یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۴:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: اوناسور اتحادیه‌ای است که میان کشور‌های آمریکای جنوبی شکل گرفته است

more

  وب سایت رسمی: Unión de Naciones Suramericanas

اوناسور مخفف اتحادیه کشور‌های آمریکای جنوبی (Unión de Naciones Suramericanas)  است.

این اتحادیه، اتحادیه‌ای فراکشوری و بین دولتی است که دو سازمان تجارت آزاد "مرکوسور" و جامعه آند را با یکدیگر ، در چاچوب طرح یکپارچگی آمریکای جنوبی، ادغام می‌کند. پیشتر این اتحادیه ، جامعه کشور‌های آمریکای جنوبی (Comunidad de Naciones Sudamericanas) نام گرفته بود که در جریان  اولین اجلاس انرژی آمریکای جنوبی که در 16 آوریل 2007 برگزار شد به اوناسور تغییر نام داد. گفته می‌شود که در تاسیس اوناسور از اتحادیه اروپا الگوبرداری شده است.

معاهده تاسیس اوناسور در سومین اجلاس سران کشور‌های عضو، روز جمعه 23 مه 2008 در برازیلیا پایتخت برزیل به امضا رسید.[اوناسور شکل می‌گیرد]

با توجه به مفاد مندرج در معاهده تاسیس این اتحادیه، مقر اوناسور در کیتو پایتخت اکوادور واقع خواهد شد. پارلمان آمریکای جنوبی در کوچابامبای بولیوی قرار خواهد گرفت و مقر بانک جنوب نیز در کاراکاس پایتخت ونزوئلا  استقرار خواهد یافت.

مروری بر چگونگی تاسیس اوناسور

در سومین اجلاس آمریکای جنوبی که به تاریخ 8 دسامبر 2004 برگزار شد. روءسای جمهوری و نمایندگان 12 کشور آمریکای جنوبی با امضای بیانیه کاسکو، مشتمل بر دو صفحه، تاسیس جامعه کشور‌های آمریکای جنوبی(نام سابق اوناسور) را اعلام کردند. پاناما نیز در مراسم امضای قرار داد به عنوان عضو ناظر حضور یافته بود.

در این بیانیه رهبران 12 کشور امضا کننده  اعلام کردند که به منظور تشکیل اتحادیه کشور‌های آمریکای جنوبی از اتحادیه اروپا  الگو برداری و  پول واحد، پارلمان و پاسپورت مشترک  ایجاد خواهند کرد.

آلن واگنر دبیرکل سابق جامعه آند در آن زمان گفته بود که اتحاد کامل کشور‌های آمریکای جنوبی مشابه اتحاد کشور‌های اروپایی تا سال 2019 امکان پذیر خواهد بود.

ساختار

ساختار موقت اوناسور بدین ترتیب است:

- روءسای جمهوری کشور‌های عضو سالانه یک بار با یکدیگر جلسه خواهند داشت. اولین اجلاس در 29 سپتامبر سال 2005 در برازیلیا پایتخت برزیل، دومین اجلاس در کوچابامبا در بولیوی در روز‌های 8 و 9 دسامبر سال 2006 و سومین نشست نیز در روز 23 مه 2008 در برازیلیا برگزارشد.

- وزرای امورخارجه کشور‌های عضو هر شش کماه یکبار به منظور تدوین پیشنهاداتی در زمینه تصمیمات اجرایی گرد هم خواهند آمد. رییس کمیته نمایندگان دائم و مدیر بخش مرکوسور، دبیرکل جامعه آند، دبیر کل انجمن یکپارچگی آمریکای لاتین(ALADI)  و دبیر کل‌های دائم سازمان‌های مرتبط با همکاری و یکپارچگی منطقه‌ای از جمله معاهده سازمان همکاری آمازون نیز در اجلاس وزرای امورخارجه کشور‌های عضو اوناسور حضور خواهند یافت.

- کشور‌های عضو یک دبیرکل را به منظور استقرار مقر دائمی اوناسور در کیتو برخواهند گزید.

- اجلاس در سطح وزرای بخش‌های کشور‌های عضو نیز به درخواست روءسای جمهوری این کشور‌ها برگزار خواهد شد. این اجلاس طبق قواعد منطبق بر اجلاس‌های مرکوسور وکان() برپا خواهد شد.

- اوناسور دارای یک رییس موقت است. سالانه یکی از کشور‌های عضو اتحادیه کشور‌های آمریکای جنوبی ریاست اوناسور را به عهده خواهد گرفت. پیشتر پرو(در سال 2004)، برزیل(2005) و بولیوی (2006) ریاست جامعه کشور‌های آمریکای جنوبی را عهده دار بودند.

- براساس تصمیمات اتخاذ شده در جریان برگزاری اولین اجلاس انرژی آمریکای جنوبی، یک مقر دائم در شهر کیتو پایتخت اکوادور دایر خواهد شد.

- در 9 دسامبر سال 2005 کمیسیونی ویژه به منظور توسعه روند یکپاچگی در آمریکای جنوبی تاسیس شد. این کمیسیون 12 عضو دارد و وظیفه اصلی آن توسعه پیشنهاداتی است که به منظور کمک به روند یکپاچگی کشور‌های آمریکای جنوبی ارائه می‌شوند.

اقدامات و اهداف پیش رو

1- ایجاد بازار آزاد و حذف تعرفه بر کالاهای غیر حساس تا سال 2012 و حذف تعرفه کالاهای حساس تا سال 2019 .

2- هدف دیگر اوناسور ایجاد یکپارچگی ساختاری در آمریکای جنوبی است که از حمایت بانک بین آمریکایی توسعه و شرکت توسعه آند نیز برخوردار است. اوناسور طرح‌های یکپارچگی ساختاری را با ساخت بزرگراه بین اقیانوسی آغاز کرده است. این بزرگراه با هدف مرتبط ساختن کشور‌های  واقع در سواحل اقیانوس آرام، بویژه شیلی و پرو با برزیل و آرژانتین در اقیانوس اطلس ساخته می‌شود.اولین بخش این طرح میان پرو  وبرزیل تا سال 2009 به بهره برداری خواهد رسید.

3- حرکت آزادانه مردم، شهروندان آمریکای جنوبی برای مسافرت به هر کشور واقع در این منطقه(به جز گویان فرانسه ) تا سقف نود روز، نیازی به پاسپورت ندارند و تنها باید کارت شناسایی همراه داشته باشند. براساس توافق انجام شده در نوامبر سال 2006، کشور‌های آرژانتین، بولیوی، برزیل، شیلی، کلمبیا، اکوادور، گویان، پاراگوئه، پرو، سورینام، اوروگوئه و ونزوئلا اخذ روادید مسافرت توریستی میان یکدیگر را حذف کردند، بدین ترتیب جهانگردان کشور‌های یاد شده می‌توانند میان کشور‌های خود بدون نیاز به ویزای توریستی مسافرت کنند.

4- سیاست پولی، 7 کشور بنیانگذار اوناسور(آرژانتین، بولیوی، برزیل، اکوادور، پاراگوئه، ونزوئلا و اوروگوئه) بانک آمریکای جنوبی را در دسامبر سال 2007 در بوئنوس ایرس افتتاح کردند. در مراسم افتتاحیه به جز تاباره واسکس رییس جمهوری اوروگوئه سایر رهبران کشور‌های آمریکای جنوبی حضور داشتند. سرمایه‌ بانک آمریکای جنوبی 7 میلیارد دلار خواهد بود که ونزوئلا 3 میلیارد دلار و برزیل 2 میلیارد دلار آن را تامین خواهند کرد. مقر بانک آمریکای جنوبی در کاراکاس پایتخت ونزوئلا خواهد بود و این بانک دفاتری در بوئنوس ایرس پایتخت آرژانتین و لاپاس پایتخت بولیوی خواهد داشت. بانک جنوب در زمینه طرح‌های توسعه اقتصادی جهت ارتقای رقابت منطقه‌ای و بالابردن سطح توسعه علمی و تکنولوژیکی در کشور‌های عضو سرمایه گذاری خواهد کرد.در اساسنامه تاسیس این بانک به این نکته اشاره شده است که بانک آمریکای جنوبی پروژه‌های اقتصادی را به طور با ثبات و با رعایت مساوات ارتقا خواهد داد و اولویت در سرمایه گذاری در طرح‌هایی خواهد بود که در فرایند یکپارچگی آمریکای جنوبی تاثیر گذار باشند.

5 - سیاست دفاعی، دولت‌های ونزوئلا و برزیل پیشنهاد تشکیل شورای دفاعی آمریکای جنوبی را ارائه داده‌اند که بر مبنای سیاست‌های دفاعی آمریکای جنوبی تدوین خواهد شد. شورای دفاعی  آمریکای جنوبی در صورت تاسیس به مثابه مکانیسمی برای امنیت آمریکای جنوبی فعالیت خواهد کرد. اکنون اعضای اوناسور در حال بحث و بررسی امکان تشکیل شورای دفاعی هستند. کلمبیا به دلیل مناقشات سیاسی با اکوادور و ونزوئلا وارد این معاهده دفاعی نشده است، با این حال دولت بوگوتا تعهد داده است که این پیشنهاد را بررسی و پاسخ خود درباره عضویت و یا عدم عضویت در شورای دفاعی را طی نود روز ارائه کند.

 کشور‌های عضو اوناسور عبارتند از: آرژانتین، بولیوی، برزیل، شیلی، کلمبیا، اکوادور، گویان، پاراگوئه، پرو، سورینام، اوروگوئه و ونزوئلا.

کد خبر 52989

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز