سه‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: انسان از اولین قدمی که روی زمین برداشته تا کنون در تلاش بوده از قرارگیری در معرض سموم مختلفی که می‌توانند اندام‌های داخلی بدن را از کار انداخته و منجر به مرگ او شوند،‌ جلوگیری کند.

شکلات

براساس گزارش ساينس الرت، انسان‌ها همواره از مواد سمي گريزان بوده‌اند و اطلاعات دقيقي درباره اين مواد به دست آورده‌اند، موادي مانند جيوه و پلونيوم كه تبخير يك گرم از آنها مي‌تواند 50 ميليون نفر را از پا درآورد. 

اما در مقابل، انسان‌ها در دانستن ضرر مواد به ظاهر بي‌ضرر كه از قابليت مرگبار بودن نيز برخوردارند،‌ استعداد چنداني ندارند، براي مثال بسياري از انسان‌ها نمي‌دانند كه اگر در طول 12 ساعت ساعتي 6 فنجان قهوه بنوشند، قطعا خواهند مرد زيرا 70 فنجان قهوه حاوي حجم كافئيني است كه هركسي را به سكته قلبي مبتلا خواهد‌كرد.

مثال ديگر در مورد الكل است: مصرف متوالي 13 فنجان الكل انسان را از پا در مي‌آورد، زيرا اين ماده فعاليت‌هاي اوليه و حياتي بدن مانند تنفس و تپش قلب كه براي زنده ماندن الزامي هستند را متوقف مي‌سازد. 

حتي گاه ممكن است ماده‌اي به بي‌خطري آب نيز منجر به مرگ انسان شود،‌ اما براي رخ دادن چنين اتفاقي فرد بايد 6 ليتر آب بنوشد تا سلول‌هاي مغزش متورم شوند، دچار سردرد و تشنج شده و در نهايت در شرايط بحراني جانش را از دست بدهد.

همچنين اگر فردي نوشيدن مايعات را متوقف كرده و مقدار زيادي نمك مصرف كند، سلول‌هاي بدنش كوچك شده و مبتلا به وضعيتي به نام هايپرناترمي، افزايش سطح خوني يون سديم در بدن مي‌شود. مصرف يكجاي 48 قاشق چاي‌خوري از ادويه مخصوص سالاد مي‌تواند چنين واكنشي را در بدن انسان ايجاد كرده و پس از تشنج، كما و سپس مرگ را به دنبال داشته‌باشد.

افرادي كه عادت به قورت دادن هسته‌هاي آلبالو دارند نيز بهتر است كمي احتياط كنند زيرا اگر به صورت تصادفي دو هسته آلبالو را زير دندان خرد كنيد، به اندازه‌اي سيانيد در بدن پخش خواهد شد كه مرگي وحشتناك را به دنبال داشته‌باشد: سلول‌ها توانايي تجزيه اكسيژن را از دست داده و بدن دچار خفگي مي‌شود. 

موارد به ظاهر بي‌خطر‌تري نيز وجود دارند كه مي‌توانند به مرگ انسان منجر شوند. براي مثال بلندي قد مي‌تواند سرنوشتي خطرناك براي انسان به دنبال داشته‌باشد زيرا فشار بيش از اندازه بر سيستم خون‌رساني و استخوان‌ها مي‌تواند طول عمر فرد را كاهش دهد. محققان تخمين زده‌اند كه افزوده شدن هر 2.5 سانتيمتر به متوسط قدي 1.54 سانتيمتر مي‌تواند 1.3 سال از طول عمر افراد بكاهد.

حتي شكلات دوست‌داشتني كه در جهان عاشقان زيادي دارد نيز مي‌تواند شما را بكشد. مصرف 85 تخته كامل شكلات مي‌تواند 1000 ميليگرم تئوبرومين وارد بدن انسان سازد، آلكوئيد گياهي كه مصرف بيش از اندازه آن عوارض مرگباري بر بدن انسان دارد.

کد خبر 305725

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha