همشهری آنلاین: محققان می‌گویند، می‌توان قبل از برخورد مرگبار امواج سونامی به ساحل با شلیک امواج صوتی در اعماق آب و در جهت مخالف جریان آب، از وقوع این پدیده مخرب جلوگیری کرد.

جلوگیری از سونامی با شلیک امواج صوتی

به گزارش ایسنا، دکتر اوساما کادری از دانشگاه کاردیف بریتانیا بر این باور است که اگر به توده عظیم جریان آب در حال حرکت به ساحل، امواج گرانش صوتی موسوم به AGW شلیک شود امکان مهار انرژی سونامی ناشی از زلزله، رانش زمین و حتی انفجار وجود دارد.

امواج گرانش صوتی یا AGW به طور طبیعی در اعماق اقیانوس تشکیل و با سرعت صوت در آب پراکنده می‌شوند.

امواج گرانش صوتی از فاصله چند صد کیلومتری از محل تشکیل قابل شناسایی و اندازه‌گیری هستند، به‌طوری ‌که برخی از جانوران ریز آبزی مثل پلانکتون‌ها قادر به حرکت مخالف جهت این امواج نیستند.

کادری معتقد است مرحله اول برای مهار سونامی شناسایی راهکار تولید و کنترل این امواج صوتی است، در صورت تولید این فناوری امکان کنترل سونامی با شلیک مخالف در جهت حرکت جریان آب وجود دارد.

شلیک امواج قدرتمند صوتی نه تنها انرژی توده‌ آب را مهار می‌کند، بلکه ارتفاع امواج را نیز به مراتب کاهش می‌دهد.

تقریبا همه دانشمندان در مورد نظریه تاثیر مستقیم کاهش ارتفاع امواج آب و خسارات ناشی از آن اتفاق نظر دارند، بنابر این بهترین روش برای مهار سونامی یا حداقل کاهش خسارات مرگبار آن جلوگیری از تشکیل امواج بلند و سنگین آب در نزدیکی خط ساحلی است.

کد خبر 360529

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha