همشهری آنلاین: کنفرانس بالی نشان داد که اراده‌ای قوی برای حفاظت از جو زمین وجود دارد، ولی برای تحقق این اراده، راه طولانی و ناهموار است.

به گزارش رویترز، روز دوشنبه (19 آذر) دومین و آخرین هفته کنفرانس جهانی حفاظت از جو زمین شروع شد. این کنفرانس در جزیره بالی جریان دارد و هدف آن تدوین پیمان جدیدی است که بعد از سال ۲۰۱۲  جایگزین پروتکل کیوتو خواهد شد.

هفته اول کنفرانس نشان داد که اراده‌ای قوی برای کاستن از گازهای آلاینده زمین  و  پشتیبانی از کشورهای جهان سوم در سازگاری با شرایط جدید وجود دارد، گرچه هنوز این کنفرانس به مصوبات جدی دست نیافته است ولی برای تدوین پیمان جدید احتیاج  به مذاکرات طولانی مدتی است که باید راه آن هموار شود.

دبیر کل سازمان ملل بن کی مون، که روز چهارشنبه (21 آذر) در این کنفرانس شرکت کرد، می‌گوید که گرم شدن زمین اکنون در صدر مسائل جهانی قرار دارد و همانطور که اهمیت حل این مسئله محسوس است،  امید است که اراده سیاسی نیز برای  حل آن وجود داشته باشد.

پیش‌نویس پیمان

در هفته اول این کنفرانس نمایندگان ۱۹۰ کشور در مورد مسائلی مانند ممانعت از تولید گازهای گلخانه‌ای، راههای تطابق با تغییرات جوی حاصل از گرم شدن زمین، توسعه و انتقال تکنولوژی و همچنین راههای تامین مالی آن تبادل نظر کردند.

در آخر هفته اول کنفرانس، پیش نویس پیمان تهیه شد. در این پیش نویس از همه کشورها خواسته شد در مبارزه با تغییرات آب و هوایی تلاش‌های جدی تر داشته باشند.

در این پیش نویس ۴ صفحه‌ای آمده است که کشورهای صنعتی باید میزان تولید گازهای گلخانه‌ایی را کاهش دهند و کشورهای در حال توسعه و کشورهای در آستانه صنعتی شدن از بالا رفتن میزان این گاز جلوگیری کنند.

در این رابطه صحبت از یک برنامه اجرایی است که مشخص کند چگونه باید این برنامه پس از پایان کنفرانس دنبال شود و در برگیرنده سقف زمانی برای مجموعه جدید پیشنهادات در زمینه جو زمین می‌باشد که باید در کنفرانس سازمان ملل در کپنهاگ ارائه شود.

پیش نویس ارائه شده مبنای  کار ۱۰هزار شرکت کننده در این کنفرانس از ۱۹۰ کشور جهان قرار می‌گیرد. این کنفرانس تا روز جمعه گذشته ادامه داشت.

لزوم ایجاد انگیزه در کشورهای جهان سوم

در این کنفرانس همچنان این درک عمومی وجود داشت که  برای ایجاد انگیزه در کشورهای جهان سوم برای تولید هرچه کمتر گازهای آلاینده زمین، حمایت مالی از این کشورها و انتقال تکنولوژی به این مناطق ضروری است و هم چنین فقط با این امکانات می‌‌توان با عواقب تغییرات آب و هوایی مانند خشکسالی‌ و یا سیل در این کشورها مقابله کرد.

در حال حاضر نه تنها امریکا که پروتکل کیوتو را امضا نکرده است، بلکه اکثر کشورهای صنعتی معتقد هستند کشورهای در حال توسعه باید بیش از قبل در حفاظت از جو زمین مسئولیت بگیرند.

آنچه باعث پیچیدگی در این موضوع می‌شود این است که چنانچه رعایت حفاظت از جو زمین بر رشد این کشورها تاثیر منفی بگذارد، این کشورها چگونه این دو را مسئله را در سازگاری با هم حل کنند.

ملاقات وزیران تجارت در حاشیه کنفرانس بالی

به موازات این کنفرانس، کنفرانسی نیز از وزیران تجارت کشورهای مختلف تشکیل شد و موضوع این کنفرانس این بود که چگونه  تجارت می‌تواند در جهت حمایت از سیاست جهانی حفاظت از جو زمین باشد. این کنفرانس در نوسا دوا در چند کیلومتری بالی برگزار شد.

در این کنفرانس  به غیر از اندونزی و کشورهای اتحادیه اروپا ، وزیران و نمایندگان بلند مرتبه از ۳۰  کشور جهان از جمله ایالات متحده، چین، روسیه، ژاپن و آرژانتین شرکت کردند و در باره فصل مشترک تجارت و محیط زیست مشورت کردند‌‌‌ و موانعی را که بر سر توسعه تجارت جهانی در زمینه  تکنولوژی حفاظت از جو زمین مانند توربین‌های بادی و یا تکنولوژی خورشیدی قرار دارد  بررسی کردند. 

شرکت کنندگان در این کنفرانس آن را یک جلسه تبادل نظر غیر رسمی می‌دانستند که قرار نبود مصوباتی داشته باشد. برخی از هیئت‌های اروپایی از این که در این زمینه تحرکی به وجود آمده است اظهار رضایت کردند و به پاراگرافی که در مذاکرات بانک جهانی در دوحه بلوکه شده بود اشاره کردند.

این پاراگراف ایجاد تسهیلات در تجارت کالاهای حفاظت از محیط زیست و خدمات در این راستا است. به طور مثال هیئت شرکت کننده امریکایی لیستی از ۴۳ کالای محیطزیست  ارائه کرد که به نظر این هیئت توسعه آنها به برداشتن موانع گمرکی بستگی دارد.

وزیر محیط زیست اندونزی ، خانم ماری الکا پانگستو در مصاحبه مطبوعاتی در این مورد گفت که کشورهای در حال توسعه از این که از رقبای خارجی خود شکست بخورند وحشت دارند  و در عین حال توافقی نیز وجود ندارد که این لیست شامل چه کالاهایی باشد.

در مصاحبه مطبوعاتی نیز شکافی که بین کشورهای صنعتی و دیگر کشورها وجود دارد به شکل بحث شدید نمایندگان امریکا و برزیل نمودار شد. این دو کشور تقصیرات را به گردن یکدیگر انداختند.

وزیر امور خارجه برزیل معتقد بود که در پیشنهادات ایالات متحده و اروپا عواملی که باعث ایجاد گازهای بیو می‌شوند حذف شده است. برزیل کشوری که گفته می‌شود بزرگترین تولید کننده گاز اتانول است معتقد بود که با این ترتیب بیش از همه صادرات کشورهای ثروتمند مورد حمایت قرار می‌گیرد.

در مقابل وزیر تجارت امریکا ،سوزان شواب کشورهای در حال توسعه و در آستانه توسعه از جمله چین، مکزیک، مالزی، تایوان و اندونزی را در صدر صادرکنندگان این کالاها می‌دانست.

تظاهرات گروههای دفاع از محیط زیست در اروپا

هزاران تن در آخر هفته گذشته در اروپا دست به تظاهرات زدند و خواستار  اقدامات سریع برای مقابله با گرم شدن زمین شدند. در آلمان بیش از ده هزارتن از  هشتاد گروه حفظ محیط زیست در این اقدام شرکت کردند.

علاوه بر آن گروههای حفظ محیط زیست فراخوان داده بودند که در روز شنبه گذشته در ساعت ۸ شب چراغها را در خانه‌ها و اماکن عمومی به مدت ۵ دقیقه خاموش کنند. برج تلویزیون برلین و کلیسای دم در کلن در این دقایق در تاریکی فرو رفتند.

شرکت‌های بزرگ تولید برق اعلام کردند که این خاموشی به دلیل اختلال در برق نبوده است. مقدار برق صرفه جویی شده در چند ثانیه در برلین و هامبورگ و ایالات شرق آلمان معادل بیش از ۲۵۰ مگاوات بوده است.

کد خبر 39172

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز