سه شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۶۸- Sep, 16, 2003
ليگ قهرمانان
طعم فوتبال اروپايي
011030.jpg

حسن حيدري- ليگ قهرمانان اروپا مركز برخورد قدرت هاي اول فوتبال اروپاست. يوفا براي جذابيت بيشتر اين بازي ها در سال هاي اخير با افزايش تعداد تيم هاي حاضر بستر مناسبي را براي ساير تيم ها مهيا كرد تا آنها نيز بتوانند در اين صحنه قدرت نمايي كنند.
اين ليگ در مرحله مقدماتي دو قرباني بزرگ داشت بروسيا دورتموند و نيوكاسل دو تيم با سابقه فوتبال اروپا در حالي كه هر دو در بازي هاي برگشت در خانه ميزبان بودند به سرنوشتي مشابه دچار شدند و از اين بازيها حذف و به جام يوفا رفتند.
دورتموند عليرغم پيروزي دو بر يك تنها توانست نتيجه بازي رفت را جبران كند و در ضربات پنالتي مقهور دروازه بان اف.ث.بروژ «پوتينا» شد. اين جوان كه در ابتداي بازي با يك حركت ناشيانه گل اول را به زردهاي وست فالن هديه داد اما در ادامه بازي ستاره بي چون و چراي تيمش بود و در نهايت با مهار دو پنالتي بروژ را به مرحله نهايي جام باشگاه هاي اروپا برد. نيوكاسل نيز در مصاف با تيم پارتيزان بلگراد كه رهبري آن بر عهده لوتارماتيوس است با نتيجه يك بر صفر مغلوب شد تا آرزوهاي آلن شيرر در سال هاي آخر بازيگري اش در سنت جيمز پارك مدفون شود. اين تيم نيز در ضربات پنالتي مغلوب حريف شد. در موناكو قرعه كشي اين بازي ها برگزار شد كه طي آن ۳۲ تيم در ۸ گروه ۴ تيمي با يكديگر به رقابت مي پردازند. رقابت ها از امروز( ۲۵شهريور) آغاز مي شود و بازي هاي رفت تا روز ۳۰ مهر ادامه خواهد داشت.
البر در مقابل باوارياها
در گروه A اين بازي ها تيم هاي بايرن مونيخ آلمان، سلتيك گلاسكو اسكاتلند، اندرلشت بلژيك و اف.ث ليون فرانسه حضور دارند.
حادثه مهم اين گروه به حضور بايرن مونيخ و ليون برمي گردد كه تيم فرانسوي به تازگي جيوواني البر برزيلي مهاجم سابق بايرن را به استخدام خود در آورده است.
بايرن مونيخ عليرغم اين كه البر در ديدارهاي اوايل فصل تيمش گلزني كرده بود به واسطه حضور روي مكاي هلندي حاضر به فروش اين مهاجم به ليون شد.
مكاي سر انجام در هفته پنجم بازي براي بايرن فرصت گلزني به دست آورده است. بايد ديد آيا او مي تواند بعد از البر وارث خوبي براي او باشد.
بايرن قهرمان ۴ دوره اين رقابت ها در بازي نخستش در روز ۲۶ شهريور (فردا) به ديدار سلتيك گلاسكو مي رود. اوتمار هيتسفلد درباره اين قرعه كشي به رويتر گفت: ما با قرعه نسبتاً خوبي مواجه شده ايم اما نبايد عملكرد ما مثل دوره قبل باشد كه در همان دور نخست از گردونه رقابت ها خارج شويم. البر و ليون براي رويارويي با بايرن مونيخ بايد تا آخرين بازي دور رفت انتظار بكشند تا در نهايت در روز ۲۹ مهر در فرانسه با بايرن ديدار كنند. ليون قهرمان فصل پيش فرانسه در اولين ديدار به مصاف اندرلشت از بلژيك خواهد رفت.
010980.jpg

قرار گرفتن آرسنال و اينترميلان در گروه B در كنار دو تيم شرق اروپا يعني اسپارتاك مسكو و ديناموكيف اوكراين خوشحالي سرمربيان دو تيم را برانگيخته است.
آرسن ونگر در اين باره مي گويد: در اين گروه فقط اينترميلان مي توان براي ما مشكل ساز باشد آنها تيم سازمان يافته اي هستند و قدرت مبارزه با ما را دارند. البته بر خلاف آرسنال كه اكثر ستاره هاي خود را در اين فصل حفظ كرده است. اينتر با فروختن هرنان كرسپو به چلسي خشم هوادارانش را برانگيخته است. كوپر بر خلاف طرفداران اينتر معتقد است تيمش بدون كرسپو نيز در خط حمله متزلزل نخواهد بود.
برخورد آرسنال و اينتر در اولين دور مسابقات يكي از ديدارهاي جذاب ليگ قهرمانان محسوب مي شود.
در كيف نيز ديناموكيف با لوكوموتيو مسكو روبه رو مي شود. اين دو ديدار نيز فردا برگزار مي شود. آرسن ونگر در مورد اين ديدار نيز به اظهار نظر پرداخته و گفت: ما براي صعود از اين گروه بايد اينتر را شكست دهيم آنها با قدرت به ميدان مي آيند اما با ابزار لازم را براي مقابله با آنها در اختيار داريم.
قرعه خوب براي موناكو
چهره شاد ديديه دشان سرمربي موناكو بعد از اينكه نام تيمش در كنار ااك آتن، لاكرونيا اسپانيا و آيندهوون هلند در گروه C قرار مي گيرد نمايانگر رضايت او از مراسم قرعه كشي است. او مي گويد: از اينكه در گروه يكي از تيم هاي قدرتمند اروپايي مانند رئال مادريد، آرسنال، بايرن مونيخ و منچستر يونايتد قرار نگرفته ايم بسيار خرسند هستم و اين عاملي است تا بتوانيم از اين مرحله صعود كنيم اگرچه كار آساني نخواهد بود. اين تيم شعباني نوندا مهاجم خود را براي مدت طولاني از دست داده و همين موضوع خلاء بزرگي را در خط حمله اين تيم ايجاد خواهد كرد.
اولين بازي موناكو در هلند برابر تيم آيندهوون است. از سوي ديگر در آتن ميزبان المپيك ۲۰۰۴ تيم ااك با لاكرونيا اسپانيا جدال مي كند. لاكرونيا بعد از اينكه در مرحله مقدماتي موفق به حذف حريفش شد قدم به اين بازي ها گذاشت.اين بازي ها نيز فردا برگزار مي شود.
يوونتوس در محاصره اسپانيا و تركيه
تيم فوتبال يوونتوس در يكي از سخت ترين گروه هاي ليگ قهرمانان قرار گرفته است. حضور تيم هاي گالاتاسراي تركيه ،رئال سوسيداد اسپانيا و المپياكوس يونان شرايط را براي قهرمان ايتاليا بحراني كرده است.
ليپي در اين باره مي گويد: صعود از گروه D دشوار به نظر مي رسد چون تيم هاي گالاتاسراي و سوسيداد به مراتب نسبت به سال هاي گذشته نيرومندتر شده اند. سوسيداد تا آستانه قهرماني پيش رفت و گالاتا سراي نيز با خريد هاي اين فصل خود مجموعه اي از بهترين ها را در اختيار دارد. تيم يوونتوس در اولين گام با گالاتاسراي ديدار مي كند. تيمي كه در اين فصل فرانك دي بوئر، وان هايدونگ و... را به خدمت گرفته است. البته در اين گروه تيم چهارم را نيز نبايد دست كم گرفت المپياكوس يونان در سال هاي اخير باعث حذف تيم هايي نظير بايرلوركوزن در فصل پيش شد و تجربه خوبي در اين رقابت ها به دست آورده است. المپياكوس در اولين بازي در سن سباستين ميهمان رئال سوسيداد است. سوسيداد نيز مي تواند يكي از پديده هاي اين فصل باشد. در اين دوره علاوه بر تيم هاي اول و دوم اسپانيا دو تيم ديگر نيز كه در مرحله مقدماتي حضور داشتند به جمع برترين هاي ليگ قهرمان ملحق شدند تا اين كشور ۴ نماينده داشته باشد.
بازي هاي اين گروه روز ۲۶ شهريور برگزار مي شود.
منچستر بدون طعم بكهام
منچستر براي اولين بار در سال هاي اخير بايد بدون ديويد بكهام در رقابت هاي طاقت فرساي ليگ قهرمانان حضور يابد. شايد اگر در بازي برگشت رئال و منچستر در مرحله يك چهارم نهايي فرگوسن او را از ابتدا به ميدان مي فرستاد وضعيت بازي به گونه اي ديگر پيش مي رفت. حالا هواداران شياطين سرخ بايد منچستر را بدون طعم بكهام تجربه كنند.
فرگوسن درباره همگروه شدن تيمش با گلاسكو رنجرز، اشتوتكارت و پاناتينايكوس در گروه E مي گويد: براي ما مهم ترين موضوع صعود از اين مرحله است زيرا در گروه نسبتاً خوبي قرار گرفته ايم از رنجرز شناخت كافي داريم، اشتوتگارت براي اولين بار در چند سال اخير به اين جام راه مي يابد و تجربه لازم را ندارد و پاناتينايكوس نيز تيمي نيست كه بتواند با ما برابري كند.
منچستر يونايتد در اولين مصاف خودش امشب در اولدترافورد با پاناتينايكوس ديدار مي كند. شايد براي اين فصل رونالدو ثاني بتواند عصاي دست فرگوسن باشد.
در بازي ديگر اين گروه گلاسكو رنجرز در گلاسكو با اشتوتكارت ملاقات مي كند. قهرمان ليگ اسكاتلند و جام حذفي اين كشور در انديشه يك شگفتي بزرگ در گروه E است.
منظومه ستارگان
و بالاخره به رئال مادريد مي رسيم فاتح سوپرجام اسپانيا با هنرنمايي از منظومه ستارگان دنياي توپ كرد. اين تيم عليرغم اين كه در بازي رفت به مايوركا باخت اما در بازي برگشت با قاطعيت حريفش را شكست داد تا از هم اكنون براي رقبايش خط و نشان بكشد.
رئال مادريد در گروه F با مارسي، پارتيزان بلگراد و پورتو همگروه است.
كوئيروز سرمربي برزيلي رئال در اين باره مي گويد: براي ما تمامي بازي ها مهم و سرنوشت ساز است ما نمي خواهيم قهرماني فصل جاري در ليگ قهرمانان را به سادگي از دست بدهيم هدف اصلي ما فتح اين جام مي باشد.
رئال مادريد در اولين بازي اش در ليگ قهرمانان امشب در سانتياگو برنائبو با مارسي ديدار مي كند. كلوديو مكاله له آخرين جدايي طلب اين تيم نيز به چلسي رفت تا آرامش در اين تيم حكمفرما شود.
در بازي ديگر اين گروه پارتيزان بلگراد با لوتار ماتيوس به ديدار پورتو قهرمان جام يوفا و نايب قهرمان سوپر جام اروپا مي رود.
ميلياردري كه اروپا را تسخير مي كند
بدون شك چلسي با خريدهاي كه اخيراً انجام داده و حفظ بافت فصل قبل خود نه تنها به قهرماني در ليگ برتر چشم دارد بلكه مي خواهد در اروپا نيز قله ها را فتح كند. كرسپو، مكاله له، جرمي و... برگ هاي برنده كلوديو وانيري هستند. اين تيم در ليگ قهرمانان نيز با اقبال خوبي روبه رو شد و در گروهي دشواري قرار نگرفت.
ياران ابراموويچ امشب در گام نخست در پراك با تيم اسپارتاك اين شهر ديدار خواهند كرد. تيم هاي انگليسي كه همواره تمايل به بازي هجومي دارند در برابر تيم هاي اروپاي شرقي كه بيشتر به شيوه هاي دفاعي روي مي آورند با مشكلي روبه رو نخواهند شد.
در گروه G علاوه بر اين دو تيم بشيكتاش و لاتزيو نيز حضور دارند. لاتزيو بعد از عبور از مانع دشوار بنفيكا و تكرار پيروزي بازي رفت در پرتغال نشان داد كه خود يكي از مدعيان صعود به شمار مي رود.
لاتزيو امشب در استانبول با بشيكتاش قهرمان فصل پيش تركيه ملاقات مي كند. هر ساله ديدارهاي تيم هاي اروپايي در استانبول با مشكلات زيادي از جمله درگيري هواداران ترك با تيم هاي ميهمان همراه است. ملاقات دوباره آث ميلان و آژاكس اين فرصت را براي هلندي ها فراهم مي كند تا انتقام حذف شدن در مرحله يك چهارم نهايي جام باشگاه هاي اروپا در فصل قبل را از روسونري ها بگيرند.
آث ميلان اگرچه در دوران نقل و انتقالات بي سروصداترين تيم بود اما قهرمان دوره قبل اروپا و قهرمان سوپرجام داراي يك مخزن پر از بازيكنان انرژيك و با استعداد است. اندري شوچنكو يكي از همين ذخاير است كه در فينال سوپر جام مقابل پورتو گل پيروزي آث ميلان را به ثمر رساند. در گروه H تيم هاي آث ميلان، آژاكس، اف .ث بروژ و سلتاويگو حضور دارند كه به عقيده كارشناسان تيم اف ث بروژ يكي از تيم هاي شگفت انگيز اين دوره خواهد بود. البته سلتاويگو اسپانيا نيز بدون شانس نيست و مي تواند براي بزرگاني چون آث ميلان و آژاكس دردسر آفرين باشد.
در اين گروه نيز امشب آث ميلان و آژاكس در سن سيرو رو در روي يكديگر قرار مي گيرند و در بلژيك اف ث بروژ ميزبان سلتاويگو اسپانياست.
با آغاز رقابت هاي ليگ قهرمانان توجه تمامي علاقه مندان به فوتبال در سرتاسر جهان به اين بازي ها معطوف مي شود.

تهرون كه مي گن جاي قشنگيه!
ورزش تهران به كجا مي رود؟
010990.jpg
سيامك قليچ خاني -فوتبال ايران به كجا مي رود؟ چرا فوتبال ايران نمي تواند از تمام توانائيهايش استفاده لازم را ببرد.
در اين ميان سخني داريم با محسن مهرعليزاده رئيس سازمان تربيت بدني كه بايد نگاه ويژه و ريشه دار به فوتبال داشته باشد.
مسلماً توجه فني به فوتبال ايران كار معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان تربيت بدني نيست. اما اين مسأله اساسي كه «فوتبال ايران در پيشرفت هم دچار كندي و ايستايي و در جا زدن شده است.» نبايد از نظر دور بماند.
اگر باور داريم كه فوتبال ايران، امروز از ده سال پيش بضاعت كمتري دارد. پس بايد وارد ميدان شويم. تكرار نسخه اي كه براي شمشيربازي، قايقراني، تيراندازي و اتومبيل راني و موتورسواري پيچيده اند، در فوتبال كاربردي ندارد، همانطور كه نسخه هاي رئيس ورزش [تغيير روساي فدراسيون هاي ضعيف و كم كار] در همان ورزشها نيز نمي تواند متضمن موفقيت مورد انتظار باشد.
ماجراي فوتبال [بلكه بيماري ورزش] را بايد جدي تر از آن دانست كه با تغيير و تعويض چند رئيس فدراسيون و تحكيم و تثبيت زيرساخت هاي اداري ورزش، در ادارات كل، در استانها، در شهرهاي بزرگ بتوان علاج كرد.
به فوتبال بايد با نگاهي ويژه نگاه كرد. عينك واقع بيني لازم است. نوعي جراحي هم ضرورت دارد. آيا شده از خودمان بپرسيم فوتبال تهران را چه مي شود؟
آيا از خودمان پرسيده ايم كه چرا ليگهاي استاني و منطقه اي در تمام ورزش هايي كه مي توانند «ليگي» باشند، راه نمي افتد؟ آيا تا امروز، در اين فكر بوده ايم كه ارزيابي نسبتاً دقيقي از عملكرد ادارات كل استان ها داشته باشيم. به شهادت هر آنچه كه مي بينيم. سرمايه هاي استاني فوتبال  ما از نظر كيفي نسبت به چندين سال پيش درجاتي پايين تر دارند. مسئول پيدايي اين وضعيت كه آينده مبهمي را رقم مي زند كيست؟ نقش ورزش تهران در اين ميان چقدر است؟
رها كردن مهار ورزش تهران و آن را به امان خودش واگذار كردن، آيا مديريت نام دارد؟ با ورزش تهران مثل يك «زائده» يا يك قارچ خودرو رفتار كردن و در اين زمينه هيچ نوع وظيفه پرورشي، وظيفه تربيتي و هيچ مسئوليت كيفي براي خود، قائل نشدن، جز اين حالت كه شاهد آن هستيم چه نتيجه اي مي تواند به بار آورد؟
اگر مي خواهيم فوتبال ايران به المپيك آتن برود. حتماً تيم اميد ايران را از هر حيث مورد توجه قرار داده و رسيدگي به اين تيم را در اولويت كاري خود قرار دهيد. اگر مي خواهيد فوتبال ايران قهرمان جام ملتهاي آسيا باشد، پس درنگ نبايد كرد و با تمام نيرو و پتانسيل خود، به كمك فدراسيون فوتبال برويم.
اما اگر مي خواهيم در المپيك ۲۰۰۸ پكن شركت كنيم، اگر مي خواهيم بدون استفاده از بازيكنان صغرسني، در ميان نوجوانان آسيا تيم برتر باشيم، اگر مي خواهيم جوانان ايران قهرمان آسيا باشند، اگر به بازيهاي آسيايي سال ۲۰۰۶ و مدال هاي بيشمار طلاي اين بازيها چشم داريم، اگر مي خواهيم هر سال ۱۵-۱۰ بازيكن درجه اول، كشف شوند و پرورش پيدا كنند، در نحوه اداره ورزش در استانها تجديدنظر كنيم.
ورزش تهران، به عنوان يك نمونه، اوضاعي نامشخص و متأسفانه به شدت نگران كننده دارد.
آقاي مهر عليزاده بايد آستين ها را بالا زد.
هر چند مهرعليزاده و معاونت هاي چندگانه سازمان ورزش نبايد در همه جا شخصاً حضور فيزيكي داشته باشند و مديران كل نماينده هاي سازمان ورزش  هستند،اما آيا تا به حال نظارتي بر نحوه عمل اين نمايندگان بوده است. به نظر ما ميان افت كيفي و كمي فوتبال و عملكرد اداره كنندگان ورزش تهران رابطه اي مستقيم وجود دارد.
ورزش تهران، كه بيشترين اماكن ورزشي- دولتي، بخش خصوصي و نيز اماكن ورزشي تحت تملك تربيت بدني- را دارا است. ورزش تهران كه بيشترين تعداد ورزشكاران، مربيان، سرپرستان، داوران و مديران را دارد. چگونه به انجام وظايف مهم و حساس خود مي پردازد؟
شك نداشته باشيم كه ورزش تهران، «الگوي» تمام عياري است كه براي تمام ورزش ايران. هم الگويي كه در تمام شهرها از آن تقليد مي شود و هم نمونه اي از نحوه مديريت، برنامه ريزي، اجراي مصوبات، پيگيري عملكردها، اشتغال زايي، خصوصي سازي، خلاصه هر آنچه نتيجه اش يا پيشرفت است يا در جا زدن و عقب گرد.
ورزش تهران- كه جمعيتش بيشتر از غالب كشورهاي همسايه است- چگونه اداره مي شود؟ با كدام توان اداري، با كدام حمايت هاي مديريتي، با كدام برنامه روشن و با كدام دورنماي اميدبخش؟اكنون تمام اين نگراني ها و دغدغه ها، تبديل به ترس شده است. آينده ورزش و فوتبال تهران با اين وضعيت لجام گسيخته به كجا مي رسد؟
اين درست كه در اولين فيلم ناطق ايراني گفته شد تهرون كه ميگن جاي قشنگيه اما آيا براي اداره اين مكان قشنگ تدابير لازم اجرا مي شود؟

سايه روشن ورزش
سرعت، شرط اول برتري در واليبال است
معراج مژده-شادماني و رضايت سازمان تربيت بدني از تيم واليبال بزرگسالان ايران به دنبال موفقيت هاي مستمر نوجوانان وجوانان با كسب مقام سوم آسيا، روزنه هاي تازه اي را به روي واليبال گشود.
مصطفي كارخانه سرمربي تيم جوانان در اين باره حرفهاي اصولي زده است كه بد نيست شما عزيزان نيز آن را بخوانيد.
سرعت شرط اول برتري در واليبال است. تيم بزرگسالان با موفقيت در اين مسابقات جايگاه بسيار خوبي در سطح آسيا به دست آورده است و اين نشان دهنده رشد واليبال ايران است كه مي تواند در آسيا حرف هاي زيادي براي گفتن داشته باشد.
وي ادامه داد: بازي سرعتي تيم  هايي چون كره و چين تنها عامل پيروزي  هايشان است. بازيكنان اين تيم ها با سرعت فوق العاده خود در همه جاي زمين حضور دارند و از همه توپ ها به بهترين شكل امتياز مي گيرند.
اگر تيم هاي ايراني هم بخواهند در مسابقات آينده بهتر ظاهر شوند بايد به بازي سرعتي روي آورند.
كارخانه اظهار داشت: توانمندي هاي تكنيكي تنها عامل برتري يك تيم نيست، بلكه بايد از نظر روحي و رواني هم به بازيكنان توجه شود تا براي رويارويي با حريفان انگيزه داشته باشند. بازيكناني كه براي ديدارهاي حساس و سرنوشت ساز روحيه نداشته باشند، حتي اگر از آمادگي بسيار بالايي برخوردار باشند، قطعاً شكست مي خورند.
وي خاطرنشان كرد: تا يك ماه ديگر تيم ملي واليبال بزرگسالان بايد در مسابقات مقدماتي آتن شركت كند. فرصت باقيمانده تا شروع مسابقات آتن زمان مناسبي است تا فدراسيون برنامه ريزي حساب شده اي انجام دهد و تيم آماده اي را راهي اين مسابقات كند.
011000.jpg

پيام سازمان تربيت بدني
خوشحالي سازمان تربيت بدني نيز از كسب مقام سوم تيم ملي واليبال پنهان نماند و اطلاعيه زير از طرف روابط عمومي سازمان صادر شد.
روابط عمومي سازمان تربيت بدني در پيامي كسب مقام سومي آسيا توسط تيم ملي واليبال كشورمان و راهيابي اين تيم به مسابقات واليبال مقدماتي بازي هاي المپيك ۲۰۰۴ آتن را در قاره كهن به جامعه ورزش، مسئولان ورزش و مردم عزيز كشورمان تبريك گفت.
كسب مقام سوم آسيا توسط تيم ملي واليبال كشورمان در دوازدهمين دوره مسابقات واليبال قهرماني آسيا و اقيانوسيه مايه افتخار و سربلندي براي ورزش كشور و به ثمر نشستن تلاش مسئولان و ورزشكاران اين رشته در عرصه رقابت هاي مختلف است.
كسب مقام سوم آسيا، اقيانوسيه در رشته واليبال كه براي اولين بار توسط واليباليست هاي افتخار آفرين كشورمان بدست آمد نشان از سعي و تلاش اين عزيزان و مسئولان فدراسيون واليبال كشورمان دارد.
در بخش   ديگري از اين پيام آمده است يكي از اساسي ترين و كليدي ترين پايه هاي قهرماني در هر رشته توجه به سرمايه هاي موجود و استعداديابي در اقصي نقاط ميهن اسلاميمان است تا بر پايه اين اصل قهرماني در كليه رشته هاي ورزشي در كشورمان نهادينه شود.
اميد است با اتكال به خداوند منان در تمامي عرصه هاي ورزشي شاهد موفقيت، پيروزي و سربلندي براي جامعه ورزش كشورمان در تمامي رشته ها باشيم.
010975.jpg
010985.jpg

جنگ ستاره هاي قديم و جديد
اين دنياي فوتبال هم براي خود حكايت عجيبي دارد. مسايل و مشكلات آن نيز خاص اين رشته است. مرز و كشور هم نمي شناسد. سلطان و بازيكن قرن و پله هم نمي شناسد. چند روزي است، بازيكنان برجسته فوتبال برزيل چون جناب رونالدو، رونالدينهو و روبرتو كارلوس به جناب سلطان پله گير داده اند. پس از اظهار نظرهاي رونالدينهو و حمله مطبوعاتي به پله، رونالدو ستاره امروزي برزيل و عامل قهرماني برزيل در جام جهاني كه قصد دارد با رئال مادريد نيز مقام قهرماني باشگاه هاي اروپا را كسب كند در تازه ترين مقايسه اي كه بين خود و جناب پله انجام داده است گفته: حريفان تيم برزيل در زمان بازي پله بسيار ضعيف بودند. پله بيشترين گل هاي خود را در مقابل تيم هايي زده است كه بسيار در فوتبال آن روز ناتوان بودند. گاه برزيل همسايه هاي خود را با ده گل شكست مي داد كه پله هشت گل آن را به ثمر مي رساند. اما امروز فوتبال ديگر حريف ضعيف ندارد و گل زدن بسيار مشكل است. ۹۵ گل كه پله براي تيم ملي برزيل به ثمر رساند، اكثراً در مقابل تيم هايي بوده است كه تازه فوتبال را آموخته بودند.
پرو، كلمبيا، بوليوي، ونزوئلا، مثل امروز قوي نبودند. من ۴۹ گل در مقابل تيم هايي زده ام كه تماماً بهترين تيم هاي دنيا بودند. صحبت هاي رونالدو خشم دوستان سلطان را برانگيخته به طوري كه «داريو» دروازه بان قديمي برزيل، رونالدو را يك بازيكن معمولي و پله را سلطان بلامنازع برزيل دانسته است. انگار از اين نوع درگيري ها در تمام نقاط جهان به چشم مي خورد. چون اخيراً در ايتاليا نيز بازيكنان جديد فوتبال اين كشور، بازيكنان قديمي را در رده بزرگان امروز ندانسته و موج غريبي راه انداخته اند.

آشنايي با لاليگاي اسپانيا
مايوركا
نام رسمي: رئال كلاب دپورتيو مايوركا
010960.jpg

تأسيس: ۱۹۱۶
رييس باشگاه: ماتيو آلدماني
سرمربي: خايمه پاچه كو
آدرس سايت: mallorca.es www.RCD
استاديوم: سان مونيك (۲۳ هزار نفر)
لباس اصلي: پيراهن قرمز
لباس دوم: پيراهن سفيد
حامي مالي: اسپان اير(شركت هواپيمايي اسپانيا)
بودجه: ۳۶ ميليون يورو
افتخارات
قهرمان جام حذفي: (۲۰۰۳-۲۰۰۲)
قهرمان سوپر جام اسپانيا (۲۰۰۳-۲۰۰۲)(۹۸-۱۹۹۷)
نايب قهرمان جام برندگان جام اروپا (۹۹-۹۸)
مقام فصل پيش: نهم
پيش بيني مقام اين فصل: بين چهارم تا هفتم
اسامي بازيكنان مايوركا
دروازه بانان: آلبرتو كايفونيتيس، ليوفرانكو(آرژانتين) ميكي
مدافعان: بواديس، كورتيس، كريستين دياز (آرژانتين)، ميگوئل آنجل نادال، فرناندو نينو، خاوير اوي زولا، پوليي.
010965.jpg

هافبك ها: الخاندرو كامپانو، آريل ميگوئل ايباگاز (آرژانتين) هارولد لوزانو(كلمبيا) ماركوس مارتين، آلوارو نوو، فرانسيسكو پاكو سولر، خولين روبليس، وينسنترفرناندز .
مهاجمان: ليوبيا جيني، آرنولد بروگينك (هلند) كارلوس دومينگوئز، ساموئل ايتو (كامرون) خوزس پرريا
پديده اي ديگر از جزاير بالئاريك
مايوركا يكي ديگر از تيم هاي جزاير بالئاريك در كنار سواحل شرقي اسپانيا است.
اين تيم در ۱۶ مارس ۱۹۱۶ در بندر يالما تأسيس شد و خيلي زود توسط آلفونسو پادشاه سيزدهم نشان پادشاهي رئال را دريافت كرد.
اين تيم در نخستين بازي خانگي ۸ بر صفر مغلوب بارسلون شد. بواسطه نزديكي كاتالونيا به جزيره بالئاريك در سال ۱۹۱۷ از مايوركا كه قهرمان جزيره بود دعوت شد تا در كاتالان گيلسا شركت كند. در آن سالها هنوز ليگ سراسري اسپانيا راه اندازي نشده بود.
در دهه ۲۰ با آغاز ليگ سراسري اين تيم به دسته اول راه يافت.
در سال ۱۹۴۵ استاديوم جديد اين تيم به نام اس فورتي تأسيس شد. البته بعداً اين ورزشگاه به نام لوئيس سيختار بنيانگذار اصلي استاديوم جديد تغيير نام پيدا كرد.
اين تيم آخرين بار در فصل ۹۷-۹۶ موفق شد به رقابتهاي لاليگا صعود كند و از آن زمان به بعد ديگر به دسته پايين تر سقوط نكرد.
در زمان رهبري هكتور كوپر آرژانتيني اين تيم در فصل ۹۸-۹۷ قهرمان سوپر جام اسپانيا شد و صعودش به جام برندگان اروپا مصادف با درخشش اين تيم شد. مايوركا رقبا را يكي پس از ديگري از سر راه برداشت اما در فينال به لاتزيو باخت تا نايب قهرمان شود.
همين پيشرفت باعث شد تا نظرها به اين تيم جلب شود و همگان خواهان حضور بازيكنان و مربيان اين تيم در ساير تيم هاي اسپانيايي بودند.
010970.jpg

خايمه پاچه كو در پي افتخارات گذشته
اگرچه مايوركا بر خلاف دو فصل گذشته مقام نهم دوره قبل را از آن خود كرد اما در فصل ۲۰۰۳-۲۰۰۲ موفق شد قهرمان جام حذفي اسپانيا شود. اين تيم تا روز فتح سوپر جام نيز پيش رفت اما رئال مادريد عليرغم شكست در بازي رفت در ديدار برگشت حريف را مغلوب كرد.
مايوركا كه در اين فصل خايمه پاچه كو مربي پرتغالي اين تيم را يك بار به نيمه نهايي جام يوفا برد، در رقابتهاي لاليگا اميد زيادي به موفقيت دارد. او جانشين گئورگي مانزونه شده است.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
سفر و طبيعت
سياست
فرهنگ
مدارا
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  سفر و طبيعت  |  سياست  |  فرهنگ   |  مدارا  |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |