همشهری آنلاین: شماره جدید ماهنامه دیده‌بان فناوری با گزارش‌ها، پرونده‌ها و گفتگوهای گوناگون مرتبط با اقتصاد و مدیریت فناوری اطلاعات و نیز بررسی کسب‌وکارهای خانوادگی در حوزه آی تی منتشر شد.

ماهنامه دیده بان

به گزارش مؤسسه دیده‌بان آی‌تی، باب شماره جدید ماهنامه دیده‌بان فناوری را سردبیر نشریه با سخنی از کسب‌وکار خانوادگی در عرصه فناوری اطلاعات در سرمقاله‌ای تحت عنوان «ما یک خانواده هستیم» بر روی علاقه‌مندان گشوده است.

پرونده فراصنعت فاوا برای بررسی «مالیات بر ارزش افزوده در صنعت فناوری اطلاعات» به سراغ دکتر سعید عابدین درکوش، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و دکتر علیرضا طاری، معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور، رفته است و در گفتگوهایی جداگانه با عناوین «مالیات بر ارزش افزوده برای فناوری اطلاعات غیرعادلانه است» و «در اکثر کشورهای دنیا نرخ ارزش افزوده یکسان است» دیدگاه‌های کارشناسی آنها را منتشر کرده است. این پرونده همچنین با یادداشتی به عنوان «مالیات بر ارزش افزوده، ارزشی افزوده برای اقتصاد کشور» همراه است.

پرونده بانکداری الکترونیکی در این شماره، نگاهی دارد به «بانکداری الکترونیکی و توسعه کسب‌وکار» و از این رو به گفتگو با حسین اسلامی، قائم‌مقام و معاون توسعه کسب‌وکار شرکت فناپ نشسته است که اعتقاد دارد « IT ابزار تسهیل زندگی است» و در ادامه نیز گزارش بانک دایرکتور را از وضعیت بانک و بانکداری جهانی آورده است که بر اساس نمودارها و آمار ارائه شده در آن، «نوآوری حرف اول را می‌زند».

این شماره در پرونده امنیت اطلاعات خود، «پروند‌‌ه‌ای برای مدیر ارشد امنیت فناوری اطلاعات» گشوده‌است و در آن، مقالاتی به قلم کاتلین ریچاردز با عنوان «آیا کسی به تغییر نقش CISO توجه می‌کند؟» و «نقش تحول‌آفرین CISO، از مدیریت فناوری تا مشاوره مدیریت ریسک» نوشته شده توسط اندرو وایلد را آورده است. «نقش در حال تحول مدیر ارشد امنیت اطلاعات»، «سیر تکاملی حضور و پذیرش مدیر امنیت اطلاعات در سازمان‌ها» مطالب دیگری است که این پرونده پیش روی خوانندگان علاقه‌مند نهاده‌است و نیز گزارش سالانه اس سی مگزین که «بهترین‌های امنیت در 2015» را معرفی می‌کند.

ماهنامه دیده‌بان فناوری در شماره جدید خود، پرونده‌ »اقتصاد و مدیریت» را به «پرونده کسب‌وکارهای خانوادگی» اختصاص داده است که «مدیریت خانوادگی، الگویی موفق برای اداره شرکت‌های فناورانه» را بررسی می‌کند و در مطلبی تحت عنوان «این خانواده‌های فناور» سعی دارد خانواده‌های ایرانی را که میراث‌شان برای نسل بعد فناوری است، به خوانندگان معرفی کند؛ افرادی که پشت نام‌های آشنایی همچون دیجی کالا و... قرار دارند.

این پرونده همچنین به بررسی کسب‌وکارهای خانوادگی در قالب میزگردی با حضور زنان فعال این عرصه پرداخته که سعی در بررسی این موضوع دارد: «زنان؛ کلید اصلی موفقیت یا شکست کسب‌وکارهای خانگی».

«فناوری اطلاعات و ارتباطات جوامع را خواهد بلعید»، هفت راهکار عملی برای اینکه «چگونه به یک مدیر فضای مجازی تبدیل شویم» از دیگر مطالب این پرونده‌اند.

پرونده «آینده نزدیک» نیز به «آینده فناوری‌های پوشیدنی» پرداخته که در مطلبی تحت عنوان «فناوری پوشیدنی چیست؟» درباره این فناوری‌ها از ردیاب‌های تناسب اندام تا ساعت‌های مچی هوشمند نکات خواندنی را مطرح کرده است. «فناوری‌های شخصی و پوشیدنی، چرا و چگونه» و «آینده فناوری‌های پوشیدنی؛ فناوری پوشیدنی ما را به کجا خواهد برد؟» از مطالب دیگر این پرونده‌اند که با یک اینفوگرافی در مورد فناوری‌های پوشیدنی و حاصل مصاحبه با بیش از هزار پاسخ‌گو درباره اینکه «شگفتی بعدی چیست؟» پایان می‌یابد.

گزیده‌ای از اخبار دنیای امنیت اطلاعات و گزارش مراسم رونمایی از ترجمه کتاب «بازارهای سرمایه اسلامی، رویکرد مقایسه‌ای» که به همت گروه توسن ترجمه شد، از دیگر مطالبی است که در این شماره ماهنامه دیده‌بان فناوری پیش روی خوانندگان نهاده شده است.

این نشریه که قصد دارد با همکاری جمعی از مدیران، اقتصاددانان، فناوران و صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف اعم از فناوری اطلاعات، اقتصاد، بانک و بانکداری الکترونیکی، صنعت و مدیریت؛ بسترساز ارتقای جایگاه فاوا در حد یک فراصنعت تأثیرگذار در کشور باشد به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی علیرضا صالحی و در هلدینگ رسانه‌ای دیده‌بان آماده سازی و انتشار می‌یابد که شماره چهارم آن در ۹2 صفحه و با بهای ۱۲هزار تومان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. جهت تهيه اين ماهنامه به آدرس http://dfe.ir/?page_id=394 مراجعه كنيد.

گفتنی است که این نشریه از دیدگاه‌های همه علاقه‌مندان استقبال کرده و با تلفن ۸۸۷۴۹۴۱۲ و ایمیل info@dfe.ir آماده شنیدن نقدها و اظهارنظرهای نخبگان و کارشناسان است.

کد خبر 309797

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha