یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۷
۰ نفر

سال‌ها حضور در سر صحنه پروژه‌های سینمایی پدر، علی را از همان دوران نوجوانی به فیلمسازی علاقه‌مند کرد؛ فرزندی که خیلی زود راه خود را از پدر نامدارش رسول ملاقلی‌پور جدا کرد و ۸ سال پس از مرگ ناباورانه و ناگهانی خالق «سفر به چزابه» و «بلمی به سوی ساحل»، روی صندلی کارگردانی نشست.

سینما

ملاقلي‌پور جوان كه اين روزها «قندون جهيزيه» را روي پرده سينماها دارد، براي ديده شدن فيلم خود دست به هر كاري مي‌زند و حتي پوستر هم بين مردم پخش مي‌كند. او پس از ناكامي در نمايش قندون جهيزيه در جشنواره فيلم فجر، ناچار شد چند‌ماه صبر كند و در نهايت پاداش صبوري خود را با درخشش فيلم در بخش بين‌المللي فيلم فجر گرفت. قندون جهيزيه اندكي بعد در جشنواره فيلم شهر هم درخشيد.

  • درباره فيلم

آنها كه نخستين ساخته ملاقلي‌پور را روي پرده سينما ديده‌اند، معتقدند او حس و حال فيلمسازي را از مرحوم رسول ملاقلي‌پور به ارث برده و توانسته فيلمي گرم و جذاب بسازد. هدف علي در قندون جهيزيه كشاندن مردم به سالن‌هاي تاريك سينماست و به‌نظر مي‌رسد در رسيدن به اين هدف خود تا حدودي موفق بوده است. فيلم يك طنز اجتماعي است و زندگي در شهري چون تهران را از يك زاويه خاص روايت مي‌كند. فيلمساز جوان در به‌ثمر رساندن اين تجربه از مشاوره و راهنمايي‌هاي بهرام توكلي بهره برده و حضور بازيگراني چون اكبر عبدي، نگار جواهريان، صابر ابر و چند چهره ديگر باعث شده مخاطبان از داستان استقبال كنند.

  • نگاه منتقد

رضا درستكار: قندون جهيزيه مبتني بر تجربه، ذوق و قريحه فيلمسازي ساخته شده تا اينكه مبتني بر تحصيلات دانشگاهي باشد و اين وجهي ديگر از سينماي ايران را نشان مي‌دهد. فيلم ثابت مي‌كند علي ملاقلي‌پور فيلمسازي جوان و در شرف تولد است و مي‌توان به او اعتماد كرد. قندون جهيزيه در ساختار و موضوع با وجود نام نه‌چندان مناسب نمره قبولي گرفته است.

پسر فيلمسازي چون مرحوم رسول ملاقلي‌پور بودن يك شمشير دولبه است؛ بيرون آمدن از سايه يك پدر فيلمساز ساده نيست و البته همين رابطه پدر و پسري باعث مي‌شود موانع براي ورود به عرصه فيلمسازي برداشته شود. به واسطه تجربه دستياري در كارهاي ديگر و حضور در كنار پدر باعث شده علي ملاقلي‌پور ورودش به عرصه فيلمسازي آسان شود.

علي پسر خلف پدر است و توانسته آبروي سينماي پدر را حفظ كند. او در فيلمسازي تقريبا تمام نكات مثبت مرحوم ملاقلي‌پور را دارد؛ همانطور كه ممكن است معايب سينماي پدر را هم داشته باشد. در اين سال‌ها از معايب سينماي آن مرحوم كمتر صحبت شده اما مي‌توان گفت يك نوع سرسختي و بي‌اعتنايي به دانش سينما از آن جمله است و امكان دارد پسر هم اين ويژگي را داشته باشد. با اين حال، به‌نظر مي‌رسد خلاقيت، تجربه شخصي، جسارت و شهامت ورود به موضوع از ويژگي‌هاي خوب سينماي رسول است كه پسر اين ويژگي‌ها را به ارث برده است.

علي ملاقلي‌پور به‌عنوان يك فيلمساز اول در ساختار، انتخاب و هدايت بازيگران و فيلمنامه نمره خوبي در قندون جهيزيه مي‌گيرد. ملاقلي‌پور پسر اگر مي‌توانست جهات كار را تقويت كند، به حتم يك فيلم ايده‌آل و بهتر از نسخه فعلي مي‌ساخت. با اين حال فيلمساز جوان توانسته هماهنگي زيبايي ميان اجزاي فيلم به‌وجود آورد و قندون جهيزيه يك فيلم آبرومند و باشخصيت است. با همين فيلم مي‌توان منتظر ورود فيلمسازي توانا و خبره به سينماي ايران بود.

کد خبر 305549

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha