يكشنبه ۷ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۵
در شهر
Front Page

دايناسورها در خيابان هاي تهران
000008.jpg
اگر رفتيد و از اين عروسك ها ترسيديد، يعني ژوراسيك پارك نمايشگاه موفقي است.
عليرضا كيواني نژاد
اگر موقع روزنامه خواندن سرتان را بالا گرفتيد و روبرويتان يك دايناسور عظيم الجثه ديديد، تعجب نكنيد.
اين روزها دايناسورهاي دوران عصر سنگي ميهمان شهر ما هستند. شايد نزديك به ۴۰ سال پيش بود كه محققان فرانسوي مقداري از بقاياي يك دايناسور را در حوالي كرمان كشف كردند. البته بقاياي آن را بلافاصله به موزه تاريخ طبيعي پاريس منتقل كردند. اگرچه حالا ديگر از آن بقايا در ايران خبري نيست، اما مي توانيد در ژوراسيك پارك در يك نمايشگاه ايراني دايناسورهاي پلاستيكي را ببينيد.
حدود ۴۰ سال پيش محققان فرانسوي اندكي از بقاياي يك دايناسور را در حوالي كرمان كشف كرده و آن بقايا را به سرعت به كشور خود (موزه تاريخ طبيعي پاريس) منتقل كردند و تا قبل از برپايي نمايشگاه ژوراسيك پارك در منطقه توچال تهران، اين موجود منقرض شده فقط در لا به لاي كتاب ها در ميان تصاوير فيلم هاي سينمايي قابل مشاهده بود.
ژوراسيك پارك و اسپيلبرگ؛ اولين چيزي كه در ذهن هر بيننده علاقه مند به سينما متبادر مي شود. اما اينجا نه خبري از ژوراسيك پارك اسپيلبرگ است، نه خبري از دنياي گمشده نه حتي چيزي كه شما را به فضاي آن زمان رهنمون  سازد. عروسك هايي كه مي توانيد آنها را با تهيه يك بليت هزار توماني رويت كنيد و كتابچه اي همراه با عكس هم از مسوولان به رسم يادبود دريافت كنيد.
اين آدرس را يادداشت كنيد. تله كابين توچال. فقط همين. از بين جمعيتي كه روزهاي تعطيل و غيرتعطيل برايشان فرقي ندارد مي گذريد و به جايي مي رسيد كه چند داربست فلزي با روكشي برزنتي فضايي به نام نمايشگاه را حادث شده اند. فضايي به مساحت ۲ هزار متر مربع كه اگر قرار باشد از اول تا آخر آن را با يك راهنما طي كنيد، زماني در حدود ۵۵ دقيقه طول مي كشد. روزهاي اول است. خبري از بازديدكننده هاي آنچناني نيست. حتي فكر نكنيد براي خريد بليت اين نمايشگاه بايد در صفي عريض و طويل بايستيد. تنها حسني كه ديدن اين نمايشگاه دارد - در كنار مزاياي ديگري كه اكثرا فرهنگي هستند - اين است كه با خريد بليت نمايشگاه مي توانيد تخفيفي نسبتا خوب هم از تله كابين توچال بگيريد. براي ورود به محوطه اين نمايشگاه مجبور شديم دقايقي منتظر بمانيم. بعدا گفته شد كه بعد از هماهنگي با مدير روابط عمومي تله كابين توچال مي توانيد گزارش تهيه كنيد. سعادتمند كه خود وظيفه راهنمايي ما را بر عهده مي گيرد، مي گويد: «از در ورودي تله كابين تا اين نمايشگاه فاصله نسبتا زيادي است. ما ميني بوس هايي را در اين مسير به كار گرفته ايم كه مردم مي توانند با پرداخت ۱۰۰ تومان سوار شده و براي بازديد نمايشگاه بيايند. مدارس از تخفيف ۲۰ درصدي برخوردارند و بليتي براي خانواده هايشان هم دريافت مي كنند.»
اولين نمايشگاه با چنين حيواناتي كه نشان دهنده تاريخ دايناسورها هستند سال ۷۳ در پاركينگ بيهقي برپا شد. اما اين نمايشگاه ديدني تر است.
وارد سالن نمايشگاه كه مي شويد چندين «ليدر» حاضرند تا گروه هاي ۲۵ نفره را به سالن هاي مختلف برده و حيوانات كه حالا به صورت عروسك هاي عظيم الجثه طراحي شده اند را معرفي كنند. هر گروه با فاصله ۵ دقيقه از گروه ديگر حركت مي كند تا تداخلي در انجام امور پديد نيايد. ساعت بازديد نمايشگاه ۹ صبح تا ۲ بعدازظهر (براي دانش آموزان) و ۲ بعدازظهر تا ۹ شب براي عموم است. يك شركت جهانگردي با همكاري نهادهاي مختلف، هزينه خريد و ورود اين عروسك ها را تقبل كرده است. «يعقوب شركت» يكي از اعضاي اين شركت مي گويد: «مبلغي بالغ بر يك ميليارد تومان براي احداث اين نمايشگاه هزينه شده است. تنها چهار كشور جهان اقدام به ساخت اين عروسك هاي عظيم الجثه مي كنند كه اين كشورها هم يكجا اين عروسك ها را نمي سازند. هر كدام بخشي از عروسك ها را مي سازند و آن را در اختيار كشور ديگر قرار مي دهند تا ساير قسمت هاي آن ساخته شود. هر كشور خودش را توليد كننده اصلي مي داند و ديگران را شعبات فرعي.
فولاد، نيكل، كامپيوتر، شيلنگ، فوم فشرده و ... اصلي ترين مواد تشكيل دهنده اين بازماندگان روياي دايناسورها هستند. تمام اين مجموعه به صورت اصل خريداري شده است. چندي پيش سايت خبري بي.بي.سي با اشاره به خريد يكي از اين دايناسورها نوشت: «موزه تاريخ طبيعي لندن يكي از اين دايناسورها را به مبلغ ۲۲۰ هزار پوند خريداري كرد.» ولي عروسك هاي اين نمايشگاه با قيمتي كمتر خريداري شده اند. ۴ عدد از اين حيوانات مصنوعي در حمل و نقل آسيب ديدند كه تكنيسين هاي ايراني نسبت به ترميم و بازسازي آن اقدام كرده اند. اين فعاليت ها نزديك به ۷۰ روز طول كشيد و هنوز هم تعدادي از اين عروسك ها با مشكل حركتي مواجه هستند.
صحبت از حركت كه مي شود فكر مي كنيد اين عروسك ها مانند نمايشگاه ۴ سال قبل در آرژانتين حركت مي كنند و اصطلاحا راه مي روند. اما اينطور نيست. آنها سرجايشان ايستاده و تنها صدايي از خود خارج مي كنند و پا يا دستشان تكان مي خورد.
وارد هر سالن كه مي شويد سنسورهاي حساس، عمل كرده و نور و صدا همزمان سالن را فرا مي گيرد. پايين پاي هر عروسك تابلويي نصب شده كه مشخصات ساده اي از آن به هر بيننده مي دهد. «يعقوب شركت» اصرار دارد كه بچه ها اين عروسك ها را با گودزيلا اشتباه مي كنند.
در حاشيه 
- اگر براي ديدن نمايشگاه رفتيد و احساس كرديد كه قطرات آب روي سرتان مي چكد، ناراحت نشويد. اين قطرات حاصل آب شدن برفي است كه روي سقف اين نمايشگاه - سقف برزنتي - نشسته است. آقايي با جسمي تيز در حال سوراخ كردن اين سقف است تا آب راحت تر به پايين بريزد و سقف را سنگين نكند.
- به هر بازديدكننده يك حوله داده مي شود كه روي آن تصويري از يك دايناسور است. شركت مي گويد: «درباره كشف دايناسور در ايران خبر دندان گيري وجود ندارد. تنها در كرمان، دماوند و ... ردپايي از آنها پيده شده است.»
- اين شركت جهانگردي قصد خود را از برگزاري اين نمايشگاه كمك به صنعت تورسيم و اشاعه جاذبه هاي جهانگردي مي داند. در همين راستا تماسي با هزار و هفتصد شركت توريسم در ايران حاصل شده است تا آنها هم مسافران خود را براي بازديد به اين نمايشگاه بياورند. يكي ازنگراني هاي يعقوب شركت، مسائل ايمني اين نمايشگاه است و مي گويد: «بايد مراقب اين نمايشگاه باشيم زيرا سرمايه زيادي اينجاست و ضمنا اين نمايشگاه در خاورميانه بي نظير است.»
- در هر حال با ديدن اين نمايشگاه، ژوراسيك پارك را از نزديك مي بينيد گرچه دايناسورهاي ژوراسيك پارك اسپيلبرگ بسيار ترسناك تر بودند.

با برگزاري انتخابات سراسري در تهران
شهرداري براي مدرسه ها
000020.jpg
سميرا قشقايي 
زمان زيادي از اجراي مينياتوري طرح شوراي شهر و شهرداري در مدارس شهر تهران نمي گذرد. گويي، پايتخت خواسته تا در پيروي از الگوي مشاركت مردمي، عنصر زمان را درنورديده و همپاي كشورهاي توسعه يافته گام بردارد.
از دو سال قبل كه شهرداري تهران بنا را بر اين گذاشت كه زمينه تجربه شهروندي و شهرداري را براي دانش آموزان فراهم كند تا امروز، دو نهاد شهردار مدرسه و شوراي دانش آموزي در مدارس تهران شكل گرفته است كه وظايف اداره شهر را در مقياس كوچكتري در مدرسه برعهده دارند. برگزاري انتخابات شوراهاي دانش آموزي و متعاقبا انتخاب شهردار مدرسه اتفاق جديدي در پايتخت است كه قريب به ۱۰۰ سال است در اكثر كشورهاي پيشرفته دنيا اجرا شده است.
دموكراسي مستقيم در مدارس 
هفته گذشته ۳۸۰ مدرسه راهنمايي و متوسطه شهر تهران با برگزاري انتخابات شهردار مدرسه اين فرصت را يافتند تا دموكراسي را آن هم از نوع مستقيم خود تجربه كنند.
انتخابات شهردار مدرسه در ۲۰ مدرسه از هر ۱۹ منطقه شهر تهران به ابتكار شهرداري تهران برگزار شد. ۷ مدرسه راهنمايي پسرانه و ۷ مدرسه راهنمايي دخترانه، ۳ مدرسه متوسطه پسرانه و ۳ مدرسه متوسطه دخترانه زيرنظر شهرداري، وزارت آموزش و پرورش و مدير مدرسه توانستند در مرحله اول اين انتخابات شركت كنند تا در صورت موفقيت شرايط اجراي اين طرح در ساير مدارس تهران فراهم شود.
اعضاي شوراهاي دانش آموزي طبق الگوي شوراهاي شهر و روستا مبادرت به انتخاب شهردار از ميان دانش آموزان مي كنند.
شهردار مدرسه پس از انتخاب بايد به تاييد ستاد منطقه اي كه متشكل از معاون امور اجتماعي و فرهنگي، شهردار منطقه، معاون آموزش و پرورش نظري، مهارتي و معاون آموزش و پرورش عمومي است برسد.
پس از تاييد شهردار مدرسه توسط ستاد منطقه، شهردار كار خود را رسما آغاز مي كند.
مهندسين نوجوان اجتماع 
«مدرسه نيز يك شهرك است كه دانش آموزان در آن شهروندي را تمرين مي كنند.» اين عبارتي است كه عراقي نيا معاونت وزير آموزش و پرورش شهر تهران بر زبان مي آورد كه با اشتياق از طرح شهردار مدرسه به عنوان يك حركت مهم و كارساز براي نهادينه كردن شهروندمداري ياد مي كند.
وي معتقد است: دانش آموزان، مهندسان اجتماعي هستند كه بايد در مدرسه درس اول مهندسي را ياد بگيرند. مهندسي اجتماعي همان نهادينه كردن خدمات شهري ،بهداشتي و فرهنگي است كه نطقه شروع آن از خانواده و مدرسه است.
عراقي نيا با تاكيد بر اينكه دانش آموزان را بايد با مشكلات اداره شهر آشنا كرد گفت: «بچه ها راضي هستند كه با مشكلات آشنا شوند.»
شهردار تهران و شهردار مدرسه 
اگر طرح شهردار مدرسه- به همان شكلي كه قرار بود- در مدارس اجرا شود، شهرداران مي توانند با شهردار تهران در تعاملي نزديك قرار گيرند. با هماهنگي ستاد منطقه، شهرداران مدارس مي توانند با شهردار تهران ملاقات كرده و مشكلات موجود را مورد بحث و بررسي قرار دهند. اين يكي از ويژگي هاي طرح است كه به گفته عراقي نيا، سمت شهردار مدرسه را از حالت تشريفاتي خارج مي كند چون قرار نيست شهردار مدرسه صرفا يك نماد باشد.
يك كارشناس رابط، مستقر در شهرداري، وظيفه هماهنگي ميان شهردار مدرسه و شهرداري تهران را برعهده دارد.
ستاد منطقه اي نيز ضمن نظارت بر كيفيت انتخابات، كار هماهنگي مدرسه را با ساير نهادهاي ذي ربط از جمله شهرداري و آموزش و پرورش، برعهده دارد.
به گفته عراقي نيا، ستاد منطقه با تعيين سياست هاي كلي، چارچوب وظايف شهردار مدرسه را مشخص مي كند اما نظارت مستقيم بر عملكرد شهردار مدرسه صرفا بر عهده شوراي دانش آموزي است. شوراي دانش آموزي، ضمن شباهت به تركيب شوراي شهر و روستا، كار قانونگذاري و نظارت بر بودجه شهردار مدرسه را برعهده دارد.
بودجه شهردارمدرسه
اداره مدرسه نيز همانند اداره شهرك به اعتبارات بودجه اي نياز دارد تا شهردار مدرسه را از قالب صرفا تشريفاتي خارج كند.
عراقي نيا از اختصاص بودجه شهردار مدرسه توسط شهرداري شهر تهران خبر داده و مي گويد: اين بودجه براي مدارس راهنمايي ۲۰۰ هزار تومان و براي مدارس متوسطه ۳۰۰ هزار تومان است.
رديف اين بودجه توسط شهردار مدرسه و با تصويب شوراي دانش آموزي تعيين مي شود.
به گفته وي اگرچه ميزان اين بودجه ممكن است در برخي مدارس كافي نباشد اما كمك مالي از سوي والدين دانش آموزان نيز مي تواند به افزايش بودجه كمك كند.
وي در پاسخ به اين پرسش كه شهردار چه ميزان از بودجه را در اختيار مدرسه قرار داده است گفت: بخشي از اين بودجه تامين شده است و قرار است كه تا پايان سال، باقي مانده آن نيز پرداخت شود.
عراقي نيا مي گويد: بودجه صرفا از جانب شهرداري تامين مي شود و آموزش و پرورش براي اين امر بودجه اي اختصاص نداده است. وي تاكيد مي كند: اگر بودجه كافي به اين مدارس نرسد ما به تعهداتمان عمل نمي كنيم. البته اختصاص بودجه در همه جاي كشور با تاخير صورت مي گيرد و نمي توان كسي را مقصر دانست اما بدون بودجه نيز شهردار مدرسه و شوراي دانش آموزي كاملا بي خاصيت خواهند ماند.
معاون وزير آموزش و پرورش اميدوار است بودجه شهردار مدرسه دچار چرخه بوروكراتيك كشور نشود.
نهادهاي معين 
گسترش طرح شهردار مدرسه آرزوي بسياري از مديران دلسوز آموزش و پرورش و شهرداران مناطق است.
بسياري از اين مديران اين اقدام را تاثيرگذار و ارزشمند در فرهنگ سازي براي مشاركت مردمي مي دانند.
حسين گل محمدي، كارشناس امور آموزشي مي گويد: ۱۸ ميليون دانش آموز به همراه ۲ ميليون كادر آموزش و پرورش در كشور، يك سوم جمعيت كشور را تشكيل مي دهند.
سازمان آموزش و پرورش در شرايطي قرار گرفته كه نهادهاي ديگر مانند شهرداري به عنوان «معين» اقدام به اجراي طرحهاي مشاركتي در مدارس مي كنند.
به اعتقاد وي: تدوين و اجراي طرحهاي آموزشي و پرورشي در وهله اول از وظايف آموزش و پرورش است اما وزارت آموزش و پرورش در سالهاي اخير فقط در پيچ و خم هاي مطالبات و بدهي معوقه فرهنگيان گرفتار شده است.
به گفته وي آموزش و پرورش در اجراي اين طرح بايد در حد توان به شهرداري كمك كند و تنها ايجاد زمينه براي برگزاري انتخابات كافي نيست.
شهردار مدرسه يك نماد نيست 
باور كنيد شهردار مدرسه تنها يك نماد نيست. اگر طرح شهردار مدرسه با موفقيت اجرا شود، فرهنگ صحيح شهروندمداري و شهردوستي در ميان نسل جديد نهادينه خواهد شد.
خرد زندگي جمعي و اداره شهر بايد از مدرسه آغاز تا به سطح جامعه تداوم يابد.
ساماندهي ۱۸ ميليون دانش آموز، تنها با ۲ ميليون كادر آموزش و پرورش ميسر نيست، بايد امكان را براي خود دانش آموزان فراهم كرد تا خود را مديريت كنند.

رابطه بافت مغز و اكسيژن
000022.jpg
اثرات آلودگي هوا بر دانش آموزان سردرد، كاهش حافظه، عدم توان تجزيه و تحليل مسائل عنوان شده است در حالي كه وجود اكسيژن كافي در محيط آموزشي به عنوان عاملي در جهت افزايش فعاليت و يادگيري دانش آموزان محسوب مي شود.
مدير گروه تخصصي بهداشت محيط و حرفه اي مركز بهداشت خراسان معتقد است بافت مغز بيشترين حساسيت را نسبت به حضور اكسيژن دارد و هر چه سن پايين تر باشد اين حساسيت افزايش مي يابد.

آزمايش اجباري ايدز قبل از ازدواج
000016.jpg
رئيس سازمان انتقال خون معتقد است آزمايش اجباري ايدز قبل از ازدواج منطقي نبوده و انجام آن نيز هيچ ضرورتي ندارد.
علي اكبر پورفتح الله، با بيان اينكه در هر جامعه اي تبعيض به بيماران مبتلا به ايدز اين بيماري را بيشتر مخفي مي نمايد، گفت: آزمايش ايدز قبل از ازدواج اعتباري ندارد. اگر اين آزمايش قبل از ازدواج اجباري شود راه هاي مقابله با آن پيدا مي شود به عنوان مثال فرد مي تواند نمونه را عوض كرده و با نمونه جايگزين آزمايش منفي را دريافت كند و نتيجه همانند آزمايش اعتياد قبل از ازدواج مي شود.
وي معتقد است نبايد ايدز را تبديل به يك تابو نمود.

احياي فروش سربازي
000018.jpg
مشمولان فوق ليسانس براي معافيت از خدمت بايد ۷۵۰ هزار تومان به حساب دولت واريز كنند. سردار كمالي، مدير مشمولان ستاد كل نيروهاي مسلح با اشاره به مصوبه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي، معافيت از خدمت براي دكتري را يك ميليون و ۵۰۰ هزار تومان و مشمولان معاف شده كفيل خانواده را ۳۰۰ هزار تومان عنوان كرده است. وي گفت: اين طرح چيزي جز احياي فروش سربازي و تكرار تجربه تلخ شكست خورده قبلي نيست و بين افراد فاقد تحصيلات دانشگاهي محروم به لحاظ اقتصادي و كساني كه با استفاده از امكانات بيت المال تحصيل كرده اند، تبعيض شديد قائل شده است و آثار تبعيض آميز اين مصوبه در آينده به خوبي نمايان مي شود.

اسكيت در مدارس دخترانه
000014.jpg
در راستاي اجراي طرح فضاسازي مناسب و ايجاد محيطي امن، آرام و بانشاط براي دانش آموزان دختر، در مدارسي كه واجدشرايط باشند پيست اسكيت و دوچرخه سواري ايجاد خواهد شد.
روابط عمومي سازمان آموزش و پرورش همچنين اعلام كرد: به مدارس دخترانه اي كه فضاي لازم براي ورزش دوچرخه سواري را دارند تعدادي دوچرخه داده مي شود تا امكان استفاده از اين نوع ورزش در آنها در هواي آزاد و با لباس ورزشي فراهم شود.

براي تاسيس بيمارستان معتادان اينترنتي
000012.jpg
گفته ها حاكي از آن است كه هم اكنون بيمارستاني در امارات، علاوه بر كنترل بيماران خود، اعتياد و يا عدم اعتياد آنها به اينترنت را نيز كنترل مي كند.
دليل اين موضوع استفاده اعتيادگونه شمار زيادي از مردم امارات از اينترنت است.
امارات در ميان كشورهاي عرب داراي بالاترين نرخ استفاده از اينترنت است و اين دور موجب نگراني برخي كارشناسان شده و آنان معتقدند بخشي از جمعيت اين كشور به استفاده از اينترنت معتاد شده اند.

صدور قبض براي مسافران تاكسي
000010.jpg
راه اندازي سيستم جديد كنترل و هدايت تاكسي ها در تهران از سال آينده اين امكان را ايجاد مي كند تا همه كساني كه در اين شهر مسافركشي مي كنند تحت نظارت اين سيستم قرار گيرند.
احمدي نژاد در توضيح اين طرح گفته است كه از اين پس هيچ خودرويي بدون اجازه سازمان تاكسيراني، حق مسافركشي نخواهد داشت و مشخصات همه مسافران، محل سوار و پياده شدن آنها، مدت زمان سفر و كرايه آنها ثبت و براي مسافران قبض صادر مي شود.

|  ايرانشهر  |   تهرانشهر  |   حوادث  |   در شهر  |   درمانگاه  |   سفر و طبيعت  |
|  طهرانشهر  |   يك شهروند  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |