يكشنبه ۶ دي ۱۳۸۳
واكاوي روند شكل گيري شبكه المنار و فشار غرب بر آن
هجوم به المنار
008172.jpg
امير شريفي
اشاره :
پخش برنامه هاي شبكه المنار دو هفته پيش و در هنگامه اي كه شهرت اين شبكه به عنوان ارگان تبليغي مقاومت اسلامي جنوب لبنان در حال عالمگير شدن بود، از ماهواره هاي آمريكايي و اروپايي متوقف شد.
دستاويز آمريكا و فرانسه و ديگر كشورهاي اروپايي براي مقابله با شاخه رسانه اي حزب ا... لبنان اين بود كه المنار سياست هاي ضداسرائيلي را ترويج مي كند. مديران المنار بدون انكار ضديت خود با اسرائيل، اتهاماتي را كه غرب به اين شبكه وارد كرده فاقد وجاهت حقوقي ارزيابي كرده اند. به هر حال آمريكا و اروپا به اعتراض المنار توجهي نكردند و از دو هفته پيش تاكنون صدا و تصوير مقاومت لبنان در آمريكا و اروپا خاموش شده است، اما مقاومت اسلامي براي آزادي فلسطين ادامه دارد و نيوشندگان المنار، صداي آن را در داخل سرزمين هاي اسلامي از حلقوم ميليون ها هوادار مقاومت مي شنوند.
كمتر از ۲۰ سال پيش هيچ كس گمان نمي كرد كه نظام رسانه اي غرب يك زبان عليه شبكه اي اقدام كنند كه در حاشيه جنوب بيروت شبكه كوچك راديويي داشت. شبكه المنار كه از آن به  عنوان ايستگاه مقاومت نام برده مي شود، نخستين برنامه خود را در تاريخ ۳ ژوئن سال ۱۹۹۱ پخش كرد. شبكه اي شيعه كه دلبسته آرمانهاي شيعيان لبنان بود، از المنار به عنوان بازار بخش رسانه اي حزب الله لبنان نام مي برند. اما در اين خصوص ابراهيم موسوي، مدير برنامه هاي مسيحي اين شبكه تلويزيوني در گفت وگويي كه چندي پيش با سي.ان.ان آمريكا داشت گفت: المنار سخنگوي حزب الله لبنان نيست بلكه با فلسفه گروه حزب الله موافق است.
نايف كريم رئيس پيشين المنار نيز مي گويد: اين ايستگاه حمايت سياسي خود را براي ادامه كار از حزب الله دريافت مي كند. به گفته وي المنار و حزب الله به طور متقابل در كالبد يكديگر جان مي دمند و هر كدام الهام بخش ديگري هستند.
شبكه تلويزيوني المنار كه اروپا و آمريكا اخيراً دستور منع پخش برنامه هاي آن را بر روي شبكه هاي ماهواره اي خود داده اند، سومين شبكه خبري مورد توجه جهان عرب است. به عبارت ديگر پس از شبكه خبري الجزيره و العربيه، جهان عرب چشم به اخبار و برنامه هاي شبكه المنار دارد. شبكه اي كه بيشترين هدف خود را معطوف به مقاومت مردم فلسطين و لبنان در مواجهه نابرابر با اشغالگران رژيم صهيونيستي كرده است. ازجمله ويژگي هاي اين شبكه تلويزيوني مقابله تام با جنگ رواني رژيم صهيونيستي است كه توسط ابزارهاي رسانه اي داخلي و خارجي اش براي تضعيف روحيه مبارزان فلسطيني و لبناني و آشفته كردن ديدگاهها و نظرات تام و صريح آنها اعمال مي كند.
008187.jpg
شبكه تلويزيوني المنار كه پس از كمتر از يك ماه از آغاز فعاليت اش بر روي يوتل ست وحشت فرانسويان را برانگيخت در ناحيه اي فقيرنشين در حومه جنوب لبنان به نام حرات حورايك واقع است. اين شبكه كوچك اما پر اثر داراي ۳۰۰ كارمند لبناني، مصري، اردني، فلسطيني، مراكشي و آمريكايي است كه در دفاتر اين شبكه در لبنان، دوبي، مصر و ايران فعاليت مي كنند. المنار تنها ۲۰ خبرنگار فعال خارج از كشور دارد و بودجه آن كمتر از نصف بودجه شبكه الجزيره است.
شبكه المنار يا سخنگوي شيعيان لبنان از ۴ سال پيش بر روي ماهواره رفت تا گستره پوشش خود را افزايش دهد. پس از چندي اين شبكه تصميم گرفت گستره تحت پوشش خود را به سراسر جهان به ويژه اروپا امتداد دهد تا بدين ترتيب اروپائيان و بويژه مسلمانان ساكن اروپا بتوانند حق انتخابي در برگزيدن شبكه هاي تلويزيوني كه به مسائل سياسي بويژه در حوزه خاورميانه  مي پردازند، داشته باشند. مذاكرات المنار با پاريس در اين خصوص مدتها ادامه داشت چرا كه ماهواره مهم اروپايي يعني يوتل ست در فرانسه مستقر است و از اين طريق المنار مي توانست به سراسر اروپا راه يابد.
سرانجام در تاريخ ۲۹ آبان ماه گذشته مذاكرات نتيجه داد و براساس آن شوراي عالي رسانه هاي ديداري و شنيداري فرانسه موافقت خود را با پخش برنامه هاي المنار اعلام داشت، اما براساس توافقنامه اي كه بين شوراي عالي رسانه هاي ديداري و شنيداري فرانسه و شبكه المنار منعقد شد شبكه المنار متعهد شد كه به قوانين جاري در فرانسه احترام بگذارد و به هيچ وجه به نفرت افكني، خشونت، تبعيض نژادي، جنسي، ديني يا مليتي اقدام نكند. در اين قرارداد المنار همچنين متعهد شد مقررات شوراي فرانسوي را به ويژه در خصوص برنامه ها رعايت كند.
اما از همان روز، مخالفت ها آغاز شد. نخستين اعتراض ها از سوي راجين كوكايرمن رئيس شوراي منتخب نهادهاي يهود فرانسه ابراز شد، وي مدعي شد برنامه هاي المنار در جهت گسترش تروريسم و ايجاد نفرت و كينه نژادي است.
008178.jpg
هنوز ده روز از عقد اين قرارداد نگذشته بود كه در يك اقدام تعجب برانگيز و تحت تأثير فشار لابي هاي صهيونيستي و انتقادات شديد و صريح تل آويو در اول آذرماه سال جاري شوراي عالي رسانه هاي فرانسه اعلام كرد كه خواهان توقف پخش برنامه  هاي شبكه المنار است.
وي گفت شوراي مذكور تا رسيدگي به تقاضايش به شبكه المنار اخطار خواهد داد كه به تعهدات قانوني و قرارداد خود پايبند باشد. شوراي مذكور مدعي شد كه شبكه المنار به تعهدات خود پايبند نبوده است. بيان اين جملات مي تواند نشانگر آن باشد كه المنار در برنامه هاي خود به ترويج خشونت يا تشويق تروريسم و... پرداخته است، حال آنكه تنها بهانه اين نوع برخورد شديد پخش برنامه اي از المنار بود كه براساس آن شبكه مذكور اعلام داشته بود كه رژيم صهيونيستي در گسترش بيماري ايدز در بين جوانان فلسطيني دست دارد.
در همان روز شبكه المنار بيانيه اي صادر كرد و در آن طي ابراز تعجب از اين روش شوراي عالي رسانه اي فرانسه ابراز داشت كه براساس قوانين قبل از هرگونه تصميمي در خصوص توقف پخش برنامه هاي شبكه المنار بايد با شبكه المنار مشورت صورت مي گرفت نه اينكه از طريق رسانه ها چنين تقاضا يا تصميمي اعلام شود.
دو روز پس از اين اظهار نظرها، نخست وزير فرانسه، ژان پير رافارن، نيز وارد ماجرا شد. وي در تاريخ ۱۲ آذر ماه گفت بايد پخش برنامه هاي شبكه المنار در فرانسه قطع شود چرا كه اين برنامه ها با ارزش هاي فرانسوي ناسازگار است. وي هيچ گونه توضيحي در خصوص نقض ارزشهاي فرانسوي توسط برنامه هاي شبكه المنار نداد.
رافارن پيش از راي دادگاه صراحتاً اعلام كرد كه رفتارهاي المنار به پايان يافتن توافقنامه بين شوراي عالي رسانه اي فرانسه و اين شبكه منجر خواهد شد.
در واكنش به اين اظهارات حسن فضل الله مدير اخبار شبكه المنار گفت: شبكه ما هيچ مشكلي با قوانين و ارزشهاي فرانسه نداشته و ندارد. وي افزود: اين اظهارات هيچ ربطي به ارزشهاي فرانسوي ندارد بلكه به تحريكهاي سازمانها و لابي هاي صهيونيستي مرتبط است.
فضل الله افزود: اين سازمانها و لابي ها در تلاشند براي فرانسه در افكار عمومي عربها و مسلمانان مشكل ايجاد كنند.
008175.jpg
وي در عين حال متذكر شد در صورتي كه پخش برنامه هاي اين شبكه در اروپا و از طريق يوتل ست ممنوع شود، بينندگان اروپا مي توانند از طريق ماهواره هاي ديگر برنامه هاي شبكه المنار را ببينند. اما ترس از المنار ابعاد گسترده تري در فرانسه يافت به گونه اي كه يك روز بعد از اظهار نظر نخست وزير فرانسه، پي ير لولوش نماينده پارلمان فرانسه از حزب حاكم راستگراي «اتحاد براي جنبش مردمي» گفت: دولت فرانسه از پيش نويس قانوني براي ممنوع كردن فعاليت شبكه هاي تلويزيوني با گرايشهاي ضد يهودي و نژادپرستانه حمايت مي كند. وي حتي ابراز اميدواري كرد كه پارلمان فرانسه تا پيش از فرارسيدن كريسمس اين طرح را تصويب كند.
وي گفت :تلاش مي كنيم اين طرح را با قيد فوريت در پارلمان مطرح كنيم تا امكان تصويب آن در شور اول پيش از كريسمس فراهم شود. لولوش گفت: به اين منظور براي جلب حمايت همه نمايندگان اعم از نمايندگان راستگرا و چپ گرا تلاش خواهد كرد.
پنج روز پس از اين وقايع، صهيونيست ها رسما به نقش خود براي جلوگيري از پخش  برنامه هاي المنار در اروپا اعتراف كردند.
در تاريخ ۱۸ آذرماه خاخام ارشد يهوديان فرانسه به صراحت گفت كه به دولت اين كشور فشار وارد كرده اند تا جلوي پخش برنامه هاي شبكه المنار را بگيرد.
به موازات اين اقدامات اعتراضات گسترده اي در سطح منطقه خاورميانه و تشكل هاي خبري مستقل جهان صورت گرفت، شخصيت هاي اجتماعي و سياسي خاورميانه و رسانه هاي گروهي اين كشور اعتراض خود را به فرانسه اعلام كردند. دولت لبنان اعلام داشت كه در صورت توقف پخش برنامه هاي المنار در فرانسه مقابله به مثل خواهد كرد و نهاد خبرنگاران بدون مرز اين اقدام فرانسه را نقض حريم آزادي و گردش آزاد اخبار اعلام كرد.
اما اين اعتراضات فايده اي نداشت چرا كه در تاريخ ۲۳ آذرماه شوراي دولتي فرانسه، كه عالي ترين مرجع قضايي اين كشور است، به شركت ماهواره اي يوتل ست دستور داد پخش برنامه هاي شبكه المنار را متوقف كند.
در پي اين دستور جيوليوبرتا مدير ماهواره يوتل ست گفت: بايد طي ۴۸ ساعت پخش برنامه هاي المنار از روي اين ماهواره قطع شود. وي عرب ست را تهديد كرد كه اگر برنامه هاي المنار را از روي ماهواره خود حذف نكند، يوتل ست ترانسپرتور انتقال برنامه هاي ۹ شبكه عربي اين ماهواره را قطع خواهد كرد . ماجراي شبكه المنار چنان ابعاد گسترده اي پيدا كرد كه در ۲۴ آذرماه ويويافي ردينگ كميسر اروپايي در امور رسانه ها نيز از تصميم دستگاه قضايي فرانسه تجليل كرد. دولت فرانسه هم اعلام كرد كه مايل است مشكلاتي كه پخش برنامه هاي برخي شبكه هاي تلويزيوني ماهواره اي نظير المنار لبنان ايجاد مي كند را در نشست اتحاديه اروپا مطرح كند.
بدين ترتيب كمتر از يك ماه پس از انعقاد قرارداد بين المنار و پاريس، پخش برنامه هاي اين شبكه در اروپا و از طريق يوتل ست قطع شد و بهانه اصلي آن نيز پخش برنامه اي در نوامبر گذشته بود كه گوينده برنامه به طور تلويحي رژيم صهيونيستي را به ترويج ايدز در كشورهاي عربي متهم كرده بود.
در پي اين اقدامات در تاريخ ۲۶ آذرماه يك مقام آمريكايي گفت وزارت خارجه آمريكا قصد دارد شبكه المنار را سازماني تروريستي معرفي كند.
اين واقعه صورت گرفت و با تروريستي خواندن المنار توسط دولت آمريكا عملا تمام دارايي هاي آن در آمريكا مسدود شده و هر نوع معامله مالي با آن غير قانوني خواهد بود. در پي اين اقدام، ماهواره بين المللي گلوب كالت در ۲۸ آذر اعلام كرد كه شبكه المنار را از خدمات ماهواره اي خود خارج كرده است.
بدين ترتيب رسانه هاي جهان غرب پس از يك ماه به صورت همه جانبه به مقابله با المنار پرداخته و عملاً صدا و تصوير آن را در اروپا و آمريكا خاموش كردند.

نگاه امروز
مقاومت رسانه اي
حزب الله لبنان و هرآنچه از آن برمي خيزد، پديده هايي نادرند. اين گروه كار خود را با مشي مسلحانه آغاز كرد اما اكنون به يكي از ستون هاي سياسي لبنان و منطقه تبديل شده است. دو دهه پيش در لبنان اراده اي قوي براي انكار حزب الله وجود داشت اما تدبير اين گروه در زمينه مسائل داخلي و امنيتي به سرعت آن را به گروهي قابل اعتماد تبديل كرد. امروزه يكي از سخنان تكراري مقام هاي لبناني دفاع از موجوديت حزب الله است؛ زيرا تلقي عمومي در لبنان اين است كه حزب الله، جنوب لبنان را براي مردم اين كشور امن و شمال اسرائيل را براي صهيونيست ها ناامن كرده است.
يكي از ابتكارهاي حزب الله لبنان كار فرهنگي و اجتماعي از طريق راه اندازي بنيادهاي خيريه و انجمن هاي فرهنگي و تأسيس ارگان هاي تبليغي بود. بنيادهاي خيريه حزب الله، بعدها الهام بخش ديگر گروه هاي اسلامي از جمله جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) و گروه هاي اسلامي پاكستاني و شمال آفريقا هم شد.
راه اندازي شبكه راديو-تلويزيوني المنار از جمله ابتكارهايي است كه حزب الله در سال ۱۹۹۱ به كار بست و به سرعت جاي خود را در جامعه رسانه اي جهان عرب و حتي جهان باز كرد. علت كاميابي اين شبكه اين بود كه اعراب و فلسطيني ها به نظام اطلاع رساني غالب در جهان كه عمدتاً آبشخور غربي و صهيونيستي دارد، اعتماد نداشتند و همواره بر اين گمان بودند كه آنچه درباره مقاومت اسلامي از اين رسانه ها منتشر مي شود، آغشته به تحريف است. به همين علت، پس از آنكه شبكه المنار راه اندازي شد، به سرعت مخاطبان فراواني يافت و مديران آن را بر آن داشت كه حوزه عمل خود را از خاورميانه و زبان عربي فراتر برند و به غرب و زبان هاي غربي هم توجه كنند. اين گسترش حوزه عمل شبكه المنار با تشديد تخاصم غرب با جهان اسلام همزمان شد و دولت هاي غربي را بر آن داشت كه پخش برنامه هاي اين شبكه را متوقف كنند.
حزب الله لبنان يك بار در سال ۱۹۹۶ از يك دام نظامي اسرائيلي ها جان به در برد. در آن سال صهيونيست ها اردوگاه قانا را كه تحت نظارت سازمان ملل بود، بمباران كردند تا حزب الله را به واكنش وادارند اما رهبري حزب الله تدبير به خرج داد و با بي جواب گذاشتن اين حمله، افكار عمومي جهان را عليه اسرائيلي ها شوراند. به نظر مي رسد اين بار نيز اين گروه در حال برنامه ريزي براي واكنش مشابه باشد زيرا حزب الله مي داند كه اطلاع رساني المنار، برخلاف آنچه غربي ها اصرار بر القاي آن دارند، ترويج تروريسم نيست، بلكه دفاع از مقاومت اسلامي در برابر تهاجم صهيونيستي است. اين تدبير بي نتيجه نخواهد ماند.

بازتاب محروميت المنار
محروم كردن شبكه المنار از پخش برنامه هاي خود براي اروپا و آمريكا بازتاب گسترده اي در جهان به ويژه در سطح منطقه، ملت هاي مسلمان و رسانه هاي آن داشته است.
در ذيل نمونه اي از اين بازتاب ها آمده است.
نظر كميسر فدراسيون بين المللي حقوق بشر
اقدام آمريكا در قراردادن نام شبكه المنار در فهرست سازمان هاي تروريستي و قطع پخش برنامه هاي آن در آمريكا نقض حقوق بشر و آزادي بيان است.حافظ ابوسعده كميسر فدراسيون بين المللي حقوق بشر در پاريس با بيان اين مطلب افزود: موسسات حقوق بشر و آزادي بيان ازجمله اپكس و انديكس كه مقرشان در آمريكا و كاناداست و بسياري از سازمان ها با اقدام آمريكا و فرانسه ضد المنار مخالفند.وي گفت در همايشي كه درباره آزادي اطلاعات و پخش تلويزيوني به زودي در تونس برگزار خواهد شد برخورد غيرقانوني آمريكا و فرانسه با شبكه المنار بررسي مي شود.كميسر فدراسيون بين المللي حقوق بشر ريشه هاي اقدام ضد المنار را در سياست جديد آمريكا براي اعمال سلطه بر كل جهان دانست و افزود: اين سياست مبتني بر بي اعتنايي به قوانين بين المللي و حقوق بشر است.
واكنش اتحاديه عرب
غلي  عقله  عرسان  دبيركل  اتحاديه  نويسندگان  عرب  با محكوم  كردن  حكم ممنوعيت  پخش  برنامه هاي  شبكه  المنار در فرانسه  گفت:  اين  حكم  مخالف  بيانيه جهاني  حقوق  بشر است  كه  در آن تصريح  شده  كه  آگاهي  حق  اساسي  براي  انسانهاست .
وي  گفت:  حكم  ممنوعيت  پخش  شبكه  ماهواره اي  المنار از يكسو ايجاد محدوديت براي  كساني  است  كه  سخن  مي گويند و از سوي  ديگر محدوديت  براي  كساني  است  كه  آن  سخن  را مي شنوند. اين  انديشمند عرب  اظهار داشت  كه  حكم  ممنوعيت  پخش  شبكه  المنار نوعي مصادره  آزادي  بيان  و حق  ديگران  در آگاهي  يافتن  از حقيقت  است  حتي  اگر اين  حقيقت  مخالف  رژيم  صهيونيستي  باشد. غلي  عقله  عرسان  با اشاره  به  تأثيرپذيري  دستگاه  قضائي  فرانسه  از جريانات  صهيونيستي  براي  صدور حكم  ممنوعيت  پخش  شبكه  المنار گفت:  صهيونيستها براي  پوشاندن  جنايات  خود قوانين  و سياستهاي  خاصي  را حتي  به  دولتهاي  داراي  حاكميت  و قدرت  تحميل  كرده اند و اين  موضوع  بايد سبب  شرمساري  دولت  بزرگ  و مستقلي  مانند فرانسه  باشد.
مجلس لبنان محكوم كرد
كميسيون  امور خارجه  مجلس  نمايندگان  لبنان  تصميم  دولت  فرانسه  را براي جلوگيري  از پخش  برنامه  هاي  شبكه  المنار محكوم  كرد. به  گزارش  واحد مركزي  خبر از بيروت  غلي  الخليل  رئيس  كميسيون  امور خارجه  مجلس  نمايندگان  لبنان  پس  از نشست  فوق  العاده  اين  كميسيون  گفت:  تصميم  دولت  فرانسه  بيانگر ميزان  تأثير صهيونيزم  در اين  كشور و نشانه  آشكار زير پاگذاشتن  حق  آزادي  بيان  است . وي  از دولت  لبنان  خواست  در اعطاي  امتياز به  رسانه  هاي  گروهي  و راديو تلويزيون  فرانسه  تجديد نظر كند و با عمل  به  توصيه  كميته  رسانه هاي  ارتباط جمعي  لبنان  در برابر فرانسه  دست  به  مقابله  به  مثل  بزند.
رئيس  كميسيون  امور خارجه  مجلس  نمايندگان  لبنان  همچنين  بر ضرورت  پيگيري  اين  موضوع  در مذاكره  با مقامات  فرانسوي  تأكيد كرد و از اتحاديه  عرب  خواست  عملا در اين  تحرك  سياسي  مشاركت  كند.
انتقاد سازمان خبرنگاران بدون مرز
در پي  متوقف  شدن  فعاليت  شبكه  تلويزيوني  المنار در فرانسه ، سازمان خبرنگاران  بدون  مرز با انتشار اطلاعيه اي  اعلام  كرد تعطيلي  ساده  و كامل  يك  رسانه  به  هيچ  وجه  روش  خوبي  نيست . به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از پاريس  سازمان  خبرنگاران  بدون  مرز افزود: اين كه  دولت  دستور بسته شدن  ساده  و كامل  يك  رسانه  را صادر كند به  هيچ  وجه  روش  مناسبي  نيست . اين  سازمان  اعلام  كرد: دستگاه  قضائي  فرانسه  بايد قبل  از اتخاذ چنين  تصميمي به  مسئولان  اين  شبكه  تلويزيوني  وقت  بيشتري  مي داد. سازمان  خبرنگاران  بدون  مرز اعلام  كرد اين كه  روند بسته  شدن  يك  شبكه  تلويزيوني  تا اين اندازه  سريع  انجام  مي گيرد نگران  كننده  است .
يادآور دوران كمونيستي
آمريكا با تلاش  براي  دستيابي  به  انحصار خبري  و شكل  دادن  به  افكار عمومي  در جهان  به  دوران  كمونيستي  بازگشته  است .
نويسنده  و مقاله نويس  مشهور بوسنيايي  در گفتگوي تلفني  با خبرنگار واحد مركزي  خبر، درباره  موضوع  ممنوعيت  پخش  برنامه هاي  شبكه المنار در آمريكا و اروپا گفت : در كشورهاي  كمونيستي  سابق ، قانون  به  اصطلاح  تبليغات  دشمنانه  وجود داشت ، به عنوان  نمونه  براساس  ماده  ۱۳۳ قانون  اساسي يوگسلاوي  سابق، هيچ  نوع  انتقادي  از حزب كمونيست  تحمل  نمي شد. مصطفي  سپاهيچ  افزود: اكنون  نيز از نظر آمريكا جناياتي  كه  اين  كشور و برخي  كشورهاي  ديگر انجام  مي دهند جنايت  نيست  بلكه  بيان  كردن ، نوشتن  و به تصوير كشيدن  اقدامات  زورگويانه  و ظالمانه ، جنايت  محسوب  مي شود.
لابي صهيونيست ها فرانسه را به زانو درآورد
ممنوعيت  پخش  برنامه هاي  شبكه  المنار لبنان  در قلمرو اتحاديه  اروپا از جانب  دولت  فرانسه ، از نشانه هايي  است  كه  ناظران  امور سياسي  و بين المللي، آن را مصداق  بارز نفوذ سرطاني  صهيونيستها در مجامع  تصميم گيري  فرانسه  مي دانند.
محمد شمس  رئيس  دفتر نمايندگي  شبكه  المنار لبنان  در تهران  در مصاحبه   با واحد مركزي  خبر با اشاره  به  تصميم  دولت  فرانسه  در ممنوعيت  پخش  برنامه هاي  اين  شبكه، تصريح  كرد: مقابله  با تبليغات  دروغين  رژيم  صهيونيستي  و انعكاس  واقعيتهاي  كشتار اين  رژيم  در سرزمينهاي  اشغالي  فلسطين  و نيز تلاش  براي  بيداري  ملتهاي  منطقه  در برابر خطر رژيم  نژادپرست  اسرائيل ، اصلي ترين  رويكردهاي  شبكه  المنار در توليد و پخش  برنامه ها بوده  است. وي  افزود: همين  روند روشنگرانه  و نشان  دادن  عمق  فجايع  رژيم  اسرائيل  ضد ملت  مظلوم  فلسطين ، باعث  شد كه  لابي  هاي  صهيونيسم  بين الملل  و رژيم  غاصب  تل  آويو با اعمال  فشارهاي  سياسي، دولت  فرانسه  را به  اتخاذ اين تصميم  غيرمنطقي  در ممنوع  كردن  پخش  برنامه هاي  شبكه  المنار در اروپا وادار كنند.نماينده  شبكه  المنار در تهران  خاطر نشان  كرد: پس  از اعلام  حكم  ممنوع  شدن  پخش  برنامه هاي  المنار در فرانسه  و اروپا، سيلوان  شالوم  وزير امور خارجه  رژيم  صهيونيستي  در تصميمي  وقيحانه، به  طور رسمي  و علني  از نخست  وزير فرانسه  تشكر كرد و ممنوع  ساختن  پخش  المنار در اروپا را گامي در جهت  پاسخ  به  نگرانيهاي  دولت  تل  آويو خواند.
انتقاد سوريه
مهدي  دخل  ا... وزير اطلاع  رساني  سوريه  از تصميم  دستگاه  قضائي  فرانسه  مبني  بر ممنوع  كردن  پخش  برنامه هاي  شبكه  تلويزيوني  المنار وابسته  به  حزب  ا...  لبنان  به شدت  انتقاد و تأكيد كرد: چنين  اقداماتي  موجب  تشويق  تروريستم  رسانه اي  خواهد شد. به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از دمشق ، وزير اطلاع  رساني  سوريه  با بيان  اين  مطلب  افزود: ممكن  است  اين  اقدام  به  سابقه اي  خطرناك  تبديل  شود و محافل  نژادپرست  از آن  براي  ترويج  تروريسم  رسانه اي  بهره  برداري  كنند.
اين  مقام  سوريه  تأكيد كرد: مراكز نژادپرست  در حال  حاضر نيز تأثير و نفوذ منفي  زيادي  بر فرهنگ، سياست  و اقتصاد دارند و اين  مسئله  با روحيه تسامح  و گفتگوي  تمدنها همخواني  ندارد.
وزير اطلاع  رساني  سوريه  تأكيد كرد: بديهي  است  هدف  اصلي  اين  جبهه  جديد كه  نژادپرستان  عامل  اصلي  آن هستند تحقق  روياهاي  اسرائيل  و ترويج  احساسات  ضد عرب  در مراكز اطلاع  رساني  در نقاط مختلف  جهان  به  ويژه  در كشورهاي  دموكراتيك  از جمله  فرانسه  است .
اعتراض صاحب نظران هندي
برخي از كشورهاي اروپايي در جلوگيري از پخش برنامه هاي شبكه المناربا واكنش صاحب نظران سياسي و رسانه هاي هندي مواجه شدند.به گزارش واحد مركزي خبر از دهلي نو، دكتر ظفرالاسلام خان سردبير مجله گازت در هند ممانعت از پخش برنامه هاي شبكه المنار را محكوم و آن را توهين به رسانه هاي جمعي دانست و افزود: اقدام آمريكا و اروپا در اين زمينه نشان مي دهد آمريكا و غرب به آزادي رسانه هاي جمعي اعتقادي ندارد.
قمر اغا، كارشناس مسايل سياسي و روزنامه نگار هندي نيز از تعطيل شدن المنار در اروپا و آمريكا انتقاد كرد و گفت: آمريكا مدعي طرفداري از آزادي و دموكراسي است اما با اين اقدام سياست دوگانه و تمسخر آميز خود را نشان داد.
مقابله  به مثل شركت هاي لبناني
به  نشانه  همبستگي  با شبكه  المنار كه  پخش  آن در فرانسه  ممنوع  شده  است، حدود پنجاه  شركت  اپراتور خصوصي  لبنان  پخش  برنامه هاي  شبكه  تلويزيوني  شبكه پنج  فرانسه  را متوقف  كردند. به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از بيروت،  ايهاب  سمير معاون  رئيس  شركت  ال  تي وي  كيبل  كه  در محله  رأس النابه  در مركز بيروت  قرار دارد اعلام  كرد: جلسه اي  را روز شنبه  گذشته برگزار كرديم  و در آن تصميم  گرفتيم  به  نشانه  همبستگي  با شبكه  المنار پخش  برنامه هاي  شبكه  پنج  فرانسه  را متوقف  كنيم .
يكي  ديگر از شركتهاي  اپراتور خصوصي  لبناني  از شنبه  چنين  تصميمي  را گرفته  است . سمير گفت:  تصميمي كه  شركتهاي  پخش  برنامه هاي  تلويزيوني  كابلي  در خصوص توقف  پخش  برنامه هاي  شبكه  پنج  فرانسه  در بيروت  اتخاذ كرده اند اولين  اقدام  ما در ابراز همبستگي  با شبكه  المنار است  و ما همچنان  در حال  رايزني  با ساير شركتها هستيم  تا در حركتي  كه  به راه  افتاده  است  شركت  كنند.

سياست
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
علم
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |