دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۶۷
در پاسخ به اعتراض مردم نسبت به گراني هامديرعامل سازمان حمايت از مصرف كنندگان اعلا م كرد :
كالا  و خدمات تنها ۸ درصد گران شده !
در خصوص افزايش قيمت كالا  و خدمات از سوي مسؤولين اظهارنظرهاي متفاوتي شنيده مي شود.
به تازگي نيز رئيس سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليد كنندگان در گفت وگو با خبرگزاري فارس عنوان كرده كه افزايش قيمت اخير مربوط به كالا ها و خدمات دولتي نيست در عين حال قيمت كالا  و خدمات دولتي به استثناي انرژي تنها ۸ درصد افزايش پيدا كرده است. اين در حالي است كه به گفته كارشناسان ۸۰ درصد اقتصاد كشور دولتي است. بنابراين باتوجه به اظهارات مديرعامل سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليد كنندگان، نقش بخش خصوصي كشور بايد خيلي پررنگ باشد كه توانسته در يك حركت استراتژيك اين گونه قيمت ها را افزايش دهد.
احمد علي احمديان رئيس سازمان حمايت اضافه كرده است: باتوجه به قانون برنامه سوم، قيمت كالاها و خدمات دولتي در سال جديد بين ۷ تا ۸ درصد افزايش پيدا كرده است.
وي افزود: افزايش قيمت هاي ديگر را بايد از سازمان هاي نظارتي پيگيري كرد.
احمديان افزايش قيمت حاملهاي انرژي را جدا از ميزان ياد شده عنوان كرد و گفت: باتوجه به پيشنهاد دولت و مصوبه مجلس اين حاملها افزايشي بيشتر از ۷ تا ۸ درصد داشته است.وي خبر كاهش يارانه كالا هاي اساسي را تكذيب كرد و گفت: يارانه كالا هاي اساسي نه تنها كاهش پيدا نكرده، بلكه باتوجه به رشد جمعيت، افزايش پيدا كرده است.احمديان افزود: هم اكنون در بازار، قيمت كالا هاي اساسي به همان ميزان قبل از سال عرضه مي شود و هيچ افزايشي پيدا نكرده است.در همين حال عضو كميسيون اقتصادي مجلس اعلا م كرد كه مسؤولين نظارتي در برخورد با گراني هاي اخير كوتاهي مي كنند.ايرج نديمي گفت: حجم گراني هاي اخير براي مردم ما مشكلآفرين شده، اما متأسفانه مسؤولين نظارتي كمتر به اين مسأله توجه دارند و در برخورد با آن كوتاهي مي كنند.وي اظهار داشت: مردم انتظار دارند در شرايط كنوني كه افزايش قيمت كالا ها و خدمات دولتي زندگي آنان را با مشكل مواجه كرده، مسؤولين نظارتي برخورد جدي داشته باشند.وي افزود: از نظر قانوني در اين زمينه مشكلي وجود ندارد.
نديمي با اشاره به تصويب لا يحه نظام صنفي كشور گفت: با تصويب اين لا يحه تكليف همه مسؤولين با افزايش بي رويه قيمت ها مشخص شده و جاي ترديدي در مورد برخورد قانوني با آن نمي ماند.
وي افزود: ضعف واحدهاي نظارتي، افراد متخلف را در افزايش بي رويه و خارج از ضابطه قيمت ها جسورتر كرده است.
نماينده مردم لا هيجان با اشاره به لا يحه حمايت از حقوق مصرف كننده گفت: اين لا يحه كه پس از تصويب برنامه چهارم در صحن علني مجلس مطرح خواهد شد، بسياري از مشكلا ت موجود را حل خواهد كرد.عضو كميسيون اقتصادي مجلس افزود: متأسفانه به دليل آن كه مجلس گرفتار تصويب برنامه چهارم است، وقت رسيدگي دقيق و جزيي به گراني هاي اخير را ندارد؛ اما بعد از تصويب لا يحه برنامه چهارم به ا ين مشكل رسيدگي خواهد كرد.دكتر جمشيد پژويان، كارشناس اقتصادي نيز درباره روند افزايش قيمت ها گفت: افزايش قيمت هاي خدمات و كالا هاي دولتي علت اصلي بالا  رفتن قيمت ها در ماههاي اول سال است.
وي افزود: افزايش حجم نقدينگي باعث گراني هاي اخير و افزايش نرخ تورم شده است.
عضو هيأت علمي دانشگاه علا مه طباطبايي يكي از دلا يل عمده اين مشكل را افزايش قيمت كالا ها و خدمات دولتي عنوان كرد و گفت: اين اقدام دولت باعث مي شود تا از نظر رواني اقتصاد كشور متأثر شده و قيمت كالا ها و خدمات افزايش پيدا كند.پژويان در ادامه با اشاره به شرايط نامناسب اقتصادي كشور اظهار داشت: بودجه متورم دولت كه هر ساله نيز حجيم تر مي شود، باعث شده تا حجم نقدينگي كشور همواره روند صعودي داشته باشد.
وي دليل ديگر افزايش قيمت ها را بالا  رفتن هزينه توليد در كشور عنوان كرد و گفت: افزايش قيمت عوامل توليد همچون دستمزد يكي ديگر از دلا يل عمده ديگر تورم افسار گسيخته در كشور است.

هزينه هاي دارو سرسام آور است
پزشك گريزي و درد بي درمان گراني
درحاشيه خبرها
بسياري از ما در طول عمرمان بيمار شده و به دكتر نيز مراجعه كرده ايم. البته اين امر طبيعي است كه اگر كسي بيمار شد به سراغ پزشك برود تا دوباره سلا متي خود را بازيابد؛ اما مسأله و نكته اساسي در اين بين هزينه هاي كسب مجدد سلا متي است كه هر روز در حال افزايش است. به عبارتي بايد گفت پس بهتر است قشر متوسط و ضعيف تا حد امكان از بيمار شدن به ويژه در زمان تنگدستي پرهيز كند! هرچند كه سنگ به پاي لنگ مي خورد.
بالا  بودن هزينه هاي درمان باعث مي شود بسياري از افراد اقدام به خوددرماني كنند و برخي نيز با استفاده از آموزه هاي بزرگان خاندان اقدام به مصرف داروي گياهي مي كنند تا شايد بتوانند از پرداخت هزينه درمان فرار كنند البته در اين ميان واي به حال كساني كه فاقد دفترچه هاي بيمه درمان هستند؛ چراكه امروزه كمتر كسي مي تواند بدون حمايت بيمه از پس مخارج درمان و دارو برآيد.
در حال حاضر ويزيت يك پزشك عمومي حدود دو تا ۳ هزار تومان است. ميزان ويزيت دكتراي متخصص از ۴ هزار تومان به بالاست؛ البته مي توان با ارائه دفترچه بيمه از برخي دكترها تخفيف گرفت ولي در مراجعه به دكتر متخصص اين دفترچه ها كاملا ً خاصيت خود را از دست مي دهد. چنانچه شما از مزاياي تأمين اجتماعي بهره مند باشيد در صورت مراجعه به مراكز درماني اين سازمان نيازي به پرداخت هزينه ويزيت نداريد.
ولي بسياري از مردم به دليل مشكلا ت اقتصادي و اين كه فاقد درآمد بالا  هستند نمي توانند دفترچه تأمين اجتماعي داشته باشند؛ البته كارفرمايان هزينه بيمه كارگران خود را متقبل مي شوند ولي در برخي مواقع افرادي نيز هستند كه بايد به شكل خويش فرما خود را بيمه كنند.
بيگي، يكي از بيماراني كه به بيمارستان امام خميني(ره) مراجعه كرده است در اين زمينه گفت: متأسفانه هر روز كه مي گذرد نرخ ويزيت پزشكان و هزينه هاي دارو افزايش مي يابد. براي ويزيت يك پزشك عمومي بايد دو هزار تومان پول پرداخت؛ البته اين قيمت در تمامي نقاط شهر يكسان نيست.
وي افزود: اين كار سبب شده كه قشر وسيعي از جامعه به سوي خوددرماني بروند كه اين عمل نتايج منفي بسياري براي فرد به همراه دارد.
وي با بيان اين كه بهترين شيوه براي كاهش هزينه دارو و درمان در كشور گسترش بيمه درماني است، افزود: كارفرمايان بايد توجيه شوند كه كارگر خود را بيمه كنند زيرا كارگر با درآمد پايين خود نمي تواند هزينه هاي دارو و درمان را به صورت آزاد بپردازد.
غفاري، يكي از مراجعه كنندگان به داروخانه اي در تهران نيز با گلا يه از افزايش قيمت خدمات درماني در كشور اظهار داشت: اگر شخصي دچار بيماري شود گذشته از اتلا ف وقت و زمان بسيار بايد مبلغي از درآمد خود را صرف اين كار كند.
وي با اشاره به اين كه گسترش مراكز درماني خيريه براي استفاده و بهره مندي تمامي اقشار جامعه به ويژه افراد كم درآمد و فقير جامعه يكي از كاركردهاي مفيد براي كاهش هزينه هاي درماني خانواده هاست، تصريح كرد: ايجاد مراكز درماني توسط افراد خير يكي از عواملي است كه نقش مهمي در كاهش هزينه هاي درماني خانواده ها دارد.
وي با بيان اين كه حتي افرادي كه داراي دفترچه هاي خدمات درماني هستند بايد مبلغي را به عنوان فرانشيز پرداخت كنند، گفت: اين كار سبب شده كه افراد اعتماد كمتري به اين نوع دفترچه ها پيدا كنند.
غفاري در ادامه گفت: اگر روند افزايش درمان همچنان ادامه يابد افراد ترجيح خواهند داد كه به پزشك مراجعه نكنند و اين امر عواقب وخيمي براي جامعه به همراه خواهد داشت.

عكس روز
اسكناس هاي تاخورده
003087.jpg
اسكناس در زمره ثروت ملي يك كشور به شمار مي رود.
براي چاپ هر اسكناس هزينه هنگفتي صرف مي شود و ارقام قابل توجهي هم براي از ميان بردن پول هاي مستهلك صرف مي شود.
در اين ميان هنوز پس از سالها رواج پول كاغذي در ايران، فرهنگ به جاي استفاده از آن در بين مردم رواج نيافته. در شرايطي كه زمان استفاده مفيد از يك اسكناس در بسياري از كشورهاي اروپايي حدود هفت سال برآورد مي شود. در ايران اين دوره زماني به سه سال محدود مي شود. بي دقتي گروه كثيري از مردم در استفاده صحيح از پول است كه سالا نه ميلياردها تومان هزينه جمعآوري، نابودسازي و چاپ دوباره اسكناس را بر دولت تحميل مي كند.

مبارزه بي امان شهرداري با برچسب تبليغاتي
صاحبخانه هاي  نگون بخت
گزارش 
گاه به گاه عبور از كوچه پس كوچه هاي شهر، نگاه را خيره به درهايي نگاه مي دارد كه با هنر انتزاعي آميزه اي از كوبيسم و امپرسيونيسم، آراسته شده اند.
صاحبخانه نگون بخت ناچار است بابت ذوق و سليقه «لوله بازكن ها» متقبل خسارت زيادي شود تا يا درب خانه اش را دوباره رنگ بزند يا با هزار زحمت و مشقت، آن را نيمه كاره تميز كند.
به همين دليل است كه شهرداري تهران با جديت فراوان مشغول مبارزه با اين آلوده سازان شده  كه تا حدود بسيار زيادي نيز موفق بوده است.
معاون امور مناطق سازمان زيباسازي شهر تهران گفت: ۷۰ درصد از عمليات طرح پاكسازي سطح شهر تهران از برچسب هاي تبليغاتي انجام شده است.
مهندس عرب افزود: اين طرح در سطح محدوده مناطق ۲۲ گانه و تهران بزرگ در حال انجام است.
وي افزود: ۳۰ درصد باقي مانده از برچسب هاي تبليغاتي نيز كه در معابر فرعي شهر باقي مانده است تا پايان ماه جاري (ارديبهشت) به اتمام مي رسد.
وي در خصوص مشكلا ت ناشي از اين قبيل فعاليت ها گفت: متأسفانه به علت نبود يك مديريت واحد شهري، شاهد حضور ارگان هاي مختلف در اين زمينه هستيم و اين مسأله كار سازمان زيباسازي شهر تهران را با مشكل مواجه ساخته است.
وي ادامه داد: بر همين اساس سازمان زيباسازي مأموريت دارد براي انسجام در فعاليت هاي زيباسازي شهر تهران، با اين قبيل ارگان ها هماهنگي هاي لا زم را صورت بدهد.
معاون امور مناطق سازمان زيباسازي شهر تهران گفت: تعدادي از شركتهاي خدماتي از سطح ديوارها و درب هاي منازل به عنوان تابلوهاي تبليغاتي استفاده مي كنند كه به همين جهت سازمان اقدامات لا زم را براي برخورد با اين تخلفات آغاز كرده است.
عرب افزود: سازمان زيباسازي در وهله اول آموزش را سرلوحه برنامه هاي خود قرار داده و بعد از آن و در صورتي كه شركت هاي تبليغاتي در اين خصوص توجيه نشوند،  مراتب از طريق مراجع قضايي دنبال و با آنها به شدت برخورد خواهد شد.
وي از اجراي طرح هاي زيربنايي توسط سازمان زيباسازي شهر تهران در سال ۸۳ خبر داد و گفت: سازمان مأموريت دارد با زيبا ساختن شهر در جهت رفاه و آسايش خاطر شهروندان گام بردارد.

بازهم حديث بازنشستگي
نوسازي صنايع ، نوسازي افراد
003090.jpg
چندي پيش خبر كاهش سن بازنشستگي در پي اجراي قانون نوسازي صنايع، شايع شد كه گروهي را خوشحال كرد و عده اي را نيز آزرده ساخت.
عده اي كه يك فقره خودروي ولو كهنه و فرسوده دارند از بابت اين كه مي توانند تمام و كمال به امر خطير مسافركشي بپردازند و در كنارش از حقوق اندك بازنشستگي استفاده كنند خوشحال شدند و آنهايي هم كه خودرويي اندوخته ندارند از بابت كاهش دستمزدشان ناراحت مي شوند. چون دست آخر بايد كار جديدي پيدا كنند پس بهتر است در محل كنوني باقي بمانند؛ اما چون دنيا محل گذر است و هيچ چيز پابرجا نمي ماند، تمام اين تفكرات هم نقش بر آب شدند.
آنچه كه طي روزهاي اخير به اشتباه در مورد بازنشستگي كارگران با ۲۵ سال سابقه كار اعلا م مي شود، صحت ندارد بلكه اشاره به بخشي از مفاد ماده ۱۰ قانون تنظيم مقررات نوسازي صنايع است كه هنوز آيين نامه اجرايي آن به دستگاه هاي ذيربط ابلا غ نشده و متأسفانه متن كامل ماده مزبور نيز عنوان نشده است.
بدون ابلا غ آيين نامه اجرايي و بدون پيش بيني منابع مالي لا زم و تخصيص آن از سوي دولت، سازمان تأمين اجتماعي مجاز نيست نسبت به اجراي ماده ۱۰ قانون تنظيم بخشي از مقررات تسهيل نوسازي صنايع اقدام كند. بازنشستگي با ۲۵ سال سابقه صرفا براي كارگاه هاي داراي شرايط خاص كه مشمول قانون نوسازي صنايع هستند آن هم به شرط جايگزيني يك نفر نيروي جديد به طور دائمي و نيز پرداخت مابه التفاوت متعلقه از سوي كارفرما و دولت است.
براساس ماده ۱۰ قانون تنظيم بخشي از مقررات تسهيل نوسازي صنايع، به كارفرمايان واحدهاي صنعتي و توليدي داراي پروانه بهره برداري مشمول قانون نوسازي صنايع اجازه داده شده است تا پايان برنامه سوم توسعه به ازاي هر نفر اشتغال جديد، يك نفر از كاركنان باسابقه پرداخت حق بيمه بيش از ۲۵ سال را با پرداخت ۵۰ درصد مابه التفاوت كسورات سنوات باقيمانده تا زمان بازنشستگي قانوني، پيش از موعد بازنشسته كنند. در اين ماده از قانون ياد شده همچنين پيش بيني شده است ۵۰ درصد ديگر مابه التفاوت كسورات نيز در قالب بودجه هاي سالا نه از سوي دولت، تأمين و به سازمان تأمين اجتماعي پرداخت شود.
از آنجا كه در اين قانون براي دولت تكاليف مالي تعريف شده است و دولت بايد ۵۰ درصد مابه التفاوت كسورات سنوات باقيمانده هر يك از مشمولان اين قانون را تا رسيدن به زمان قانوني بازنشستگي تأمين و پرداخت كند، بدون آيين نامه اجرايي و پيش بيني منابع مالي لا زم از سوي دولت، صندوق هاي بيمه و بازنشستگي از جمله سازمان تأمين اجتماعي را‡ساً نمي توانست اين بخش از قانون را اجرا كند.

بيكاري اين همه دردسر دارد
اپيدمي كنكورها و آزمون ها
هميشه آزمون هاي مختلف دورنماي روشني را پشت خود ترسيم مي كنند، دورنمايي از موفقيت، ثروت، شهرت يا حتي فرار از نكبت و مشكلا ت مالي و هزاران دردسر.
نخستين آزموني كه باعث تشويق جوانان بسياري مي شود و آنها را چند سالي - حداقل يك سال - از زندگي باز مي دارد و به جاي زندگي، اوقات آنها را تنها و تنها مغروق كتاب هاي درسي مي كند و باعث فرسوده شدن - هرچند ناچيز -ذهن شان مي شود كنكور دانشگاه ها است. كنكور در طول دو دهه اخير سد بزرگ ميان خوشبختي و فلا كت، براي خيل عظيمي از جوانان بوده.
گروه عمده اي - شايد به اشتباه - خود رامحبوس در تيرگي مي بينند و دروازه هاي كنكور را نوري عظيم در تلا لو مي دانند كه آنها را به سوي ثروت مي برد.
شايد در اين بين تنها عده اي قليل به دانش اندوزي مي انديشند و باقي به بازار كاري فكر مي كنند كه داشتن يك مدرك براي يافتن پيشه اي مناسب، بسيار ياري شان خواهد داد.اما معضل كنكور، حاشيه هاي دردسرساز زيادي نيز در كنار خود دارد كه شايد بزرگ ترين آنها فريفتن جوانان در ازاي فروش سؤالات آزمون باشد.
اين مسأله حتي در مورد آزمون استخدامي ادواري - كه چند روز قبل برگزار شد - هم بروز كرده. جوانان به اميد گذر از اين سد، در دام دسيسه افرادي مي افتند كه در ازاي ارقام هنگفت، چند ورق پاره را به عنوان پرسش هاي امتحان به آنها يا افرادي نظير آنان مي فروشند و تنها به هنگام امتحان است كه در مي يابند پولي كه مي توانست دستمايه حل چند مشكل - حتي اندك - شود چگونه بر باد رفته.
از اين رو است كه مسؤولان سازمان سنجش برآشفته شده اند و دوباره به داوطلبان امتحانات گوناگون هشدار مي دهند فريب اين افراد سودجو را نخورند و با تكيه بر دانش خود، به رقابت با سايرين بپردازند.
به هر حال اين اپيدمي كنكور ها و آزمون ها در كشور كه خود معضلي بر پيكره زندگي جوانان شده، دغدغه هاي زيادي را نيز در پي دارد كه رفع شان اگر ناممكن نباشد، چندان ساده ميسر نخواهد شد.

خبر روز
مردم نان باكيفيت مي خواهند
يكي از مسائلي كه همواره از سوي خريداران نان مطرح بوده است، كيفيت پايين نان است كه نارضايتي بسياري از مردم را به دنبال داشته است.
از آنجا كه نان جزو غذاي اصلي مردم كشور ما محسوب مي شود و سفره ايراني معمولا ً بدون نان تكميل نمي شود، از اهميت زيادي برخوردار است.
ايرانيان اعتقاد خاصي به نان و افزايش بركت سفره دارند. در سال هاي اخير قيمت انواع نان همواره افزايش داشته ولي به اعتقاد مردم در كنار افزايش قيمت، كيفيت نان از سطح مطلوبي برخوردار نبوده است. مصرف كنندگان مي گويند نرخ انواع نان در طول سال هاي اخير افزايش داشته و به عنوان مثال نان بربري به بيش از۷۰ تومان و نان لواش به طور تقريبي ۳۰ تومان رسيده است ولي كيفيت پخت آن هنوز در سطح قبلي است.
غمخوار، يكي از كساني كه در صف خريد نان ايستاده، گفت: ما هر سال بايد هزينه افزايش قيمت نان را بپردازيم در حالي كه هيچ وقت شاهد تغيير عمده در پخت نان نبوده ايم و همچنان كيفيت انواع نان در سطح پاييني قرار دارد.
وي در ادامه افزود: نانوايان نيز در پاسخ به ما مي گويند كيفيت آرد تحويلي به آنان پايين بوده و بنابراين نمي توانند بهتر از اين نان پخت كنند.
وي با بيان اين كه از زماني كه پخت نان از سنتي به ماشيني تبديل شد كيفيت نان نيز تا حدودي بهتر شده است، اظهار كرد؛ البته اين  نكته را نيز نبايد فراموش كرد كه طعم و مزه نان هايي كه با روش سنتي پخت مي شدند بسيار بهتر از نان هايي بود كه با روش ماشيني پخت مي شوند.
سهرابي، يك زن خانه دار نيز در اين باره گفت: به نظر من كيفيت پايين نان از سطح كيفي پايين آردهاي تحويلي به نانوايي ها و نيز وسواس كم نانوايي ها در پخت نان نشأت مي گيرد. گاهي اوقات نيز نانواها آرد خوب را به شيريني فروش ها مي فروشند و با آرد كيفيت پايين نان مي پزند.
وي با اشاره به اين كه افزايش كيفيت پخت نان بستگي به عوامل بسياري دارد، افزود: نظارت دقيق مسؤولان بهداشت بر روي پخت نان و نيز توجه به مراحل تبديل گندم به آرد از جمله اين عوامل است كه در بالا  بردن كيفيت نان نقش بسيار بالايي را ايفا مي كنند.
وي همچنين با انتقاد از اين كه هر سال قيمت انواع آن افزايش بسياري پيدا مي كند، تأكيد كرد: مسؤولا ن بايد در نظر داشته باشند كه نان غذاي اصلي بسياري از خانواده هاي ايراني را تشكيل مي دهد. بنابراين افزايش و يا كاهش قيمت نان تأثير بسياري در تغذيه افراد جامعه دارد.
سهرابي با بيان اين مطلب كه در بين تمامي نان ها، كيفيت و طمع و مزه نان سنگك بسيار بهتر است، تصريح كرد: نان سنگك به دليل استفاده زياد از سبوس گندم در پخت آن كيفيت خوبي نسبت به ساير نان ها دارد.
حسن زاده، يكي از نانوايان شهر تهران نيز در اين باره گفت: نانواها نقش زيادي در پخت خوب نان ندارند، زيرا آردي كه به ما تحويل داده مي شود داراي سطح كيفي پاييني است.
وي در ادامه افزود: بالا  بردن كيفيت نان در كشور به نظارت دقيق بر روي فرآوري گندم نياز دارد، زيرا چنانچه آردي كه براي پخت به نانوايي ها تحويل داده مي شود كيفيت خوبي نداشته باشد طبيعتاً نان خوبي نيز از آب درنميآيد.
سعادت نژاد، يك خريدار نان نيز با بيان اين كه افزايش قيمت نان در كشور همراه با بالا  رفتن سطح كيفي نان نيست، گفت: دولت چنانچه قصد افزايش نرخ انواع نان را دارد بايد به فكر كيفيت پخت آن نيز توجه كافي داشته باشد. البته اخيراً برنامه هاي تازه اي براي غني شدن و بالا  نرفتن كيفيت نان صورت گرفته است كه خالي از تأثير نيست.

متوسط هزينه هاي خالص يك خانوار شهري در سال ۸۱، ۳۴ ميليون و ۹۷۱ هزار ريال
متوسط هزينه هاي خالص يك خانوار شهري در سال ۸۱، ۳۴ ميليون و ۹۷۱ هزار ريال بود.به گزارش خبرنگار ايسنا، براساس سالنامه آماري سال ۸۱، متوسط هزينه هاي خالص سالا نه يك خانوار شهري در سال ۶۵، يك ميليون و ۳۱۵ هزار ريال، در سال ۷۰، ۳ ميليون و ۵۹ هزار ريال، در سال ۷۵، ۱۱ ميليون و ۶۱ هزار ريال و در سال ۷۷، ۱۶ ميليون و ۶۷۰ هزار ريال محاسبه شده است.
همچنين متوسط هزينه هاي خالص سالا نه يك خانوار شهري در سال ۷۸، ۲۰ ميليون و ۷۰۳ هزار ريال، در سال ۷۹، ۲۴ ميليون و ۱۷۵ هزار ريال، در سال ۸۰، ۲۸ ميليون و ۲۰ هزار ريال و در سال ۸۱،  ۳۴ ميليون و ۹۷۱ هزار ريال بوده است.
براساس اين گزارش متوسط هزينه هاي خالص سالا نه يك خانوار روستايي در سال ۶۵، ۷۶۲ هزار ريال، در سال ۷۰، يك ميليون و ۹۳۲ هزار ريال، در سال ۷۵، شش ميليون و ۹۸۷ هزار ريال و در سال ۷۷، ۱۰ ميليون و ۸۰۴ هزار ريال بوده است.
همچنين متوسط هزينه هاي خالص سالا نه يك خانوار روستايي در سال ۷۸، ۱۳ ميليون و ۶۳۷ هزار ريال، در سال ۷۹، ۱۵ ميليون و ۶۷۳ هزار ريال، در سال ۸۰، ۱۷ ميليون و ۲۳۳ هزار ريال و در سال ۸۱، ۲۱ ميليون و ۳۹۵ هزار ريال محاسبه شده است.

مستمري زنان سرپرست خانوار افزايش نمي يابد
سرگردان و بي بضاعت مثل هميشه
چندي پيش تلويزيون فيلمي را به نمايش گذاشت به اسم «بازگشت به آينده» كه موضوع آن سفر يك جوان ماجراجو به گذشته و كوشش اش براي بازگشت به آينده، دوراني كه به آن تعلق داشت، بود. ظاهراً سازمان بهزيستي كشور هم - باوجود حضور در كشور - در همان دوران گذشته سير مي كند چون معاون امور اجتماعي اين سازمان در نطقي گفته مبلغ مستمري زنان سرپرست خانوار در سال جاري مانند سالهاي گذشته بين هفت تا هجده هزار تومان است و افزايش نخواهد يافت.
نكته اينجا است كه با چنين رقمي چگونه اين خانوارها زندگي كنند يا از حداقل تفريح برخوردار باشند. حالا  سفر پيشكششان!
دكتر سيدحسن علم الهدايي گفت: افزايش مبلغ مستمري زنان سرپرست خانوار اعتبار بالا يي را مي طلبد كه در زمينه تأمين آن با مشكل مواجه هستيم و همين امر افزايش مبلغ مستمري در سال جاري را تقريباً غيرممكن مي كند.وي با بيان اين كه تاكنون هيچ تصميمي براي افزايش مستمري ها به سازمان بهزيستي ابلا غ نشده است، اظهار داشت: در سال جاري اعتباري معادل ۵ ميليارد تومان تحت عنوان كمك به معاش و مستمري خانوارهاي تحت پوشش بهزيستي و مراكز غيردولتي اختصاص يافته، كه قرار است به صورت ستادي پرداخت شود.شايان ذكر است؛ سال گذشته پيشنهاد افزايش ۱۰۰ درصدي مستمري خانواده هاي زن سرپرست از سوي دفتر امور زنان و خانواده بهزيستي به سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور ارائه شد كه قرار بود در صورت تأييد در اين سازمان و تصويب در مجلس، مبلغ مستمري زنان سرپرست خانوار تا ۵۰ هزار تومان در ماه افزايش يابد.

صداي  مصرف كننده
كاميون بيمه نمي شود
بيمه دانا سالها كاميون ها را بيمه مي كرد ولي امسال اعلا م كرد ديگر كاميون ها را بيمه نمي كند.
افرادي كه سالها بيمه گذار اين شركت هستند از تخفيف ساليانه برخوردار بودند اما با اين قانون جديد و با مراجعه به شركتهاي ديگر از بيمه نمي توان تخفيف ويژه شركت بيمه دانا استفاده كرد.حسيني
امكانات عمومي را توسعه دهيد
در شهر بزرگي مانند تهران دستشويي عمومي بسيار كم است و افرادي كه بيماري كليوي دارند هنگام تردد در سطح شهر با مشكلا ت فراواني روبه رو مي شوند. شهرداري در اين مورد اقداماتي انجام دهد. بيمار كليه
چراغ قرمزهاي طولا ني 
تقاطع خيابان دانشگاه و خيابان انقلا ب چراغ راهنمايي كه قرمز مي شود بايد انتظار دست كم يك ربع معطلي را داشت. بيشتر اوقات قيد به موقع سر كار رسيدن را مي زنم. مدت اين چراغ خيلي طولا ني است نمي شود با چراغ راهنمايي با زمان متعادل نظم برقرار شود؟
يك كارمند
فيش تلفن ۷۹ به روز نشده
رئيس مخابرات اعلا م كرد فيشهاي تلفن ثابت به روز شده اما مخابرات شهيد كلا نتري خطوط تلفن ثابت سال ۷۹ را هنوز واگذار نكرده است.
بي تلفن
تبعيض در بيمه
بيماران خاص تأمين اجتماعي داروها راتقريبا رايگان دريافت مي كنند اما بيماران خدمات درماني از اين قانون مستثني هستند و براي خريد دارو بايد نيمي از هزينه را پرداخت كنند. اميري
دياليز و مشكلا ت آن ...
داروهاي بيماران دياليز بسيار گران ا ست، داروهايي مانند روگادلو و كربنات كلسيم از داروهاي ضروري اين بيماران است كه روز به روز گران مي شود. همچنين آمپول ايفرگس در گذشته از سوئيس وارد مي شد اما در حال حاضر اين آمپول از كوبا وارد مي شود كه بدن برخي بيماران با آن سازگار نيست. همچنين قيمت اين آمپول روز به روز گران مي شود. بيماري كه ماهي ۱۲۰ هزار تومان حقوق مي گيرد با سه فرزند دانشجو چه طور مي تواند اين هزينه ها را بپردازد.يك بيمار دياليز
كمك كنيد!
مدارس غيرانتفاعي به غير از هزينه هاي گزافي كه هنگام ثبت نام دريافت مي كنند به اوليا نامه مي دهند كه به مدرسه كمك كنيد. پس معني مدرسه خصوصي چيست؟
يك كارمند
اتوبوس مي خواهيم
شهركهاي تحت پوشش اسلا مشهر (عليآباد، احمدآباد مستوفي، فيروز بهرام، جاده ساوه، شهرك مطهري، گلدسته و چهاردانگه) فاقد هر نوع اتوبوسراني است و تابستان و زمستان با مشكل رفت وآمد روبه رو هستيم.
رضوي
تير برق هنوز هست
مدت هاست تير برقي در حياط منزل ما خودنمايي مي كند. چندي پيش طي تماس با صداي مصرف كننده جوابيه يي به چاپ رسيد كه مسؤولين پاسخ داده بودند تير برق را برداشته اند. گفتني است تير برق همچنان در حياط منزل پابرجاست.
اصغري
بازمانده اي از زلزله بم 
يكي از اقوام كه جوان ۲۰ ساله اي بود و زلزله زده بم، دچار بيماري قلبي است و مدتي در بيمارستان شهيد رجايي بستري شد اما به دليل نداشتن ۵ ميليون تومان پول براي جراحي او را تحت عمل قرار ندادند و او فوت كرد. سؤال اينجاست او از بازماندگان زلزله بم بود چرا از طرف دولت هيچ كمكي براي جراحي او نشد پس كمك هاي مالي مردم خرج چه اموري شد.
خدابخشي 
نبودن تابلو در چهارراه
در اتوبان نيايش به طرف سردار جنگل تقاطعي وجود دارد كه فاقد علا ئم هشداردهنده است. اين امر موجب تصادفات شديد در اين منطقه شده است.
رستم پور

پاسخ مسؤولان
با تخلفات تبليغاتي برخورد قانوني مي شود
در پاسخ به مطلب «قد كوتاه، شكم برجسته» مندرج در روزنامه مورخ ۲۸/۱۱/۸۲ براساس گزارش مركز نظارت و اعتباربخشي امور درمان به آگاهي مي رساند:
جهت جلوگيري از انتشار روزافزون آگهي هاي تبليغاتي در نشريات در خصوص انجام خدمات پزشكي طبق ماده۵ قانون مربوط به مقررات امور پزشكي و دارويي و مواد خوردني و آشاميدني مصوب ۲۹/۳/۱۳۳۴ و اصلا حات مصوب سالهاي ۶۲ و ۶۷ مجلس شوراي اسلا مي چاپ اين گونه آگهي ها قانوني نبوده، بنابراين در صورت مشاهده اين نوع تخلفات وزارت متبوع و سازمان نظام پزشكي جمهوري اسلا مي در دفاع از حقوق مصرف كننده، متخلفين را تحت پيگرد قانوني و مجازات قرار خواهد داد.
در پايان لازم به ذكر است، تمام مطالب ذكر شده كتبا به استحضار معاونت محترم تبليغات و مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلا مي رسيده است.
اداره كل روابط عمومي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي
نهر آب شريعتي مشكلي ندارد
عطف به مطلب مندرج در شماره ۳۳۳۷ مورخ ۲۶/۱۲/۸۲ در خصوص «جوي خشك» به اطلا ع مي رساند:
نهر شرقي در خيابان شريعتي مشكلي نداشته و داراي آب است. فقدان آب در نهرغربي به علت قطع بودن آن از محدوده منطقه يك بوده كه در فصول خشك توسط اين منطقه به وسيله پمپاژ آب از مقابل بيمارستان مفيد به داخل نهر ريخته مي شود.
نظافت نهرها نيز به طور روزانه و مستمر انجام شده و تاكنون چندين بار نسبت به طعمه گذاري مكان مذكور اقدام شده است.
محمود منيعي، مدير روابط عمومي شهرداري منطقه ۳

گوناگون
بازارچه مسكن
بازارچه رايانه
|  بازارچه مسكن  |  بازارچه رايانه  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |