يكشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۳
كميته حقوق كودك تا يك ماه آينده راه اندازي مي شود
معاون اجتماعي سازمان بهزيستي كشور گفت: كميته حقوق كودك به منظور كاهش آسيب هاي جسمي و روحي عليه كودكان و حمايت از آنها، تا يكماه آينده با محوريت سازمان بهزيستي و همكاري قوه قضائيه تشكيل مي شود.
سيدحسن علم الهدايي در گفتگو با فارس افزود:آسيب هاي اجتماعي وارد بر كودكان همگام با رشد ساير آسيب هاي اجتماعي در حال گسترش است، به همين علت سازمان بهزيستي كشور با همكاري ساير ارگانهاي مرتبط به خصوص قوه قضائيه به منظور حمايت از كودكان و فرهنگ  سازي در ميان خانواده ها براي كاهش و پيشگيري از اين آ سيب ها اقدام مي كند.وي ادامه داد: آسيب هاي وارده بر كودكان انواع مختلفي دارد و حدود ۷۰ درصد آنها را آزارهاي جسمي و رواني تشكيل مي دهد كه فقر فرهنگي و آگاه نبودن خانواده از اين مسائل مهمترين عامل پيدايش آنهاست.
وي گفت: آزار جنسي كودكان نيز يكي از انواع آسيب هايي است كه بر كودكان تحميل مي شود و با وجودي كه اين نوع آزار نسبت به ساير آسيب هاي اجتماعي وارد بر كودكان كمتر است اما به علت افزايش CDها، فيلم هاي خلاف عفت و برنامه هاي ماهواره اي و نيز با توجه به بالا رفتن سن ازدواج و نرخ طلاق در جامعه اين نوع آسيب اجتماعي در حال افزايش است.
وي همچنين افزود: ۴۴ اورژانس اجتماعي بهزيستي و نيز خط تلفني ويژه كودكان به شماره ۳۷۱۱۱۱۱ در برخي استانهاي كشور به طور شبانه روزي خدمات رساني به آسيب ديدگان اجتماعي را انجام مي دهند، ضمن اينكه ايجاد خط تلفني حفاظت از كودكان، مذاكرات نهايي خود را سپري مي كند و به زودي در سراسر كشور راه اندازي مي شود.

مسافرت همراه كودك
001587.jpg
تابستان فصل تعطيلي و مسافرت است. در اين ميان خانواده هايي كه فرزند خردسال دارندممكن است در تابستان با يك دوراهي مواجه مي شوند.آنان از مسافرت رفتن به همراه يك كودك احساس نگراني مي كنند. اما در زير به راهكارهايي اشاره شده است و در آن به شما مي آموزد چگونه سفري راحت و سلامت در كنار كودك خود داشته باشيد.
قبل از به دنيا آمدن «الني»، من هزاران كيلومتر از طريق هواپيما، اتومبيل و يا كشتي به سفر مي رفتم. اما وقتي كه او يك كودك نوپا بود، اولين فرصت براي سفر خانوادگي ما فراهم شد ولي واقعاً  از تعطيلات چيزي نفهميديم. مسافرت رفتن با هواپيما مشكلاتي به همراه داشت. الني دچار حالت تهوع ناشي از پرواز مي شد، ناآرام و بي قرار بود، آب ميوه اش را به زمين مي ريخت و به صندلي جلو لگد مي زد. خلاصه تا زمان پياده شدن از هواپيما اشك هردويمان در  آمد،كه اين به هيچ عنوان شروع خوبي براي يك مسافرت تفريحي نبود. ولي در نهايت، به همراه آوردن «الني» با تمام زحمتش ارزشمند بود، چون او با چشمانش جاهاي جديد را در طول سفر مي بيند.اگر شما در تابستان قصد سفر همراه با كودك نوپاي خود را داريد، آيا اين كار را با هواپيما، قطار يا اتومبيل انجام مي دهيد؟ خواندن مطالب زير، به شما كمك خواهد كرد كه چه كار كنيد و حتي چگونه در طول سفر لذت ببريد.
مسيري را كه كودكتان دوست دارد انتخاب كنيد. به نظر «كان كيور» يكي از كارشناسان و مادر دو بچه: «معمولاً  فرزندتان آشنايي بيشتري در مورد سفر با اتومبيل دارد، ولي اگر بيش از دو ساعت رانندگي كرده بهتر است كه در چند جا براي رفع خستگي و احساس آرامش توقف كنيد.» به عنوان نمونه، در يك مسافرت خانوادگي «كيور» و همسرش كه به ۳ روز انجاميد، آنها در طول مسير از باغ وحش «سن سيناتي»و مزرعه اسب ها در «كنتاكي» ديدن كردند. همچنين آنها به اولين جاي مناسبي كه در جاده رسيدند ساعت ۱۰ صبح بود كه در آنجا براي خوردن و بازي كردن ايستادند و سپس با جديت تمام زماني كه فرزندانشان در خواب نيمروزي بودند به راهشان ادامه دادند.
قطار وسيله ديگري است كه كودكان دوست دارند با آن به سفر بروند، در طول مسير شما همراه فرزندتان مي توانيد در راهروهاي قطار بالا و پايين برويد، با افراد كوپه هاي ديگر آشنا شويد و مناظر زيباي جاده را از پنجره ببينيد. «كيور» مي گويد: «مسافرت با قطار زياد به صرفه نيست- البته گاهي اوقات از هواپيما ارزان تر است- هر چند، قطارهاي زميني- دريايي براي كودك زير ۲ سال بليت نمي گيرند و در بعضي از مسيرهاي طولاني بليت افراد ۲ تا ۱۵ سال كه همراه يك بزرگسال باشد را به صورت نيم بها محاسبه مي كنند.
تند و سريع و مستقيم برويد. اگر قصد سفر با هواپيما را داريد، اولين كار رزرو و تهيه بليت است؛ ممكن است مشكلاتي از قبيل پر بودن جا، شرايط بد آب و هوايي، ترافيك هوايي و شرايط ديگري باعث تأخير در پرواز شود. بعضي اوقات پروازهاي بدون توقف كمي گران تر است، ولي شما مستقيم بدون هيچ گونه رنج و عذابي از مبدأ به مقصد مي رسيد. به نظر «كيور»: «اگر شما در جايي زندگي مي كنيد كه فقط يك فرودگاه دارد، با اتومبيل رفتن كمي باارزش تر از سوار شدن به يك هواپيماي بدون توقف است.»
براي پرواز، مسائل امنيتي (مانند وسايل مورد نياز) را رعايت كنيد. حداقل بايستي يك ساعت و نيم قبل از ساعت پرواز در فرودگاه حاضر شويد(براي پروازهاي بين المللي كه بايد زودتر بياييد)، چون بايد شما، فرزند و وسايلتان از دستگاههاي بازرسي عبور كنيد، براي سريع گذشتن از اين مراحل، از آوردن طلا و جواهر و يا هر وسيله ديگري كه فلز در آن به كار رفته باشد، خودداري كرده و مطمئن باشيد كه در ساك بچه و وسيله حمل كودكتان، قيچي، ناخن گير، اسلحه اسباب بازي و يا هر چيز ديگري كه باعث روشن شدن چراغ قرمز دستگاه يا توقيف كردن وسايلتان شود، وجود نداشته باشد. كفشي بپوشيد كه بند فلزي نداشته باشد چون در غير اين صورت از شما مي خواهند كه آنها را در آوريد.
از كالسكه استفاده كنيد. ممكن است كه فرزندتان دوست داشته باشد خودش راه برود، ولي با استفاده از كالسكه در آن ازدحام جمعيت فرودگاه خيلي سريع تر مي توانيد حركت كنيد و معمولاً  مي توان آن را تا مقابل محل ورودي باند هواپيما حمل كرد. قبل از سوار شدن به هواپيما برچسبي به آن بزنيد و آن را در كنار درب هواپيما نزد مهماندار قرار دهيد و بار ديگر هنگام رسيدن به مقصدتان از آن استفاده كنيد.
صندلي راحتي براي نشستن او به همراه آوريد. اگر وسوسه شده ايد كه پول كمتري خرج كنيد، مي توانيد فرزند نوپاي خود را در طول پرواز روي پاي خود بنشانيد. طبق نظر يكي از كارشناسان: «اگر هواپيما با خرابي وضع هوا مواجه شد يا در معرض خطر سقوط قرار گرفت، براي كودك زير ۲ سال خيلي ايمن تر است اگر در صندلي ماشين با كمربند بسته نشسته باشد. بيشتر صندلي هاي ايمني كودكان در صورتي كه پهناي آنها بيشتر از ۳۰ سانت نباشد براي هواپيما مناسبند. (زمان بليت رزرو كردن اين مسأله را بپرسيد). يكي از متصديان قديمي پرواز مي گويد: «بعضي خطوط هوايي اجازه مي دهند كه شما صندلي ماشين كودكتان را در داخل هواپيما آورده و آن را در صندلي خالي كه حتي از قبل آن خريداري نكرده، قرار دهيد.» اما امروزه، با وجود محدوديت هايي در جداول زماني، كمتر مي توان صندلي خالي قابل دسترس پيدا كرد.»
مواظب گوش هاي كوچك فرزندتان باشيد. با تغييرات فشاري كه در هنگام بلند شدن و فرود آمدن هواپيما در كابين بوجود مي آيد، گاهي اوقات باعث گوش درد بچه هاي كوچك مي شود. اگر كودكان به علت سرماخوردگي بيني شان گرفته، حساسيت دارند يا به عفونت گوش مبتلا هستند براي ناراحتي هاي گوش خيلي مستعدتر از ديگران مي باشند. به عقيده دكتر «ويدوم»: «در هنگام بلند شدن و فرود آمدن هواپيما به كودك نوپاي خود نوشيدني بدهيد.بلعيدن كمك مي كند تا فشار گوش تسكين يابد.»
از داروهاي مخصوصي استفاده كنيد. استفاده كمي از داروهاي ضد اختناق يا آنتي هيستامين قبل از پرواز كمك مي كند تا كودك شما در هنگام پرواز به راحتي نفس بكشد. اما، ابتدا بايد با دكترش مشورت كنيد، چون آنتي هيستامين هايي نظير ديفين هيدرامين، بعضي اوقات نتيجه معكوس دارد و ممكن است باعث خشكي بيني و دهان شود. دكتر «ويدوم» اخطار مي دهد: «هرگز در هنگام مسافرت از داروهاي خواب آور براي فرزندتان استفاده نكنيد.» گاهي اوقات آنتي هيستامين ها نتيجه معكوس دارد و باعث بيشتر فعال شدن كودك مي شود. در پايان «كيور» اضافه مي كند: «آخرين مطلبي كه شما بايد ياد بگيريد اين است كه وقتي در اتومبيل يا هواپيما با ارتفاع ۳۵۰۰۰ پا در هوا قرار داريد، ممكن است فرزندتان واكنش بدي در برابر يك دارو از خود نشان دهد.»
سفري با آرامش خيال
در هنگام سفر با كودك نوپاي خود بايستي نوشيدني ها و خوراكي هاي مورد علاقه اش را همراه بياوريد (آوردن غذاي بيشتر، پوشك و يا هر چيز ديگري كه فكر مي كنيد به آن نياز خواهيد دشت، الزامي است) در اين جا به نكاتي اشاره مي كنيم تا سفر خوب و خوشي داشته باشيد:
- در كيف كوچكي چند كتاب و اسباب بازي  جديدي را كه قبلاً  فرزندتان آنها را نديده، قرار دهيد. يكي، يكي آنها را در طول سفر به او بدهيد. از آوردن اسباب بازي هايي كه داراي قطعات كوچك است، بپرهيزيد، چون ممكن است قطعات مابين يا زير صندلي ها گم شود.
- نوارهاي موزيكال و شاد براي سرگرم كردن آنها در ماشين بياوريد، همچنين آوردن يك توپ به هنگام ايستادن ماشين و بازي با آن ضروري است.
- در هواپيما، به كودكتان ابرهاي آسمان را از پنجره نشان دهيد. برچسب هاي پلاستيكي قابل حركت براي تزئين سيني غذاي او همراهتان بياوريد، همچنين آوردن تعدادي مداد شمعي و كاغذ براي نقاشي كشيدن او بسيار لازم است.
- در كيفتان حيوانهاي مورد علاقه فرزندتان يا لوگوهاي كوچك را براي سرگرم كردن او بگذاريد. وسيله راحتي كه كودك شما در طول سفر به راحتي در آن بخوابد، همراه داشته باشيد.
نويسنده: لورا برادول
ترجمه:رزيتا شاهرخ
منبع: پرنت
عكس : محمد طاهر بهزادي

چگونه با نوجوانان رفتاركنيم؟
001590.jpg
چرا فرزند ۱۳ ساله شما كه هميشه صحبت مي كرد طي ۳ سال اخير كم حرف شده است؟
نياز به تنهايي
بنابر دلايل بسياري فرزندان در اوايل نوجواني ساكت مي شوند. با ورود نوجوان به بزرگسالي نياز او به تنهايي افزايش مي يابد. نوجوان از تغييرات جسمي و عاطفي خود احساس شرم و ناامني مي كند. افكار و احساسات متغير دارد. ارتباط عامل اساسي روابط خوب خانوادگي است. نوجواني كه نتواند آزادانه با والدين صحبت كند نمي تواند نيازهايش را مطرح كند.
بدون ارتباط خوب و مؤثر شما نمي توانيد از نوجوان حمايت و به او توجه كنيد. او هم نمي تواند حرف دلش را به شما بگويد و رفتار خوبي داشته باشد.
ارتباط شامل حركات غيركلامي و تماس غيرجسمي است.
والدين بايد هميشه با فرزندان صحبت كنند. اگر فرزندتان از حرف زدن طفره مي رود، بايد با روش هاي مختلف او را به صحبت كردن تشويق كنيد.
چگونه مي توان جوان را به حرف زدن تشويق كرد؟
- براي فرزندتان وقت بگذاريد، بسياري از نوجوانان شاكي هستند كه والدين به حرف آنان گوش نمي كنند. ارتباط مانند خيابان دو طرفه است، اگر مي خواهيد جوان به حرف تان گوش كند شما بايد حرف هايش را بشنويد.
- براي نظر جوان احترام قائل شويد.
نفس عميق بكشيد، بپذيريد نظر نوجوان مي تواند در برخي موارد با ارزش باشد.
- با رفتار مناسب الگو و سرمشق فرزندان باشيد.
اگر رفتار خوبي با همسر و فرزندان داشته باشيد، نوجوان مي كوشد رفتارتان را سرمشق قرار دهد.
- انعطاف پذير باشيد.
به موضوعات مورد علاقه نوجوان توجه كنيد، نه مسائل مورد توجه خودتان
- توهين نكنيد.
نوجوانان مانند همه دوست ندارند تحقيرشوند و والدين قدرت خود را نشان دهند.
- نظرات خود را به فرزند تحميل نكنيد.
هرگز فرزندتان به زور و اجبار حرف تان را نمي پذيرد.
- پيشداوري نكنيد.
قبل از نتيجه گيري و پيشداوري با دقت به حرف هاي نوجوان گوش كنيد. اگر نوجوان تصور كند والدينش كوتاه  فكر هستند، حرف آنان را گوش نمي كند.
روش هاي صحبت با نوجوان:
- زماني را فقط به نوجوان اختصاص دهيد. تنها با او به پارك و سينما برويد.
- مسايل و رويدادهاي روزمره را براي جوان تعريف كنيد.
- سؤالات باز بپرسيد. از پرسيدن سؤالاتي كه جواب آن بله يا خير باشد، خودداري كنيد. به جاي آن كه بپرسيد امروز خوب بود؟ بپرسيد: «كلاس موسيقي چه خبر بود؟»
با فرزندتان در مورد مسايل مورد علاقه او نظير فوتبال و... صحبت كنيد.

زندگي
اقتصاد
انديشه
جهان
سياست
فرهنگ
ورزش
|  اقتصاد  |  انديشه  |  جهان  |  زندگي  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |