چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۲
۰ نفر

انتشار خبر مرگ ۲ نفر از رهبران گروه‌های افراطی افغانستان و پاکستان روز گذشته صحنه سیاسی این کشورها را تکان داد.

ملا عمر

در افغانستان مقام‌هاي دولتي و اطلاعاتي از مرگ ملاعمر، رهبر طالبان افغانستان خبر دادند و در پاكستان مالك اسحاق، رهبر لشكر جنگهوي از تندروترين گروه‌هاي اين كشور و مسئول مرگ صدها نفر از شيعيان كشته شد. مقام‌هاي دولت افغانستان براساس گزارش‌هاي اطلاعاتي پاكستان اعلام كرده‌اند كه ملاعمر 2تا 3سال قبل كشته شده است.

سخنگوي سازمان اطلاعات افغانستان شب گذشته اعلام كرد كه رهبر طالبان سال 3102 در بيمارستاني در پاكستان جانش را از دست داده است. منابع نزديك به محمد اشرف غني، رئيس‌جمهور افغانستان و عبدالله عبدالله رئيس اجرايي اين كشور تأكيد كرده‌اند كه گزارش دولت پاكستان درباره مرگ كسي كه هميشه دوست صميمي اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده بوده در نشست شوراي امنيت ملي افغانستان مطرح شده است.

از سال2001 و به‌دنبال حمله آمريكا به افغانستان هيچ نام و خبر موثقي از محمد عمر معروف به ملاعمر رهبر طالبان افغانستان در دست نبود و نقش يك شبح دور از انظار را داشت. دولت آمريكا براي سر او جايزه‌اي 10ميليون‌دلاري تعيين كرده بود. در سال 2011گزارش‌هايي درباره مرگ او از سوي رسانه‌ها ازجمله روزنامه نيويورك‌تايمز منتشر شد اما گروه طالبان به تكذيب آنها پرداخت. يكي از وزراي سابق حكومت طالبان روز گذشته اما در گفت‌وگو با روزنامه اكسپرس تريبيون چاپ پاكستان تأكيد كرد كه ملاعمر 2سال و 4‌ماه قبل بر اثر ابتلا به بيماري سل جانش را از دست داده و پسرش جسد او را شناسايي كرده است.

گروه طالبان كه در همه سال‌هاي گذشته دست به انتشار پيام‌هايي به نام ملاعمر زده هنوز واكنشي نسبت به خبرهاي منتشرشده در روز گذشته نشان نداده اما قرار است به‌زودي بيانيه‌اي در اين رابطه صادر كند. روز گذشته اما يكي از سخنگوهاي طالبان در گفت و گو با اسكاي‌نيوز مدعي زنده بودن ملاعمر شد. با وجود اينكه طي سال‌هاي گذشته خبرهاي مختلفي درباره مرگ ملاعمر منتشر شده بود اما براي نخستين بار است كه دولت افغانستان اين مسئله را اعلام مي‌كند.

  • اعلام خبر همزمان با دور دوم مذاكرات صلح

پيام‌هاي منتشر شده از سوي طالبان به نام ملاعمر هيچ‌ وقت صوتي يا تصويري نبوده و تنها در سايت اين گروه قرار گرفته است. آخرين مورد به مناسبت عيد فطر بود كه طي آن حمايت ملاعمر از مذاكرات صلح طالبان با دولت افغانستان اعلام شد. گفته مي‌شود كه دستگاه‌هاي اطلاعاتي افغانستان و پاكستان در همه سال‌هاي گذشته خبرهاي مربوط به مرگ ملاعمر را در دست داشته‌اند اما ترجيح‌ داده‌اند در موقعيت كنوني آن را اعلام كنند.

به‌زودي دور دوم مذاكرات مستقيم ميان نمايندگان دولت افغانستان و گروه طالبان ديگر برگزار شود و انتشار اين خبر از سوي كابل و اسلام‌آباد مي‌تواند طالبان را در موضع ضعف قرار دهد. اگر خبر مرگ رهبر طالبان تأييد شود، اين سؤال‌ها مطرح مي‌شود كه چي كسي جانشين او خواهد شد و اين روند جانشيني چگونه صورت مي‌گيرد. علني‌شدن اختلاف‌ها هم مي‌تواند اين گروه را در مذاكرات صلح در موقعيت بدي قرار دهد. اين در حالي است كه گروهي عقيده دارند تأييد مرگ ملاعمر در 2تا 3سال قبل نشان مي‌دهد كه تنها نامي از او باقي بوده و اين مسئله نمي‌تواند تأثيري در شرايط موجود ايجاد كند.

  • كشته شدن رهبر جنگهوي در پاكستان

اعلام خبر مرگ ملاعمر همزمان با كشته شدن رهبر گروه تندرو لشكر جنگهوي در پاكستان بوده است. مقام‌هاي امنيتي پاكستان گفته‌اند كه مالك اسحاق رهبر گروهي كه مسئوليت بسياري از بمب‌گذاري‌ها و كشتار شيعيان را بر عهده داشته در جريان تيراندازي ميان مأموران و مهاجمان مسلح كشته شده است.

پليس پاكستان 6 روز پيش مالك اسحاق را در ارتباط با قتل 8 نفر دستگير كرده بود. صبح روز گذشته نيروهاي پليس در حال انتقال او و 6 نفر ديگر از بازداشت‌شدگان به زنداني در شهر مظفرگره، در ايالت پنجاب بودند كه هدف حمله افراد مسلح قرار گرفتند. عمليات نيروهاي لشكر جنگهوي اما به گفته مقام‌هاي پاكستاني به جاي فرار او، مرگش را به‌دنبال داشت. گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه در جريان درگيري‌هاي به‌وجود آمده 16نفر از مهاجمان و بازداشت‌شدگان كشته و 8 مأمور پليس زخمي شدند. عثمان و حق نواز، 2 پسر مالك اسحاق ازجمله كشته‌شدگان اين درگيري هستند. لشكر جنگهوي يك گروه تندروي پاكستاني است كه مسئول حملات خونين و بمب‌گذاري‌هايي بوده كه قتل صدها نفر از شيعيان پاكستان را به‌دنبال داشته است.

  • ملاعمر، شبح هميشه مخفي

هر چند گفته مي‌شود ملاعمر حدود 2سال و نيم قبل كشته شده است اما طالبان افغانستان 5‌ماه قبل براي نخستين بار به‌صورت رسمي زندگينامه او را منتشر كرد تا اين گروه عرض‌‌اندامي در مقابل خلافت خودخوانده ابوبكر بغدادي از سوي داعش داشته باشد. رهبر طالبان افغانستان سال‌ها مخفيانه در منطقه‌ مرزي افغانستان و پاكستان زندگي كرده بود و به همين‌خاطر عكس و اطلاعات دقيقي درباره او وجود ندارد.

با حضور نيروهاي شوروي ملاعمر به نيروهاي مجاهد افغانستان پيوست و در همين نبردها بينايي چشم راست خود را از دست داد. در سال 1994به رهبري طالبان افغانستان رسيد و در سال 1996با لقب «اميرالمؤمنين امارت اسلامي افغانستان» عملا براي خودش خليفه‌گري به راه انداخت. نام او در فهرست 10رهبر خطرناك‌ترين گروه‌هاي تروريستي جهان قرار داشت.

کد خبر 302514

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha