جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: موزه آبگینه یکی از موزه‌های شهر تهران است.

موزه آبگینه

بنایی که امروزه از آن به عنوان موزه استفاده می‌شود، حدود ۸۰ سال پیش به دستور احمد قوام (قوام السلطنه) وزیر احمد شاه قاجار و به منظور استفاده شخصی او ساخته شد.

طراحی داخلی ساختمان و ویترین‌های این موزه توسط هانس هولاین معمار اتریشی در سال ۱۹۷۷ صورت گرفت.

این ساختمان به خودی خود برای علاقه‌مندان بسیار دیدنی است و در دو طبقه و ۵ تالار ساخته شده است. تالار یک و دو در طبقه اول و تالارهای دیگر در طبقه فوقانی قرار دارد.

در تالار شماره دو (بلور) قدیمی‌ترین شیشه‌ها و لوله‌های شیشه‌ای و سفال‌ها قرار داده شده است. تزیینات بنا شامل منبت کاری چهارچوب درها و پله‌ها است و آجر کاری نما که در ۵۰ نوع ‌است.

این ساختمان که در باغی به وسعت بالغ بر ۷ هزار مترمربع قرار دارد تا سال ۱۳۳۲ مورد استفاده قوام السلطنه بود، پس از آن به سفارت مصر فروخته شد و حدود ۷ سال در اختیار آن سفارت قرار گرفت. سپس با تیره شدن روابط ایران و مصر و تعطیل شدن سفارت مصر در ایران، بانک بازرگانی ساختمان را خریداری کرد.

موزه شامل بخش‌های اداری، دبیرخانه، ریاست، کتاب‌خانه که شامل ۴۰۰۰ جلد کتاب فارسی و انگلیسی در زمینه‌های باستان شناسی، تاریخ و هنر است.

سفالینه‌های عرضه شده در موزه را ظروف کتیبه‌دار متعلق به سده‌های چهارم تا هفتم هجری تشکیل می‌دهد که در انواع زرین فام، مینایی، فیروزه‌ای و لعاب‌دار با پوشش گل سفید عرضه شده و روی این سفالینه‌ها عموماً ضرب المثل‌ها، دعاهای خیر، اشعار نظامی و فردوسی و اشعار عربی به چشم می‌خورد.

موزه آبگینه به دلیل نحوه ساخت بنا و معماری، نورپردازی داخل تالارها و اشیای موجود در آنها، جزو یکی از پربیننده‌ترین موزه‌های ایران است.

موزه آبگینه و سفالینه‌های ایران در خیابان جمهوری، خیابان سی تیر تهران قرار دارد.

کد خبر 75201

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز