همشهری آنلاین: کارشناسان می‌گویند چرخه معیوب سرما که بیشتر چین را فلج کرد و هزاران نفر را در این کشور در ایستگاه‌‌های قطار و فرودگاه‌ها سرگردان کرد، تازه اندکی از وقایعی است که باید در انتظارشان بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه کارشناسان می‌گویند هوای منجمدکننده و مشکلات متعاقب آن صرفا بیانگر آسیب‌پذیری چین به نوسانات شدید آب و هوایی هستند که مشخقه تغییرات آب و هوای جهانی ناشی از پدیده گرمایش جهانی است و ممکن است در سال‌های آینده تکرار شود.

نواحی وسیعی از مرکز و جنوب چین شدیدترین زمستان در نیم‌‌قرن گذشته را در چند روز اخیر تحمل کرده‌اند که درست در پس از گرمترین زمستان ثبت‌‌شده تا به حال در سال قبل رخ می‌دهد.

کارشناسان می‌گویند با سرعت گرفتن تغییرات آب و هوایی ناشی از گرمایش جهانی، تاثیرات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آنها هم بر چین افزایش خواهد یافت.

پل هریس، استاد دانشگاه لیگنان در هنگ‌کنگ که تاثیرات اجتماعی تغییرات آب وهوایی را بررسی می‌کند دراین باره  می‌گوید: "چین به عنوان یک کشور روبه توسعه که اکثریت مردم آن در شرایط فقیرانه‌ای زندگی می‌کنند،به طور غیرمعمولی به این تغییرات حساس است."

سربازان ارتش چین در حال پاک کردن جاده‌ها- AFP

"آنچه که ما در این هفته دیدیم ناتوانی دولت در بر آمدن از عهده چنین رویدادهای شدید آب و هوایی بود."

گرچه پدیده تغییرات آب و هوایی بیش از همه با افزایش درجه حرارت جهان همراه بوده است، بسیاری از دانشمندان می‌گویند این پدیده شدت همه انواع  شرایط آب و هوایی را خواهد افزود.

یانگ آیلون، یک فعال زیست‌محیطی در زمینه گرمایش جهانی که عضو گروه صلح سبز چین است، می‌گوید: "برف در جنوب چین؟ چه کسی تصورش را می‌کرد؟"

چین تاریخ درازی از بلایای طبیعی دارد، اما زمستان خشن امسال یکی از آخرین نمونه‌های بروز شرایط آب و هوایی شدید در نتیجه پیشرفت پدیده گرمایش جهانی است.

در سال 2006 میانگین درجه حرارت در چین در بالاترین حد خود در 55  سال اخبر بود، در همان حال در سال 2007 بدترین خشکسالی‌های منطقه‌ای در دهه‌های اخیر در ایت شکور رخ داد و باعث از تباه‌‌شدن پهنه‌های وسیعی از زمین‌های کشاورزی و پایین  آمدن آب رودخانه‌ها در حدی بی‌سابقه شد.

هواشناسان چینی انتظار شرایط شدیدتر آب و هوایی را در سال‌های آینده دارند که بالقوه می‌تواند تاثیرات مصیبت‌باری بر مردم و کشاورزی داشته باشد.

وانگ  کیوئی از هواشناسان انجمن هواشناسی چین در یک فوروم ٱنلاین در این باره می‌نویسد: "حوادث ناشی از گرمایش جهانی مانند باران‌های سیل‌آسا، خشکسالی‌ها و توفان‌های دریایی بارزتر،مکررتر و شدیدتر خواهند شد."

والدبن چینی با کودکان بیمارشده در زمستان بی‌سابقه در انتظار دکتر- AFP

پل هریس استاد دانشگاه لیگنان در هنگ کنگ می‌گوید شمار بالای مردم فقیر در چین بیش از همه از بلایای طبیعی رنج خواهند برد، و احتمال بروز ناآرامی‌های اجتماعی ناشی از آب و هوا بالا می‌رود.

او می‌گوید: "افراد فقیر وضعیف بیش از همه صدمه خواهند دید و پدیده تغییر آب و هوایی به ناآرامی اجتماعی بیشتر منجر خواهد شد."

سرمای شدید اخیر در چین سیستم حمل و نقل را درست در زمانی که میلیون‌ها نفر قصد داشتند برای تعطیلات سال نو قمری چین به زادگاه‌های‌شان بروند، مختل کرد.

این موج سرما همچنین باعث بحران انرژی شد، چرا که آشوب در سیستم حمل و نقل رساندن زغالسنگ را به نیروگاه‌ها درست درهمان زمانی که هوای سرد باعث اوج‌گیری تقاضا برای انرژی شده بود، مختل کرده بود.

هریس معتقد است که در آینده چین  وادار خواهد شد سرمایه‌گذاری بیشتری در زمینه مقابله با آثار ناشی از تغییرات آب و هوایی کند، مثلا تلاش‌هایی برای تضمین فراهم‌آوری آب پاک در زمان‌‌های خشکسالی.

کد خبر 43117

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز