همشهری آنلاین: کارشناسان آب و هوای سازمان ملل و نمایندگان بیش از صد و چهل کشور درباره خطر فزاینده گرم شدن زمین هشدار دادند.

کارشناسان آب و هوای سازمان ملل و نمایندگان بیش از صد و چهل کشور 25 آبان در پایان نشست پنج روزه خود در اسپانیا، سرانجام بر سر بیانیه پایانی خود به توافق دست یافتند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از مادرید، گروه بین دولتی سازمان ملل درباره آب و هوا موسوم به IPCC که به خاطر تلاش‌ها و یافته‌هایش جایزه صلح نوبل را در سال دو هزار و هفت از آن خود کرد، درباره نسخه نهایی چهارمین گزارش خود به توافق رسید. این گزارش شامل یافته‌های سه گزارش پیشین IPCC است که در طی سال جاری منتشر شد.

در این گزارش مجموعه‌ای از منابعی که برای پنج سال آینده، جامعه بین‌الملل می‌تواند برای پاسخ به اختلالات آب و هوایی به آن رجوع کند؛ جمع آوری شده است.

این گزارش ثابت می‌کند به احتمال 90 درصد عامل اصلی تغییرات آب و هوایی فعالیت‌های انسانی و انتشار گازهای گلخانه ای توسط انسانها بوده است.

یافته‌های این گزارش قرار است در کنفرانس سازمان ملل درباره آب و هوا که سوم دسامبر در بالی اندونزی برگزار می‌شود، ارائه شود. این کنفرانس نشان دهنده آغاز روندی سیاسی برای همکاری بین المللی در مبارزه با گرم شدن زمین خواهد بود.

نشست سازمان ملل در باره تغییرات آب و هوایی در بالی بر مرحله آینده مبارزه با تغییرات آب و هوایی پس از انقضای پروتکل کیوتو تاکید خواهد داشت.

بر اساس پروتکل کیوتو سی و شش کشور صنعتی جهان باید انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال دو هزار و دوازده کاهش دهند اما تدابیر دیگری برای بعد از آن در نظر گرفته نشده است.

کد خبر 36760

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز