدن به تصميم نهايي در زمان مناسب اعلام موضع خواهد كرد.
معين: چانه زني مربوط به بازار است
ايسنا: كانديداي مورد حمايت سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي و جبهه ي مشاركت ايران اسلامي در نهمين دوره ي انتخابات رياست جمهوري تاكيد كرد: مسائل سياسي و اجتماعي جاي چانه زني نيست بلكه بايد بر اساس حقوق متقابل و تامل صورت گيرد. وي با بيان اينكه در گفتمان سياسي جديد بايد واژه ها مورد تجديدنظر قرار گيرند، گفت: با چانه زني موافق نيستم زيرا واژه ي مربوطه به بازار است، حتي در بازار اسلامي هم چنين واژه اي نبايد وجود داشته باشد.
رضايي: نيروهاي انقلابي با هم تفاوت دارند، نه مخالفت
ايسنا: نيروهاي انقلاب معمولا تفاوت هايي با هم دارند اما با ديگر كانديداها مخالفت ندارند و اصولا در جامعه سياسي يا رفتارهاي سياسي دو مفهوم «مخالفت» و «تفاوت» مطرح است. محسن رضايي كه در جمع اعضاي شوراي شهر اردبيل سخن مي گفت، افزود: به عنوان مثال من و آقاي هاشمي، در ديدگاهها متفاوت هستيم اما در اين تفاوتها هيچ گاه باعث مخالفت و يا تضعيف و تخريب يكديگر نمي شويم و ناچاريم تفاوتها را بيان كنيم.
برخي برخوردها باعث شد سرمايه گذاران به جاي كيش به دوبي بروند
ايسنا: محسن مهرعليزاده بر توسعه پايدار، كارآمدي و رفاه در سياستهاي اقتصادي دولتش تأكيد كرد.كانديداي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در ديدار جمعي از مديران اقتصادي كشور به سوابق مديريتي خود در كيش اشاره كرد و گفت: مي توانستيم از خروج ارز به دوبي جلوگيري و از جذب سرمايه گذاري در كيش استفاده كنيم، ولي متأسفانه برخي برخوردها باعث شد كه سرمايه گذاران به جاي كيش به سمت دوبي بروند.
بعيد نيست كانديداي اصولگرايان عوض شود
ايسنا: حسن سبحاني نيا گفت: بايد در نهايت كسي را كانديدا اعلام كنيم كه مقبوليت جامع داشته باشد، اگر لاريجاني اين مقبوليت را داشته باشد چه بهتر وگرنه بايد فرد ديگري را معرفي كرد.عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي خاطر نشان كرد: من هنوز به تلاش هايي كه براي ايجاد وحدت صورت مي گيرد اميدوارم، برخي بزرگان در تلاشند تا وفاق ايجاد كنند، اين تلاش ها با محوريت ايجاد اجماع است نه اقناع، بعيد نيست كانديداي اصولگرايان عضو شود، هر چند هنوز روي مصداق بحث نمي شود.
جلو وحدت را نخواهيم گرفت
ايسنا: مريم بهروزي گفت: اگر پنج گزينه احمدي نژاد، توكلي، قاليباف رضايي و ولايتي بتوانند روي يك نفر به وحدت نظر برسند، ما در تصميم خود يعني انتخاب لاريجاني، تجديد نظر مي كنيم و اين در حالي است كه معتقدم رسيدن اين پنج نفر غيرممكن است. بهروزي ادامه داد: ما جلو وحدت را نخواهيم گرفت و اين شرط را براي اينكه مجدداً بخواهيم تجديد نظر كنيم گذاشته ايم.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |