همشهری آنلاین: بالا آمدن سطح آب دریاها در قرن جاری احتمالا دو برابر میزانی خواهد بود که هیئت بین دولتی تغییرات جوی سازمان ملل متحد پیش‌بینی کرده است.

هیئت بین دولتی تغییرات جوی سازمان ملل متحد پیش‌بینی کرده بود سطح آب دریاها در قرن 21 تا حدود 81 سانتیمتر افزایش می‌یابد اما نتایج تحقیقات دانشمندان که در مجله نیچر منتشر شد حاکی از آن است که بالا آمدن آب دریاها تا 163 سانتیمتر محتمل است.

افزایش سطح آب دریاها یکی از نتایج گرمایش جهانی است که به دلیل تولید بی‌رویه گازهای گلخانه‌ای روی می‌دهد.

نتایج تحقیقات دانشمندان در زمینه بالا آمدن آب دریاها در حالی منتشر شد که در کنار آن کشور سوئد خبری خوش را در زمینه گرمایش جهانی منتشر کرد.

وزارت محیط زیست سوئد اعلام کرد این کشور موفق شده بیشتر از رقم در نظر گرفته شده از سوی پروتکل کیوتو از میزان انتشار گاز دی‌اکسید کربن خود بکاهد و با وجود کاهش انتشار این آلاینده، رشد اقتصادی قابل توجهی داشته باشد.

این وزارتخانه اعلام کرد که کشور سوئد انتشار گاز دی‌اکسیدکربن خود را از سال 1990 تا سال 2006 تقریبا 9 درصد کاهش داده است.

هانس بورگ، مشاور سیاسی وزارت محیط زیست سوئد به خبرگزاری فرانسه گفت: «سوئد مجوز داشت که کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن خود را تا بیش از چهار درصد افزایش دهد اما امروز آمارها نشان می‌دهد که در این مدت موفق شده است انتشار این گاز را تا حدود 9 درصد کاهش دهد.»

این کشور که به محافظت از محیط زیست شناخته شده است، در کنار رعایت سیاست‌های زیست محیطی، رشد اقتصادی زیادی را نیز در طول این دوره به ثبت رسانده است.

پروتکل کیوتو در ماه دسامبر سال 1997 امضا شد و در فوریه سال 2005 به اجرا گذاشته شد.

کد خبر 39813

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز