سه‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۱
۰ نفر

امیرحسین صالحی: اولین خبرهایی که از پروژه محمد(ص) به گوش رسید مربوط به سال ۱۳۹۰است؛ آن زمان مجیدی مصاحبه‌ای با همشهری‌ماه داشت و در آن درباره این پروژه و ساخت آن توضیحاتی داد که یکی از مسائل مطرح شده، بودجه زیاد این پروژه بود.

فیلم محمد رسول الله

خيلي‌ها آن زمان شروع به نقد ديكته نانوشته مجيدي كردند و آن را كاري نشدني دانستند. امروز بعد از 4سال فيلم محمد رسول‌الله(ص) دوره كمتر شناخته شده‌اي از زندگي آخرين پيامبر الهي را به نمايش گذاشته و اتفاقا با استقبال خوبي هم مواجه شده است، به‌طوري كه حتي در سايتي مانند IMDB كه مرجعي براي نظرسنجي درباره فيلم‌هاي جهان است امتياز قابل‌قبول و بالايي را در مدت كم اكران به‌دست آورده است؛ فيلمي كه جلوه‌هاي ويژه جديدي در آن هست كه سينماي ايران كمتر تجربه شده و از نظر تاريخي هم ايراد حادي نمي‌توان به آن گرفت. ما نبوديم و نديده‌ايم اما شنيده‌ايم كه زمان اكران فيلم «الرساله» مصطفي عقاد، (كه در ايران به محمدرسول‌الله مشهور شد) مردم جلوي گيشه، صف‌هاي طولاني تشكيل مي‌دادند ولي اين روزها اگر سري به سينماها بزنيد مي‌بينيد كه براي ديدن محمد رسول‌الله(ص) مردم چه صفي مي‌بندند. براي همين سراغشان رفتيم تا نظرشان را بعد از ديدن فيلم بدانيم.

به خاطر آوردن آخرين باري كه مردم براي ديدن فيلمي جلوي سينما صف بسته باشند كمي سخت است، شايد زماني كه وزارت ارشاد براي ترويج سينما چند روزي سينما را رايگان كرد اين اتفاق افتاده باشد اما اين روزها وقتي از مقابل سينماها عبور مي‌كني صف نسبتا طولاني‌اي را مي‌بيني كه براي ديدن آخرين ساخته مجيد مجيدي بسته شده است. محمد رسول‌الله(ص) فيلمي است از كودكي و نوجواني آخرين رسول الهي كه همين دوره زماني هم براي مردم جالب است و خيلي از آنها را به سينما كشانده. حداقل براي سعيد خاكسار كه خودش 17سالگي را تجربه مي‌كند و براي ديدن فيلم به سينما آمده اين مسئله صدق مي‌كند. سعيد درباره فيلم اينطور مي‌گويد: «واقعا خوب بود. اصلا فكر نمي‌كردم در سينماي ما هم‌چنين جلوه‌هاي ويژه‌اي را بشود كار كرد. البته همه فيلم، تنها جلوه‌هاي ويژه‌اش نبود بلكه صحنه‌هايي كه درباره رسول خدا و زندگي حضرت بود برايم خيلي جالب بود چرا كه خود من چيز زيادي در اين‌باره نمي‌دانستم؛ يعني نه در كتاب‌هاي درسي چيز زيادي گفته شده و نه كتاب‌هايي براي سن ما نوشته شده؛ براي همين مي‌گويم كه اين فيلم خيلي خودب و جذاب بود». حميدرضا رضي، عاقله‌مردي است كه تازه از سالن سينما بيرون آمده و با دوستش مشغول صحبت درباره فيلم است. وقتي كه به آنها مي‌رسيم درباره صحنه‌هاي دريا در فيلم صحبت مي‌كند؛ «واقعا فيلم عالي‌اي بود. صحنه‌هاي ماهي و آن صحنه كه پرنده‌هاي ابابيل آمدند خيلي برايم جالب بود و تأثيرگذار چراكه اصلا چنين چيزي را تا قبل از اين نديده بودم. راستش من به‌خاطر دوستم به ديدن اين فيلم آمدم و تا قبلش فكر مي‌‌كردم كه بايد شبيه فيلم محمد رسول‌الله(ص) مصطفي عقاد باشد ولي خيلي با آن تفاوت داشت و به خوبي توانست چهره مهرباني پيامبر را نشان دهد».

سري هم به ميدان انقلاب و سينماهاي مركزي و بهمن زديم كه در مركز شهر قرار دارند و جمعيت زيادي براي ديدن فيلم به آنجا رفته‌اند. فاطمه عمويي كه به همراه پسر كوچك و همسرش به ديدن فيلم آمده است خيلي هم راضي نيست و مي‌گويد: «اولا زمان فيلم خيلي طولاني بود و اصلا نمي‌شد با بچه‌ پاي آن نشست. بعد هم به‌نظرم از نظر ساخت فيلم خيلي زياد به جلوه‌هاي ويژه پرداخته شده بود و مي‌شد به محتوا هم قوت بيشتري بخشيد. من بيشتر توقع فيلمي با جذابيت‌هاي تاريخي داشتم تا اينكه فيلمي ببينم كه انگار بيشتر هدفش رقابت با فيلم‌هاي هاليوود است». سراغ چند دخترخانم جوان مي‌رويم و نظرشان را مي‌پرسيم. يكي از آنها خيلي سريع مي‌گويد: «من از طرف همه جواب مي‌دهم چون مي‌دانم كه همه سر آن صحنه كه بحيرا(راهب مسيحي) گفت بگوييد خدا را در كجا مي‌يابيد؟ و بعد حضرت محمد(ص) مي‌گويد در دل‌هاي شكسته، حسابي گريه كرديم و حس كرديم كه واقعا چقدر اين حرف درست است».

ابوالفضل به تنهايي براي ديدن فيلم آمده چرا كه معتقد است فيلم‌هايي مثل محمد رسول‌الله(ص) كه هم مربوط به اعتقادات ماست و هم از نظر ساخت فيلم منحصر به فرد است نياز به تمركز دارد تا زير و زبر فيلم به خوبي مشخص شود؛ «سينما شايد مهم‌ترين هنر بشر باشد كه تأثير زيادي در تفكرات او گذاشته. ما هيچ هنري را پيدا نمي‌كنيم كه آنقدر توانمند باشد و بتواند نفر، خانواده و جامعه را تحت‌تأثير خود قرار دهد و حتي بتواند به آن شكل دهد. فيلم مجيد مجيدي هم فيلمي بود كه خيلي خوب مي‌تواند جامعه جهاني را با واقعيت اسلام و به‌خصوص زندگي پيامبر اسلام آشنا كند. اين فيلم براي دوره‌اي از زندگي پيامبر اسلام است كه هيچ‌كس نمي‌تواند نسبت به آن بغض داشته باشد و اين هم از ظرافت‌هاي كار آقاي مجيدي است. مثلا در فيلم مصطفي عقاد مي‌بينيم كه همه زندگي پيامبر به‌صورت خلاصه‌وار نشان داده مي‌شود كه تماشاگر به ناچار از خيلي از صحنه‌ها جا مي‌ماند ولي در فيلم آقاي مجيدي چنين مسئله‌اي را نمي‌بينيم».

فيلم محمد رسول‌الله(ص) فيلمي است كه همزمان اكران جهاني شد تا همه جهان آن را ببينند و اتفاقا استقبال خوبي هم از آن شد. اين مسئله‌اي است كه منوچهرعمويي كه براي ديدن فيلم به سينما آمده است به آن اشاره مي‌كند؛ «اين خيلي خوب است كه آقاي مجيدي و بقيه عوامل فيلم به ساير كشورها به‌خصوص كانادا رفته‌اند تا همزمان با پخش فيلم، نشست هم داشته باشند. وقتي عوامل فيلم خودشان حضور داشته باشند قطعا مخاطبان خارجي راحت‌تر مي‌توانند ارتباط برقرار كنند و از طرف ديگر اگر سؤالي برايشان پيش آمد مي‌توانند آن را بپرسند».

يكي از سؤالاتي كه از تماشاگران فيلم محمدرسول‌الله(ص) مي‌پرسيم اين است كه از بازي چه‌كسي بيشتر از بقيه لذت برديد؟ كه مريم شاكلاه اينطور پاسخ مي‌دهد: «همه خيلي خوب بازي كردند ولي به‌نظرم بازي و گريم آقاي مهدي پاكدل در اين فيلم خيلي عالي بود. اگرچه من از بازي خانم بيات در نقش حليمه هم لذت بردم و به‌نظرم او خيلي خوب توانسته بود از پس اين نقش بر بيايد. اگرچه به‌خاطر علاقه‌اي كه به بازي آقاي تنابنده دارم ايشان را هم خوب ديدم».

سينا خاكباز به همراه پدر و مادرش براي ديدن فيلم به تهران آمده‌اند و ناراحت از اين هستند كه چرا همه سينماها اين فيلم را اكران نمي‌كنند، با اين حال بعد از ديدن فيلم معتقدند كه «فيلم از نظر كمي و كيفي در حد قابل‌قبولي بود. حتي پدر من قبل از ديدن فيلم اعتقاد داشت فيلمي كه قبلا مصطفي عقاد ساخته است خيلي خوب است و كار مجيدي تقليد از همان است ولي بعد از ديدن فيلم نظرش كاملا عوض شد. يكي از مسائلي كه درباره فيلم محمد رسول‌الله(ص) به‌وجود آمد نذر فرهنگي بود كه عده‌اي بليت فيلم را خريدند و بين كساني كه مي‌شناختند پخش كردند كه من و پدر و مادرم هم به همين طريق آمديم سينما.»

علي پارسا دانشجوي موسيقي است كه از موسيقي فيلم بيش‌تر از بقيه قسمت‌هاي آن لذت برده و به‌نظرش بايد به آهنگساز فيلم تبريك گفت؛ چرا كه موسيقي فيلم كاملا با استانداردهاي جهاني برابري مي‌كرد و تأثير فوق‌العاده‌اي بر صحنه‌ها داشت. بين بازديد‌كنندگان كه از هر قشري هستند چشم‌مان به يك روحاني مي‌خورد كه با همسرش به ديدن فيلم آمده و بعد از تماشاي فيلم اينطور مي‌گويد: «حقيقتا اين فيلم مي‌تواند چهره واقعي اسلام و پيامبر رحمت را به جهانيان نشان دهد. هر كسي در حد توانش بايد اين فيلم را تبليغ كند و به ديگران هم پيشنهاد مي‌كنم كه حتما به ديدن فيلم محمد رسول‌الله(ص) بيايند؛ چرا كه در دوره‌اي كه دشمنان اسلام در حال نشان دادن كاريكاتور موهون از پيامبر هستند ما به‌عنوان مسلمان وظيفه داريم كه مبلغ باشيم. اين روزها همه دنيا تلاش‌اش اين است كه چهره‌اي منفور از اسلام نشان دهد و ما با ساختن و ديدن چنين فيلم‌هايي كه واقعا تماشاگر را 3ساعت سرجايش نگه مي‌دارد وظيفه داريم كه از دين مبين اسلام و پيامبر رحمت حمايت كنيم».

آخرين نفري كه سراغش رفتيم ساناز سليمي، خانم جواني بود كه به تنهايي براي ديدن ساخته مجيدي به سينما آمده بود و اتفاقا به پيشنهاد دوستش؛ «راستش من آدم خيلي مذهبي‌اي نيستم. پنجشنبه دوستم براي ديدن فيلم آمده بود و بعد به من هم گفت كه به سينما بروم. كمي با ترديد اين را گفت و بعد هم گفت كه البته شايد چون تو اعتقاد چنداني نداري خوشت نيايد. راستش من هرقدر فكر كردم ديدم كه به سوپرمن و مردعنكبوتي كه مي‌دانم واقعي هم نيستند اعتقاد ندارم ولي فيلمش را مي‌بينم و با خودم گفتم چرا اين فيلم را از دست بدهم. واقعا ارزش ديدن را داشت و من خودم حداقل 3بار در فيلم، به‌خصوص آنجا كه به دنيا آمدن حضرت محمد(ص) را نشان مي‌دهد گريه كردم و الان هم خوشحالم كه وقتم را هدر نداده‌ام.»

  • نه وقت نقد است، نه ايرادگيري

واكنش‌هاي كاربران شبكه‌هاي مجازي به آخرين اثر مجيد مجيدي
شهروندان جامعه مجازي، به‌خصوص در اينستاگرام، هميشه نشان داده‌اند كه در نقد و بررسي هر مسئله‌اي پيشگام هستند و كافي است كه بخواهيد دنبال چيز مهمي بگرديد آن وقت بايد هشتك مورد نظر را سرچ كنيد و بعد هم دريچه‌اي از آن موضوع به روي شما گشوده مي‌شود كه جاي ديگري نمي‌توان آن را پيدا كرد. اين روزها هم اعضاي اينستاگرام حسابي سرگرم فيلم جديد مجيد مجيدي، يعني محمد رسول‌الله(ص) هستند و هركس يك عكس در صفحه‌اش درباره اين فيلم گذاشته است. اما شايد مهم‌ترين مسئله درباره فيلم محمد رسول‌الله(ص) فعال بودن صفحه اينستاگرامش يعني @muhammadmovie است كه اخبار و بعضا پشت صحنه فيلم را به نمايش مي‌گذارد. در كنار اين صفحه شاهد فعاليت شخصي با اكانت @m.hosein2010 هستيم كه به گفته صاحب صفحه، به‌صورت خودجوش و شخصي و صرفا براي ترويج اين فيلم راه‌اندازي شده است كه اخبار عوامل و همچنين روند كلي فيلم را گزارش مي‌كند. در ادامه، بخشي از نظرات مخاطبان در اينستاگرام را خواهيم داشت.

@bluegirle66 صحنه وصيت حضرت عبدالمطلب به حضرت ابوطالب در فيلم محمد رسول‌الله(ص) خيلي اشك منو درآورد. مي‌دونستم پيامبر خيلي تنها بودن در تمام زندگيشون اما خيلي مظلوميت و معصوميت پيامبر را با ديدن اين فيلم درك كردم. چقدر حضرت ابوطالب تو تاريخ اسلام مظلوم هستن.

@enterzare_12: حقشه خوب فروش كنه... بايد هم خوب فروش كنه كه ديگران هم ببينن و بدونن مي‌شه هم خوب فيلم مذهبي ساخت(بدون تحريف و تغيير) و هم خوب ازش پول درآورد.

@sibekhoshboo پيامبري داريم كه وجودش رحمت است و مُهر هر تحريمي را باطل مي‌كند. اين را وقتي روي صندلي سينما فرهنگ ميخكوب شدم خوب فهميدم. احساس مي‌كنم الان نه وقت نقد است و نه ايراد گرفتن. نخستين باري است كه فرصت كرده‌ايم با دنيا حرف بزنيم. ناشكر فرصت‌هايمان نباشيم.

@hamidreza.farmand تازه از ديدن فيلم برگشتم، واقعا بايد يه خدا قوت بگيم به آقاي مجيدي و تيمشون... به قدري فيلم جذاب بود كه به زور به چشمام اجازه پلك زدن مي‌دادم. پيشنهاد مي‌كنم حتما اين فيلم رو ببينين.

@elahearbpr از نظر فني بي‌نظير و از نظر فيلمنامه اصلا خوب نبود.

@mr_____rt اين فيلم سكانس‌هايي داره كه از ياد كسي نميره. سكانس حمله سپاه ابرهه و سنگ ريختن پرستوها، سكانس تولد حضرت كه فوق‌العاده جذاب بود با نمايش آسمون زيباي مكه. سكانس نامگذاري، سكانس ديدار حليمه و حضرت كه بسيار عالي بود. شفاي حليمه و روستاي ساحلي. سكانس پاياني كه بيعت رو نشون مي‌داد، خورده شدن عهدنامه توسط موريانه‌ها و سكانس حسادت جميله عالي بود و همه اينها تا مدت‌ها تو ذهن ميمونه. به‌نظرم همه اينها براي موندگاري يه فيلم كافيه.

@abolfazldarman كاش بازيگراي فيلم به سينما بيان تا ببينيمشون. توروخدا اگر قرار بود همچين اتفاقي بيفته به ما هم خبر بديد. فيلم از همه نظر عالي بود. خدا قوت به آقاي مجيدي و تيمشون.

کد خبر 305721

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha