يكشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۳۰۰۶
با تصويب افزايش سرمايه شركت در مجمع عمومي فوق العاده سهامداران
پالا يشگاه نفت پارس نوسازي مي شود
پالايشگاه نفت پارس كه قديمي ترين پالايشگاه توليد روغن در ايران و خاورميانه است ، پس از ۴۰ سال فعاليت در صنعت ساخت روان كارها (روغن و گريس)، باهدف ارتقاي توليد و رعايت الزامات زيست محيطي ،قصد دارد پروژه هاي تازه اي را به اجرا گذاشته و نوسازي وسيعي در خطوط توليد صورت دهد. 
000706.jpg
مهندس وثوق زاده 
مدير عامل شركت نفت پارس 

اين شركت در ۱۵ آذر ماه ۱۳۳۷ تحت شماره ۶۳۸۸ در اداره ثبت شركت ها و مالكيت صنعتي تهران به ثبت رسيد و پروانه بهره برداري اصلاح شده آن به شماره ۴۳۹۴۱۱۷۵۰۱۴ مورخ ۲۰/۱۰/۱۳۷۸ با ظرفيت توليدي به شرح ذيل از سوي وزارت صنايع صادر شده است:روغن موتور با ظرفيت توليد ۹۰ هزار تن، روغن كشتي با ظرفيت توليد ۱۰ هزار تن، گريس با ظرفيت توليد ۱۲ هزار تن، پارافين جامد با ظرفيت توليد ۱۰ هزار تن، ضديخ با ظرفيت توليد ۳ هزار تن، مايع ترمز با ظرفيت توليد ۸۰۰ تن.
از سال ۱۳۴۱ طبق قراردادي كه با شركت شل منعقد شد اين توليدات تحت نام تجاري شل نيز به بازار مصرف ارائه شد. پس از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي، شركت نفت پارس محصولات خود را تحت نام پارس، توليد و به بازار عرضه كرد.
در سال ۱۳۸۰مديريت شركت نفت پارس پس از يك دوره همكاري با شركت شل و اعلام علاقمندي آن شركت در ارتباط با توسعه فعاليت در ايران، اقدام به تأسيس شركت پارس و شل با سرمايه اي بالغ بر ۲۰ ميليارد ريال (۵۱ درصد نفت پارس و ۴۹ درصد شل) براي توليد محصولات با علايم تجاري شل و توزيع آن در بازارهاي داخلي و خارجي كرد.
جلسه مجمع عمومي فوق العاده صاحبان سهام شركت نفت پارس با حضور بيش از ۸۶ درصد از سهامداران در محل شركت نفت پارس برگزار شد.
هدف از برپايي اين جلسه كه با حضور
هيأت مديره، مديرعامل، بازرس قانوني و نماينده سازمان بورس اوراق بهادار برگزار شد، اتخاذ تصميم براي افزايش سرمايه شركت از مبلغ ۲۵ ميليارد به ۵۰ ميليارد ريال از محل سود انباشته بود.
سهام شركت نفت پارس از سال ۱۳۴۶ در سازمان بورس اوراق بهادار تهران پذيرفته شده و در فهرست نرخ هاي اعلام شده قرار گرفته است سرمايه شركت در حال حاضر مبلغ ۲۵ ميليارد ريال منقسم به ۲۵ ميليون سهم با نام يك هزار ريالي است.
مهندس وثوق زاده، مديرعامل شركت در اين جلسه ضمن خوشامدگويي به سهامداران و محترم شمردن نظر و آراي آنان در اتخاذ تصميم براي افزايش سرمايه، افزود: پروژه هاي در دست اجراي شركت از سال ۱۳۷۸ شروع شده و تا پايان سال ۱۳۸۳ اميد است كه به پايان رسد. هزينه برآورد شده براي انجام اين پروژه ها بالغ بر ۷۳ ميليارد و ۵۸۱ ميليون ريال است.
وي همچنين هزينه پروژه هاي آتي شركت را كه پيش بيني مي شود از ابتداي سال ۱۳۸۲ عمليات اجرايي آنها آغاز گردد، طبق برآوردهاي انجام شده، بالغ بر ۳۲ ميليارد و ۵۱۸ ميليون ريال اعلام كرد.
به گفته وي اهداف اصلي از انجام پروژه هاي شركت حفظ وضعيت و روند كنوني، جلوگيري از ايجاد خسارت يا زيان هاي احتمالي، الزامات زيست محيطي، ارتقاي كيفيت و كميت محصولات توليدي، استفاده از پديده هاي جديد و تكنيك هاي مدرن توليد و افزايش سودآوري است.
مهندس وثوق زاده مديرعامل نفت پارس مهمترين پروژه  هاي در دست اقدام شركت را به شرح زير بيان كرد و به توضيح مختصري در مورد هر كدام از آنها پرداخت.
پروژه سيستم تبديل ابزار دقيق:
سيستم موجود پالايشگاه در واحدهاي مك (MEK) و فورفورال قديمي است كه براي انجام كنترل و كاربري بهينه واحدها به دليل قدمت زياد آن مناسب نيست. به همين دليل تعويض سيستم قديمي با سيستم جديد DCS پيش بيني شده كه باعث كاربري راحت و نيز دقت بسيار بالا خواهد شد. از جمله مزاياي اقتصادي سيستم DCS مي توان به كاهش ضايعات، صرفه جويي در مصرف سوخت، آب و برق، حذف توليد محصولات غيراستاندارد و افزايش ضريب كاركرد پالايشگاه اشاره كرد.
ساختمان اطاق كنترل:
در حال حاضر اتاق هاي كنترل به صورت قديمي و پراكنده در پالايشگاه وجود دارند كه در صورت انجام پروژه سيستم DCS وجود يك اطاق كنترل متمركز به جاي مراكز پراكنده فعلي و اتصال همه اطلاعات فني به اداره مركزي و ادارات ذي نفع ضروري است.
نوسازي سيستم ها:
در پروژه هاي نوسازي شركت، نصب وسايل اندازه گيري جديد، تعويض تلمبه ها و كمپرسورها، تعويض دستگاه هاي مبدل حرارتي كهنه و فرسوده با سيستم هاي جديد و با طراحي هاي روز جهاني در نظر است. اين اقدام موجب ازدياد ظرفيت، كيفيت محصولات و ايمني بيشتر خواهد شد.
احداث تصفيه خانه پساب صنعتي:
با توجه به اينكه فاضلاب پالايشگاه همجوار با محيط انساني است لذا با كارشناسي هاي انجام شده، مرحله تصفيه مكانيكي كه شامل مواد نفتي و جامد است به بهره برداري رسيده كه آب خروجي آن قابل استفاده در كشاورزي است. همچنين مرحله تصفيه بيولوژيك آن طراحي شده و براي بهره برداري آماده است كه اين عمل موجب صرفه جويي مالي چشمگيري خواهد شد.
پروژه ساختمان اداري جديد پالايشگاه:
به علت پراكندگي دفاتر پالايشگاه و غيراستاندارد بودن برخي از آنها، ساخت ساختمان اداري پالايشگاه با ظرفيت مناسب و كاربري هاي لازم، مورد نياز شركت است.
000701.jpg
هدف اصلي از اجراي پروژه هاي تازه در شركت نفت پارس ، الزامات زيست محيطي ارتقاي كيفيت و كميت محصولا ت با استفاده از تكنيك هاي جديدو افزايش سود آوري است

برق رساني و اخذ فيدر اختصاصي از پست كارون:
با توجه به اينكه نيروي برق در پالايشگاه يكي از مهمترين و اساسي ترين مسائل است كه هرگونه وقفه در آن باعث ايجاد ضررهاي مالي بسيار و ناايمن ساختن محيط خواهد شد، براي حذف چشمك و نوسانات برق كه اثر قابل توجهي بر روق توليد پالايشگاه و عمر دستگاه هاي الكتريكي دارد، اين پروژه مطرح و مجوزهاي لازم در سال ۱۳۸۱ از وزارت نيرو اخذ شده تا از پست اصلي كارون يك انشعاب اخذ شود و قطعي برق به حداقل برسد.
دفعات قطع برق در پالايشگاه  نفت پارس در سال ۷۹ به ميزان ۶۱ مرتبه در سال گذشته، ۷۰ مرتبه و از آغاز امسال تاكنون، ۸۳ مرتبه بوده است كه زيان وارده به شركت در سال ۱۳۸۱ حدود ۳ ميليارد ريال برآورد شده است.
چيلرهاي واحد تفكيك:
به دليل اهميت اساسي چيلرها در تصفيه روغن و بالا بردن كميت و كيفيت توليد در واحد تفكيك و با توجه به كهنه و فرسوده بودن چيلرهاي واحد فوق الذكر و همچنين به دليل جلوگيري و رفع امكان نشت حلال به آمونياك و مختل شدن توليد پالايشگاه، بازسازي چيلرها دردستور كار واحد پروژه هاي شركت قرار گرفته است.
خريد و نصب خط پركن ۱ و ۴ ليتري پلاستيكي:
در راستاي همكاري مشترك با شركت شل، يكي از اقدامات مورد نياز، توليد روغن در ظروف پلاستيكي ۱ و ۴ ليتري است كه ضمن كسب درصد جديدي از سهم فروش بازار موجبات سودآوري هر چه بيشتر را در شركت فراهم مي نمايد.
خسرو وثوق زاده، مديرعامل نفت پارس با توضيح اين اقدامات به سهامداران متذكر شد: شركت نفت پارس همواره به فكر توسعه تكنولوژي و گسترش فناوري در عرصه توليد محصولاتش است.
وي همچنين پروژه هاي آتي شركت را كه از ابتداي سال ۸۲ عمليات اجرايي آنها آغاز خواهد شد به صورت زير تشريح كرد:
۱. سيستمDCS
۲. ايستگاه جديد آتش نشاني.
۳. خريد سيستم مداربسته.
۴. نصب سيستم تلفن حريق.
۵. خريد و نصب ديزل ژنراتور برق اضطراري و نوسازي سيستم ژنراتورها، ترانس و كابل هاي مربوطه: به دليل پيوسته بودن توليد در هر پالايشگاه، علاوه بر سيستم برق اصلي يك سيستم برق اضطراري وجود دارد كه در مواقع قطع برق به منظور جلوگيري از توقف توليد به كار گرفته مي شود. در حال حاضر اين سيستم در پالايشگاه نفت پارس كهنه و قديمي است و در مواقع ضروري كارآيي لازم را ندارد. لذا خريد و نوسازي دستگاه هاي ذكر شده بسيار ضروري است.
۶. خط جديد توليد بشكه.
با توجه به توليد حدود ۴۰۰ بشكه در روز توسط خط فعلي و نياز به حداقل ۱۰۰۰ بشكه در روز، ضرورت خريد خط جديد كاملا ملموس است.
۷. تعويض فيلترهاي شني.
۸. ساخت سايبان بشكه هاي حلال.
۹. ساخت كارگاه جديد تعميرات.
۱۰. بازسازي كف مخازن بلندينگ.
مديرعامل نفت پارس تصريح كرد:  با توجه به پيش بيني هاي انجام شده براي اجراي كامل پروژه هاي شركت، بالغ بر ۹۸ ميليارد و ۳۵۸ ميليون ريال سرمايه مورد نياز است كه بخشي از اين مبلغ در صورت تصويب سهامداران محترم از محل افزايش سرمايه كه مبلغ ۲۵ ميليارد ريال است، تأمين خواهد گرديد و جهت تأمين مابقي اين مبلغ ۷۳ ميليارد و ۳۵۸ ميليون نيز سعي خواهد شد به مرور از محل منابع داخلي شركت استفاده گردد.
وثوق زاده افزود: در صورت ادامه روند نوسازي و بهينه سازي كنوني و براساس پيش بيني هاي انجام شده ميزان صرفه جويي و افزايش سود حاصله از محل افزايش راندمان توليد، كاهش مصرف مواد افزودني، كاهش مصرف سوخت طي سال هاي ۸۱ و ۸۲ حدودا بالغ بر ۱۷ ميليارد و ۵۰۸ ميليون ريال خواهد شد كه اين روند افزايشي در سال هاي بعد نيز همچنان ادامه خواهد يافت.
بعد از سخنان وثوق زاده، از سهامداران حاضر در مجمع را‡ي گيري به عمل آمد و در نتيجه افزايش سرمايه از محل سود انباشته مورد توافق سهامداران قرار گرفت.
عباس هشي، از حسابرسي بهمند، بازرس قانوني بورس اوراق بهادار نيز در ادامه اين جلسه گفت: گزارش هيأت مديره نفت پارس مبني بر لزوم افزايش سرمايه شركت از مبلغ ۲۵ ميليارد ريال به ۵۰ ميليارد ريال و تأمين مبلغ افزايش سرمايه از محل سود تقسيم نشده، مورد مطالعه و بررسي قرار گرفته و پيشنهاد مزبور موجه به نظر مي رسد.

گزارش
اقتصاد
بانك و بورس
گفت وگو
|  اقتصاد  |  بانك و بورس  |  گزارش  |  گفت وگو  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |